TomRons Kinobyggetråd - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 36 av 45 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 898
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fantastisk bra! Jeg misunner deg velddig, men håper at jeg snart får begynt på egen kino

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hipp-Hipp...! Gratulerer Tomron. Så herlig det er å slenge seg ned i sofaen med en pils og litt popcorn og sette på en film. Opplevde det selv senest nå i kveld

Og som de andre her nevner så er det bare å bøye seg i teppestøvet for jobben du har gjort. Vi får bare håpe RuneW våkner fra sommerdvalen snart så vi får noe å følge med på utover høsten

Igjen: gratulerer!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoistad88
    Fantastisk flott. Gratulerer. MEn la merke til en liten filleting bare. Er sikkert ikke av betydning, men jeg så at listen på kanten av podiet var aluminium. Du skulle ikke lakkert den i kobber slik som de andre? Hehe. Måtte bare spørre.

Gratulerer igjen.
    Takk takk.

Lista på podiet er bronse av denne typen. Det var den eneste lista jeg syntes kledde rommet. Skulle jeg lakkert denne i kobber er jeg redd den fort blir stygg av slitasje. Hadde kanskje gått bra, men synes fargen er fin som den er. Den er nok en del lysere på bildene mine enn den er i virkeligheten.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen... Tusen takk for skryt og ros. Kjempe moro! :-D

Regner med at jeg får lakkert kontaktene og laget rammene til akustikkplatene for veggene i dag. Og forhåpentligvis slå på anlegget og høre om det er liv i det. Det har jeg faktisk ikke gjort enda.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende sluttresultat. Likte spesielt koblingsplaten på frontveggen som gjorde det hele ryddig og gjennomført.
    Forøvrig også en imponerende bildetråd fra hele byggeprosessen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

så mye med ferdigstilt kino.Denne tråden er jo en så detaljert arbeidsbeskrivelse dokumentert med bilder at det er en fryd å ha vært gjest her.
    Så til dere som sitter og lurer på og bygge dedikert rom,sett igang.
    Så nok en gang gratulerer med egen kino TomRon:-D

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja :-D Gratulerer med kjempefin kino. Skikkelig fint arbeid og lykke til med mye kos framover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Takk takk.

Lista på podiet er bronse av denne typen. Det var den eneste lista jeg syntes kledde rommet. Skulle jeg lakkert denne i kobber er jeg redd den fort blir stygg av slitasje. Hadde kanskje gått bra, men synes fargen er fin som den er. Den er nok en del lysere på bildene mine enn den er i virkeligheten.

DA skjønner jeg. Regnet nesten med at det var en plan rundt det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk stykke arbeid

Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Av med hatten*

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ferdigstillelse av hjemmekinoen din TomRon.

Ser frem til å høre åssen det vi lgå med kalibreringen..

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsteuttrykk av kinoen i bruk

Enda mere hyggelig lesing her. Takk takk!

I går ble det en kjapp kalibrering og 2 filmer. Gidder ikke å ta en grundig kalibrering før akustikkplatene er på plass. Vi så på Paranormal Activity og Sherlock Holmes. Slik det låter i kino'n nå så kunne jeg klart meg uten akustikkplater, for makan til lyd har jeg aldri hørt på film før. Den eneste referansen jeg har er fra da anlegget sto i huset vi leide, men dette er noe heeeelt annet. Det er helt konge med 11 kanaler hvertfall! Blir gøy å ta en skikkelig runde med kalibrering da alt er på plass.
    Jeg støtte på et lite problem da... Jeg testet scenen fra War of the Worlds, da tripoden kommer opp fra gata. Det rista så j..... i rommet så linsa på projektoren ikke klarte å stå rolig. Den gikk helt i laveste posisjon vertikalt. Er så vidt jeg vet ikke noe låsing på lensshift-hjulene, så jeg må vel låse hjulet med tannpirkere eller noe. Veit ikke om noen har vært borti dette før jeg? Måtte stå å holde i hjulet under scena så bildet skulle stå rolig.

Frekvens-kurven på bassen virker da som fungerer, uten at jeg har målt noe enda. Høres da ihvertfall som om den er jevn. Målinger senere vil vise dette.

Lyddempingen opp er både og. Anett og ei venninne var oppe i stua da jeg og Roger kjørte en kalibrering. Da hørte de ikke et eneste pip. Men på War of the Worlds så rista det noe helt jævlig oppe, og det skjønner jeg godt egentlig. Hadde ikke trodd at takkonstruksjonen skulle klare å stoppe lyden av 2 13-ultraer på full maskin heller.

Ventilasjonen fungerer ihvertfall som den skal. Vi var 4 stk som så på begge filmene etter hverandre, og jeg synes da temperaturen har holdt seg på et behagelig nivå, og enda så sto ikke ventilasjonen på fult. Har ikke hørt ventilasjonen heller under noen av filmene, så det er ikke mye bråk heller. Projektoren hører jeg heller ikke noe av, selv om den er rett over hodet mitt. Lydnivået i kino'n var tydeligvis akseptabel også, for jeg hørte ikke noe klaging fra jentene.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste lakkering

Endelig fikk jeg ut finger'n så jeg fikk lakkert kontaktene som skal være i taket. Har tatt sin tid.
    Var ikke så mye hokus pokus. Pusset de. Hadde på 2 strøk, og fikk de opp i taket.

Ble fort litt støv på kontaktene oppunder taket. Og vanskelig å fokusere tydeligvis.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nydelig rom gratulere med topp kino! dette hørtes morsomt ut, gøy når man får igjen for alt strevet

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplaterammer - Del 1

Er ikke helt ferdig med byggingen enda. Jeg skal prøve meg på 5 akustikkplater på veggene. 2 foran hver fronthøyttaler, for førsterefleksjon. 2 på siden av fremre sofa, og en mellom bakre surround høyttalere. Blir vel feil å plassere slik før målinger, men det er viktig for meg å opprettholde symmetri i rommet. Det er ikke så mange andre steder å plassere disse uansett. Dessuten skal jeg få trykt på band-logoer på platene ved sofaen og den på bakveggen. Da er det en stor fordel at disse henger midt under downlightene for å få de lyst opp. Skulle dette mot formodning ødelegge lyden, så kan jeg bare fjerne akustikkplatene i rammene. Tviler på at jeg trenger det. Kom gjerne med innspill!

Rammene lager jeg av trevirke med målene 36x52mm. Dette er noe jeg fikk lagd på et sagbruk. Trenger treverk som er like høyt som akustikkplatene, men ikke for mye, for det skal kunne gå folk mellom sofaen og platene. Det blir ca 40cm på hver side av sofaen, så det blir ikke god plass. Men det går. Skråskjærer lektene på ene kanten så det blir igjen ca 5mm inne ved veggen og i front så stoffet får en jevn og fin kant rundt ramma.

3 av rammene blir i full størrelse, mens den ene blir litt smalere ettersom den blir mellom døra og høyttaleren. Hadde jeg tenkt på dette da jeg lagde hull til døra, så hadde jeg kanskje flyttet den litt til så jeg hadde fått plass til hel plate der også. Den lille blir liggende vertikalt mellom høyttalerene bak. Er veldig spent på hvordan de blir seende ut på veggene med print.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    nydelig rom gratulere med topp kino! dette hørtes morsomt ut, gøy når man får igjen for alt strevet
    Thank you!
    Ja, det er helt riktig.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplaterammer - Del 2

Går litt lenge mellom oppdateringene nå som det går an å se på film.
    Rammene er nå på plass på veggene, så nå er det bare noen få småting som er igjen.
    Kom bare på en måte å få rammene til å sitte godt på veggene, og det var med litt kraftige hengeblikk. Disse er skrå på baksiden også, så plata blir presset mot veggen samtidig som den blir dratt ned. Har fått på molton også som du ser.

Litt herjing med kniv, så er hengeblikket nedfelt.

Rammene klare for trykking, fylling og henging.

Etter at vi var og fikk trykket ferdig rammene kunne jeg legge i akustikkplatene i rammene. Har da laget rammene i riktig størrelse ihvertfall, og ramme-verket er akkurat passe tykt så platene ligger jevnt foran og bak.

Denne ble den feteste synes jeg. Problemet er at jeg ikke får det fram med dette #"€&@£$@£ kamera! Legger ved litt forskjellige bilder av ramma ettersom det er så vanskelig å få til riktig lyssetting så du ser det riktig.

Med blits.

Her er de 2 andre som er på hver side av sofaen foran.

Det ble en smalere en foran denne høyttaleren pga døra.

Og full størrelse foran den andre.

Ble superfornøyd med trykket jeg fikk på rammene! Det må egentlig ses med egne øyne for å få fram riktig effekt på de. Nå er rommet visuelt ferdig, så jeg er nødt til å få hit en fotograf som har skikkelig kamera med vidvinkel-linse så jeg får litt respektable bilder. Det jeg har fått til hittil er jo ikke mye pent egentlig.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fantastisk fin kino.
    De rammene dine ser ut som "million dollars", hvor har du fått trykket fra?
    Laget selv?

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare bedre og bedre dette....

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Gratulerer med fantastisk fin kino.
    De rammene dine ser ut som "million dollars", hvor har du fått trykket fra?
    Laget selv?
    Takk for det.

Jeg leverte bare høyoppløste bilder av det jeg ville ha trykket til Joker Event i Elverum, så ordnet de resten. Det ble helt konge!

Side 36 av 45 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •