TomRons Kinobyggetråd - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 45 av 45 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45
Viser resultater 881 til 898 av 898
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Morsomt at det fortsatt er liv i tråden! Er forøvrig viktig at alle har max komfort med tanke på luksus Hvis du fortsetter i samme stil her, som resten av kinoen, blir nok dette meget bra.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Morsomt at det fortsatt er liv i tråden! Er forøvrig viktig at alle har max komfort med tanke på luksus Hvis du fortsetter i samme stil her, som resten av kinoen, blir nok dette meget bra.

+1 :-D

Har gått igjennom denne tråden et par ganger allerede,og det blir helt sikkert flere.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy F... for en fin kino !.
    Hva er målene på det romme ditt ?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. :-)

Ca 3,5m x 5,5m.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drikkeholdere til bakerste rad - Del 2

Koppholdere mottatt.

Dessverre passer ikke glassene, men da får heller folk holde seg unna de.

Det blir nok 4 stk ja. Får bare lage plata så lang som mulig.

Ettersom sofaryggen ikke er rett skaffet jeg meg en slik en så jeg finner ut hvilken vinkel jeg må skjære bordet.

Da blir det slik cirka...

10 grader.

Jeg har ikke utstyret til å skjære plata pent, så jeg tok kontakt med gutta på Jømna Caravan som jeg jobba sammen med for noen år siden. De har ei skikkelig sag som jeg får låne. Plata jeg har er skjært ut med stikksag, så jeg må renskjære alle kantene først før jeg kan skjære ut delen jeg trenger. Derfor lagde jeg en mal jeg tar med så det bare er å tegne opp etter at plata er renskjært.

Slik ble da resultatet. 10 grader mot sofaryggen og buene skjærte jeg i flere omganger, så får jeg runde av med pussekloss etterpå.

Jeg begynte litt feil, så plata ble litt smalere enn malen min. Da blir det ei ny runde med måling og regning for å finne nye senterpunkter for hullsaga...

Etter ei runde med pusseklossen ble plata litt rundere i kantene.

Tror dette kan bli bra. Ser ut som det blir plass nok til å snike seg forbi også

Tid for hullsag.

Var visst ikke like flink til å bore rett ned i plata gitt. Må kjøre på litt til med hullsaga for å få koppholder'n helt ned.

Der ja...

Sofaryggen går litt i bue, så er usikker om støtteklossene skal skjæres i 10 grader også. Fester plata provisorisk for å få målt.

Jeg endte opp med en 45graders kloss da jeg skjærte ut plata, så bruker den for å måle.

Det ble visst 10 grader på klossene også, så da ble det enda en tur til Jømna Caravan.

Jeg vil unngå å skru fast støtteklossene, så jeg skal bruke treplugger og trelim. For å få skikkelig feste høvlet jeg bort laminat-greiene som er på undersiden.

Før jeg setter sammen delene så skal jeg male undersidene svarte og lakkere kantene kobber. For å få en glatt finish på kantene blir det sparkling. Fått på første runde her. Tenker jeg sparkler 2 ganger til for å få det så glatt som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koppholdere er et must! Blir bra det der (:

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer fælt, hører ikke noe til deg. har du noe spennende updates? :roll:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomført som vanlig, TomRon

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt fan av prosjektet!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget stilig og gjennomførte koppholdarar.

Det er forresten 80 eller 100 grader vinkel, ikkje 10:-)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å bli en bra koppholder,står i still me resten av rommet.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    lurer fælt, hører ikke noe til deg. har du noe spennende updates? :roll:
    Nope... Ingen andre updates enn koppholderen egentlig. Alt funker som det skal ellers.

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Meget stilig og gjennomførte koppholdarar.

Det er forresten 80 eller 100 grader vinkel, ikkje 10
    Jada jada! hehe..

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drikkeholdere til bakerste rad - Del 3

Etter at tredje tur med sparkling og pussing var unnagjort var det dags for maling og lakk. Tok undersiden først. Skulle jo bruke rull tenkte jeg, men så fant jeg ikke igjen håndtaket til 50mm rullen, så da ble det pensel. En kamerat av meg, Andreas, var på besøk, og han syntes både at det ikke var noe problem å male med pensel ELLER nødvendig å male 2 strøk. En skal tross alt aldri se under denne plata, så gjorde som han sa. :-P

Maskert og klart til lakkering.

Tada!!

For å feste vinklene på plata skal jeg bare lime, så da må jeg bruke tre-plugger for å få det litt mere solid. For å få til det kjøpte jeg dette settet på biltema.

Poenget med senterstiftene er jo at de skal sitte tight i hullene du borer først, så da skjønner jeg ikke hvorfor de da er flere milimeter tynnere enn 8mm boret som følger med. :?

Tok en kjapp titt i verktøykassa og fant ut at jeg kunne bruke teipen for å få opp diameteren litt.

Får passe på så jeg ikke går for langt ut og borer gjennom. Må bore inn 20mm i hver del.

For å være sikker på at jeg treffer riktig med støttene satte jeg på en kloss å styre mot.

Like før jeg legger på limet merker jeg masse kobber-fingeravtrykk på den svarte undersiden. Kobberlakken har jo tørket lenge nå, så det var da rart. Jeg gnidde litt på kobberlakken med fingeren og det sverter som bare det. Det gjorde ikke lakken jeg brukte da jeg lakkerte alt annet i hjemmekinoen. Kjøpte denne lakken på biltema også men det er en annen etikett, så det må vel være en annen produsent eller no. :|
    En kan jo ikke ha kobberlakk som sverter da denne holderen kommer til å bli gnidd på av alle som skal gå forbi. :?
    Måtte derfor maskere alt på nytt, og få på noen strøk med klarlakk.

Men da sverter det ikke lengre, og er her limt sammen.

I utgangspunktet mente jeg at det måtte settes i ilegg for skruvefeste og støtte så sofaryggen tåler hvis noen henger på koppholderen. Øverst på sofaryggen går det ei trelist som er høy nok så der trengs det ikke å legges i noe. I sofaryggen der støtteklossene går mot er det ikke noe rett bak, men det er vertikale støtter like ved og bakplata på sofaen er ikke SÅ tynn, så gidder ikke å legge i noe bak allikevel.
    Har "følt" meg fram litt pga polstringa, målt og merket av hvor den skal sitte.

Merket opp hvor skruene skulle gå og boret igjennom sofaryggen først. La koppholderen inntil da jeg gjorde dette så jeg kunne forbore i koppholderen også.
    3stk 140mm og 2stk 120mm skruer skulle vel holde saker på plass.

For å gjemme skruehodene drar jeg på sofatrekket over tyggen først og lar bare resten henge over. Da kommer jeg til så jeg kan skru inn skruene under trekket.

Der sitter'n.

Og i vater.

Men det som IKKE ble bra var at jeg bomma på vinkelen da jeg boret gjennom sofaryggen. Koppholderen peker rett i taket omtrent. :shock:

Er ca 8mm klaring mellom sofaryggen og støtteklossene. Det skal det IKKE være. :|

Jeg lurte på om jeg skulle få rigga til noe så jeg kunne skru støtteklossene inntil ryggen fra innsiden, men var redd det ble for stort press. Derfor skrudde jeg ut alle skruer igjen og boret på nytt i mye brattere vinkel i sofaryggen. Det gjorde susen. Endene på støtteklossene er klint inntil ryggen.

Da gjenstår bare få på resten av sofatrekket, legge på plass puter, rydde ut verktøy, støvsuge, tørke støv og klemme på plass pastkoppene, så er alt klart!

Nå blir det litt mer komfort på bakerste rad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snyggt jobbat !
    Det blev väldigt stiligt!
    Och förresten... tack för en riktigt bra byggetråd!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig, veldig, veldig pent!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom hele tråden nå, og må bare si at jeg synes alt her virker sabla godt gjennomført! Petimeteret i meg fryder seg over at vi er flere med sans for detaljene i det hele

Jeg lurte på om du har noen gjort deg opp noen tanker rundt det med å ha fire subber plassert rett mot hverandre? Har du prøvd å kun kjøre to av gangen for å høre om det blir kanselleringer med alle fire?
    Holder på med PA på hobbybasis, og kan se for meg at man kan oppleve faseproblematikk ved et slikt oppsett; hvilke mottiltak har du evt. gjort for å motvirke dette?

Noe som du sikkert også er fullstendig klar over - men som jeg likevel nevner uansett - er at XLR følger vanlig konfigurasjon (evt. uvanlig, kommer vel an på hva man er vant med ...) på kablene, dvs. han-hun, og ikke han-han som er vanlig for jack og phono. Siden du kun har montert kontakter tenkte jeg jeg skulle nevne det i tilfelle du en gang skulle oppgradere til balanserte kabler

Igjen;
    takk for en meget innholdsrik tråd!
    - Fornjot

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Lurte på hvor høyt du hang surround høyttalerene? Og hvor høyt du hang surround back.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Har lest gjennom hele tråden nå, og må bare si at jeg synes alt her virker sabla godt gjennomført! Petimeteret i meg fryder seg over at vi er flere med sans for detaljene i det hele

Jeg lurte på om du har noen gjort deg opp noen tanker rundt det med å ha fire subber plassert rett mot hverandre? Har du prøvd å kun kjøre to av gangen for å høre om det blir kanselleringer med alle fire?
    Holder på med PA på hobbybasis, og kan se for meg at man kan oppleve faseproblematikk ved et slikt oppsett; hvilke mottiltak har du evt. gjort for å motvirke dette?

Noe som du sikkert også er fullstendig klar over - men som jeg likevel nevner uansett - er at XLR følger vanlig konfigurasjon (evt. uvanlig, kommer vel an på hva man er vant med ...) på kablene, dvs. han-hun, og ikke han-han som er vanlig for jack og phono. Siden du kun har montert kontakter tenkte jeg jeg skulle nevne det i tilfelle du en gang skulle oppgradere til balanserte kabler

Igjen;
    takk for en meget innholdsrik tråd!
    - Fornjot
    Hei! og fy så lenge siden jeg har vært på dette forumet. Blir litt roligere da alt er ferdig.
    Jo jeg testet litt fram og tilbake med 2 vs 4 subber, og jeg endte vel opp med en liten db-økning med 4 stk så framt jeg snudde fasene på subbene bak. Er så lenge siden så jeg husker nesten ikke hvordan jeg gjorde det. Subbene bak er som sagt bare i bruk ved musikkspilling, og jeg merker mere punch i bassen da de er aktivert.

Det med XLR har jeg ikke tenkt på, men så tviler jeg på at jeg kommer til å gå over til XLR med det første.

Sitat Opprinnelig postet av Can90
    Hei. Lurte på hvor høyt du hang surround høyttalerene? Og hvor høyt du hang surround back.
    SR og SB henger like høyt. Underkant av høyttalerene henger i øre-høyde da jeg sitter i bakerste sofa.

Side 45 av 45 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •