Morbergs kjellerkino - Videre planer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer Morberg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vet ikke om du har kommet noe lenger med ventilasjonsplanen din, men jeg handlet hos vifter.no, bra service og hyggelige priser, svarer kjapt på mail også. Ett tips kan jo være å gå opp på rørdimensjonen og senke lufthastigheten, dette vil redusere luftstøy. Jeg ble anbefalt 160 mm rør og vifte og kjører kun på laveste hastighet på vifta. Funker som snus.

Edit: ser jeg har nevnt vifter.no før ops: Skulle nesten tro jeg jobber der
    Skal høre med dem også, har sendt noen mailer til andre men har ikke fått svar enda. Men har mest vært å hørt rundt her i byen på løsninger til nå.
    Er jo mye annet som skjer for tiden også :shock:

Det jeg tror jeg kommer til å gjøre nå er å gå for en kombinert løsning med ventilasjon til hele kjelleren, der jeg evt. kan ha vifta på vaskerommet (rommet som er bak den opprinnelige lettveggen.) Men utover det trenger jeg hjelp til både hvilke produkter og løsning jeg skal gå for, for dette er noe jeg ikke har mye kunnskap om.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt nyttår..

Endelig er jula over, har vært alt for stille her, og alt for liten aktivitet i kjelleren. Men nå er det bare å gyve på!

Legger ved noen bilder av status pr. nå, så får man heller oppdatere litt senere. Som seg hør å bør så ble det ene bildet veldig mørkt å det andre veldig lyst :???:

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2007-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2010-2-jpg

Kan vel også tilføye at man kan jo ikke bygge kino uten å ha noe musikk, så etter første dagen med riving da jeg bare hadde iPhonen å spille fra ble det investert i nytt utstyr
    Kjøpte meg en Kicker ik500 iPod dock.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-16283kicker_1-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-16283kicker_2-2-jpg

Og vips ble det lyd! Kan skrive under på at den spiller høyt til å være en liten iPod dock.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Videre planer

Ser nå at jeg ikke har lagt ut så mye ang. planer og utstyr jeg har tenkt på i kinoen.

Planen videre framover er å få meislet oppe hele gulvet og gravd meg ned såpass at jeg får lagt 10cm med isolasjon, plast, armering med varmekabel og 10cm med betong, som såvidt strekker seg over grunnmuren, slik at jeg får "hold" mellom veggene. Skal prøve å få støypen så bra at jeg kan legge gulvet direkte på den. Som gulv blir jeg å gå for en mørk grå farge teppefliser, kanskje med innslag av en annen farge for å lage et mønster. Har funnet noen på en fargehandel rett nedi gata til rundt 200kr/kvm. (Hvordan er denne prisen i forhold til andre plasser?)

På veggene skal jeg legge Isola Platon Multi for å få lufting bak veggen, dette for å unngå fuktansammling og muggsoppdannelse. Videre blir det vel 5 - 7cm med isolasjon før 1 eller 2 lag med gips. Om det blir noe mer på veggene eller om det blir sparkling og maling av gipsen vet jeg ikke enda, uansett blir det en mørk farge på veggene, hvilken det blir er uvist. (Tips?)

I taket er jeg fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har som nevnt før lav takhøyde og vil spare mest mulig her.
    Hadde tenkt å legge elektrikkerlekter (22mm), glava/rockwool og 1 lag gips imellom mot 15cm betong som etasjeskiller, slik at jeg fikk opp spotter i taket. Men så ble jeg anbefalt av en ekspert på byggmakker å lime Rockwoll akustikkplater direkte i taket, da han mente at dette ville dempe mye bedre enn hva lekter og gips ville gjøre:?:
    Hva sier ekspertisen her inn om dette?
    Har funnet noen spotter på Ahlsell som bygger 35mm, så med lite nedlekting får jeg fortsatt inn spotter.
    En mulighet er jo også å legge 2 lag gips med GG imellom.
    Som yttereste lag skal jeg legge scenemolton, men hvordan dette skal/bør gjøres på best mulig måte har jeg ingen formening om whatsoever så her trenger jeg også råd 8)

Når jeg finner ut av spørsmålene mine vil jeg legge ut utstyrs listen min.
    Eller framtidig utstyrsliste.
    Har egentlig det meste klart, venter bare på å komme lenger med prosjektet så jeg får bestilt :twisted:

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi ruller videre

De siste dagene har det skjedd endel med dette kinoprosjektet.
    Har endelig bestemt meg for ventilasjon. Dro ned til en lokal bedrift ved navn Ventinor, og fikk litt konsultasjon. Fant fort ut at balansert ventilason ble uaktuelt (les. dyrt!). Dermed endte vi opp med en løsning med mekanisk innluft og avtrekk.
    Tror jeg blir å gå for den lydreduskjonsventilen til Fresh med filter og ett kombinert avtrekk med vaskerommet (som er vegg-i-vegg med kinoen).
    Innluften blir helt fremst i rommet bak lerrettet og dobbelt avtrekk bak i rommet, med egen lydfelle til kino delen.
    Fyren jeg prata med dere nede mente på at dette kom til å bli bra.

Jeg spurte også om at det var muligheter for å føre avsuget fra kinoen til ett annet rom i kjelleren for å ikke "kaste bort" varmen som var i luften, men fyren mente på at det ikke kom til å bli så delikat med dem klamme og fjert infiserte lufta spredd videre utover i huset :idea: :shock:

Fikk en ca. pris på rundt 8000,- for alt dette. Faktisk pris vet man ikke før man får målt opp alt og finner ut eksakt hva man trenger, også regner jeg med det er litt prutningsmonn :-)

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også fortelle at på mandag ble jeg ferdig med meislingen av golvet.
    Og takker en viss kar for denne kjekke saken.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2019-2-jpg

Ikke støv og ikke så utrolig tungt som det hadde blitt å gjort denne jobben med en slegge!
    MEN: hvem har bestemt at meislene skal være fra 20 - 40cm?? :twisted: Dette gjør jo at man får en vanvittig idiotisk arbeidsstilling, noe alá dette.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-3501964400_d9413956b1-jpg

Vel vel, her er noen bilder fra hvordan det ser ut ferdig mesislet.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2028-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2029-2-jpg

Og jeg har IKKE gravlagt noen der, det bare ser slik ut etter jeg har fjernet betongen langs veggene for å komme bedre til! :-P

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igår fikk jeg over noen kompiser for å hjelpe meg å bære ut all massen, og det var litt av en jobb! Kom ca. halvveis før vi tok kvelden.
    Det var håpløst å fylle bøttene med spade så lenge det var betong der, så den måtte fylles med hendene. Og når vi kom igjennom det "første" laget med betong var det bare ett lite lag med sand før neste lag med betong. Men når vi først kom under det gikk det greit.
    Forutenom at bøttene bare ble tyngere og tyngere! :shock:

Hadde på forhånd sjekka at bøttene gikk igjennom kjellervinduet å herre jessu jeg ble glad når det gikk, men dét var på hengende håret.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2038-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2040-2-jpg

Her er resultatet etter gårdagens økt..

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2031-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2033-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2034-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2035-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2036-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_2037-2-jpg

Ser nå at jeg ikke er så god til å ta bilder Noen som har tips? ops:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ekstremt imponert over jobben du har gjort med nedmeisling og senking av gulv! Hadde aldri orket å begynne på en slik jobb! Og så lemping av tunge spann ut av et trangt vindu, nei jeg er imponert!

Det må bli greit nå snart å begynne med oppbygging av nytt tenker jeg! Jeg synes heller ikke at du trenger å bekymre deg over kvaliteten på bildene. Synes de er helt fine, det er jo heller ikke lett å ta bilder i en mørk kjeller med bare lyskastere som lyskilde.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg er ekstremt imponert over jobben du har gjort med nedmeisling og senking av gulv! Hadde aldri orket å begynne på en slik jobb! Og så lemping av tunge spann ut av et trangt vindu, nei jeg er imponert!

Det må bli greit nå snart å begynne med oppbygging av nytt tenker jeg! Jeg synes heller ikke at du trenger å bekymre deg over kvaliteten på bildene. Synes de er helt fine, det er jo heller ikke lett å ta bilder i en mørk kjeller med bare lyskastere som lyskilde.
    Takk for utrolig oppmuntrende ord Hundsbedt!
    Må si at din kino ser da over gjennomsnittlig bra utført og i ett forrykende tempo! ;-)

Det er vel ikke ett understatement at jeg gleder meg til å starte "selve byggingen". Det skal bli godt å få gjøre noe man ser resultater av.
    Gruer meg litt til jeg er ferdig med kinoen også, for da venter samme behandling på resten av kjelleren og det blir omtrent 3 gang så mye! Lurer på hvor jeg skal hente motivasjonen da..

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt du har her. Det skal bli interessant å følge med fremover.
    Stå på.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesund
    Spennende prosjekt du har her. Det skal bli interessant å følge med fremover.
    Stå på.
    Takk for oppløftende ord Haugesund!

Det tærer på motivasjonen å bære bøtte på bøtte ut gjennom det kjellervinduet.
    Har fått tatt litt til idag så nå er jeg på nivå med grunnmuren. Dvs at det ikke er så fryktelig mye igjen, blir sikkert å gå i hop noen cm når jeg får komprimert litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av en innsats med meisling. jeg kom innom tråden din siden jeg holder på med et litt likt prosjekt, hvordan går det med kino byggingen?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •