Hjelp til å bygge et dedikert hjemmekinorom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til å bygge et dedikert hjemmekinorom!

Hei alle lydfriker!

Jeg skal bygge på huset og i den forbindelse lage et rom som er dedikert for hjemmekino (fikk til slutt innvilget dette av min bedre halvdel )

MEN, jeg har en del spørsmål som jeg trenger svar på rundt bygging av dette rommet.

1. Rommet:

Mål:

-Rommet blir 4,00m x 3,60m x 2,60 (høyde). Det betyr at det er ganske kvadratisk og ikke spesielt stort, men har god takhøyde. Er dette et problem rundt akustikken i rommet. Jeg har hørt at paralelle vegger og kvadratiske rom kan sette "farge" på lyden (hva nå enn det betyr!). Er det noe jeg evt. kan gjøre for å kompansere for dette?
    2 av veggene er mot gang og kjøkken. De 2 andre veggene er mot friluft.

Materiale:

- Når det gjelder bruk av materialer i tak og vegger er jeg åpen for alt. Hvordan bør jeg isolere vegger, dør, vinduer ( 2 stk.) og tak??.
    - Gulv blir støpt betong med varmekabler (ikke kjeller under). Hvordan bør jeg isolere gulvet? Tenkte¨å legge teppe direkte på betongen. Er dette godt nok?
    - Bør jeg bruke isoflex mellom tak, vegger og gulv (flytende)? Hvor viktig er dette?
    -Jeg har hørt av enkelte at jeg skal ha dobbelt lag med gipsplater og andre sier at dette skal du ikke. Hva er riktig??
    - Bassfelle, hvor viktig er det og hvordan bør den bygges?

Det er viktig at høy lyd ikke skal sjenere for mye for resten av huset og naboer!

2. Anlegg:

Jeg tenkte å kjøpe følgende:

Reciever : Nye NAD T785HD
    Høytalere: IKON 6 5.1 (2 sub'er)
    Bluerayspiller: Pioneer LX71 (Denne har jeg allerede kjøpt)
    Videoprojektor: BENQ W6000
    Lerret

Noen kommentarer/erfaringer med dette?

Dette ble mange spørsmål, men takk for alle konstruktive svar!!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Problemet med "kvadratiske" rom er refleksjon i alle mulige kanter - som kan resultere i alt fra "stående bølger", boomy bass til "skarpe diskanter", for å nevne noen av utingene uønskede refleksjoner kan medføre.

Du "fikser" dette ved å introdusere en kombinasjon av demping (absorbsjon) og diffusjon av lyden. Absorbsjon er etter mitt syn det som gir mest effekt, mens diffusjon går mer på å fintilpasse lydbildet. Det er også absorbsjon som er helt klart det enkleste å foreta seg.

Når det kommer til absorbsjon finnes det alt fra komplette "startkit" til DIY med Rockwool og molton - er bare å bruke søkeverktøyet, så finner du garantert mye gode tips!

Når det gjelder valg av øvrige komponenter er det fint om du tar dette i sine respektive fora for å unngå for mye blanding av tema...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar.

PS: Skal holde meg til tema, neste gang. Litt amatørbruker ennå

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Det var i overkant mange spørsmål du fremsetter, men jeg kan i alle fall forsøke å svare på noen av dem.
    Og begynner med rommet.
    Det er ikke spesielt stort, faktisk omtrent med tilsvarende areal som jeg sjøl besitter. (3x4,2m). Forskjellen er større takhøyde hos deg, som generelt ansees som et pluss.
    "Små" rom vil lettere sette "farge" på lyden som du uttrykker det, og som i klartekst betyr at du ved forskjellige frekvenser vil oppleve "stående bølger".
    Hmm, klartekst?
    Stående bølger betyr enkelt sagt at ved visse frekvenser, og da i særdeleshet bassområdet, vil rommet forsterke disse til et ubehagelig høyt nivå, i forhold til lyden ellers. ("Boomy" bass).
    Er rommet ellers dårlig dempet mtp harde flater i gulv, vegger og tak, vil du nesten garantert slite med såkalt "flutterekko" i mellomtone- diskantområdet, og som fullstendig vil ødelegge lydbildet!
    Disse problemene er heldigvis relativt enkle å løse, spesielt hva det siste begrepet angår.
    Grovt skissert, betyr dette; teppe på gulvet, passende møblering, strategisk demping av alle vegger, og muligens også taket.
    Bassområdet vil for de aller flestes del i et rom av denne størrelsen, være en utfordring.
    Uten å vedde på dette, vil jeg gjette på at du vil komme til å slite i frekvensområdet mellom 40 og 60Hz.
    Men ikke fortvil!
    Dette lar seg også ordne, men krever kanskje noe mer innsats, eksempelvis ved å flytte rundt på sub(er), plassering av sitteposisjon i forhold til høyttalere, etc, etc.

Vil ellers anbefale deg å kikke innom de nær sagt uttallige trådene som omfatter bygging av kinorom, og kanskje i særdeleshet tråden til RuneW!
    Selv om den er detaljert imot det hinsidige hva det meste angår, så kan det lønne seg å ta en titt der!
    Lykke til!

Lygren er tydeligvis atskillig raskere på tastaturet, enn meg. Men grovt sett, sier vi vel omtrent det samme!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle du bestemme deg for å lese RuneW tråden må jeg bare si lykke til! Skal si den mannen dokumenterer alt med gode kommentarer og bilder - med dertil stort antall sider å lese.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene så langt Har kikket RuneW sin byggeprosess, men den er vel noe detailjert. Tidkrevende å sile ut det mest "relevante" ut fra flere hundre sider.
    Men jeg er imponert over dette forumet! Spennende og lærerikt.

Tar gjerne mot forslag til følgende spørsmål (stilt tidligere):

Materiale:

- Når det gjelder bruk av materialer i tak og vegger er jeg åpen for alt. Hvordan bør jeg isolere vegger, dør, vinduer ( 2 stk.) og tak??.
    - Gulv blir støpt betong med varmekabler (ikke kjeller under). Hvordan bør jeg isolere gulvet? Tenkte¨å legge teppe direkte på betongen. Er dette godt nok?
    - Bør jeg bruke isoflex mellom tak, vegger og gulv (flytende)? Hvor viktig er dette?
    -Jeg har hørt av enkelte at jeg skal ha dobbelt lag med gipsplater og andre sier at dette skal du ikke. Hva er riktig??
    - Bassfelle, hvor viktig er det og hvordan bør den bygges?

Det er viktig at høy lyd ikke skal sjenere for mye for resten av huset og naboer!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •