Prosjekt kjeller kino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avshop

Jeg må beklage skytsen mot Avshop, det viser seg at Microsoft er skurken her. Som veldig mange andre benytter jeg Hotmail og Avshop hadde forsøkt å sende meg epost med Microsoft har sperret for Telenor. Nå kom jeg plutselig på følgende artikkel Epost - Microsoft sperrer e-post fra Telenor - digi.no : Personlig teknologi. Dette er virkelig frustrerende og får vurdere å anskaffe meg en annen leverandør.

Takk Avshop!!

Hei,

Er det noen som har erfaring med Avshop? Jeg har nå sendt to forespørsler angående produkt som jeg vurderer å kjøpe men AVshop er som et sort hull. Er det andre firmaer/butikker som tar potensielle kunder på mer alvor som har kurvet lerret i sitt utvalg?

Det jeg er på jakt etter er fysiske yttermål mål på lerret slik at jeg kan få målt å sett hvordan det passer før jeg fortsetter med neste steg. :-?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så rart med AVshop er at de noen ganger kan svare deg på under en time mens andre ganger kan det ta 14 dager før du får et beklagende svar om at de har hatt så mye å gjøre. Det enkleste er å ringe.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg blitt usikker angående lerret. Pratet med en kar som arbeider i Viju i kveld og han argumenterte sterkt at en ikke burde gå for kurvet lerret såfremt en ikke kostet på seg skjorta på projektor og/eller anamorfisk linse. Det ble da nevnt projektorer i 150k prisklasse. Jeg argumenterte for litt av erfaringene fra folk her men han var uenig. Dere som har gått til innkjøp av slik type lerret, hvilke erfaringer har dere? Hvordan er bilde fra midten ut mot kantene?

Skulle gjerne opplevd bilde live for å se hvordan det utarter seg...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger du ikke å være redd for. Det er ingen dramatisk forskjell fra et vanlig flatt lerret til et kurvet lerret. Jeg opplever litt mere dybde i bildet med det kurvede.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at projektor også har mye å si her, hvilke projektor benytter du? Selv har jeg vurdert nyeste til Panasonic ellers så leser jeg mye bra om Epson enda til at den nyeste i siste hjemmekino blad ikke fikk så gode skussmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller også mer og mer mot et lerret i 16:9 format fordi jeg ikke ønsker å bli begrenset av høyden på et 2,35:1 lerret og få brede sorte striper på høyre og venstre side. Liker også å se på tv serier.

Jeg har nå foretatt mål etter at jeg mottok mail fra Avshop og jeg kan faktisk unngå å bygge ut lettvegg og tror jeg foretrekker dette ettersom jeg da vil ha mulighet til å ha større avstand mellom høytalere i forhold til å gå for perforert lerret og dermed ha mindre avstand mellom høytalerne. Da anlegget også vil benyttes til både lytting av musikk, se film/tv-serie og spilling forsøker jeg å få til et kompromiss. :-D

Newcomer Morberg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret..

Driver for tiden å grubler på akkurat samme problemstilling som deg, har også litt smalt rom (2,80m rå kjeller), og har vurdert alt fra flatt til perforert til buet 2,35:1.

Mitt bruk vil for det meste være film/tv-serier men også endel spilling (ps3) og fotballkamper.
    Det som jeg tror jeg blir å havne opp med er ett perforert buet 16:9 lerret for å få størst mulig bilde samtidig så man slipper å kline frontHT helt inntill sideveggene. Blir også å lage til en DIY mekk for maskering til 2,35:1. For har man først 16:9 taper man ikke størrelse når man maskerer ned til 2,35:1, og man kan fortsatt bruke det til spilling og tv.

Just my 2 cents..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår deg veldig godt og jeg driver å veksler frem og tilbake. Men det har ikke bekymret deg det med bildegeometri angående kurvet lerret og projektor uten anamorfisk linse?

Forresten hvilke projektor skal du gå for?

Newcomer Morberg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg stoler litt på folket her inne da de sier at man ikke ser så mye forskjell, kanskje heller litt mer skarphet.
    Uansett tror jeg det er skikkelig optimalt det maset om anamorfisk linse, så den vanlige mann merker ikke så mye til det.
    Tror heller den "wow" effekten det gir med buet lerret er større enn hva man evt. vil merke av "feil" på bildet.
    Også det med perforert høres jo bra ut, da det sies at den effekten det gir å få lyden rett fra lerretet er helt enorm!

Av prosjektor tror jeg det blir Sony VPL-HW15.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har vært grunnlag for ditt valg av projektor? Jeg er veldig usikker her også og har kikket på både Panasonic, Epson og Sony.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med i bakgrunn på tråden din. Har det skjedd noe mer siden sist ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lite aktivitet her, men..

Hei folkens,

Det har vært heller liten aktivitet på denne tråden på en stnud, men det har vært noe fremgang i kjelleren. Jeg er godt i gang med å trekke rør og sette opp punkter. Jeg driver og stresser litt med tanke på belysning. Jeg kunne tenkt meg noe RGB LED som jeg kunne selv bestemme hvilke farge. Da taket allerede er ferdig (var det når vi kjøpte huset) med gipsplater frister det ikke å ta det nede for å sette opp spotter og opp igjen med dem. Jeg vurderer derfor å sette opp punkter på veggene. Men som sagt jeg tenker og tenker og foreløpig har jeg ikke blitt enig med meg selv.

Når det gjelder prosjektor har jeg lest litt og funnet foreløpig to alternativ som er Panasonic AE4000 eller Epson TW5500. Jeg oppfatter at disse er jevngode med hver sine gode egenskaper. Hvilke en velger er blant annet avhengig av hvordan lysforhold der den skal plasseres, samt andre preferanser en måtte foretrekke. Da jeg har et stykke arbeid igjen før anskaffelse har jeg ennå tid til å lese tester og erfaringer fra andre.

Det som står for tur nå er mer flexirør, akryl i alle kanter og hulrom langs gulvene, prime på gulvene, varmekabler.

Jeg legger ved 2 bilder slik det ser ut nå. Satser på å få oppdatert med flere bilder og informasjon raskere neste gang.

-Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var dagens arbeid også unnagjort. Jeg er så og si ferdig med å sette opp flexirør. Eneste moment er belysning. Den er en nøtt da jeg ikke helt vet hvordan jeg vil ha det ennå.

Videre har jeg ikke mange meter igjen med kan lister langs gulvet. Da blir det rydding og akryl i uka som kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste status

Det går gradvis i riktig vei, men da jeg tar hele kjelleren samtidig tar ting litt lenger tid. I dag har jeg fått primet det som skal bli kontor samt selve hjemmekino rommet. Videre har jeg fått lagt akryl langs kant på gulvet og i skjøtene. De første 300kg avrettingsmasse er bært inn, limpistol og varme kabler er kjøpt. Har kalkulert at det totalt vil gå med nesten 2 tonn avrettingsmasse hehe

Hjemmekino rommet er på 18,4m2 (6,2x2,98m), kontor 10m2 (3,92x2,56m), gjesterom 10,3m2 (2,91x3,57m) og gang som jeg har prøvd å få så liten som mulig for å få større rom ;-) 4,3m2 (1x4,3m).

Da var kontor ferdig med tanke på varmekabler og avretting, dermed gjenstår 3 rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle skrive enda litt mer da jeg ungene er lagt og det er litt fred i huset ;-) Jeg har også begynt såvidt å skrive ned handle-ønske liste, tror jeg sier det slik at jeg har bestemt meg for noen av produktene mens andre er jeg ennå litt usikker.

Ønskeliste er:
    =============
    - Ny forsterker som kan erstatte Marantz SR8200 da denne ikke har de siste lydformatene, samt at denne ikke har noen HDMI. Vurderer Yamaha, Onkyo og Pioneer. Jeg ga 15000 for Marantzen og regner med kikke etter noe i det prisleiet

- En til SVS PB10 slik at jeg har to like subwoofere fremme. Nå, i stua er det ikke helt optimalt med en sub. Det har nok mye med plassing og gjøre også. Men det gjelder å ivareta WAF.

Bestemt meg for
    =============
    - DreamScreen V4 ProCurve HD 16:9

- DreamScreen 10m HDMI kabel

- Demping, det blir et eller annet

Usikker
    =============
    - Projektor, der vurderer jeg nå Epson EH-TW5500, Panasonic PT-AE4000 og Sony VPL-HW15. Desto mer jeg leser ser jeg at det nyanser og personlig smak som avgjør hvilke projektor enkelte personer kjøper. Selv, har jeg såpass mye arbeid igjen ennå så behøver jeg ikke bestemme meg helt ennå. En annen ting er at det også kan komme endringer med nyheter nærmere våren.

- Tak feste, har jeg ingen preferanser eller noe, så det blir å finne et solid takfeste med lås som er enkelt å montere.

- Belysning, der kunne jeg tenkt meg RGB LED der jeg kan bestemme lys akkurat slik det passer meg. Til nå synes jeg det er lite på markedet (i Norge), samt at det er overpriset. Spotter i tak medfører masse ekstra arbeid, da de som vi kjøpte huset av har satt opp gipsplater i taket i kjelleren. Eneste løsning kan være å gå for 12 volts anlegg. Dersom noen har erfaringer på dette punktet hører jeg gjerne fra dere.

Budsjett
    =============
    Hmm, har ikke helt tenkt på det, tar det etterhvert. Men de sier at det koser å være kar ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inaktiv, men tilbake

Hei,

Har vært veldig stille i denne tråden, men jeg tenkte at det var på tide å vekke tråden. Det har vært gjort lite arbeid, har kommet i gang igjen så smått. Familie forøkelse krever tid.

Har akkurat i uka nå fått lagt opp 32mm rør i tak for HDMI kabel og tenker litt på prosjektor feste, er det en gylden regel for avstand mellom tak og projektor? Avstand til lerret har jeg gått ut fra ca. 4-4,2m.

Jeg tenkte å gå for dette feste som både ser solid ut og med bra funksjonalitet og sikkerhet. Noen som har innspill omkring dette?

Projektor er ikke anskaffet ennå. Arbeider nå med takpunkter i de forskjellige rommene, deretter blir det nok arbeid med hull til spotter i taket på filmrommet. Skal forsøke å få tatt noen oppdaterte bilder å legge ut.

God kveld ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var jaggu på tide

Ca 4 meters avstand er nok passe. Uvisst hvor stort bilde du ønsker selvsagt, men de aller fleste projektorer kan zoome såpass at du får et passe stort bilde på den avtsanden.

For øvrig synes jeg det er altfor lite bilder i denne tråden...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig at det er lite bilder, jeg skal forsøke å gå litt berserk i morgen. Hadde en god arbeidsøkt i dag og fikk blant annet trukket noen rør opp til sikringsskap. Ettersom det er en hel kjeller og ikke bare kino rom tar ting litt ekstra tid. Meeen, skjerpings..

Jeg har allerede kjøpt et dreamscreen V4 106" kurvet lerret som ligger klar. Er litt usikker på hvilke hdmi kabel jeg skal kjøpe, har lagt opp 32mm rør så jeg må finne en kabel hvor plugg ikke er for stor.

Hva mener du om høyde til tak for prosjektrofeste, hva er typisk avstand fra tak til lerret?

Noen golden rules?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker om bilde, var jeg innom Bohus i dag og sjekket opp stoler til kinoen, da de ikke hadde noen av modellen jeg var på jakt etter i butikken ble lovet mail med mer informasjon i uka som kommer. Men jeg fikk i det minste prøve sitte noen som nesten er tilsvarende, dvs en hadde gravety Z og en annen hadde samme sitte komfort ( mykere en den med gravity Z). Det var fantastisk bra komfort slik at jeg kan se film og kona kan sove ved siden av, akkurat som i dag bortsett fra at kona klager på at sofaen er for ukomfortabel hehe.

De jeg i utgangspunktet hadde sett på nett er

Hjellegjerde Fjords 855

Hjellegjerde Fjords Grip

Fargen må være sort.

Jeg har prøvesittet Ekornes sine alternativ også, men de er for harde og gir ikke nok støtte synes jeg og dermed var de diskvalifisert.

Mer informasjon kommer etterhvert...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt noe bilder. Som dere ser på to av bildene måtte jeg trikse litt og gå igjennom stender og deretter på skrå videre ettersom det ville ha blitt en 90 graders vinkel.

Det er bilde fra kontor mot gang og kino rom og fra gang inn mot kontor. Videre er det to bilder fra koblingspunktet for kinoen hvor jeg har samlet punkter for høytalerkabler, projektor, strøm og nettverk som vil gi internet og tv.

Å bore gjennom en stender sandwich med spiker i kryss og tvers som neste bilde viser var en utfordring. I utgangspunktet tegnet jeg opp en strek i forsøk på å klar de spikerne jeg synlig så, men etter 4 stendere var det stopp. Dermed ble det til å bore inn fra andre siden og treffe hullet. Dette gikk også bra. Neste utfordring var å få trekke rør gjennom. Ikke like enkelt ettersom den gikk opp og stoppet i spikeren. Løsning ble at jeg stakk røret opp til jeg så det på andre siden, deretter stakk jeg en stål stang jeg hadde liggende inn fra andre siden i røren og deretter var det å trykke røren og styre den ut på andre siden.

Takpunkt har jeg brukt 32mm avløpsrør og etter å lest en del tråder tror jeg at HDMI Supra (tror det var navnet) er kabel som bør være grei og trekke gjennom.

Jeg har også lagt opp punkter til sidehøytalere for fremtiden.

Til slutt måtte jeg bare ta noen bilder av verktøy som definitivt har gjort jobben enklere.

Fein, hva kan man si, genial. Biltema drill, billig og grei med boren som fikset sandwichen. Til slutt DeWalt laser vater, har spart masse tid :-)
    Burde kanskje også tatt bilde av flaska med superglide, denne sørget for fart i rørene hehehehe

Dersom noen har tilbakemeldinger eller spørmål er det bare å fyre løs.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •