TomRons Kinobyggetråd - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 34 av 45 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 898
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig pent rom, dette

Jeg må si at jeg likte kombinasjonen av mørke trelister og mørke vegger. Det er kanskje noe jeg må vurdere selv også? :

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ak her, et utrolig pent rom. Synd med bomturen på teppeflisene, da.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    det der så skikkelig deilig ut ! rett og slett:P
    Hehe. Det synes jeg også.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Utrolig pent rom, dette

Jeg må si at jeg likte kombinasjonen av mørke trelister og mørke vegger. Det er kanskje noe jeg må vurdere selv også?
    Takk for det.

Jeg har tatt patent på rommet, så det går ikke.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Enig med Ak her, et utrolig pent rom. Synd med bomturen på teppeflisene, da.
    Takker.
    Det var utrolig irriterende egentlig. Men jeg har da ikke blitt arbeidsledig (i kino'n) av den grunn, så gulvet får komme da det kommer.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Henge opp projektor

Har ikke fått lakkert de 2 kontaktene som skal være oppi taket, men jeg klarer jo ikke å vente heller. Må få prøvd å hengt opp projektoren! 8-)

Festet først. Måtte bruke 6x80 skruer for å komme gjennom til skruefestet bak de 2 gipslagene. Jeg løftet meg selv i festet, så det tåler da nesten 100kg ihvertfall.

Så var det bare å hekte opp Epson'en.

Må dukke litt nå også når jeg står på podiet, men det hadde vært mye verre hvis vi ikke hadde fått felt den inn i taket de 5,5 centimeterene.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montere PC-bord

Var meningen å ta bordet etter at gulvet er ferdig, men så skal det jo bores og litt slik, så da gjør jeg det først så jeg slipper masse sagflis i teppet.

Glemte å lakke møbelvinklene, så jeg bare malte de etter at jeg hadde skrudd de fast. Alle merker du ser er støv.

Så var det på med bein og midtplata og skru fast denne i kassa.

Slik ble det nedi kassa da.

Etter litt grubling plasserte jeg en dobbelt kontakt i hjørnet, og tar ut hull i midten til usb og skjermkabel.

Måtte modifisere koblingsboksen litt så det blir plass til de 2 32mm rørene og 20mm røret.

Røret til kontakta i hjørnet. Har bare dyttet den på plass. Skal vel feste det på noe vis da bordet står på plass.

Hullet i midten ender rett ned i koblingboksen. Gidder ikke å lakkere kontakta. Den blir gjemt bak skjermen uansett når lokket er åpent.

Håndtaket på plass.

Røret passet bra i fronten på lokket også. Skulle vel helst ha vært et kobber-rør, og ikke et aluminiums-rør.

Jeg brukte dobbeltsidig tape og ei stripe med molton på kanten her så lokket har noe mykt å ligge på. Molton bygger akkurat nok også så lokket ligger jevnt i forhold til bordplata.

Da er bordet klart.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabeltrekking

Her blir alteret mitt et par dager nå, for trekking, lodding, og diverse bønner om at alle kabler skal gå gjennom.

Det ble et perfekt arbeidsbord da.

Først dyttet jeg gjennom hdmi-kabelen til projektoren selv. Det var bare å dytte på, så gikk den gjennom.

Den var vel ganske akkurat lang nok også.

Så var det høyttalerkablene sin tur da. Jeg fikk hjelp av Steffen "Stupe læll!" til å trekke de. Fant fort ut at det ikke er så lett å få gjennom 4mm2 parkabler gjennom 20mm rør. Alle gikk forholdsvis greit gjennom. Var bare å dra og dytte samtidig, så gikk det sakte men sikker. Men venstre presence bak ble litt verre. Akkurat da enden av trekkefjæra kom opp av røret, så slapp kabelen! :shock: Å begynne å dra den tilbake turte jeg ikke å begynne med heller, i tilfelle den ble sittende helt. Rørene i kassa stikker opp litt for mye, så jeg skar av røret så mye det gikk og fant den lengste nebbtanga. Det var så vidt jeg fikk tak i enda på kabelen, og da var det akkurat så vi klarte å lirke den gjennom. Ble litt svett, men det ordner seg for snille gutter.
    Har bare dratt gjennom signalkabler til subbene bak. Det blir ingen romperistere med det første uansett, så tar heller den jobben da det skal monteres.

Høyre surround bak har lang nok kabel ja, men det var enden på kabelen så har ikke klippet den enda.

Lodding og kobling står for tur.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig lekkert bord med innfelt skjerm! Inspiriasjon for en fremtidig dedikert kino dette!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Det har tatt mange timer å lage bordet, men det ble bra til slutt.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det og hjelpe på kinoen!

Gleder meg til og se panelet ferdig montert! det blir lekkert!

hvor har du kjøpt HT kabler?

stian

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Er ikke mye igjen nå.

Det gleder jeg meg til også.

Høyttalerkablene har jeg kjøp på Lsound.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt fantastisk ut! Nydelig!

Gleder meg til å se det endelige resultatet:-D

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger jeg i solsteika og titter på avforum via telefonen... Må bare bøye meg langt ned i støvet for arbeidet dere har lagt ned. Bordet blei sweet! Regner med at madammen også begynner å glede seg til film nå. Jeg syns det står respekt av å ikke ta noen snarveier, kompis! Med det anlegget du har så må det jo bli sinnsykt å tilbringe høsten i denne lille hula. Nå må jeg snart finne noen flere tråder å følge med på, for det er jo ikke lenge igjen før slutten nærmer seg her. Kort oppsummert; NICE!!!!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Ser helt fantastisk ut! Nydelig!

Gleder meg til å se det endelige resultatet:-D
    Hehe.. Takk for det.

Da er vi ihvertfall to!

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nå ligger jeg i solsteika og titter på avforum via telefonen... Må bare bøye meg langt ned i støvet for arbeidet dere har lagt ned. Bordet blei sweet! Regner med at madammen også begynner å glede seg til film nå. Jeg syns det står respekt av å ikke ta noen snarveier, kompis! Med det anlegget du har så må det jo bli sinnsykt å tilbringe høsten i denne lille hula. Nå må jeg snart finne noen flere tråder å følge med på, for det er jo ikke lenge igjen før slutten nærmer seg her. Kort oppsummert; NICE!!!!
    Takker og bukker. Det har ikke vært mange snarveiene som jeg veit om ihvertfall. I dag er vi 3mnd på overtid, så det har tatt en del mer timer enn vi trodde også.
    Er superfornøyd med bordet. Ble ganske nøyaktig det samme som på tegningen jeg la ut også.
    Anett er mest glad for at vi snart er ferdige med kino'n, så hun får litt mere oppmerksomhet fra meg igjen. hehe.. Men hun får nok øynene opp for hva som bor i rommet når vi først kjører første filmen. Ikke umulig det blir Paranormal Activity. Hun ville se den i stua oppe, men ble nektet. Den skal vi se i kino'n! Håpe den er litt skummel da...
    Det blir nok noen innlegg til her, men ja... Det er jammen ikke lenge igjen nå.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lodding og kobling

Bak på panelet skal det til litt lodding for å få alt på plass. Alle høyttalerkablene blir satt på kabelsko. Alternativet hadde vel vært å lodde kablene rett på speakon-kontaktene, men kabelskoene sitter ganske godt da jeg prøvde så jeg kjører på den.

Kjøpte disse kableskoene på Biltema. Det er en størrelse på de som er midt i mellom de små og store kabelskoene, så de hadde bare en type av dem. Det blir ikke mere enn akkurat hvis jeg får kabelen inn her.

Det gikk akkurat også. Måtte bare brette opp bakenden på kabelskoene, legge kabelen oppi og brette det sammen igjen. Skoen sitter da på kjennes det ut som, men jeg klemmer på med litt loddetinn også. Glad jeg har et par hjelpende hender.

Litt vanskelig var det nå, men fikk da på litt. Og skoene sitter som støpt.

Da var det bare å kjøre på med kabelsko-lodding. Koakskablene til subbene bak loddet jeg på en kabelsko på skjermen, og loddet senterlederen bak på phono-kontakten. Det mangler en hdmi- og en usb-kabel, men det skal til bordet, så får dra de da bordet står på plass.

Mens jeg satt der så lagde jeg de 8 høyttaler-patchekablene jeg må ha mellom panelet og forsterkeren. En speakon-plugg i ene enden, og disse bananpluggene i andre.

Det var bare å skru fast kabelen i speakon-kontakten også. 4mm2 kabel var maks i kontaktene, så det var så vidt jeg fikk inn lederene.

Litt senere hadde jeg alle 8.

Nå koblet jeg på høyttalerkablene på surroundhøyttalerene og hengte de opp på veggen igjen. Hadde ikke et sett med armer ekstra, så jeg brukte høyttalereskene så jeg fikk riktig høyde på høyttalerene.

Koakskabelen til subbene må loddes bak også, og det var så vidt jeg husket på å sette på plass alt før jeg kunne lodde på phono-pluggen.

Presence høyttalerene foran på plass.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppeflislegging - Del 1

Teppeflisene ble hentet i går. Etter lodding og kobling kunne rommet ryddes og støvsuges. Så var det bare å begynne med gulvet. Måtte google litt om hvordan jeg skulle begynne, og ble litt overrasket over at jeg skulle begynne på midten. Og midten ble da her. I siste liten så bestemte jeg meg for å kjøpe disse grafitt-flisene. Jeg hadde egentlig bestemt meg for noen som heter carbon, men de er mye lysere. Disse flisene er akkurat passe mørke, så det var nok meningen at jeg skulle ha disse.

Jeg la meg utover mot døra for å se hvordan jeg havnet der, og det ble jo helt perfekt....Not!

Hadde nok å ta av i andre enden, så det var bare å forskyve litt mot døra så løste det seg. Anett kom ned og hjalp til med flisleggingen. Det var moro synes hun. Og hun måtte jo ta et bilde også da.

Det går unna da en først har kommet i gang.

Da jeg ga meg i natt hadde jeg igjen å legge noen av endene mot langveggen og dørsiden, så er straks ferdig med gulvet. Glemte å ta bilde. Podiet kommer til å gå fort nå som jeg har fått det inn i hodet og hender.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fester du platene ?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fester de ikke. Bare sørger for å legge det så trang som mulig, så får jeg håpe på at det ikke dukker opp noen sprekker over tid. Kommer vel til å ende opp med å måtte bytte ei flis eller 2 etterhvert, så da er det lettvint uten lim. Skulle det oppstå knirk i gulvet også, så må jeg jo opp med ei flis da også.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her er det en del fremmgang ser jeg. Begynner å bli en stund siden jeg har vert innom nå. Jeg er fremmdeles imponert Stå på!!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. joda. Det har skjedd en del i det siste nå.
    Ble ferdig med gulvet i dag og har fått båret inn resten av anlegget som skal være i kino'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da håper jeg på bilder i om ikke så lenge av et flott ferdig rom. Kanskje du og madamen kan nyte en god film til helgen der nede med litt snacks og noe godt i glasset. Det syns uner jeg deg etter den jobben du har gjort.

Side 34 av 45 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •