TomRons Kinobyggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 45 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TomRons Kinobyggetråd

For lenge lenge siden hadde jeg en forside her med Sketchup tegninger, planer om hvordan kinoen skulle bli og full innholdsfortegnelse med link til de forskjellige delene av byggingen. Pga et serverbytte eller noe her på avforum så ble dette dessverre borte. Jeg skal bygge den opp igjen en vakker dag.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det bryr ikke meg hva du bruker penger på, så lenge det ikke er mine", har hun sagt.
    Høres ut som en toppers dame! Jeg gjetter at dere ikke har felles økonomi...hehe :-)

Spennende prosjekt, gleder meg til å følge med på utviklingen her!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her kommer til å bli konge. Og så mye heftig utstyr du har "liggende" kan det ikke bli annet enn perfekt for mange hyggekvelder.

Tipper samboer også vil få glede av kinoen, men du kan jo passe på å nevne at du har brukt dine penger på prosjektet så du kan kanskje ta inngangsbillett

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Høres ut som en toppers dame! Jeg gjetter at dere ikke har felles økonomi...hehe :-)

Spennende prosjekt, gleder meg til å følge med på utviklingen her!
    Hehe... Det stemmer nok det ja. ;-) Vi har bare felles utgifter.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette her kommer til å bli konge. Og så mye heftig utstyr du har "liggende" kan det ikke bli annet enn perfekt for mange hyggekvelder.

Tipper samboer også vil få glede av kinoen, men du kan jo passe på å nevne at du har brukt dine penger på prosjektet så du kan kanskje ta inngangsbillett
    Vi får nå se hvordan det blir til slutt. Har mine forhåpninger!

Anett er glad i film hun også, så ser fram til at jeg blir ferdig.
    Vi blir nok enige om inngangsbillett.

Newcomer Morberg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt og ikke minst mye godsaker du har liggende!
    Lykke til og stå på!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, Morberg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rydding og riving

Da var rommet tømt og riving av hyller og vegg har begynt. Bare MÅTTE prøve å prøve en "Breaking and entry" og sparke inn døra (som var hengslet mot meg). Det er MYE vanskeligere enn det er på film. Men fikk'n da inn etter 10-15 spark. Slippers'er er vel ikke egnet til dette bruket kanskje... Det var noe elektrisk anlegg oppe i rommet som også måtte rives, så det var bare å få dette ned og koble inn en provisorisk dobbeltkontakt bak utgangsdøra så det er strøm inn til rommet.

Og SE!!
    Anett er også med! :shock:

Var vanskelig å holde henne tilbake, så jeg ga henne en hammer så hun kunne rive litt hun også.
    Kanskje FOR ivrig?

I frykt for at hun skulle rive ned hele huset, sa jeg hun heller fikk finne på litt roligere og "womanly" gjøremål. ;-)

That's my girl...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, kan et kvinnfolk virkelig fucke opp en hammer så til de grader....?
    Morsomt!
    Bra du har ei entusiastisk dame!!!!!!!
    Det der det ikke alle som har...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Hun ser fram til rommet er ferdig også. Dels for å se film, og dels for at hun får litt mer oppmerksomhet fra meg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mere riving

Denne veggen skal kles igjen på utsiden og det er samme typen panel som innsiden, så da tenkte jeg at jeg kunne få ned mesteparten av panelet på innsiden uten å ødelegge noe. Da kan jeg bruke dette på dørhullet på utsiden. Og på denne flotte takboksen i kjellerstua som skjuler strøm, vann og avløp til kjøkkenet.

Her er panelet forholdsvis helt (og rester av det gamle elektriske anlegget)

Det var ikke så veldig morsomt å få ut alle dykkertspik mens panelet fortsatt er på veggen uten å rive filler av panelet..

Og da var det gjort...

Døra venter jeg med å ta ned til den nye inngangen er åpen.

Lettveggen inni rommet og hyllene skal jo også ned.

Og etter mye hamring og sparking så var dette også gjort.

Alle "orbs" dere ser på bildene mine er rett og slett støv. Gidder ikke å ta meg tid til å vente med at alt støv skal legge seg før jeg tar bilder. Blir en god del støv framover.

Etter mye bæring så var rommet nesten tømt.

Rupanelet i taket må også ned - lydbøyler og gips skal opp.

Skal også prøve å få ned panelet forholdsvis helt, da jeg kan bruke dette da vi skal støpe såle til garasjen til sommeren.

Men dette skulle være lettere sagt enn gjort... De som snekret opp panelet gjorde jo selvfølgelig dette før lettveggen mot trappa var satt opp, og da har de jo slått inn spik OVER toppsvillen (hvis det heter det?). Det er ikke bare-bare å få ut panel helt da nei...

Da fant jeg ut at det bare var å bryte av panelet ved veggen og splitte resterende panel så bitene kunne dras ut, og spiker sitter igjen.

Det blir ikke pent, men er ikke så mye annet å gjøre.

Etter noen timer med drittjobb, så var det endelig gjort.

Det var ikke all panel som like villig, så da var det bare å få revet det ned. Litt svinn må en regne med.

Rivemessig er det igen å få skjært ut åpningen til den nye inngangen. Den skal være på denne veggen.
    Sett fra kjellerstua:

Sett fra kino'n:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

^^

Ser bra ut tomron!....
    Ser frem til å se film hos deg snart..

Vista ikke at Anett var så handy

Vad har ni lagt i mössan?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny inngang

Da var det dags for å få hull i lekaveggen for å få inn ny dør. Jeg har bestemt meg for å sette inn en ståldør. Mest for sikkerheten sin skyld. Er ikke no moro å komme hjem etter en helg og anlegget er borte. :-P Så da falt valget på en Daloc S32 Denne er innbruddsikker, lyddempende og brannsikker. Det koster litt, men da er jeg på den sikre siden.

Først måtte jeg merke av hvor jeg skulle skjære. Døra som skal inn er 100x210 i karm-mål. Og for å ha noe å skru i setter jeg 2"x8" på hver side og bolter fast denne i leka'n. Da ender bredden på utskjæringen på ca 110cm.

Det må til forsterking øverst i dør-hullet da det ligger ei tak-lekt midt i døra. Skjøten på 2"x4"'n som taklektene ligger på er også i dørhullet men dette tar jeg meg av etter at hullet er åpent.

Får å hindre at taket skulle gi seg litt, så satte jeg opp en 2"x4" på hver side av det framtidige dørhullet:

Så var det dags å få hull i veggen, og da fikk jeg låne en vinkelsliper med diamantskive:

Tenkte å skjære leka'n fra begge sider, men tenkte at jeg fikk ta det fra innsiden så det ikke skulle støve så veldig inn i kjellerstua. Støver vell bare LITT, tenkte jeg da, og til dere som ikke har skjært leka med en slik en før... Det støver noe så inni h.......!! :???:

(jeg fant ikke vernebrillene. :-p)

Og da Anett kom hjem på kvelden etter et kurs da jeg sto å skjærte leka, så skreik a bare rett ut "Å fy f...!!" Og grunnen fant jeg ut etter at jeg var ferdig, for det var et grått støvteppe i HELE huset! :shock: Trodde ikke støvet skulle komme seg ut av døra, men det gjordet det. I de grader også! I tillegg har jo varmepumpa stått og gått i trappeoppgangen, så den hjalp ikke akkurat på å bremse støvsirkulasjonen.

På grunn av dette var det ikke helt forsvarlig å ta noen bilder av denne prosessen i tilfelle kamera skulle ta kvelden. Men tok noen dagen etter da støvet hadde lagt seg:

Flytta på avbiter'n for å illustrere støvmengden:

Før runde nr.2 skulle i gang var det nok lurt å teipe igjen døra får å minimere støvinga ut, og varmepumpa var avslått ;-):

Etter noen timer til med vinkelsliperen og en hilti-maskin, så ble hullet endelig ferdig. Fikk støva ned gangen "bittelitt" til da jeg kjørte ut all leka-søppelet med trillebår. :-p Men ble da ferdig tilslutt. :-) FOR en drittjobb...

På høyre side ble det med litt mere leka enn planlagt da kuttet ble like ved lekaskjøten på annenhver blokk. Får finne på noe å tette dette med da treverket skal opp i dørhullet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba!

Sementstøv/Lecastøv er utrolig tilpasningsdyktig, det kan virke som det har et innebygget instinkt når det gjelder å finne veien til hver bittelille avkrok i resten av huset. Og så er det jo så enkelt å vaske bort :evil:

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bra jobba!

Sementstøv/Lecastøv er utrolig tilpasningsdyktig, det kan virke som det har et innebygget instinkt når det gjelder å finne veien til hver bittelille avkrok i resten av huset. Og så er det jo så enkelt å vaske bort :evil:
    WORD!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jeg si virker som et spennende prosjekt. Er også godt å se at det er flere enn meg som går på den smellen med å tro at leca/mur støv IKKE kommer seg opp å ut der man ikke vil. Brukter vinkelsliper for å lage et fint spor i betonggulvet jeg graver i kjelleren, og første dagen var det ikke eikeparkett vi hadde i huset, men støvgulv:roll: Kona var liksom ikke helt fornøyd da kan man si.

Men skal virkelig følge med på denne tråden. Du har ihvertfall forutsetningene til å få en fin kino ser jeg.

Lykke til videre.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelige ord.
    Ja dette støvet er no h......! Men det værste er over for denne gang. Er bare sagflis fremover nå.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir knall! Herlig å følge en tråd med så mye artige bilder

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Skal til litt dokumentering. Artig å ha i ettertid også.
    Får gjort ferdig resten av døråpningen i dag, så det blir vel flere bilder om ikke så lenge. ;-)

Men en annen ting.. Er det noen av dere som vet hvordan jeg kan quote fra forskjellige innlegg i ett svar?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Hehe.. Skal til litt dokumentering. Artig å ha i ettertid også.
    Får gjort ferdig resten av døråpningen i dag, så det blir vel flere bilder om ikke så lenge. ;-)

Men en annen ting.. Er det noen av dere som vet hvordan jeg kan quote fra forskjellige innlegg i ett svar?
    Det gjør du slik :razz:
    Skal du sitere fra flere må du nok klippe og lime litt...

Side 1 av 45 1 2 3 4 5 11 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •