TomRons Kinobyggetråd - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 7 av 45 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakvegg ferdig isolert

Bakveggen ble omsider ferdig. Den ble MYE stivere da jeg fikk fylt den opp med isolasjon. Føles og høres skikkelig massiv ut. Blir moro å få opp 3 lag med plater også. Spennende med "banke på"-testen fra andre siden da de er på plass.

Ble en liten haug med småbiter etter all pirk med å tilpasse isolasjonen. Ligger masse på gulvet også...

Nå begynner det å bli rotete og trangt her... Får rydde opp da jeg har fått isolert ferdig frontveggen. Det skjer vel i morgen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teste ventilasjonsåpningene i murveggene.

Bar inn det ene 3 meters 160ø-røret i dag også. Må få kappet til stubben som skal gjennom frontveggen.

Målte i hullet i frontveggen fra ytterkant på murveggen og inn, og da skal røret være 51cm. Da vil det stikke ut så vidt på utsiden av murveggen og så vidt gjennom de 2 gipslagene og MDF-plata som skal på frontveggen. Merket røret på et punkt og fant fram en plakat med 2 Fast 2 Furious Skyline'en på. Den er så skrukkete og stygg etter flyttingen, så den blir ikke hengt opp igjen uansett.. Legger plakaten rundt røret kant-i-kant ved merket og tusjer en strek langs plakat-kanten. Da skulle merkingen bli på 51cm runt hele røret.

Og etter noen kontroll-mål stemmer det ganske bra.

Jeg har bare en liten dritt-baufil, så da kom fatter'n med denne gamle traveren. Hadde desverre ingen nye blad, og det som sitter på denne var ikke akkurat veldig skarpt.

Men etter litt riving og sliting fikk jeg delt den.

Da blir det hull-testing... I hullet ut mot kjellerstua fikk jeg inn røret 13cm, men da var det stopp. Er forholdsvis tight som du ser.

På andre siden var det litt for trangt gitt... Litt ut-hugging i denne enden så får jeg røret gjennom, men det blir ikke no særlig plass til byggeskum. Får dra på med 8mm slagboret og hilti'n igjen.

I frontveggen fikk jeg inn røret 17cm. Øyemålet da jeg boret fra innsiden er visst ikke helt justert.

Og må få si at det var da trangt nok mot spikerslaget.

Da vet jeg hva jeg har å gjøre her..

Blir en tur på byggmax i morgen for å kjøpe 23x48cm lekter og gipsplater. 30meter med lekter skulle være nok for å kunne konstruere begge ventilasjonskassene og skråkassene. 19 gipsplater skulle være nok for 2 lag i taket og 2 lag på front- og bak-vegg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI-kabler

Jeg trenger en del HDMI-kabler. Mellom BluRay og Z11, PC og Z11, PC og frontpanel, Z11 og frontpanel, Projektor og frontpanel, Frontpanel og PC-skjerm. Forresten så må jeg kjøpe en HDMI-splitter også hvis jeg skal bruke en TV i kjellerstua som preview-skjerm. Og så skal det jo en kabel fra frontpanelet til den tv'n også.

Husker jeg alt blir det da 5stk HDMI-HDMI på 1 meter, 1stk HDMI-HDMI på 3 meter, 1stk HDMI-HDMI på 7,5 meter, 1stk HDMI-DVI på 1 meter og 1stk HDMI-DVI på 3meter.
    Skal en kjøpe disse av et kjent merke blir det fort ganske mye penger. Har surfet litt på ebay og funnet en ebay-butikk som selger hdmi-kabler grisebillig. Samlet pris på disse kablene blir på 42,33 GBP, som blir med dagens kurs 375,82 NOK!?!?! Frakt og MVA kommer jo i tillegg, men det er da superbillig?? HDMI-DVI-kablene er av lakris-snøre typen, men HDMI-HDMI kablene ser da skikkelig bra ut. Her er ebay-butikken. Er vel bare å bestille ASAP!
    Tenkte i utgangspunktet å kjøpe en 7,5meter hdmi-kabel fra BetterCables til projektoren, men den alene koster jo 990,- i norge.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET var billige kabler! De ser jo bra ut også, og til den prisen har du råd til å prøve dem ut!
    Husker selv tilbake for noen år siden da jeg kjøpte en 15 meters HDMI - DVI kabel fra tyskland på nett. Fikk den hjem for under 400 kroner. Det var også ekstremt billig, liknende lengder kostet her hjemme da over 1500,-!!! Funket svært bra på mitt eget utstyr, men den har ikke blitt kjørt med full HD...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er såpass ja. Må nok kjøpe dem og teste. Skal vedde på at de er like bra som det meste der ute.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utvide ventilasjons-hull.

Jeg burde ha skjønt at jeg skulle ha tatt et større hull enn 160mm da dette er dimensjonen på ventilasjonen. Men men... det er ikke for sent å gjøre noe med det.
    Lager meg først en mal på 180mm. Da skulle det bli nok plass til både isolasjon og byggeskum rundt hele. I mangel på en stor passer, så mekka jeg en "fort og gæli".

Etter ei runde med saksa har jeg malen på 180mm.

Runda med å hugge ut hull har dere sett før, så jeg gjorde ferdig jobben uten å ta bilder. Tegnet rundt malen og hugget ut som før. Denne gangen blir hullene store nok. Her er hullet ut mot kjellerstua.

Og hullet ut under verandaen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering ferdig.

Etter at ventilasjons-hullene var fikset fikk jeg lagt på plass siste bit med isolasjon bak i kino'n. Det eneste som mangler er isolasjonen som skal være rundt ventilasjonsrøret i frontveggen. Må sette fast røret før jeg dytter på plass denne biten.

Foran døråpningen.

(Gadd ikke å skru ned lampa, så motlyset må dere leve med. )

Bak døråpningen.
    Har også båret inn 19 gipsplater som vi begynner med litt senere.

Bakveggen.

Sideveggen.
    Oppunder taket har jeg dyttet ekstra med isolasjon mot yttervegg. Det ligger 15cm isolasjon i taket, men det skulle ha vært 20cm.

Deilig å være ferdig med den h........ glava'n. Og få ryddet og støvsugd gulvet.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feste ventilasjonsrør i frontvegg.

Må sette fast ventilasjonsrøret i ytterveggen før jeg får på plass den siste isolasjons-biten.
    La bare en isolasjonsbit i bunnen innerst i hullet og stablet noen trebiter i framkant. Litt prøving og feiling ble det, men til slutt ble røret liggende midt i hullet omtrent. Det er en anelse fall utover i tilfelle det skulle bli noe tull med kondens. Vil helst unngå at det drypper ut av tilluftsventilene.
    Fikk den siste skvetten med byggeskum av Roger. Det var ikke igjen mye, men akkurat nok til å få festet røret.

Ettersom det er så trangt oppi hjørnet der får jeg ikke skummet rundt hele røret. Jeg får dytte inn isolasjon med meterstokken eller no der jeg ikke kom til og heller skumme skikkelig fra utsiden.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første gipslag på front- og bak-vegg

Har fått på plass isolasjonen rundt ventilasjonsrøret, så da er det faktisk dags for gipsing.

Vi trengte noe som var 5-6mm tykt som gipsen kunne stå på før platene ble skrudd fast. Skal ha litt plass rundt gipsen for fuging. Da stod denne vinkel-lista alene i et hjørne og den er 5mm tykk, så da passet den perfekt.

Tilslutt ble det 32 veggbokser rundt omkring i rommet, så det blir mye hullsag-bruk. Jeg fikk denne til jul av mutter'n og fatter'n.

Dette settet har 4 innsatser som passer til forskjellige veggbokser. Heldigvis så er det 2 like i settet som passer til veggboksene jeg bruker. Da blir det litt mindre handtering av gipsplatene.

Her har jeg satt i de 2 innsatsene i strøm- og signal-boksen til høyre sub bak.

Har du ikke sett dette før, så fungerer det slik at gipsplata settes dit den skal stå inntil veggboksene. Så legger du hullfinner'n over veggboksen som innsatsen sitter i. Ettersom delene er magnetiske så plasserer hullfinner'n seg rett over veggboksen. Det blir litt slingringsmon ettersom det er ei 13mm plate utenpå, men som du ser på bildene så er det en konisk metallsenter på innsatsene. Bommer du litt med hullfinner'n, så sentrerer det seg selv da du treffer innsatsen med boret.

Første plate på bakveggen skulle ha 4 hull, så det ble 2 omganger med hullfinner'n. Det fungerer helt genialt.

På venstre side er det ikke akkurat rett så det gjør no, men dette fikk bare bli slik da ytterveggen ikke er i lodd. Vi var klar over dette da, så det var som forventet. Det er jo veldig stort mellomrom der også, og det er fordi det er over 55cm mellom de ytre stenderene på både front og bakvegg. Gikk så dårlig opp ettersom vi måtte sette opp de 2 første stenderene midt på veggen. Må jukse litt i hjørnene, men vi fikser dette med lister i hjørnene da MDF-platene er på plass.

Neste plate får også 4 hull, og da blir det litt problematisk å få plata til å ligge helt inntil den forrige plata da det stikker ut veggbokser. Vi skrudde fast en 2"x2" oppe og nede kant-i-kant med plata som er fastskrudd. Da hadde vi et utgangspunkt for hvor plata blir sittende til slutt.

Noen runder med klosser og hullfinner, så var platene på bakveggen på plass.

Samme prosess på frontveggen. Plate nr2 ble det litt mere jobb på. 7 hull og åpning for frontpanel-kassa. Hullene fiksa vi med hullfinner'n, men måtte måle til åpningen til kassa.

Som du ser så blir det veldig spinkelt med gips til venstre for åpningen, så da vi var ferdig med stikksaga tok vi ingen sjanser og spjelket med et par panelbord og tvinger.

Spjelkingen ble fjernet da vi hadde fått reist opp plata. Da var det bare igjen et hull til og feste plata.

Siste plata på frontveggen måtte ha hull til ventilasjonsrøret, så da målte vi oss bare til senter i røret og brukte en slags gips-passer og skjærte ut med stikksaga. Laget såpass stort hull så det blir plass til fuging rundt røret.

Så da var frontveggen klar.

I morgen starter vi med taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt pent.. Hærlig arbeid. Fikk lyst til å hive meg rundt og kjøpe bolig med kinomuligheter selv når jeg så dette :grin:

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk.
    Det er bare å begynne letingen etter hus på finn.no.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så pen gipsskjæring at man blir rørt av mindre
    Uttrykket "don´t quit your dayjob" gjelder helt motsatt for din del for vi vil ha flere og oftere oppdateringer

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Blir ikke 100%, men vi gjør da så godt vi kan.
    Du får faktisk ønsket oppfylt, for 1.mai er jeg arbeidsledig. :-? Men jeg håper da inderlig at jeg er ferdig med kino'n før da!
    Her kommer hvertfall en oppdatering.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første gipslag i tak - Del 1

I dag fikk vi begynt med taket. Fatter'n fikk tak i denne geniale saken.

Hadde vi ikke hatt gips-heisen hadde vi nok brukt mye mer tid og krefter. Gikk såpass unna så jeg ikke rakk å ta bilde før plate nr2 var på plass.

Eieren av gips-trekkeren måtte desverre ha den denne uka, så da skulle jeg kjøpe gips-skruer i dag og bruke batteridrillen. Tre kvarter etter at biltema stengte, ble jeg minnet på av fatter'n at vi skulle hatt skruer...og det hadde jo jeg glemt.ops: Roger hadde gudskjelov noen skruer liggende pluss remsene med skruer til gips-trekkeren. Da esken var tom, var det bare å finne fram nebbtanga og nappe ut skruer.

Midt mellom takbjelkene skrur vi opp slike bordbiter. Har merket av midten på dem så vi vet hvor langt innpå gipsen de skal ligge.

Det blir litt mer og skru i, og da blir taket stivere.

Før rekke nr2 skrus opp legger jeg noen biter med isolajson mellom takbjelkene og røret for hdmi-kabelen. Røret ligger ikke nedpå, men skulle det synke over tid så er jeg da sikker på at det ikke blir noen ulyder. Hadde vel ikke hørt noe uansett, men better safe than sorry.

Da var det bare å kjøre på med rekke nr2. Ble litt ekstra jobb med hullene til takboksens, men det gikk fint med hullfinner'n. Bomma bittelitt med hullene nå ettersom vi hadde litt problemer med å få plata til å ligge der den skulle, men det var bare å finpusse litt så passet de.

Vi fikk bare tid til 2 rekker i dag. Gjør ferdig rekke nr3 og begynner med MDF-platene på sideveggene i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent kan regne med du gleder deg til hele rommet er kledd, så du slipper all glavastyret :-D Blir spennende å se hvordan dette blir ihvertfall..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, jeg er imponert over hulltagningen.

Pokker at jeg ikke kjøpte meg en sånn under byggingen...:-?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koselig for oss andre å sitte på sidelinjen og følge med på fremgangen her. Med et så detaljert prosjekt så syns jeg faktisk det er helt rått at det ikke er mere som har gått galt! Skal forresten stikke å kjøpe meg sånn hullfinner før jeg begynner på gangen her hjemme. Genial sak det der, kamerat! Gleder meg til de kommende ukene!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir uten tvil kjøpt inn en sånn hullfinner til man skal begynne på kjellerprosjektet her ja Kjekt å se en sånn "in action".

Kan jo kanskje driste meg til å spørre her siden jeg har søkt litt og ikke funnet akkurat det jeg har lurt på.

Holder på med planleggingen av min egen kjeller for tiden og lurer da litt på hvor jeg skal plassere boksene til bakhøyttalerne. Disse blir hengt på veggen så jeg er avhengig av å treffe ganske bra for å få et fint resultat. Hvordan går jeg frem da?
    I tillegg så gjelder det jo også sub-kontakter. Hvordan gjør dere eksperter det med de? Legger dere opp flere kontakter og setter subben der den gi best effekt?
    Beklager hvis jeg kuppet tråden litt, men måtte benytte muligheten til å spørre nå når jeg så du hadde boksene oppe på veggen sånn som jeg ønsker

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Meget pent kan regne med du gleder deg til hele rommet er kledd, så du slipper all glavastyret :-D Blir spennende å se hvordan dette blir ihvertfall..
    Ja fy... Det blir godt å slippe den "#¤#&@£$ glava'n! Jeg er like spent.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Wow, jeg er imponert over hulltagningen.

Pokker at jeg ikke kjøpte meg en sånn under byggingen...
    Det går lekende lett med hullfinner'n. Du skulle hatt en slik ja.

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Koselig for oss andre å sitte på sidelinjen og følge med på fremgangen her. Med et så detaljert prosjekt så syns jeg faktisk det er helt rått at det ikke er mere som har gått galt! Skal forresten stikke å kjøpe meg sånn hullfinner før jeg begynner på gangen her hjemme. Genial sak det der, kamerat! Gleder meg til de kommende ukene!
    Er egentlig litt overrasket over det selv, men så er vi ikke ferdige heller da. Har visst gitt Biltema noen ekstra kunder med denne tråden. hehe.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Blir uten tvil kjøpt inn en sånn hullfinner til man skal begynne på kjellerprosjektet her ja Kjekt å se en sånn "in action".

Kan jo kanskje driste meg til å spørre her siden jeg har søkt litt og ikke funnet akkurat det jeg har lurt på.

Holder på med planleggingen av min egen kjeller for tiden og lurer da litt på hvor jeg skal plassere boksene til bakhøyttalerne. Disse blir hengt på veggen så jeg er avhengig av å treffe ganske bra for å få et fint resultat. Hvordan går jeg frem da?
    I tillegg så gjelder det jo også sub-kontakter. Hvordan gjør dere eksperter det med de? Legger dere opp flere kontakter og setter subben der den gi best effekt?
    Beklager hvis jeg kuppet tråden litt, men måtte benytte muligheten til å spørre nå når jeg så du hadde boksene oppe på veggen sånn som jeg ønsker
    For at jeg skulle finne ut hvor veggboksene i rommet mitt skulle være, tegnet jeg kino'n i skala med Sketchup. Tegnet også front-, center-, subber, surround- og presence-høyttalerene i skala. På surround- og presence-høyttalerene tegnet jeg også terminalene bak høyttalerene og veggfestet.
    For å finne ut hvor de skulle henge brukte jeg en speaker setup guide på hjemmesiden til dolby digital. Da kunne jeg bare flytte høyttalerene rundt på veggen på sketchup-tegningen så de kom i de rette gradene i forhold til sweetspot. Jeg synes jeg måtte flytte sweetspot'en litt bak den fremre sofaen så den bakre sofaen får et litt bedre utgangspunkt i lydbildet. Da høyttalerene var plassert visste jeg da nøyaktig hvor terminalene er, og da var det bare å måle seg til hvor de skulle sitte. Har vi gjort alt riktig, så sitter veggboksene på centimeteren der terminalene på høyttalerene er når de henger på veggen.

Ettersom jeg har et såpass lite rom så har jeg ikke noe annet valg enn å plassere subbene mine der de er nå. Er ikke plass til de noe annet sted.

Side 7 av 45 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •