TomRons Kinobyggetråd - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 43 av 45 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe... Det får du gjøre.

Dette er et 11.4 oppsett.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja se der ja, to høytaler over fronten og to subber bak
    Blir bare bedre og bedre, hehe
    Min tråd

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rå kino

Da har jeg brukt store deler av dagen og kvelden på å bla gjennom hele denne tråden.

Drømmer litt om å lage kinorom selv så dette var interessant og inspirerende.
    Har ikke mye erfaring med snekring selv, men har pussa opp en leilighet, så har en viss peiling på hvor mye arbeid og tid som går med,
    men jeg er likevel overrasket over hvor mye jobb som ligger bak et slikt kinorom. Har du noen formening om hvor mange arbeidstimer som er lagt ned her?

1. Hvordan gikk det med budsjettet, så du nevnte at du regnet med å holde deg under 60k (uten møbler og AV-utstyr), klarte du det?

2. Merket du noen forskjell med de akustikk-platene? Er det noen du ville gjort annerledes i ettertid, bortsett fra plasseringen av døra?

3. Hvor godt lydisolert ble rommet, ikke minst i forhold til forventningene?

4. Det så ut som at du hadde et stort luftrom over laget med gips som du hadde i taket? Er dette bedre enn å fylle opp med isolasjon?

5. Hva er hensikten med 11 høyttalere istedetfor 7?

Jeg jobber på rigg og der er det en del støysoner, det er mye fokus på dette med hørselvern, hørselskader, øresus osv. Har merket at jeg har begynt å høre litt dårligere siste året,
    lurer på om det er pga jobben eller pga høy lyd på ipod under lengre flyreiser (for å overdøve støy fra flyet). Uansett, jeg lurer på om dette er noe du tenker på med all denne bassen?
    I dette frekvensområdet så er det ikke så lett å føle det på ørene tror jeg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Da har jeg brukt store deler av dagen og kvelden på å bla gjennom hele denne tråden.

Drømmer litt om å lage kinorom selv så dette var interessant og inspirerende.
    Har ikke mye erfaring med snekring selv, men har pussa opp en leilighet, så har en viss peiling på hvor mye arbeid og tid som går med,
    men jeg er likevel overrasket over hvor mye jobb som ligger bak et slikt kinorom. Har du noen formening om hvor mange arbeidstimer som er lagt ned her?

1. Hvordan gikk det med budsjettet, så du nevnte at du regnet med å holde deg under 60k (uten møbler og AV-utstyr), klarte du det?

2. Merket du noen forskjell med de akustikk-platene? Er det noen du ville gjort annerledes i ettertid, bortsett fra plasseringen av døra?

3. Hvor godt lydisolert ble rommet, ikke minst i forhold til forventningene?

4. Det så ut som at du hadde et stort luftrom over laget med gips som du hadde i taket? Er dette bedre enn å fylle opp med isolasjon?

5. Hva er hensikten med 11 høyttalere istedetfor 7?

Jeg jobber på rigg og der er det en del støysoner, det er mye fokus på dette med hørselvern, hørselskader, øresus osv. Har merket at jeg har begynt å høre litt dårligere siste året,
    lurer på om det er pga jobben eller pga høy lyd på ipod under lengre flyreiser (for å overdøve støy fra flyet). Uansett, jeg lurer på om dette er noe du tenker på med all denne bassen?
    Hei du.
    Da hadde du litt å henge fingrene i.

Ja, jeg og fablet om noen datoer kino'n skulle være ferdig, men bomma til de grader der. Er MYE jobb! Men det blir jo bra til slutt.
    Hvor mange timer vi har nedi der veit jeg rett og slett ikke.... Vi begynte i oktober -09, hadde en måneds opphold i desember/januar skiftet, og har stort sett puslet litt hver uke fram til slutten av august i år. Ting tar tid. Og da synes jeg egentlig at ting har gått forholdsvis fort stort sett.

1. Ja, uten møbler og anlegg endte rommet på så vidt under 60k. Har ikke finregnet på det enda, men ble noe rundt der. Legger jeg på av-racket og sofaene er jeg plutselig oppi 70k, så for min del ble budsjettet egentlig sprengt.

2. Merket bra forskjell på stereo-perspektivet da jeg hengte opp akustikkplatene foran hver fronthøyttaler. Ble mere dimensjon på det. Akustikkplatene på sidene og på bakveggen er for meg mere pynt. Hørte ihvertfall ikke forskjell.
    Utover at døra kunne ha blitt flytta så vidt det er, så er det ingen ting jeg skulle ønske ble gjort annerledes. Alt er perfekt for min del.

3. Jeg ble overrasket over hvor bra lyddempet det ble til slutt. Hører vi på musikk i bra volum, er det ikke mye vi hører. Verken utenfor døra eller i stua oppe. Klart...det låter jo, men det er ikke mye i forhold til inni kino'n. Når det kommer til film gjelder det samme, men da SVS'ene jobber for fult i eksplosjoner og slik er det ingenting som holder igjen i de laveste frekvensene. Taket gir etter, og det skrangler i seksjonen over kino'n, og generelt hele huset. Så der funka ikke lyddempingen like bra. hehe... Hadde jeg brukt 2"x8" istedet for 2"x4" i taket så hadde jo taket blitt mye stivere, og da kanskje fått dempet bass litt mere.

4. Jo det stemmer. Det er 4 tommer med luft mellom isolasjonen og gipsen. Om det hadde lønt seg å fylle opp dette tomrommet med isolasjon veit jeg ikke. Vi tenkte at det kanskje blir det samme som luftrommet mellom 2 lettvegger når det skal lyddempes. En annen grunn var rett og slett for å slippe å legge isolasjon i taket. FOR en drittjobb... Pluss at det hadde blitt litt problematisk å få isolasjonen til å bli liggende før gipsplatene skulle på plass.

5. De 4 ekstra kanalene i hjørnene oppunder taket er med på å skape "høyde" i lydbildet. Med 7 kanaler blir du omringet av lyd, men med 11 kanaler får du lyd over deg også. Du blir liksom sittende i en "kule" med lyd, i stedet for en "ring". En annen fordel også er at du kan benytte deg av dialogue lift med presence-kanalene foran. En senter-høyttaler skal jo ideelt være midt i bildet du ser, men de er som regel under bildet. Dialogue lift gjør at du flytter litt av senter-lyden opp til presence-høyttalerene. Det justerer du selv til det høres ut som lyden kommer fra midt i bildet. En annen mulighet er jo å ha 2 center-høyttalere, en over og en under bildet, men de fleste gjør ikke det.

Hørselskader får en lettest ved høye frekvenser på høyt volum over lengre tid. Er det mye skarpe lyder på jobben din så er de med på å skade øret. En blir jo skadet av musikk også ved for høyt volum over lengre tid, men da skal det være ganske høyt også. Fatter'n har nedsatt hørsel på det ene øret pga at han har spilt bass i et band i mange år og fått servert symbal-skrell utallige ganger.
    Ettersom bass er lave frekvenser vil ikke dette skade noe, så det er ikke noen grunn til å bekymre seg for for mye bass.

Veit ikke hvilket volum du har på flyet jeg? Har du øreplugger du dytter i ørene så trenger ikke volumet være så høyt før du overdøver flyet vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt OT, men ang hodetelefoner for å overdøve flydur, ta en titt på disse fra Bose, de tar bort flyduren... Og det funker faktisk

BOSE® - QuietComfort® 3 Acoustic Noise Cancelling® headphones: Overview

B

ps. Bra spørsmål, lurte litt på endel av det samme jeg og, så takk for spørsmål og svar!

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    litt OT, men ang hodetelefoner for å overdøve flydur, ta en titt på disse fra Bose, de tar bort flyduren... Og det funker faktisk

BOSE® - QuietComfort® 3 Acoustic Noise Cancelling® headphones: Overview
    Jeg prøvde de på el-kjøp, kunne tenkt meg slike. Hvor mye støy det er på et
    fly kommer an på flytypen og hvordan de flyr og hvor en sitter på flyet. Det
    kan bli ganske bråkete!

Fabrikkstøy er nok uansett noe av det verste, med høyfrekvente kompressorlyder og pop-off som plutselig går av. Det største problemet er nok uhf-radioen (headset). Noen snakker så lavt at en må ha på full lyd, og da skjærer det i ørene når det kommer andre innpå kanalen som skriker inn i mic´en.

Men tilbake til topic.

Angående taket så burde du vel ha sjekket litt bedre ut på forhånd for å være sikker? Har lest en del om om akustikk og lydisolering uten at jeg klarer å vurdere ditt tilfelle, men glassvatt gir vel generelt god demping av bassfrekvensen? Forstår det også slik at hvis en har for stort luftrom så kan det bli mer vibrasjoner, en teknikk som brukes på noen kinoer for å fremheve bassen/vibrasjonen i gulvet. Sier ikke at det har skjedd her, jeg husker ikke helt hvordan det var..

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående taket så burde du vel ha sjekket litt bedre ut på forhånd for å være sikker? Har lest en del om om akustikk og lydisolering uten at jeg klarer å vurdere ditt tilfelle, men glassvatt gir vel generelt god demping av bassfrekvensen? Forstår det også slik at hvis en har for stort luftrom så kan det bli mer vibrasjoner, en teknikk som brukes på noen kinoer for å fremheve bassen/vibrasjonen i gulvet. Sier ikke at det har skjedd her, jeg husker ikke helt hvordan det var..
    Vi tenkte at det ikke kom til å bli så stor forskjell med 5cm isolasjon fra eller til, og for å slippe å grise med isolasjon i taket hoppet vi over det. Rett og slett. Der er da 2 lag gips, 5cm luft, 15cm isolasjon, og så kommer gulvspon og det som er i gulvet oppe.
    Det som hadde gjort den store forskjellen er grovere bjelker i taket så det hadde blitt stivere, men det ble ikke gjort da. Men til syvende og sist så er det jo ikke store problemet uansett.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått lastet opp de siste bildene på profilen, så nå kan jeg vel si at profilen er HELT ferdig.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komentar avgitt! Gratulerer med ferdig kino TomRon! ^^
    Min tråd

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt fantastisk bra dette!

Kan jeg spørre hvordan du laget motiver på akustikkplatene?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Komentar avgitt! Gratulerer med ferdig kino TomRon! ^^
    Takk for det, b3end1k!

Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Helt fantastisk bra dette!

Kan jeg spørre hvordan du laget motiver på akustikkplatene?
    Takker!

Her er linken til en forklaring på motiv-making.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke noe på selve trykket, men mulig jeg er rar!

Det er jo helt sjef, kunne tenke meg noe ala dette selv i mitt nye prosjekt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt med jeg nå...
    Hva er det du ikke finner på selve trykket?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Er ikke helt med jeg nå...
    Hva er det du ikke finner på selve trykket?
    Hvordan du har laget selve trykket/logoene du har på platene, de er jo helt konge!!!!!!!!!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 3 logoene er rett og slett baksiden på 3 forskjellige band t-skjorter jeg har liggende. Tok bilde av de og sendte de til Joker Event, så gjorde de resten.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også tenke på at denne dimmeren er på 2x200watt, så det er kun 200watt pr dimme-kurs. Dette resulterte i at jeg er nødt til å bruke 25watts pærer. Kunne ha 35 eller 50 watt, men da måtte jeg ha brukt andre og flere X-10 produkter, så da hadde kostnadene økt en liten smule tror jeg.
    Hvor fikk du tak i 25W pærer? Stort sett ser det ut for at spotpærene er 20, 35 eller 50W. 25W ser mer odde ut. Osram har jo en ECO-serie der 20W ECO skal tilsvare 35W "vanlig", men det er vel neppe det du tenker på?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men det er nok en skriveleif. Jeg har 20watt pærer. Har nok gått litt surr. :razz:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men det er nok en skriveleif. Jeg har 20watt pærer. Har nok gått litt surr. :razz:
    Ok. Jeg må gjøre samme triks som deg (har kjøpt lik X10 dimmer), men jeg har lyst til å prøve å få fatt på såkalte ECO-pærer på 25W, da disse visstnok skal gi lys tilsvarende 35W.

Et annet spørsmål, lakkerte du X-10 dimmeren, eller lot du den være hvit? Jeg tror du har skrevet noe om det i tråden, men fant det ikke.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki. Hvor kjøper du disse ECO-pærene da?

Dimmeren er ikke synlig fra sofaene, så den lot jeg være hvit.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki. Hvor kjøper du disse ECO-pærene da?

Dimmeren er ikke synlig fra sofaene, så den lot jeg være hvit.
    Jeg har ikke kjøpt slike pærer enda, men de har Osram sin variant på Clas Ohlson. Jeg synes likevel at 49,- per pære er litt dyrt, så jeg tenkte å sjekke litt rundt for å se om jeg kan få en bedre pris. Philips har også tilsvarende pærer, men jeg har ikke sett noen butikk eller pris på dem.

Side 43 av 45 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •