Er dette rommet egnet til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette rommet egnet til hjemmekino?

Hei! Er ganske fersk her på forumet og lurer på om jeg har et greit rom til å lage en enkel hjemmekino.

Jeg har litt utstyr stående men vurderer å invistere i litt nytt også. Her er det viktig at ting skal se ryddig og pent ut, samtidig som jeg får en OK lyd. Bruksområder blir PS3, TV, Musikk og Film i den rekkefølgen.

Før vi går inn på det tekniske, kan noen si hvordan en kjellerstue bør være? Jeg har en vegg med tre vinduer på, er det et problem? Noe jeg kan gjøre for å få til en grei lyddemping? Gardiner? Er ganske blank på dette området - håper noen kan hjelpe! Har blitt insiperert av å se de mange flotte hjemmkino-byggene som ligger ute her på forumet.

Rommet er en kjellerstue som ligger litt under bakkenivå. De sorte uthevede feltene er vinduer. Skal knipse litt bilder av hvordan den ser ut når jeg kommer hjem. Håper at dette kan bli en skikkelig makeover for min kommende kinostue. Er nok flere her inne som har god peiling, håper at dere kan hjelpe meg med følgende:

- Hva er ideelt å gjøre i forhold til lydbildet
    - Hvor stor TV bør jeg ha? 50"? Har 42" nå (prosjektor?)
    - Lyddemping osv? Noe jeg bør tenke på?
    - Kabelgater, dekke til kabler etc, tips?
    - Tekniske specs på hva som er bra.. liker Dynavoice og XTZ
    - Sikkert mye annet også

Mvh Kommende AV-entusiast!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og velkommen til forumet skal du være

Om rommet er egnet eller ikke er like mye spørsmål om hvilke krav du har og hvor fritt du står til å tilpasse rommet. Vinduene i seg selv er ikke noe problem. Regner med at den lille "huken" er en pipe?

Jeg ville lagt frontveggen på veggen øverst på skissen. da får du god avstand fra lerret til sitteposisjon og du kan også trekke sitteposisjon litt ut fra bakveggen. Vinduene kan du selvsagt blende med tykke gardiner. Demping plasserer du på sideveggene og bak lytteposisjon, kanskje også bak høyttalerne. Fór ut veggene med nytt reisverk og kle inn med gips. Da kan du legge alt skjult.

Så er jo spørsmålet om du trenger å lydisolere, det kommer jo an på hvor i huset kjellerstuen er plassert i forhold til soverom eller andre oppholdsrom som kan forstyrres.

Ellers må vi bare ha bilder Fyr på med spørsmål, skisser og idéer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Skal knipse noen bilder! Er veldig med på det du skriver her.. Har tidligere hatt prosjektor så festet henger i taket fortsatt. Det var en TW700 fra Epson, men den bråka så sinnsykt mye at jeg solgte den, selv om det var en meget bra prosjektor. Om vi skal gå for prosjektor så MÅ det være en som går relativt stille.

Det hjørnet er en pipe ja, er ikke så lenge siden rommet ble kledd igjen med panel så er ikke veldig gira på å gjøre dette på nytt.. skulle tenkt på det før:?
    Det finnes kabelgater.. men hadde vært gull å hatt kablene i veggen ja.

Bilder av rommet kommer!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer bilder av rommet:

Forslag:P ?

Tror jeg hiver ut det jeg har av anlegg nå og kjøper noe annet...

Vurderer å kjøpe dette:

Harman Kardon AVR630 surroundreciever
    Harman Kardon DVD31 DVD spiller
    Proson Reality 69sa Fronthøyttalere
    Proson Reality 63mkII Bakhøyttalere
    JBL EC35 Centerhøyttaler
    Velodyne CHT-12 SUB

Hva tror dere? Brukbart til en nybegynner?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du store muligheter til å få et skikkelig bra rom.
    Hva ser du for deg?
    Her er jo mange flotte kinoer, lag noen linker fra minhjemmekino, på de som du liker.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha bedre lyd, ville jeg begynt med å snu din høyre fronthøyttaler riktig vei...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad i godis?

Rommet var jo hyggelig egentlig, men litt rotete Vel jeg holder på det opprinnelige forslaget om å har kinoen i samme retning som du tydeligvis en gang hadde etter lerretet å dømme. Kabelgater eller kanaler fås kjøpt i mange forskjellige varianter. Alternativt kunne du lage en brystning (ja jeg vet brystning bare er sååå 90-tallet) under vinduene og rundt hele rommet som du trekker med stoff og delvis fyller med med akustikkplater, da kunne du også få skjult kablene.

Tror dette kan bli bra med ganske enkle hjelpemidler. Utstyrspakken du har satt opp har jeg absolutt ingen formening om, men personlig ville jeg vente med å kjøpe nytt utstyr til rommet er ferdig slik at du får et inntrykk av hvordan rommet "lyder", det kan hende du får deg en overraskelse når du får dempet litt og satt opp anlegget litt mer optimalt enn nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet jeg har er trekk-ned lerret.. Er det bedre å lime ette på veggen som er fast hele tiden?

Og vil gjerne ha noen synspunkter på den stereoen jeg har satt opp. Vil ha noe grommere enn det jeg har nå. Mangler frontdekselene på F6-høyttalerene og er møkk lei av å se på de hvite elementa. Eventuelt, kan slike frontdeksel skaffes noen plass? er jo så billige de høyttalerene uansett..

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spør hele tiden etter om ting er bedre osv.
    Denne hobbyen handler nesten mer om personlige preferanser enn hva som på papiret er best.

Hør på tols1. Ha fokus på rommet først, så tester du ut anlegg når du er fornøyd med rommet!

Hva som er bra for en kan være ræva for en annen.

Når det gjelder de fronttrekkene ville jeg tatt kontakt med forhandleren og hørt om de kan hjelpe deg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronttrekkene er vanskelig å oppdrive, og dermed vil jeg bytte ut det jeg har nå. Men om jeg får tak i fronttrekk så kan det være aktuelt å bruke mer penger på feks forsterker eller kanon/tv. Skal rydde ut av rommet i kveld slik det er lettere å tenke klart. Har ikke tenkt å bruke en formue på selve rommet, men jeg vil ha noen tunge gardiner og eventuelt noe stoff (?) på veggen. Fant noen bilder fra en hjemmekino der vedkommede hadde noe firkanta ruter på veggen som skal dempe/gi bedre lyd. Vet dere hvor slikt kan skaffes?

Mvh Stig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på møbler fra Ekornes, og tenker at det blir å handle der. Noen som vil anbefale spesielle modeller til kino/stue bruk?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir håpløst å anbefale noen møbler, du må nesten finne ut selv hva du mener er passe for deg. Sofa, recliner eller hva som helst.

Når det gjelder de firkantene du nevner så finnes det forskjellige typer; bl.a. akustikkplater og diffusorer. Jeg har laget akustikkplater i min kino, (følg minhjemmekino-linken i signaturen) de består av Rockwool Akustikkplater som er montert i rammer og trukket med stoff. Meningen er at de skal absorbere lyd som treffer veggene slik det blir mindre ekko og etterklang.

Diffusorer har en annen funksjon, nemlig å spre lyden som kommer fra høyttalerne og treffer veggen slik at man unngår at det oppstår forsinkelser mellom direkte- og reflektert lyd. F.eks som hos Andrewerdenskrieg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sony50
    Her kommer bilder av rommet:

Vurderer å kjøpe dette:

Harman Kardon AVR630 surroundreciever
    Harman Kardon DVD31 DVD spiller
    Proson Reality 69sa Fronthøyttalere
    Proson Reality 63mkII Bakhøyttalere
    JBL EC35 Centerhøyttaler
    Velodyne CHT-12 SUB

Hva tror dere? Brukbart til en nybegynner?
    Men du er jo ikke nybegynner. Du har både TV, stereoanlegg, lerret og har hatt projektor.

Du beskriver jo ikke at du ønsker et nybegynneranlegg, men en oppgradering fra det du har.

For å ta det ovenfra:
    Surroundreceiver: Harman Kardon har god lyd, men jeg tror at for å få mest mulig for pengene når det gjelder BÅDE lyd, funksjonsrikdom, tilkoblingsmuligheter, fleksibilitet etc. så bør du vurdere om f.eks. Onkyo eller Yamaha kanskje gir mer for pengene.
    DVD-spiller: DVD-spiller!???? Nei, nei, nei. Du trenger en Blu-ray-spiller. Det er ingen vits i å kjøpe DVD-spiller i 2009. Velger du riktig modell, så får du også en ytelse på DVD som ikke viker tilbake for en ren DVD-spiller.
    Høyttalere utenom subwoofer: Proson Reality-høyttalere har kanskje noe mer trykk enn Dynavoice F6, men spiller neppe noe bedre på fornuftige lydtrykk. Skal du oppgradere både i kvalitet og kvantitet ville jeg siktet annerledes.
    Hva med å holde på JBL EC35-valget, finne noen gode, matchende JBL-høyttalere (f.eks. ES80) og så bruke Dynavoice F6 som bakhøyttalere?
    Subwoofer(e): Velodyne CHT-12 er sikkert bra, men Velodyne koster gjerne litt mer enn konkurrentene. En ny CHT-12Q koster nesten 7000 kroner. Jeg ville vurdert å kjøpe en XTZ 99 W12.16 (evt. spurt om rabatt på et sett av to) eller kikket på sortimentet til SVS.

Ellers har rommet et flott potensiale, det, men veggene er litt for lyse etter min smak i en hjemmekino. Jeg ville gått for en gråtone eller kanskje en farge uten for mye fargemetning på veggene. Og så må du gjøre noe med belysningen. Er det spottene som gir det harde lyset i taket? Jeg ville heller hatt en eventuell taklampe som vaskelys (når rommet skal ryddes) og heller fordelt dimbare lyspunkter symmetrisk i rommets hjørner.
    Hett tips: Bla rundt på nettet, f.eks. på minHjemmekino, og finn inspirasjon. Det er lov å låne ideer til farger og belysning. :-)

Ellers etterlyser jeg budsjett. Når du snakker om møbler fra Ekornes (som er ganske kostbart) og høyttalere fra Proson (som knapt er en oppgradering fra det du har) så begynner jeg å lure på hva du har tenkt å bruke på dette.

Skal du forresten bygge om rommet til 100% hjemmekino, eller skal det benyttes som stue også?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode tips og forslag til hva gjøre! Tror jeg kommer til å bruke god til å planlegge hvordan jeg vil ha det på sikt. Enn så lenge har jeg rigget opp alt på nytt, snudd tven, ryddet stua og laget en mer clean look på det hele. Bilder kommer straks jeg er hjemme fra jobb

Angående budsjett så har jeg igrunn mest budsjett på møbler, da det er det jeg trenger mest. Jeg har tenkt på Ekornes sin Arion serie, og tror det blir noe i den gata der. Er usikker på hvilke stol-løsninger det blir.

Belysning må helt klart gjøres noe med. Punkter på veggen med belysning, og eventuelt noen spotrekker lengre bak i rommet. Husk at det skal kombineres med stue, så det blir ikke en dedikert hjemmekino, selv om det blir lagt opp til mye PS3, film og fotball.

Slik jeg ser det nå har jeg lyst å oppgradere sub til den 10" eller 12" fra XTZ. Har alltid savnet sub, og kan fint klare meg med det jeg har av høyttalere. Ellers er forsterker høyt på lista.

Kort sagt:

- Møbler
    - Forsterker
    - Sub ( hva tror dere om 2 x 10" istedefor 1 x 12" ?
    - Diverse lamper / belysningspunkt
    - Projektor

Dette er vel det jeg kommer til å jobbe med fremover, så får vi se hvordan det blir. Stua ble MYE bedre etter at jeg gjorde en innsats i går. Bilder kommer som sagt senere

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort en del!

Følgende godsaker er bestilt inn:

2 stk. XTZ 99 W12.16 i Pianolakk ( 12" Subwoofer )
    1 stk. LG 50" Plasma-TV 50PS3000
    Div. Monsterkabler.

Takk til surround.no for fantastiske priser og god service

Fikk en nissepris på denne tv`en.. er nok ikke verdens beste - men vil nok duge til Fifa 10 og litt film

Angående møbler henger denne høyest, skal inn på møbelringen å se litt nærmere på modellen i dag.. Blir sikkert en annen farge da rommet er ganske lyst fra før

Noen kommentarer til innkjøpene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal nok bli godt med liv i leiren med de subbene der Der har du nok gjort et knallbra kjøp. Eneste "problemet" er at de blir en del overkill i forhold til frontene dine. Kan jo alltids anbefale "Dynavoice M-65" hvis du er på et stramt budsjett, de skal nok klare å holde noenlunde følge.

Ta deg god tid med å plassere og justere subbene forresten, det får du mye igjen for!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er igrunn ikke på stramt budsjett, men har bare ikke byttet ut frontene og forsterkeren ennå. Har en HK AVR 130.. Ikke den råeste i gata for å si det slik. Vil gjerne oppgradere til en forsterker med hdmi..

Angående subbene så vurderer jeg å bruke bare en, som du sier kan det bli overkill med 2x 12" mot mine 6,5" elementer på F6

M65 høres intr. ut.. er det mange hakk opp i forhold til F6?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer jobb å integrere 2 subber, men, når den jobben er ferdig er det mye mer morro med 2.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det er mer jobb å integrere 2 subber, men, når den jobben er ferdig er det mye mer morro med 2.
    Ikke alltid. Ofte vil 2 subber gi jevnere bassrespons i rommet.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart, jeg mente bare at det er en større jobb med kalibrering.
    Ordla meg mulig litt tungvint.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •