TomRons Kinobyggetråd - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 33 av 45 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takrammetrekking og montering - Del 1

Nå begynner det å likne noe nedi kino'n. Hjelper på å få vekk aluminiumen, og få opp kobber.

Her har jeg trekt den første ramma med stoff og klemt nedi akustikkplate. For at ikke stoffet skal bli bulkete ligger ikke akustikkplata helt nedpå stoffet. Det resulterte i at jeg ikke får opp ramma omtrent ettersom plata stikker opp for mye.

Fram med glavakniv/sag og skjære av det som er til overs så ramma blir så tynn som mulig.

Før første ramme skal opp må jeg legge på plass litt skumgummi i hjørnene så taket holder seg på plass. Litt leit å få et tak i hodet midt under en eksplosjon. Fester det med dobbeltsidig tape.

Nå ligger ramma der den skal.

Det tar litt tid med rammene da jeg må tilpasse platene, høvle av litt, og så trekke de.

Projektorfeste-plata er trekt og skrudd oppi taket.

Feltet i midten på plata som skal være over projektoren må trekkes med småbiter av molton i hjørnene først. Da jeg klipper opp og skal brette stoffet over kanten vil det ikke bli nok stoff til å dekke alt. Festet bitene med dobbeltsidig tape. Sitter som bare det.

Resultatet ble ikke så verst.

Så langt kom jeg i første omgang. Blir kjempe fornøyd med taket ihvertfall. Skjøtene blir helt strøkne også. Sorry dårlig kvalitet på bildene. Er vanskelig å få det bra mot svart.

Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir snax!!

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinobygging på høyt nivå. Du er jammen flink og ivrig og ønsker deg lykke til videre.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget

imponerende jobb du gjør !! Følger med deg videre.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superfint! Du får nok MYE glede i dette rommet, og det kommer nok til å føles rimelig sweet å få unnagjort første film! Overlegent godt arbeid, kompis!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk bra arbeid! Gratulerer med godt gjennomført lakkering og takmontering!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for rosende ord alle sammen! :-D I morgen blir ihvertfall taket ferdig. Får kanskje malt resterende hjørnelister foran, utforing, undersiden av bordplata, og midtplata på bordet også. Gleder meg stort til lister er på plass og teppefliser er lagt så jeg får se helheten i rommet. Og jeg må få tak i et annet kamera så det blir litt bedre bilder.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takrammetrekking og montering - Ferdig!

Resten av takrammene var bare å trekke å få på plass, men de 2 lange rammene som skulle opp til slutt måtte modifiseres bittelitt... De var noen millimeter for lange, så jeg måtte sage av litt av den ene enden.

En annen ting jeg fant ut var at jeg ikke kom til å få plass til å sette i trepluggene etter at rammene var i taket. Stoffet har bygget litt mere enn forventet, så det blir ikke plass til å kunne tre i 4cm treplugger. Det var 2cm å gå på, så jeg kappet de i to. For at pluggene blir likt fordelt mellom rammene boret jeg hull rett ovenfra og ned gjennom hullene og banket nedi en spiker. Da har pluggene noe å stoppe mot.

Siste ramme til trekking.

Etter at rammene var på plass og pluggene skulle i fant jeg fort ut at det ikke var så lett å få de inn da jeg ikke hadde pusset kantene der jeg kuttet dem.

Det var jaggu så vidt jeg fikk oppi den siste ramma, men da den først var på plass var det bare å klemme rammene sammen. Taket er ferdig! Må støvsuge og fjerne alle fliser og slik da, men det tar jeg i dag. Ellers synes jeg det ble helt konge. Alle skjøter ble jevne, tette og fine.

Ble litt bedre bilder også med litt mere lys nedi kino'n.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Male bord-deler, utforing og lister svart

Siste runde med svart-malingen er gjort i dag. Selv om det ikke var helt nødvendig, så ville jeg male under bordplatene også. Ellers blir det litt halvgjort synes jeg.
    Da jeg først driver så maler jeg hele midtplata. Den er litt ripete og stygg etter at den satt i det forrige bordet, så trenger noen strøk ekstra. Pusser først.

Undersiden ser slik ut, så det skader ikke med noen strøk her heller.

3 strøk senere blir plata slik.

Monterte sammen kassa til pc-bordet før maling.

Gadd ikke å styre med sparkel for å skjule skruene. Det blir jo under bordet uansett, så det holder med å male over skruene.

2 strøk på undersiden av bordplata. Malte ikke helt inntil hullet så jeg var sikker på at jeg ikke fikk noe svart på kobberlakken. Kassa skjuler dette.

Hjørnelistene foran malt ferdige.

Utforingen malt ferdig.

Husket også på å male svart der jeg skal klemme inn aluminiumsrør stubben.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rengjort molton og fått opp lister.

Da malingen var unnagjort støvsugde jeg veggene og scenemolton i taket. Støvsuger'n fikk ikke tak på alle fliser, så jeg måtte gå over all molton med pinsett etterpå. Ikke så pent med lyse prikker i den svarte moltonen. Det var en forferdelig dritt-jobb, men trenger bare gjøre det den ene gangen. Gikk over all molton helt til slutt med en myk kost og børstet ut alle "merker" i molton etter pirking og støvsuging, så nå er taket helt strøkent.

Nå som tak og vegger er klart kunne jeg endelig begynne med fot- og karm-lister. Den eneste lista jeg ikke traff med da jeg kappet de til var den ene hjørnelista foran, ellers var det bare å legge listene på plass og feste de. Er veldig fornøyd med resultatet. En kul effekt er trestrukturen i listene. Det ble shit kult!

Forhåpentligvis får jeg hentet teppeflisene i morgen så jeg får begynt å legge gulv. Begynner å dra seg til nedi her nå.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her oser det kvalitet av.. flott og se at det kommer fram over.. det fine med slike regnsommere er at ein får då ekkkkstra god tid til Opppussing som dette

gleder meg til og se det ferdige produktet, Bordet blei veldig fint... (greit taket blei fint det og :P)

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Får da litt mindre dårlig samvittighet for at en driver inne hele tiden hvis det ikke er så veldig fint vær.

Får vel hentet teppeflisene i dag og begynt med gulvet. Håper det går fort som f..., for da er rommet ferdig! Etter det får jeg satt sammen bordet og gjort ferdig det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Oppland
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt fantastisk hvor bra det blir misunner deg skikkelig asså. Hehe

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Takk for det. :-D

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen

Hva er høyden på podiet ditt? Skal begynne på bygging snart + bassfeller i hjørnene. Har du vurdert bassfeller ?

Beklager hvis dette er besvart før.

8)

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Hva er høyden på podiet ditt? Skal begynne på bygging snart + bassfeller i hjørnene. Har du vurdert bassfeller ?

Beklager hvis dette er besvart før.

8)
    Podiet er ca 12cm. 2"x4" på høykant + 22mm gulvspon. Det eneste jeg har av bassfeller foreløpig er disse. Forhåpentligvis trenger jeg ikke flere, men det finner jeg snart ut.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kjempeprosjekt. Dette ser super bra ut.
    Kanskje en fordel å legge teppet før gulvlister, men det er kankje ikke det store problemet uansett.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Grunnen til at jeg legger listene først er så teppeflisene har noe å ligge imot. MDF-platene ligger ikke helt ned til gulvet alle steder, så da kunne jeg risikere at teppeflisene sklir under listene over tid hvis jeg hadde lagt listene etterpå.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surroundhøyttalerene hengt opp

Jeg fikk beskjed i går kl.13.07 at teppeflisene hadde kommet. Fikk dratt kl.13.12, og måtte da kjøre 6 mil på under 48 minutter for å rekke å hente dem, men det gikk så vidt. Da jeg først hadde betalt og var med en fra butikken i vareleverings-hallen, fant vi de ikke. En telefon senere fant han ut at de ikke hadde kommet allikevel!! :evil: Da var det bare å sette kursen hjemover uten fliser... Crap!

Noe kunne jeg jo gjøre nedi kino'n. Er igjen masse å gjøre selv om ikke gulvet er på plass. Jeg fikk en fæl trang til å se høyttalerene på veggene. Alle mål hadde jeg klart fra før etter sketchup-tegningen, så det var bare å kjøre på. RS-62 ble mye større på veggen enn når jeg har hatt de i hendene. Traff også med gråfargen på fronten av høyttalerene. Det matcher fargen på veggen.

En ting jeg er litt usikker på er plasseringen av høyre og venstre surround. De er plassert riktig i forhold til beregningene jeg gjorde før rommet ble bygget, men jeg føler at de skulle vært litt lenger framover så de kommer mer rett ved siden av fremste sofa. Problemet er da at de kommer så veldig mye foran bakre sofa, så det blir jo litt feil det også. Er begrenset hvor mye jeg kan flytte på høyttalerene uansett pga hullet i veggen. Er bare 10cm framover eller bakover. Jeg får vurdere litt på hva jeg gjør.

Et bilde av bakveggen uten blits. Har da fått plassert downlightene riktig i forhold til høyttalerene ihvertfall.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det der så skikkelig deilig ut ! rett og slett:P

Side 33 av 45 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •