Prosjekt kjeller kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 79
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt kjeller kino

Hei,

Jeg er i gang med å innrede kjeller og dermed sette av rom som skal bli dedikert hjemmekino. Ut fra at rommet er lang og smalt har jeg vurdert å bygge en lettvegg og bruke perforert lerret og ha høytalere bak lerret. Videre er jeg mer og mer overbevist om å gå for buet cinema lerret. Har videre tenkt å benytte rockwool akustikk plater bak høytalere blant annet. Det er et par elementer jeg er usikker på som jeg er overbevist noen her har ideer om.

1. Hva bør avstand være mellom vegg og lettvegg bak lerret (angitt i vedlagt skisse som A, Merk at det er 10cm innhuk midt på veggen)?
    2. Hva anbefaler dere av størrelse på lerret ut fra angitt avstand (ca 3m, angitt i skisse som C)?
    3. Hva anbefaler dere på avstand til prosjektor (Angitt i skisse som B)?

Håper noen har noen tips og råd, jeg vil etterhvert som jeg kommer i gang legge ut bilder og utvikling.

Hilsen
    Pål

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Pål!
    Om det er praktisk mulig mtp de proporsjoner du har skissert, ville jeg umiddelbart ha trukket hele konseptet litt lenger unna veggen der lerretet er plassert.
    Årsaken til dette, er først og fremst forholdet mellom høyttalere og bakvegg.
    Trekker du høyttalerne litt lenger unna denne, så vil du høyst sannsynlig oppnå bedre lyd i kinoen.
    Hva lerretet angår, mtp sitteavstand, ville jeg vurdert 92". Blir det særlig mye større, så vil du slite med å oppleve detaljer i bildets ytterkanter.
    PJ-avstand på ca 3m er vanligvis ikke noe problem, men vær forberedt på at enkelte projektorer krever lenger kasteavstand enn som så, for å fylle et lerret på 92".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for innspill. Da tegningen kun er en grovskisse er jeg usikk på hvilke avstand jeg bør ha mellom veg og lerret. Har tenkt alt i fra 0,5-1m, noe lenger en det vil stjele fra rommet og vi har også en WAF faktor som skal tilfredsstilles ;-)

Har en kompis med loftskino med ordinært lerret i ramme som er omkring 101" og sitte avstand er 3,5m. Jeg synes dette er meget bra, men da jeg har lyst til å ta den lenger med kurvet lerret dukket spørsmålene opp.

Når det gjelder lerret at jeg sett på Dreamscreen og som prosjektor har jeg lest mye positivt om Panasonic sin nye pt4000. Akkurat nå er rommet kun betong på både vegger og gulv. Men jeg regner med å gå i gang med vegg og gulv innen kort tid. Derfor var det naturlig å sjekke med ekspertene her inne angående avstand fra vegg til lerret.

Har også vurdert uten en slik lettvegg, men jeg har lyst til å ha mest mulig kinofølelse og da rommet er såpass smalt vil høytalere på siden begrense lerret størrelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Jeg har tatt noen bilder av nåværende status. I tillegg fant jeg en annen hjemmekino løsning som har noen elementer av det jeg ønsker å oppnå. Linken er: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Denonbuster

Jeg ser han har en avstand på 55cm, bare 5cm kortere enn det jeg hadde tenkt. Det burde være nok tror jeg.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har du tenkt å bruke bak lettveggen? Skal du ha subber bak veggen også?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede annlegg som består av Audiovector M3 Super og sub SVS SB10 hvis jeg ikke husker feil. Angående sub har jeg ikke tenkt å ha denne bak lerret. Kun front og center - hmm der ble jeg usikker, kom til å tenke på høyde på center og front..

Ok, noen råd? Alt mottas...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AudioVector har vel bassportene bak på høyttalerne. Da ville jeg ha bevilget meg en meter i hvertfall i forhold til lettveggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det at den har bassport bak. Ideelt sett vil det nok vært smart, men jeg tror at det vil ta for mye av rommet. Blir da snakk om over 3 m2. WAF vil nok protestere. Jeg må inngå kompromiss og tror jeg prøver meg på 60cm, men høytaler helt på kanten blir det omkring 25-30cm bak til Rockwool akustikk plater.

Hva tror du?

Forresten tenkte jeg å plassere sub fremme under lerret i midten, det burde bli bra.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så går det jo å teste ut litt med avstanden til bakvegg før du setter opp veggen da.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg er enig på en måte. Men jeg innser vel nå at det kanskje ikke blir en lettvegg. Jeg har tenkt å legge varmekabler for sikkerhetsskyld og tenkte at dersom jeg satte opp veggen sparte jeg noen kvadrat varmekabel også.

Jeg merker nå at det er en haug av spørsmål som jeg ikke hadde helt tenkt igjennom. Det er så greit å legge ut kommentarer, bilder og arbeid underveis her for å få kommentarer.

Temporært har jeg anlegget nå i stua og avstand for front høytalere er ca 30cm noe som jeg synes fungerer rimelig bra. Det jeg er helt bestemt på er å ha teppe på gulvet. Jeg husker da jeg kjøpte anlegget så var testrommet ustyrt med teppe og lyden var annerledes. Dette tror jeg skyldes en bedre demping da det var masse gardiner rundt omkring, samt at det var teppe på gulvet. Hvis jeg ikke husker feil var det kanskje opp mot 50cm (begynner å bli noen år siden jeg kjøpte anlegget).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå diskutert litt med svoger og blitt litt usikker med tanke på det med lerret størrelse og avstand. Derfor har jeg nå sett litt nærmere på alternative lerret. Jeg har kikket på DreamScreen V4 ProCurve HD 2.35:1 230cm / 100"

Alternativ er DreamScreen V4 ProCurve HD 16:9 230cm / 106"

Jeg føler jeg må foreta et valg før jeg går videre med veggen ettersom at med et lerret på 230 så har jeg kanskje 40-50cm å gå på med tanke på front høytalere og da kan jeg kanskje droppe perforert lerret og komme rimeligere ut. Men igjen er det det store spørsmålet med 16:9 eller 2.35:1. For min del ser jeg mest film og tv serier.

hmmmm det skal ikke være lett.

Newcomer Morberg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei pser! Bra prosjekt du har begynt på, har også begynt på ett lignende prosjekt i kjelleren med ca. 2,8m bredde så følger spent med på hvilken løsning du går for!
    Er også veldig i tenke boksen på om det blir 2.35:1 eller 16:9, men det som er sikkert er at det blir kurvet!
    Stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig. Synes det er en bra arena slik at en kan dele ideer og kunnskaper en finner ut etterhvert som prosjektet skrider frem. Jeg kommer også til å legge opp rør for å få 7.1 lyd om jeg are har 5.1 nå. Som sagt har jeg Audiovector M3 Super front og senter og M1 bak. Dette er tilkoplet en Marantz SR-82000 hvis jeg ikke husker helt feil. Forsterkeren er THX stemplet og har rom for 7.1 og med eget dedikert rom så må det etterhvert på plass.

Er det noen som har forslag til side høytalere som kan passe bra med Audiovector? Ser ut som det ikke er mye liv i Audiovector i Norge etter at de forsvant fra Hifi Centeret nå Soundgarden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å slenge ut en tanke rundt frontveggen din. Siden du har et ganske langt rom ville jeg vurdert å lage en falsk vegg bestående av 10 cm reisverk ca 50 cm fra veggen og isolerer med 100 mm Rockwool Akustikkplater (eller kanskje ennå tykkere hvis du tar deg råd). Vil tippe du får ganske god kontroll på stående bølger i forskjellige bølgelengder. I mitt rom har jeg en liknende løsning men med vanlig Glava i stedet for akustikkplater, og jeg vil si rommet er blitt svært bassvennlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tols1, tankeleseren ;-) Det er akkurat det jeg har tenkt. Men jeg er veldig usikker grunnet at senter høytaler sannsynligvis ikke vil være bak lerrent i motsetning til fronthøytalere. Dermed vil en kunne få forskjell da lerret i en viss grad vil gi demping og etter som jeg forstår i de høye frekvenser.

En annen ting er sitteavstand til lerret. Jeg har kikket hos Welcome to THX Ltd. hvor de gir følgende formel: (skjermstørrelse/0,84)*2,54= antall cm fra lerret. Alternativene mine blir da som følger:

- 100" gir 3,02m
    - 114" gir 3,44m

Men jeg har ikke helt troen på dette dersom vi prater om 2.35:1 lerret. Spørsmålet er om en vil kunne se hele skjermen med en slik avstand eller om en ender opp med å bevege blikk og/eller hode. Jeg husker at når jeg kjøpte Pioneer 50" så var kona skeptisk i starten og mente det var for stort. Men nå er hun kurrert.

Jeg får lese enda litt mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for det største du får plass til. Mange meninger om dette, men jeg ville ikke valg annet enn 2.35:1 lerret. Mitt er 300cm (125"), og jeg sitter ca. 3,80 meter fra lerret. Det er ikke noe problem. Du får en fantakstisk filmopplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 3 spørsmål til deg:
    1. Vil det si at ikke opplever noe tegn til bevegelse av hode eller øyner når du ser film?
    2. Hvordan opplever du å se 16:9 materiell på 2.36:1 lerret?
    3. Har du kurvet lerret?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pser
    Tols1, tankeleseren ;-) Det er akkurat det jeg har tenkt. Men jeg er veldig usikker grunnet at senter høytaler sannsynligvis ikke vil være bak lerrent i motsetning til fronthøytalere. Dermed vil en kunne få forskjell da lerret i en viss grad vil gi demping og etter som jeg forstår i de høye frekvenser.

En annen ting er sitteavstand til lerret. Jeg har kikket hos Welcome to THX Ltd. hvor de gir følgende formel: (skjermstørrelse/0,84)*2,54= antall cm fra lerret. Alternativene mine blir da som følger:

- 100" gir 3,02m
    - 114" gir 3,44m

Men jeg har ikke helt troen på dette dersom vi prater om 2.35:1 lerret. Spørsmålet er om en vil kunne se hele skjermen med en slik avstand eller om en ender opp med å bevege blikk og/eller hode. Jeg husker at når jeg kjøpte Pioneer 50" så var kona skeptisk i starten og mente det var for stort. Men nå er hun kurrert.

Jeg får lese enda litt mer.
    Det tror jeg kan være lurt. Personlig deler jeg skepsisen din mtp 2.35:1 lerret.
    Skal man få med seg alt som skjer i bildet, bør man i alle fall ha et godt utviklet sidesyn!
    Klart det (umiddelbart) imponerer med et digert lerret?
    Men i lengden er jeg ikke så sikker på at man alltid vil være like fornøyd med et, som er for bredt.
    "Bigger is´nt always better". ;-)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil ikke center være bak lerret? Det er jo derfor vi bruker akustisk duk.

Forslaget til tols1 er veldig bra. Jeg har selv 60 cm avstand ut til lerretet.
    Hele veggen bakenfor er dempet med 50mm akustikkplater fra rockwool.

Legger ved bilde, så du kan se.
    Prosjekt kjeller kino-img_2958-jpg

EDIT: Ser nå at du hadde linket til kinoen min lengre oppe, det var jo hyggelig.
    Det er den gamle versjonen som ligger der, driver med oppgraderinger nå.
    Veggen er nå flyttet ut 5 cm, og hele bakveggen dempet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel men allikevel interessant artikkel 2.35:1 Widescreen Home Theater: Is it right for you or not?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •