Prosjekt kjeller kino - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 79 av 79
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir nok bra, dette. Ut fra bildene kan det se ut som noen av rørene i vegg ligger litt langt ute, så jeg ville vært litt oppmerksom på det når du skal feste plater på veggen slik at ikke skruer/spiker går inn i rørene. Hvis det er gips du ska ha, så er jo standardskruene for første lag ca 32 mm, og skruene går da ca 2 cm inn i stenderen.

Ellers er det veldig mye greiere om du legger inn bildene inline i posten, slik at vi slipper å klikke på hvert enkelt bilde. Bare som et lite tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å gå for en enkel løsning malte MDF plater som jeg kommer til å male igjen en litt dus farge. Har tenkt på en litt matt grå farge. Er også fristet litt til å brekke av med en farge på vegg motsatt av lerret, men er fortatt litt på tenkestadiet. Har hørt fra noen som kjøpte umalte at de brukte mye maling.

Men jeg har ikke fått noen innspill på takfeste ennå, noen som har formeninger om Chief RPA Elite og i såfall hvor mye må den bygges ned fra tak for å unngå for mye keystone justering?

Skal legge bildene inn i meldingen ved neste oppdatering ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har innspill angpende takfeste og eventuell høyde fra tak?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettverkskabel vs strømkabel

Hei,

Har en liten ting som uroer meg og som jeg har mulighet nå å gjøre noe med, men spørsmålet er om det bør uroe meg. Saken er at jeg har trekkerør i veggene med nettverkskabel cat5e uskjermet og trekkerør med strøm hvor det i noen strek ligger ved siden av hverandre (trekkerør ligger med avstand ca 3-10 cm).

Når jeg begynner å sette opp veggene vil det være for seint å gjøre noe med. Har noen erfaring her som tilsier at noe burde vært gjort for å unngå støy for nettverkskablene? Jeg burde ha gått for skjermet nettverkskabel, men da jeg kjøpte var uskjermet den eneste i 100m.

Noen erfaringer?

mvh
    Pål

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange meninger om dette med skjerming av nettverkskabler. Men i et bygg du har mye "støy", eks forretningbygg med masse kabling i bunter, brukes vel normalt sett alltid skjermet. Twisted Pair (TP) teknologien er laget slik at støy utenfra ikke har noen større betydning, så skjerming er vel strengt tatt ikke vits.
    Category 5 cable - Wikipedia, the free encyclopedia
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte at det kanskje for å slippe å trekke strekket på nytt med skjermet kabel å legge noe beskyttelse rundt flexirøret der hvor flexirørene ligger like ved hverandre. Høres det helt tullete ut?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.
    Jeg tror gevinsten av et slikt tiltak, neppe er verdt strevet. Personlig har jeg aldri hatt problemer med slike paralellføringer, hverken i jobbsammenheng eller hjemme.
    Her ligger det metervis av både TP-kabel, 220v kabler, signalkabler og annet i samme kanal, uten at jeg noen gang har opplevd dette som problematisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tilbakemelding, da satser jeg på at deg går bra.

Ser Byggeriet har tilbud på malte MDF plater frem til 20.11 og med en pris på 126,- per plate og når jeg regner med det går 100 plater til kjelleren er det kroner å spare :-)

mvh
    Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vannlekkasje

I forbindelse med å legge lekter i taket boret jeg rett gjennom en vannledning. Heldigvis er hovedkranen like i nærheten og dermed ble det rask stoppet. I tillegg er det flott at svigers samler på alt mulig greier i garasjen som gjorde at en temporær løsning ble ordnet umiddelbart. Det ble et knapt døgn uten vann i kjøleskapet hehe, snakk om flaks. Uansett, det er litt kjedelig. Etter det jeg forstår skulle utbygger ha tegnet inn hvor vannledningene gikk på hustegningene. Men vi gamblet kanskje at det ville gå bra og møtte Murphy's law.

Rørlegger neste....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var deler av veggen i hus, Byggeriet hadde ikke så mye jeg hadde behov for, men det ble da 80 plater av ca 100. Med 50% rabatt var det noen kroner spart som er hyggelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fikset røre noe mer i ettertid? Nå virker vel ikke "rør i rør" systemet slik som det ser ut på bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke fått gjort noe med det ennå, har sjekket med rørlegger og de pleier ikke trekke på nytt da det ikke lar seg gjøre. Må finne en plan.

Ellers har jeg begynt å sette opp vegg plater og lekt meg med Jotun sin farge legger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å få med at jeg også har vært på bohus og bestilt to kinostoler. Det ble Alfa 520 Zero gravity, jeg gleder meg :-)

Tror dere kona fikser å sove i en slik stol mens jeg koser meg med film

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pser
    Jeg glemte å få med at jeg også har vært på bohus og bestilt to kinostoler. Det ble Alfa 520 Zero gravity, jeg gleder meg :-)

Tror dere kona fikser å sove i en slik stol mens jeg koser meg med film
    De stolene så jo fine ut. Ser dem ikke på nettsidene til Bohus. Hva koster de?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ligger ikke på sidene til Bohus, men du finner dem hos Hjellegjerde. Jeg betaler litt over 30 lapper. Hvis jeg ikke husker feil så er prisen med Nordic skinn som er den rimeligste omkring 16000,-, jeg gikk for Soft og da var det 18000,-. Hjellegjerde representant jeg handlet av med hos Bohus ga 15% rabatt, vet ikke om det er grunnet at de har salg nå eller om det er generelt.

Jeg gleder meg :-) Forresten så kjøpte jeg også ny forsterker her forleden, Pioneer SC-LX83, 14995 hos Soundgarden. Det begynner å falle på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid og jeg har nok ikke vært så flink med oppdatering her. Men det jeg har fått gjort i det siste:
    • Trekke strømledninger fra sikringsskap ned i kjeller, men gikk selvfølgelig tom for kabel, ett rør gjenstår.
    • Anskaffet og trukket HDMI kabel, det ble Supra 10m. Jeg endte opp med å løsne røret for å få kabelen gjennom 90 graders vinkelen, dermed regner jeg med at dette er noe som blir vanskelig å bytte, dersom det skulle være behov for det en gang i fremtiden.
    • Lagt laminat i boden for å score noen poeng hos min bedre halvpart og det ble suksess.
    • Montere gipsplatene i taket som ble tatt ned i forbindelse med vannlekasjen.

Det går litt for sakte, men tross alt fremover :-) Snart er vi halveis til levering av stolene, det blir digg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har virkelig ligget brakk lenge nå og det på tide med oppdatert bilde. Har i dag handlet maling - dyp mocca, tror det skal bli bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke vært særlig flink til å oppdatere denne tråden, men nå er jeg kommet til ca 99% ferdig, det er småplukk som gjenstår. Jeg har meget fornøyd, har fått listet rommet i dag og flyttet kinostolene og koplet opp anlegget. :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo VELDIG bra ut!

Gratulerer med et flott gjennomført prosjekt.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •