TomRons Kinobyggetråd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 898
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette ser utrolig bra ut, skikkelig gjennomført.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sett tråden før nå.

Dette ser meget lovende ut!! Stå på videre.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elmateriell bestilt

Takker for hyggelig tilbakemelding tols1 og BEF.

I dag har jeg fått sendt i vei bestilling av alt elmateriell jeg skulle trenge i kinoen. Hvis jeg har tenkt på alt da... Dette inkluderer:
    - 2 stk jordautomater og 1stk overspenningsvern til sikringsskapet. (Skal ha 2 16A kurser.)
    - 100 meter PR16 2x2,5mm2 + jord ferdigtrekt 16mm k-rør
    - 80 meter stivt plastrør 20mm
    - 50 meter k-rør 20mm
    - 15 stk 90grader plastbend 20mm
    - 40 stk skjøtemuffe 20mm
    - 8 meter stivt plastrør 32mm
    - 25 meter k-rør 32mm
    - 3 stk 90grader plastbend 32mm
    - 6 stk skjøtemuffer 32mm
    - 2 meter 25x40mm kanal
    - 1 stk innfelt hastighetsregulator (for ventilasjonsvifte)
    - 25 stk justerbar veggboks for dobbel gips m/ 6 stusser
    - 15 stk justerbar veggboks for enkel gips m/ 6 stusser
    - 2 stk tabbeboks 60mm for k-rør

Jeg mangler X-10 dimmerene og X-10 bryter-modulene, men dette skal bestilles på smarthus. Dette blir bestilt på nyåret.
    Blir jo en del familiesammenkomster og festing i romjula, så jeg regner med at jeg ikke får gjort noe særlig i kino'n før neste år. Men skulle det bli en mulighet, så dukker det selvfølgelig opp bilder og oppdatering.

God jul og Godt nytt år alle sammen!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! kom over denne tråden nå, kjempe artig og lese! du er virkelig flink til og oppdatere med bilder og tekst!

frontpanelet dit så drit stilig ut! gleder meg til og se det ferdig montert!
    hvor bestillte du det? kan jeg spørre hva du betalte for det?

driver og bygger hus nå, så tror en sånn plate hadde vært fin bak tv benken i stua!

denne tråden skal jeg følge! keep up the good work!!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende tråd, med gode dokumentasjoner.
    Blir spennede å følge med framover.

Lykke til.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    hei! kom over denne tråden nå, kjempe artig og lese! du er virkelig flink til og oppdatere med bilder og tekst!

frontpanelet dit så drit stilig ut! gleder meg til og se det ferdig montert!
    hvor bestillte du det? kan jeg spørre hva du betalte for det?

driver og bygger hus nå, så tror en sånn plate hadde vært fin bak tv benken i stua!

denne tråden skal jeg følge! keep up the good work!!
    Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.
    Gleder meg til å få det på veggen selv. Det ble bestilt fra et firma i tyskland som heter Schaeffer AG. Du laster ned et tegneprogram fra de her og designer panelet helt etter eget ønske. Pris blir beregnet ut fra hvor "komplisert" panelet blir. Panelet mitt ble beregnet til 172,63€ inkl. frakt. Ble så vidt under 1500,- med UPS's kurs. Regner med det kommer en liten moms-faktura etterhvert også... Delene til panelet kom på tilsammen 2848,-. Skruene til d-kontaktene kom på ca. 300,-. Da blir totalsummen på ca. 5000,-.
    Det blir nok kledelig med et slikt et i stua ja. Genialt for deg som bygger hus da, så får du det akkurat som du vil. Rommet mitt er for lite egentlig, men jeg får nøye meg med det jeg har.
    Blir et krafttak i kino'n over nyttår håper jeg, så da blir det litt mere aktivitet på tråden.

Edit: Fikk faktura fra UPS på 436,- i moms på panelet.

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Veldig spennende tråd, med gode dokumentasjoner.

Blir spennede å følge med framover.

Lykke til.
    Takker for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Ferie?

Tatt ferie Tommy?:shock:

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt lengre juleferie ja, men i dag starter vi på gulvet. Håper på at det bare blir igjen å legge isolasjon og gulvspon innen helga er over.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvlegging - Del 1

Da har det endelig vært litt action i kino'n igjen. Litt på etterskudd etter jula, men det får gå.

Etter den utrolig kalde perioden så er det greit å la 2"x2"ene få temperert seg litt etter å ha holdt under 30 minus.

Fikk planlagt og forhåpentlig vis funnet ut hvor mange rør som skal ligge i gulvet og hvor disse skal gå. Tegnet dette "fort og gæli" på et ark, og så var det bare å legge ut rør og skjære til deler. Vi bygget hele gulvet først før vi la ut plasten og skrudde alt sammen. Kjekt hvis det må litt modifisering til. Det blir 2stk 32mm rør og 14stk 20mm rør fra frontpanelt, og 1stk 20mm rør til strøm.
    Men først rørene fra frontpanelet:

Og ettersom alle rørene skal gå gjennom lektene i gulvet, er det lettvint med en mal.

Fatter'n er gulvkonstruktør, så han er sjefen på saga.

Og etter noen runder med saga og med stikksag blir det slik:

Mer kapping og stikksaging så blir gulvet bakover seende slik ut:

32mm rørene er kuttet og påsatt skjøter, for der skal 32mm k-rør opp gjennom gulvet og oppi bordet.
    "Banan-rørene" er for høyttalerkabler til høyre og venstre surround.
    De 2 midtre rørene mellom 4. og 5. lekt skal ha signalkablene til rumperister i fremre sofa.
    Resterende rør skal bare skjøtes og gå opp i bakveggen. Men venter med å skjøte rørene, ellers blir det litt problematisk å bære ut rørene for å få lagt ned plasten

Nå som hele konstruksjonen er ferdig er det bare å bære ut alt sammen, støvsuge gulvet skikkelig, legge ut plasten, og begynne å lime og skru sammen gulvet.

Helt i front sitter det på 90graders rør. Derfor flyttet vi delen som rørene går gjennom innenfor så det blir plass til disse:

Merke rørene i begge ender er også greit.

Gulvet ferdig sammenskrudd. På langsidene er annenhver del forskjøvet 2" for å få limt og skrudd sammen dem i begge ender.

Her er k-rør for strøm til bordet lagt og 32mm rørene skjøtet. K-rør til surroundhøyttaler er også lagt videre.

Røret til den andre surroundhøyttaleren også lagt:

Rør til rumperister i fremre sofa.

Resterende rør til rumperister i sofa'n bak, 2 suber, surroundhøyttalere bak og presencehøyttalere bak lagt og merket.

Delte også opp bakre lekt for å unngå for mye knekk på k-rørene.

Gulvet i kjelleren var ikke 100%, så det måtte til litt justeringer.

Da var gulvkonstruksjonen ferdig, så da bar det rett på isolering. Anett kom en tur innom og fikk knipset et lekkert bilde av meg mens jeg dytter nedi glava.

Og etter litt nysing, hosting og harking med glava'n var gulvet ferdig isolert.

I kveld bar jeg og fatter'n inn gulvspon for å få normalisert temperaturen på platene. Vi begynner å legge disse i morgen tror jeg.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Et imponerende stykke arbeid så langt, denne tråden blir intressant
    og følge videre

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk. Får satse på at det skjer mye nå framover.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvlegging - Del 2

Da var gulvplate-leggingen i gang.

Men...disse platene hadde ligget ute under tak i 1 år, og da hadde nota på alle platene dratt til seg fuktighet og est ut en del. Det gikk rett og slett ikke ann å få de sammen! Brukte hammer, øks og slegge, men det var helt umulig... Prøvde å krympe nota med sandpapir først, men endte opp med en høvel for å slanke den litt.

Det hjalp, men vi fikk ikke èn plate helt sammen. Spanderer på meg nye plater da platået skal lages.

Det går da framover. For å finne stedene der rørene skulle opp av gulvet brukte jeg tegningen av kino'n i Sketchup da den er tegnet helt etter mål, håper jeg. Har kontrollmålt da, så det SKAL forhåpentligvis være riktig. Det finner jeg ut etterhvert.

Alle steder som det går rør ble godt merket for å unngå å skru i disse når platene ble montert. Brukte 4,2x51 sponskruer på hele gulvet, men brukte 4,2x41 skruer der rørene går. Forhåpentligvis går ikke de gjennom.

Et annet problem utspilte seg under gulvleggingen... At rørene ligger inntil treverket i gulvet er ikke særlig heldig fant vi ut. Det knirka og gnissa no helt j..... da vi gikk over der rørene ligger. :-?
    Da var det fint jeg hadde vært innom Byggmax og kjøpt 100stk 10x135mm fasadeplugger for å kunne skru fast gulvet hvis det skulle være ujevnt under, og for å skru fast lektene på veggene.

Løsningen på knirkeproblemet var å først bore gjennom spon og lekt:

Resten ble boret med slagdrill. Vi tenkte at ettersom plasten under blir punktert når vi gjør dette, så må det da være lurt å klemme nedi litt fugemasse så dette vil tyte ut i gulvet, men det gikk jo ikke akkurat som planlagt...

Halvveis nedi gulvet var det stopp. Fugemassen var vel for tykk, så det fungerte heller som en propp. Ikke fikk vi de opp igjen heller fordi pluggene hadde jo mot-haker.
    Da var det bare å kutte den nede ved gulvet og bore opp på nytt.

Men det skulle ikke stoppe der... Da vi først hadde fått nedi pluggen, så var det jo bare å dra boltene nedi, trodde vi... På slagdrillen min er det visst no slags moment da det går for tungt så da begynte den å "glippe" før jeg fikk dratt bolten ned i platene. Og da momentet slo inn, var det ikke mange huggene før bolten knakk!

Da var det bare å bore et nytt hull ved siden av og ta det litt penere på neste. Hvis hullet for pluggen var litt for trang også, så var det ikke mye som skulle til før pluggen bokstavelig talt eksploderte da jeg tok i litt ekstra med hammeren. Plasten er litt for hard kan du si...
    Så skal du kjøpe inn fasadeplugger, så er ikke byggmax sine å anbefale hvertfall! Brukte liknende plugger da vi satte opp ramma til døra. Disse ble kjøpt på Maxbo og de var det ingen problemer med. Er riktig nok over dobbel pris pr stk, men det er da kvalitet på de hvertfall. Har ikke sjekket pris på tilsvarende noen andre steder enda.
    Forhåpentligvis vil boltene holde da vi skrur lektene på veggen da lekter er mye mykere enn gulvspon. :-|

Etter mye boring og skruing ved siden av "rør-gata", så ble det til slutt stille da... Hadde vært utrolig irriterende hvis vi ikke hadde fått det bort.

Under alt rotet er det da et ferdig gulv.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra fremgang, selv om det ble mye ekstra arbeid med gulvet.
    Det er bare å gjøre det riktig med en gang, sånne knirkelyder kan gjøre en mann gal

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Synes ikke det er så værst å ha lagt gulvet på under ei uke.
    Hadde ikke fått fred i sjelen skulle jeg ha hørt knirk og gnikk i gulvet hver gang jeg skal inn dit.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si du står på når du først jobber!
    bra og legge ordentlig jobb i den man gjør. når det først er verdt og gjøre så gjør det ordentlig.. 8)

venter i spenning på ny oppdatering..

stian

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og fatter'n har fått et spark bak nå. hehe...
    Ja skal en først gjøre dette, så er det lurt å gjøre det skikkelig.

Det kommer oppdatering senere i dag. Fått på plass strømkursene til rommet, og vi driver å bolter fast lekter på veggene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk godt dokumentert. Er spent på fortsettelsen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempehyggelig å høre.
    Her kommer en liten fortsettelse...

Newcomer steffenb- sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go Go Go Tommy

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømkurser

Det er behov for strøm til kino'n også.

Da måtte jeg bore og trekke 2stk k-rør ferdigtrekte med 3x2,5mm2 fra sikringskapet:

(Ja...det er helt riktig at det er et forferdelig rørkaos over skapet, men det ligger rør der som er trekt til vaskerommet i fra før som ikke er tatt i bruk enda.)

...via gjesterommet:

... og gjennom veggen mot vaskerommet:

De hvite rørene mot venstre er de jeg trekte, og de 2 svarte er vannrør. Var passe nervøs da jeg boret gjennom denne veggen!

Du ser at rørene til høyre kom over lekta som vannrørene kom, så det gikk bra. Skal jo ha litt flaks også.

Festet rørene bortover taket i vaskerommet med patentbånd.

Trekte rørene gjennom lektene og ut gjennom veggen mot trappa.

Under trappa skrur jeg fast en kanal og setter opp en stor koblingsboks jeg kjøpte på biltema. Inni den skal jeg ha en dobbel kontakt, RF-ekstenderen til Harmony'n og IR/RF kontrolleren som skal styre dimmerbryteren i kino'n.
    Det var ganske knotete å få to vinklede hull gjennom stenderen, men med litt god sikting og forsikting boring gikk det bra. Begge rørene skulle komme rett inn i kanalen, og den er det ikke mye mer plass i enn til de 2 16mm rørene.

Her er koblingsboksen:

Første del av kanal og koblingsboksen på veggen:

Måtte modifisere boksen litt i begge øvre hjørnene for å få inn begge rørene. Er jo gummi-gjennomføringer rundt hele boksen, men vil jo ha rørene skjult.

Resten av kanalen er festet og rørene lagt. Rørert som går rett gjennom skal brukes til anlegget. Røret til den andre kursen venter jeg med å trekke til veggene er klare for det i kino'n.

Og slik ble det da under trappa.

Her er restene av kanalen. Ble ikke så mye til overs.

Ser du litt nøye etter så er den lille biten VELDIG støvete, og det er ikke så rart. Plast-kanaler blir fort veldig statiske, og under trappa hadde det ikke blitt støvsuget på en stund for å si det slik. Slik så kanalene på veggen ut også, helt til jeg fikk støvsuget dem. Tok gulvet under trappa samtidig. Anett satte litt pris på det tror jeg.

Her er det ene røret dratt inn i kino'n, og det andre hullet er klart for trekking.

Side 3 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •