TomRons Kinobyggetråd - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 29 av 45 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 898
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heftig, kompis! Dere er effektive om dagen, det skal dere jammen meg ha!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette ser lekkert ut!
    Tror det kan bli ganske stilig til slutt.

Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Virkelig flott løsning på takrammer, kan noke hende eg kommer til og kopiere deg litt på denne
    Var fatter'n som kom med denne idèen. Det er bare å kjøre på.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Veldig snedig med de vinkellistene, ja. Skal du heldempe taket eller prøve deg frem med plassering?
    Tenkte å heldempe taket i første omgang ja, og se om det funker bra. Skulle det bli for mye så er det jo bare å hekte ned rammer og fjerne akustikkplater. Kanskje du har noen innvendinger på heldempet tak eller ikke? Jeg har ikke peiling egentlig. Veit bare at det blir mange høyttaler med mye (og av og til høy) lyd, så logiskt sett skulle det trengs så mye demping som mulig nedi her.

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Heftig, kompis! Dere er effektive om dagen, det skal dere jammen meg ha!
    Joda, har fått til litt nå i det siste. I morgen kveld reiser jeg til oslo, og kommer ikke igjen før på søndag. Kiel-tur. Men fatter'n har ingen spesielle planer i helga, så han kommer muligens til å stikke oppom og fortsette med rammene mens jeg er borte. Det er ålreit... 8-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Tenkte å heldempe taket i første omgang ja, og se om det funker bra. Skulle det bli for mye så er det jo bare å hekte ned rammer og fjerne akustikkplater. Kanskje du har noen innvendinger på heldempet tak eller ikke? Jeg har ikke peiling egentlig. Veit bare at det blir mange høyttaler med mye (og av og til høy) lyd, så logiskt sett skulle det trengs så mye demping som mulig nedi her.
    Du bør ikke heldempe taket ditt, da vil du slite med å få et godt lydbilde. En dempet flate trekker til seg lyd og med et heldempet tak vil du få en monotom lyd. Jeg vil anbefale deg å dempe i front og over lytte posisjon.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. akkurat. Da blir det igjen bare feltet over døra og varmepumpa som går som "midten" da. Resten er jo front, og alt bakover kan vel regnes som lytteposisjon. Vil 2 plater mindre i taket gjøre såpass utslag?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har visst BEF allerede vært frempå, høres ut som et bra tips.

Om man får monoton lyd ved heldemping? Jeg har vært på besøk hos tildligere AVForumist Mor10, kinoen hans er jo temmelig godt dempet. Vil ikke si at det låter monotont, derimot er lydbildet veldig godt definert både i dybde og bredde. Og noe av sjarmen med et godt dempet kino er jo følelsen av absolutt stillhet.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du sier noe der tols1. Jeg har som sagt ikke peiling, så her er det bra med andres meninger. Rammene i midten blir litt spesielle, og breiere enn resten, så akustikkplatene vil også være med på å stive opp ramma så jeg får strammet molton skikkelig. Vil jo ikke ha hengende molton over døra.
    Et godt definert lydbilde i dybde og bredde er jo noe av det jeg er ute etter i kino'n, så da skulle jeg tro det ikke skulle være noe i veien for de 2 ekstra platene i taket.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vet ikke. Vil nesten foreslå at du prøver litt frem og tilbake hva du liker. Det kommer jo også an på hvor mye du demper resten av rommet. Det er jo ikke verre enn at du kan plukke ut akustikkplatene igjen hvis du ikke synes det blir bra. Det er jo mye preferanser som spiller inn her også, noen liker det ene, andre liker datteren

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... det er sant det. Jeg får bare kjøre på med plater i taket, så får jeg prøve å plukke ut en her og der hvis jeg synes lyden ble for monoton. Er jo litt derfor taket blir laget slik vi gjør det også, så det er lett å gjøre om.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har visst BEF allerede vært frempå, høres ut som et bra tips.

Om man får monoton lyd ved heldemping? Jeg har vært på besøk hos tildligere AVForumist Mor10, kinoen hans er jo temmelig godt dempet. Vil ikke si at det låter monotont, derimot er lydbildet veldig godt definert både i dybde og bredde. Og noe av sjarmen med et godt dempet kino er jo følelsen av absolutt stillhet.
    Det er en vestlig forskjell på rommet til Mor10 og hva TomRon har. Mor10 har et enormt stort rom og høyt under taket, vis man tenker på den totale høyden mellom tak dragerne. I rommet til TomRon kan det lønne seg å ha litt reflekterende flater, rett og slett for å ha liv i lyden. Vis jeg ikke husker helt feil skulle rammen trekkes i Molton og den vil hjelpe på området fra 3-4Khz og opp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart, det er ganske forskjellige rom. I kinoen til Mor10 er det høyt under taket, men så er det (taket) også nærmest heldempet fra front til bakvegg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får bare prøve oss fram slik som tenkt, og se om det blir bra eller ikke. Det blir jo ikke akustikkplater i hver kvadrat centimeter i taket heller da. Må bl.a finne på en patent i rammene over døra, så der blir det uansett mindre plater.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Vi får bare prøve oss fram slik som tenkt, og se om det blir bra eller ikke. Det blir jo ikke akustikkplater i hver kvadrat centimeter i taket heller da. Må bl.a finne på en patent i rammene over døra, så der blir det uansett mindre plater.
    Kompis, etter ganske mange timer i denne tråden er jeg sikker på at du kommer til å fortsette og prøve å feile helt til du får det riktig. Ting blir sjelden 110% ved første forsøk, og med noen timer Hulken i ryggen så blir det nok kult å finne ut hvilke tiltak du kan gjøre for å forbedre lyden i rommet. Om du ikke banker inn en innertier med en gang, så tror jeg fortsatt du kommer til å knekke betraktelig mange øl her nede i lykkerus uansett. Det er jo litt ålreit å tenke på at oppgraderingsmonsteret som evt kommer å biter deg i ræva har mere med å prøve å flytte på ting, istedet for å legge en ekstra null inn i regnestykket. Stå på kompis! Detta blir rock'n'roll

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt sagt alkar! Lykkerusen holder seg hvertfall en stund, helt til man er på besøk hos noen som har et mye heftigere anlegg Tro meg, jeg har vært gjennom det. Men så går det en stund, man knekker en øl eller to, sjekker kontoen og finner seg til rette med situasjonen allikevel.

Blir knall dette. Rock'n'roll, ja!

Eller kanskje Rock'n'Rockwool

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompis, etter ganske mange timer i denne tråden er jeg sikker på at du kommer til å fortsette og prøve å feile helt til du får det riktig. Ting blir sjelden 110% ved første forsøk, og med noen timer Hulken i ryggen så blir det nok kult å finne ut hvilke tiltak du kan gjøre for å forbedre lyden i rommet. Om du ikke banker inn en innertier med en gang, så tror jeg fortsatt du kommer til å knekke betraktelig mange øl her nede i lykkerus uansett. Det er jo litt ålreit å tenke på at oppgraderingsmonsteret som evt kommer å biter deg i ræva har mere med å prøve å flytte på ting, istedet for å legge en ekstra null inn i regnestykket. Stå på kompis! Detta blir rock'n'roll
    Hehe... Joda, kan alltids prøve å flytte eller forandre på litt hvis det skulle trengs. Jeg har ikke vært og hørt en slik type hjemmekino før, så jeg har ikke noe referansepunkt. Derfor kommer jeg helt sikkert til å bli fornøyd med det jeg har. Lykkerusen kommer garantert når alt er på plass. Og oppgraderingsmonsteret har jeg egentlig bura inne, for vi lager jo hjemmekino'n etter klipsch-fargene, og det blir ikke bedre i RF-serien. Enda hvertfall. Når har det gått så mye penger til dette prosjektet, så jeg håper på å kunne bruke penger på andre ting enn hjemmekino framover.

Hehe, godt sagt alkar! Lykkerusen holder seg hvertfall en stund, helt til man er på besøk hos noen som har et mye heftigere anlegg Tro meg, jeg har vært gjennom det. Men så går det en stund, man knekker en øl eller to, sjekker kontoen og finner seg til rette med situasjonen allikevel.

Blir knall dette. Rock'n'roll, ja!

Eller kanskje Rock'n'Rockwool
    Rock'n'Wool!!
    Håper jeg ikke skal til noen med det første som har et heftigere anlegg. Det blir litt leit.. hehe.
    Skulle det skje da, så tror jeg at jeg kommer til å ha dette anlegget i mange år framover. Håper jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer her a, kompis? Tatt deg sommerferie?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... neida, men det ble da en langhelg hvertfall. Tar på med Kiel-tur.
    Har fått gjort litt i dag da. Legger ut en update i morgen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takramme-konstruering - Del 2

Etter en vel overstått Kiel-tur og en meget slapp søndag fikk vi gjort litt igjen i går.
    Nå som første ramme var laget, ble det litt grubling over hvordan vi skal gjøre det rundt projektoren. Min idè var å skru en kloss i taket som var like høy som takrammene. Da kunne vi skjære ut et felt av akustikkplata i midten, og så kunne vi skru takfestet gjennom stoffet etter at ramma var på plass. Så kom fatter'n med en mye bedre idè. Innfelling!
    Selv om takfestet ikke bygger med enn 7cm så kommer projektoren ganske langt ned når noen står på platået. Da hjelper det på litt med projektoren 5cm høyere opp.
    For å få finne ut plasseringen i taket skrudde jeg fast takfestet på projektoren. Da finner jeg ut hvor vi må skru fast festet i forhold til der hdmi-kabel og strømkabel kommer. Disse kablene skal gå rett ned i kabel-kassa bak på projektoren. Kassa er ikke montert på projektoren på bildet.

Krysset blir da senter på festet, og ramma rundt er plassen jeg trenger for å kunne justere på festet etter at det henger på plass i taket.

Tanken var at vi skulle få skjøten på rammene mellom takfestet og kontaktene, men dette gikk ikke, så både feste og kontakter blir innen èn ramme. Da flytter vi den bakerste ramma inntil kontaktene og lager en litt mindre ramme bakerst.

Vi må fortsatt ha ei plate av noe slag utenpå gipsen, ellers drar vi festet rett gjennom gipsen. Noen laminat-rester ble løsningen. I denne plata sager jeg ut de 2 hullene til kontakta og hdmi, trekker den med molton, og skrur den opp i taket.

I taket blir det bare opp til 5mm klaring mellom rammene og gipsen. Laminatplatene er 12mm, så vi må kløve ned litt av rammeverket så den går under laminaten.

Fatter'n i gang med tilpassing.

Her er ramma så godt som ferdig.

Ramma på plass i taket, og har dytta inn laminatplata for å teste. Det blir akkurat med plass.

Nå manglet vi 2 rammer før vi var ved "krysset". Disse var helt rett fram å lage. Uten om det av det er litt fort gjort å sette biter på feil side av streken. Da er det lettere å sette på en ny del inntil i stedet for å rive filler av hele ramma.

Så langt kom vi i går da. Forhåpentligvis blir vi ferdige i dag.
    I feltet til projektoren satte vi på trekant-klosser i hjørnene for å stive opp ramma så vidt, og at det blir litt penere enn et firkanta hull.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Faren din er en tålmodig mann, TomRon! Innfelt oppheng blir sånn passelig strøkent i sammenheng med resten av detaljene i denne kinoen.

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir knallbra dette :-D stå på videre !

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Faren din er en tålmodig mann, TomRon! Innfelt oppheng blir sånn passelig strøkent i sammenheng med resten av detaljene i denne kinoen.
    Hehe... som fatter'n sa; "Veit ikke helt hvem som er mest tålmodig jeg?" Kanskje en liten tanke gikk til Anett.

Innfelt oppheng gjør det litt mere praktisk hvertfall.

Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Blir knallbra dette :-D stå på videre !
    Go Timmy, Go!! :-D

Side 29 av 45 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •