TomRons Kinobyggetråd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 5 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Dette ser jo flott ut! Liker strukturen på rørsystemet ditt. Mange gjennomtenkte løsninger pluss et godt valg av prosjektor.

Et lite stalltips, les artikkelen om Epson TW5500 i siste nummer av hjemmekino (insider abonnement på hjemmekino.no). Kan røpe såpass at jeg tror vi har valgt riktig prosjektor. Har kjøpt en sånn selv.
    Takk for det. Tror ikke vi finner noen bedre projektor til den prisen. Det med insider abonnementet på hjemmekino var jeg rett og slett ikke klar over, men har fått lagt inn abonnementnummeret mitt nå da, så da skal jeg ta en titt på artikkelen så fort som mulig.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også få lov til å kommentere arbeidet ditt: Dette ser utrolig bra ut!! Gjennomtenkte løsninger og nøyaktig arbeid gir flotte resultater!
    Jeg liker også den fine dokumenteringen av arbeidet ditt som bildene dine viser. Dette må jo bli kjempebra!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Meget ryddig bygging, samtidig som det går utrolig kjapt.

Skikkelig morro å følge denne tråden.
    Takk takk. Er bare å henge i her. Er ikke lenge før snøen blir borte så.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg må også få lov til å kommentere arbeidet ditt: Dette ser utrolig bra ut!! Gjennomtenkte løsninger og nøyaktig arbeid gir flotte resultater!
    Jeg liker også den fine dokumenteringen av arbeidet ditt som bildene dine viser. Dette må jo bli kjempebra!
    Takk for det, Hunsbedt! Har fått grublet en god del på ting så det skal bli skikkelig gjort. Forhåpentligvis har vi tenkt på alt, men det gjenstår å se. hehe..
    Bilder må til! Søskenbarnet mitt kom nettopp med et forslag om å printe ut et fotoalbum å ha liggende så folk får se hvor mye jobb det ligger bak vegger og tak. Må nok gjøre det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flink

Så flink du er påsan, regner med at Avatar invitasjon kommer i posten snart:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig med tidligere talere, dette ser kjempeflott ut.

Ideen med å skrive ut bilder til et album er faktisk en god idé. Jeg satt og bladde gjennom min egen tråd her en dag, og minnene strømmet på...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre.

Ja du får sette igang med et album.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er moro å lese tråden din som er utrolig detaljerik og inspirerende. Godt å se det er noen som ihvertfall har tid til å jobbe i kinoen sin

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på de andre her og skryter av grunnarbeidet du har lagt ned. Kommer nok garantert til å bruke denne tråden som referansepunkt når jeg skal til med min egen kino. Arti å ha en tråd man kan svippe innom og så er det mange oppdateringer å lese seg igjennom

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har fulgt byggetråden din en stund, må jo bare bli imponert. Er bra du legger ved masse bilder Lykke til videre.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kawasakizzr
    Det er moro å lese tråden din som er utrolig detaljerik og inspirerende. Godt å se det er noen som ihvertfall har tid til å jobbe i kinoen sin
    Takker takker. Prøver å ta en tur ned dit stort sett hver kveld. Anett er ikke like entusiastisk om dagen, og det skjønner jeg godt da... Hun gleder seg til vi er ferdige nedi der, så hun får et sosialt liv med samboeren sin igjen. :-D

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Henger meg på de andre her og skryter av grunnarbeidet du har lagt ned. Kommer nok garantert til å bruke denne tråden som referansepunkt når jeg skal til med min egen kino. Arti å ha en tråd man kan svippe innom og så er det mange oppdateringer å lese seg igjennom
    You are too kind!! Veldig hyggelig du synes det som blir gjort her er verdt å ta med seg videre da. Prøver så godt vi kan å gjøre det skikkelig. Kommer vel en liten oppdatering i kveld også..

Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei.
    Har fulgt byggetråden din en stund, må jo bare bli imponert. Er bra du legger ved masse bilder Lykke til videre.
    Takk for det. Moro at dere er innom og titter og henger på noen kommentarer. Gir inspirasjon til å fortsette på full gass.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggbokser for lysdimmer og inverter.

Veggboksen som lysdimmeren skal kobles i plasserer jeg i dørhullet. Da er bryteren synlig og lett å nå da jeg går inn og ut av kino'n, og den er ikke synlig når folk sitter i sofaene. Mellom spikerslaget rundt dørhullet i kino'n og 2"x8" ramma har akkurat nok plass til rør oppover og nedover. Holdt en veggboks der den skal være, tegnet rundt denne, og brukte en 82mm hullsag. Måtte hugge ut litt til hjørnene på veggboksen med et stemjern. Skjærte ut litt oppover og nedover for å få rørene inn i stussene. Strømtilførselen kommer fra undersiden så da kappet jeg bare av den andre stussen.

Tanken var å ta utgangspunktet på samme sted i taket som resten av skråkassa men å ha en vinkel så kassa havner rett over døra. Bunnen på skråkassene blir 31cm fra taket, mens det bare er ca 20cm over døra. I stedet så avslutter vi skråkassa på begge sider av døra og har bare MDF-plater fra over døra og opp til taket. Må gjøre dette på andre siden av rommet da jeg må ha inverteren nesten oppunder taket. Gass- og drenerings-rørene som skal ut vil da ende opp mellom 10-15cm over bakkenivå. Inverteren trenger litt luft rundt seg også, så da gjør vi det likt på begge sider for å opprettholde symmetrien. Da er jeg såpass heldig at det er akkurat nok plass mellom bjelkebæringen og spikerslag over døra at rørene for lyskursen foran og bak kommer igjen inni skråkassene foran og bak. Da slapp jeg å bore og kutte no mer der. Det blir 135-140cm opphold på skråkassene.

Her er veggboksene for strøm til inverteren og hastighetsregulatoren til ventilasjonsvifta plassert. Spikerslag for inverter-veggfestet også skrudd fast.

Her går røret med strøm fra regulatoren og ut til ventilasjonsvifta.

Fiksa også en liten jobb under veggboksen til venstre for bakre sofa. Skal ta strøm fra denne boksen og........ F... Akkurat da jeg skriver dette kommer jeg på at det er strøm til romperister i sofaen foran jeg driver med, og den skal jo ikke gå på lys-kursen! :shock: *skalle-i-veggen*. Jaja... da har jeg igjen en boks til å fikse på i helga da. Gjør jo sikkert ikke noe å kjøre den på lys-kursen, men nei.... den skal på anlegg-kursen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer materiell.

Fått inn litt mer varer.
    Her er deler av ventilasjonen. Lydfeller og rørene ligger ute enda. Alle dimensjoner er ø160.

Har også fått 16 poser med slike.

Disse er noen millimeter mindre enn elko sine, så da blir det hvertfall ikke for trangt mellom kontaktene bak AV-racket.

I taket til projektoren bruker jeg denne gamle skiten. Den er ikke mye pen, men fungerer. Den bygger nesten ingenting heller. Skal lage molton-trekte rammer i taket, så da blir både kontakten og strøm-kabelen gjemt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det perfekte AV-rack?

Fikk en nyhetsmail fra LSound om at de nå var hovedimportør av Norstone AV-møbler, og fikk se et AV-rack som heter Norstone Bergen AV 2. Det har PERFEKTE mål for fronten i kino'n min. Alle mål stemmer helt. Toppen på center'n vil komme like under kanten av duken på lerretet. Luftig og ikke minst stilig er den også. Litt aber er det at bunn-plata liksom skal tåle 40kg. Z-11'n og XPA-3'n må jo stå nederst, og de veier tilsammen 64kg, men det går vel. Hadde vært lettvint å slippe å lage et rack selv da dette er etter mål fra før.

Newcomer tommyfre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk morro tråd å følge!
    Må si dette gir inspirasjon til fremtidig prosjekt

Tørr jeg spørre hva budsjettet ligger på?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å høre!
    Da er det bare å sette igang! hehe..

Har egentlig ikke gått ut ifra et budsjett på hverken anlegget eller rommet. Rommet har hittil kostet 39k, og håper på at det ikke bikker 60k. Vi får se.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson EH-TW5500

I dag kom postmannen med hentelapp, så da ble det julekvelden i kveld også.
    Denne lå og ventet på meg på posten.

Og den var en god del større enn Panasonicen jeg har liggende. Gadd ikke å grave fram den for sammenlignings skyld.

Er glad jeg har en Harmony, for fjernkontrollen til Epson har jeg ikke lyst til å ha liggende på bordet. Ikke akkurat liten og pen Over ligger fjernkontrollen til tv'n.

Nå mangler jeg bare takfestet og en 7,5-8meters HDMI-kabel, så er video-delen i orden. Begynner virkelig å klø i fingra etter å bli ferdig!! Får ta i et tak i morgen.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sinnsykt fett! Faren din er seriøst snill, kamerat. Får håpe du har noen kroner til overs til å kjøpe en svær flaske med fest til far. Det fortjener han virkelig.

Dama mi sitter nå og banner og sverter over deg etter at jeg viste henne tråden din, og hun påstår jeg har fått horn i panna. Det er allerede blitt nevnt at jeg får gjøre som jeg vil med mine penger, men kontringen med inngangsbillett eller spleising satt en liten stopper for videre diskusjon.

Må si jeg er mye mer enn bare imponert over grunnarbeidet deres, og jeg gleder meg til å følge med mere fremover. Igjen, hils faren din og si at han er en sjelden rase!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så heldig som har en pappa som er like interessert i lyd som meg, så det er noen ganger han spør om han snart kan komme oppover så vi kan fortsette på kino'n.
    Da jeg er ferdig med kino'n er jeg vel raka blakk....neida... Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få takket han nok, for han sitter inne med all bygge-erfaring og kunnskap som er gjort i kino'n. Hadde ikke han vært med, så hadde jeg ikke vært halvveis så langt som jeg er nå. Han sier hva vi skal gjøre, og jeg hjelper til. Det blir hvertfall viet noen musikk-dvd kvelder i kino'n på full guffe med noko attåt da kino'n er ferdig.
    Du får ta med dama på en demo, så får vi håpe at hun får øynene opp for AV-verden. Film er MYYYE bedre hjemme, hvis budsjettet tillater det.
    Du kan hilse selv da, for han følger også med på tråden.

Og tusen takk for hyggelig tilbakemelding.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggboks flyttet

Da er veggboksen for strøm til romperister i sofaen foran flyttet til anlegg-kursen.

Side 5 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •