TomRons Kinobyggetråd - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 8 av 45 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første gipslag i tak - Del 2

Jepp jepp. da var siste rad i taket i gang. Er ganske rett fram her.. Ingen takbokser.

Der siste plate skal opp synes vi det var litt råflott å ødelegge en hel plate bare for den lille biten.

Vi bruker derfor heller kapp fra tidligere og bruker 2 deler. Skrur også fast en bordbit mellom taklektene over gipsen.

Og slik ble det da her. Har også merket av i hele taket hvor alle "styrke-bord" er festet i taket. Da vet vi hvor vi kan dra i en skrue da lag nr 2 skal opp.

Nå som taket er klart er det dags for MDF-platene på langveggen. Men før vi begynner er det en åpning i gipsen langs veggen som må tettes.

En stripe med fug og ei runde med finger'n ble det tett og fint.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF-plater på langvegg - Del 1

Endelig skal rommet begynne å se ut som et rom. Vi kappet til første MDF-plate så vi får begynt riktig. Anett kom innom og tok kontroll over kamera.

I hver stender i langveggen går det minst 2 rør, så jeg har merket med tusj på hver stender hvor det går rør. Går et par innerst ved frontveggen også, så da merket vi med kulepenn utover frontveggen så vi ikke skulle stifte der. Men...da plata var vatret og festet var det bare å skyte i vei med dykkertpistolen. Desverre gikk det litt for fort, for den ene spiken havnet RETT over det ene merket for hvor det går rør. :shock:

(Det er så vidt du ser hodet på spikeren, men den er der )

Spiken satt der, og den måtte bort. Den gikk garantert midt i det ferdigtrekte røret. :sad: Pirket vekk overflaten på plata og fikk fram hodet på spikeren, men det var ikke snakk om å dra den ut. Vi kjørte jo på med 50mm dykkertspik så platen skulle sitte skikkelig. De går jo nesten gjennom 2"x2". Sitter som satan. Derfor var det bare å vippe av platen med stemjernet. Alle spikrene satt igjen. Og ganske riktig... MIDT i!

Og det hjalp heller ikke å få av platen. Satt bom fast! Så...hva gjør vi da? Den MÅ jo ut!?! Rotet litt rundt i verktøykassa og kom til å tenke at hvis jeg bruker den minste hullsagen uten senterboret, og sager rundt spikeren helt inn til røret, så halverer vi grepet på spikeren.

Og joda! Jævel'n slapp taket!

Her ser du skaden, men det gikk da ikke alt for galt. 3stk 2,5mm2 ledere kan ikke ta alt for stor skade av en tynn dykkertspik, så vi satser på at det går bra.

Vi ble så glade da spiker'n var ute, at vi måtte nesten ta en liten trall. Det er jo et musikkrom også.

Da dette var fikset var det bare å kjøre på, uten å spike i nærheten av tykke svarte streker.

Pga den lille episoden med spikeren kom vi ikke lenger enn halvveis med veggen. Vi går på med nytt mot og flere dykkertspik i morgen. Og det holder med 30mm spiker. Spikerene løsner hvertfall ikke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To blide snekkere i fullt driv gitt. Godt jobba.

Det er akkurat min erfaring med dykkertspiker også, de sitter noe sinnsykt. Jeg tipper det har med limet å gjøre, at limet som holder de sammen smelter på vei inn i treverket og nærmest limer spikeren fast i treverket.

Men du skulle ikke ha et lag gips under MDF-platene på den veggen også altså?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vart borti tanken jeg også, det med limet. Slik sett så er det bra greier da, bare vi ikke spiker på feil sted.

Jeg så ikke noe poeng i å gipse sideveggene. Vil beholde så mye av bredden av rommet som mulig. Ikke hjelper det noe på lydisoleringen sin del heller, da alle stenderene er boltet fast i murveggen. Hadde jeg kunne hatt rom-i-rom løsning på alle 4 veggene hadde det vært en annen sak.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flotters!

Ikke sett denne tråden før nå.. Veldig bra dokumentasjon.
    Følger spent med videre

mvh Kai

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen skal du være, og takk for det.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare nyskjerrig: hvorfor bruker du ikke kramper på veggplatene?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... vi har jo dykkertpistol, men ikke krampepistol. Mulig platene sitter bedre med kramper, men vi sparer jo ikke da vi setter de fast med dykkertspik så det får vel duge.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Vart borti tanken jeg også, det med limet. Slik sett så er det bra greier da, bare vi ikke spiker på feil sted.

Jeg så ikke noe poeng i å gipse sideveggene. Vil beholde så mye av bredden av rommet som mulig. Ikke hjelper det noe på lydisoleringen sin del heller, da alle stenderene er boltet fast i murveggen. Hadde jeg kunne hatt rom-i-rom løsning på alle 4 veggene hadde det vært en annen sak.
    Ah, skjønner. Nei da trenger man jo strengt tatt ikke gips under.

Jeg brukte også dykkertpistol i hjørnene og på kanter men skrudde på langsidene, siden jeg var usikker på om dykkerten holdt på den tynne falsen. Men det gjør det antagelig hvis man spikrer litt tett.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får satse på det. Klemmer ikke pistolen så hardt mot falsen heller, så spikerene ikke går så veldig langt inn i mdf'n.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Flott dokumentert detta og en fryd å lese

ser ut til at du skal få et meget bra rom ut av det her!

Bare å fortsette med bilder og forklaringer!!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mårn mårn.

Takk for det. Satser på det blir ålreit til slutt.

Skulle egentlig på konsert i dag, men får heller prioritere hjemmekino'n. Kommer flere bilder senere i kveld.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar på høyttaler-spørsmålet. Fikk sjekket ut hjemmesiden til Dolby og lærte litt der om plassering. Lærer noe for hver planleggingsdag som går gitt! Da var det bare å bestemme seg for utstyr og satse på at man treffer like godt som (forhåpentligvis) du gjør også Gleder meg til posten med montering av bakhøyttalerne kommer

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lærer noe hver dag ja. Det var MYE surfing og leting da jeg dreiv med planleggingen.
    Er kjekt å vite hva slags høyttalere du skal ha og hvilken opphengs-løsning du må bruke før du begynner byggingen. Lykke til hvertfall!
    Er litt halv-spent selv når jeg skal henge høyttalerene på plass. hehe..

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF-plater på langvegg - Del 2

Fortsatte med langveggen i dag, og det var jo ganske rett fram. Fikk bittelitt problemer med veggboksen til høyre surround. Det pga at vi måtte legge mdf-plata inni falsen på forrige plate, og ettersom veggboksen står 13mm ut fra veggen blir det en vinkel på plata ut fra veggen. Da blir hullet litt feil når en bruker hullfinner'n. Skal det bli 100% MÅ plata ligge flatt mot innsatsen i boksen. Jo mere vinkel på plata, jo mer bommer du på boksen. Men det var ikke værre enn å flytte litt på hullsaga og sage ut litt til. Var bare snakk om ca 5 millimeter.

Før siste plate på langveggen skal opp må jeg fuge hjørnet bakvegg og langvegg.

Her ser du at vi har lagt i ei remse med gips for å fylle tomrommet. Begynner med gipslag nr2 her, og da må vi ha noe å skru gipsen mot.

Dermed var langveggen ferdig. Har også fått flyttet over gipsplatene og div så vi har plass til å jobbe på dørsida.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF-plater på dørsiden - Del 1

Før platene skal på veggen må det fuges. I hjørnet bak og oppi taket.

Begynner med en liten utfordring med å få hull til ventilasjonsrøret. Var ikke værre enn å legge plata dit den skulle være og tegne på baksiden av plata fra kjellerstua.

Ble ikke mer en 3 plater på dørsida gitt. Vet ikke hvorfor. Gikk bare litt tregt i dag. Traff faktisk hullene til veggboksene også, selv om plata lå skeivt over.

Fuget litt mere til slutt i kveld.
    I hjørnet langvegg og bakvegg igjen, nå som mdf'en er på plass.

Hjørnet dørside og frontvegg. Har lagt i ei remse med gips i dette hjørnet også. Samme grunn som bakveggen.

Hjørnet frontvegg og langvegg.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her begynner virkelig å bli bra! Føler at jeg er med litt jeg da... Sitter jo og titter innom her hver dag.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det her begynner virkelig å bli bra! Føler at jeg er med litt jeg da... Sitter jo og titter innom her hver dag.
    Ja synes definitivt vi er med å drar en del av lasset altså
    Er jo greit å ha noen som kan skryte litt hehehe

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Hyggelig at folk er med.
    ...og det gjør ikke meg no at det kommer litt støttende ord.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF-plater på dørsiden - Del 2

Fortsetter på dørsiden i dag. Ikke så mye hokus pokus med resten av denne veggen. Et hull til med hullfinner'n, og så var det rørene som kommer inn i skråkassene. Her henger venstre rør.

Målte bare ut fra senter på stender og fra tak og boret hull i mdf'en. Boret på skrå også da, så ikke det ble så fæl bøy på røret.

Tada!!

Samme framgang på høyre side.

Gikk med en hel plate bare for å få denne biten over døra. Jaja...

Dermed var dørsiden gjort.

Fuging må også til før gipslag nr2 starter.

Side 8 av 45 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •