TomRons Kinobyggetråd - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 9 av 45 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Andre gipslag på frontvegg - Del1

Fikk så vidt begynt gipsen på frontveggen i kveld også. Måtte først fuge oppunder taket, rundt frontpanel-kassa og rundt ventilasjonsrøret. Vi bomma litt i øverkant på kassa med første gipslaget, så det gikk med MYE fugemasse der.

Gikk med en del fugemasse her også.

Så var det igjen tid for hull til ventilasjonsrøret foran. I stedet for å måle oss fram til røret, skrudde vi heller på klosser oppe og nede så plata hadde noe å støtte seg mot i vater. Har også fått på plass innsatsene til hullfinner'n. Men før de blir brukt må hullet til røret på plass. Den 5mm høye lista ligger på gulvet som vi setter gipsplata på.

Før vi satte på plass plata gnudde jeg inn kanten på røret med kritt. Dermed kunne vi banke litt rundt der røret var da plata var på plass. Er vanskelig å se, men er da så vidt litt kritt der. Brukte endelokket til røret for å tegne rundt. Så var det bare å finne fram stikksaga.

Neste steg var hullfinner'n, og å skru fast første plate.

Det går fortsatt ikke opp på bakveggen og frontveggen, så det må opp gipsremser innerst. Og å knekke 3,5cm gipsremser var ikke bare bare, men det gikk da på et vis. Har skjært med tapetkniv først da selvfølgelig.

Så var det bare å skru de opp.

I morgen begynner vi med den morsomme plata som skal være her.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering av XLR og Phono D-kontaker.

Har brydd hodet mitt litt om dagen på å finne en ok løsning på hvordan jeg skal få festet XLR- og Phono D-kontaktene til subber bak og romperisterene. Tenkte i de baner at jeg kunne bruke innfelte elko-bokser med hel sentralplate på, og bore ut hull til kontaktene. I såfall måtte jeg bruke den typen som man skrur lokket fast, og ikke de man bare banker på plass. Vil at de skal sitte godt. Etter litt surfing og googling fikk jeg en åpenbaring. Elko LAGER jo innfelte sentralplatebokser ferdige med hull til 1stk og 2stk D-type kontakter!! Det gjør jo alt myyye lettere.

Er bare å kjøpe 4 doble med rammer, og lakkere disse i grafitt, som de doble strømkontaktene jeg har.

Bruker 1 single og kjøper en hdmi d-kontak til og bruker den i kjellerstua.

Ble hoppende glad da jeg fant disse. Problems solved!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, den som leter vettu ;-) Blir meget meget pent rommet ihvertfall. Synes det er litt lite kommentering, men regner med resten av AvForum er litt som meg, at de bare ser på i beundring og venter spent på neste post av TomRon :smile:

Keep up the good work ;-)

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tydeligvis lønner det seg å lete litt.
    Er ikke så veldig spennende når plater skal på veggene da, så skjønner godt det ikke hagler inn med kommentarer. Hehe.. Blir kanskje litt mer spennende til uka.
    Forhåpentligvis blir vi ferdige med platene i løpet av helga, og da er det platået bak, ventilasjonskasser og skråkasser som står for tur. Ståldøra kommer også på plass i løpet av neste uke. Det kommer en snekker som skal hjelpe oss å "lydmontere" døra, som han kalte det.
    Har enda ikke fått rotet meg til å bestille hdmi og dvi-kablene jeg fant heller. Tregball....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Gikk med en del fugemasse her også.
    Fugemassen er vår venn!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen to that!
    Hyggelig du tar turen innom RuneW. Tråden din ble studert nøye før jeg gikk igang med min egen kino. Takk for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er grom tråd til stor inspirasjon. Jeg går forhåpentligvis i gang med eget hjemmekino-prosjekt over sommeren, og denne tråden er bokmerket (sammen med en par andre) som referanse. Gleder meg til å se hvordan det går videre fremover

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    ja, den som leter vettu ;-) Blir meget meget pent rommet ihvertfall. Synes det er litt lite kommentering, men regner med resten av AvForum er litt som meg, at de bare ser på i beundring og venter spent på neste post av TomRon :smile:

Keep up the good work ;-)
    Så definitivt. Her ser man på i beundring og stiller noen dumme spørsmål underveis Ha en god kino-bygge-helg!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bevesocth
    Dette er grom tråd til stor inspirasjon. Jeg går forhåpentligvis i gang med eget hjemmekino-prosjekt over sommeren, og denne tråden er bokmerket (sammen med en par andre) som referanse. Gleder meg til å se hvordan det går videre fremover
    Så hyggelig å høre at folk synes det som skjer her er verdt å ta med seg videre. Lykke til med prosjektet til høsten!
    Går ting som det skal, blir vi ferdig med platearbeidet i helga. Men...så får vi se om ting går som det skal da...

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Så definitivt. Her ser man på i beundring og stiller noen dumme spørsmål underveis Ha en god kino-bygge-helg!
    Hehe... Så så! En må jo spørre, skal man få svar. God helg!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andre gipslag på frontvegg - Del2

Fikk gjort ferdig lag nr 2 på frontveggen i kveld. Gikk forsåvidt som med lag nr 1, men begynte i andre enden så skjøtene blir overlappet. Mens vi bare hektet platene med få skruer på første laget, klemte vi på med skruer på andre lag så alt sitter godt. Har også fuget rundt kanten og ventilasjonsrøret.

Når MDF'en skal på plass stikker røret passe langt ut.

Skruefestet til frontplata bomma vi bittelitt med. Stakk ut 1-2 millimeter utenfor gipsen noen steder. Noen tak med høvelen så ble det greit. Du ser kanten nærmest kamera, men det er pga glippa mellom gipsen og ramma.

Ellers traff vi litt bedre med åpningen til ramma på andre forsøk. Fuger denne senere.

Begynte på bakveggen også. Må hente 4 gipsplater til og mere fugemasse i morgen. Mangler visst gips til taket.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andre gipslag på bakvegg.

Mere gipsing... Og som vanlig må vi begynne litt utpå veggen for å ende opp riktig på stenderene.

4 runder med hullfinner'n så var de 2 hele platene på plass.

Da alle plater var på plass var det bare å få på gips-remsene i enden.

Og vips var bakveggen skikkelig skrudd, fuget, og klar for MDF-plater.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stykke arbeide... Blir veggene tykkere nå, kan du kalle det et bomberom

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Bare 13mm til nå.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstra fuging.

Har gått på litt ekstra med fugemasse nå som de siste lagene skal på frontvegg, bakvegg, og tak. Har fuget ALLE gipskjøter og rundt frontpanelkassa. Kjøpte 10stk fugepatroner til, og en ny fugepistol. Den lånte har begynt å fuske. Denne gangen hadde fugemassen en mye bedre konsistens. Hittil har massen vært ganske ru og tørr. Nå er den myk og klebrig. Hadde jeg visst at den skulle være slik, hadde jeg byttet de første tubene. Men så har prisen pr tube gått opp 3Kr, så det kan jo hende de har oppgradert fugemassen litt.

I morgen begynner vi med lag 2 i taket, og håper på å få på resten av mdf-platene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ..

Tommy?
    Nå er det vel snart på tide å komme seg ut og leke?

Du kunne da bare fuga hele rommet? hehe

Ser bra ut.. Kommer innom og tar en inspeksjon en dag!

KOS

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du??? Var det itte j som sa at du skulle komma tell fæssa??
    Men nei da... Sker legge dæ du ja!

Du får ta en tur. Hehe...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hoppetest

Fikk Anett til å ta en liten hoppetest i dag. Rett over der projektoren skal henge. Og sikkert som det høres ut som med eget bjelkelag, så er sannheten litt værre... Hun hoppa først med helen og full tyngde, og det slo jo inn på taket i kino'n som bare det. Så fikk jeg henne til å bare gå vanlig, og jeg kjente fortsatt trinnene hennes lett. Det er det jeg var redd for... Tror rett og slett en slik løsning med egne bjelkelag feiler når mellomrommet mellom gulv oppe og tak nede er fullstendig luft-tett.
    Når noen hopper på gulvet oppe, svikter gulvet, og det skaper et luft-trykk. Dette luft-trykket må jo ende opp et sted, og det er desverre i taket i kino'n ettersom luften ikke har noe annet sted å gjøre av seg. Hadde det litt i baktankene i starten av byggingen når jeg tettet igjen mellom takbjelkene med gips ut mot kjellerstua.
    Jeg tror at hvis jeg ikke hadde tettet der og latt det vært åpent, ville nok ikke taket i kino'n beveget seg like mye som nå.
    Nå skal det sies at det mangler et gipslag og det skal opp skråkasser og ventilasjonskasser, så taket blir jo mye stivere etter det.
    Får håpe at bevegelsene blir minimale da vi er ferdige. Heldigvis er aktiviteten rett over kino'n minimal uansett, så det blir vel ikke noe problem til syvende og sist. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg prøvd å sløyfe gipsen mellom taklektene. Men da hadde jo faren vært at lyden hadde forplantet seg mellom kjellerstua og stua oppe. Det skal ikke være lett.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Terningkast 6

for dokumentasjon og detaljer i byggetråden din.Håper de som har planer om å bygge seg kino får med seg dette. Lykke til videre:-D

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det, Hunter2.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foruten om å titte daglig innom her, så prøver en jo å ha et liv utenom også. Imponerende stykke arbeid dere har lagt ned den siste tiden, og det at du kan høre at madammen tramper i over etasjen klarer du nok glatt å eliminere med volumkontrollen på anlegget ditt. Dersom det skulle bli et problem allikevel, så kan du jo alltids slenge ut en skumgummimadrass oppe, så skal du nok fort se at madammen smyger seg som en mus rundt i etasjen over. Tror dette har noe med kvinnens rydde-gen å gjøre! Fortsett å post, kamerat!

Og i tillegg til noe godt i glasset til far, så vil jeg vel nesten foreslå at du går til innkjøp av Dirty Dancing på Bluray til Anett, som helt klart har en helt rå tålmodighet boende inni seg. Ha en fin uke!

Side 9 av 45 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •