TomRons Kinobyggetråd - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 28 av 45 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alu-vinkellisting - Del 3

Resten av listene skal opp. Da vi kom til vamepumpa ble jeg litt smånervøs av å vifte rundt med sylskarpe aluminiumslister, så jeg dekte den til i tilfelle det skulle dultes borti. Ikke at denne beskytter så veldig mye men...

Så er det slik at ikke alt er helt 90 grader oppunder taket, så vi måtte finjustere litt på vinkelskjæringen her og der.

Her har vi et av de bedre hjørnene.

Etter litt mer kapping og finjustering ble vi ferdige med å henge opp listene. Vi har bare festet de med 1 skrue i hver ende, så jeg må gå på og skru de fast litt bedre før vi kan begynne med rammene. Jeg må også få kjøpt inn alle lekter vi trenger til takrammene.

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    For et par innlegg siden nevnte jeg at jeg hadde lakkert ei aluminiumslist med og uten grunning. Nå som lakken har fått ligget en stund ville jeg finne ut hvor godt det sitter. Jeg har korte, halvtjukke negler på tommelen, så jeg klorte på til negelen bøyde seg.

Slik ble resultatet på delen uten grunning.

Og slik ble det der jeg brukte grunning!
    Skulle da tro at lakk ville sitte bedre med grunning, men ikke kobberlakken hvertfall.

Da var da det klart... Jeg lakkerer alt sammen UTEN grunning.
    Pusser du bort den tynne filmen som er oppå alu.listene før du lakerer ? det er nemlig viktig for å få maling, lim osv til å sitte på alu.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du å pusse ned elokseringen? Virker ikke som det er nødvendig? Jeg bare vasket lista godt med rødsprit før jeg lakkerte. Både grunningen og kobberlakken sitter kjempe godt rett på aluminiumen, men kobberlakken sitter ikke godt på grunningen. Skulle elokseringen pusses ned så hadde det blitt litt av en jobb.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått litt blod på tann igjen nå, kamerat! Dette ser bra ut, og godt at lakken sitter uten så mye pes. Blir nok en vanvittig fet effekt i rommet når kinoen er ferdig.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Er været bra i morgen stikker jeg og kjøper det vi trenger av materialer til rammene i taket. Jeg og fatter'n hadde litt brainstorming i kveld, så nå vet vi hvor mye vi trenger av alt og hvordan vi gjør det med projektorfestet og kablene til projektoren også.
    Håper det går unna med rammene da vi får begynt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste material-innkjøp

I går var jeg og fatter'n på byggmax og rasket med oss det vi skulle trenge for å gjøre ferdig kino'n. Veit ikke hvor mange ganger jeg har vært der til nå, men det ble forhåpentligvis siste tur dit nå. Vi fikk med oss 55 meter med 48x23 lekt, 20 meter med 12x70 fotlist, 10 meter med 12x45mm fotlist, 7 meter med 12x70 karmlist, og 52stk møbelvinkler.
    I kveld bærer det i vei med rammer i taket.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra egne erfaringer vil jeg tippe du kommer til å mangle 1 meter fotlist...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ut fra egne erfaringer vil jeg tippe du kommer til å mangle 1 meter fotlist...
    Der kom optimisten!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!! Ja det hadde vært typisk.
    Det har kommet for en dag at de 45mm fotlistene vi skal bruke i hjørnene ikke er breie nok. Cluet var at disse listene skulle ligge på bakvegg og frontvegg i hjørnene, og at de skulle så vidt dekke den første profilen på mdf-platene. Dermed ville referansen til å kunne se at det er litt skeivt bli borte. Men ettersom de er 45mm, og ikke 50mm, så går det litt galt. Men det er ikke akkurat et stort problem da. Vi får bare kjøpe noen meter med litt breiere/høyere fotlist.

...så ja tols1, vi mangler OVER 1 meter fotlist!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Der kom optimisten!
    Jada, optimist med erfaring Jeg tror jeg fremdeles har til gode å ha kjøpt passe mye lister. Det blir bestandig litt for lite. Man vil jo ikke kjøpe alt for mye heller, siden lister er dyrt... Og så skjærer man gjæringen feil vei, måler de vanlige 10 cm feil eller noe sånt...

TomRon: Hehe, spådommen slo kanskje til men ikke helt som tenkt

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det brenner i fingra dine nå :razz: Det er ikke store jobben igjenn
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jada, optimist med erfaring Jeg tror jeg fremdeles har til gode å ha kjøpt passe mye lister. Det blir bestandig litt for lite. Man vil jo ikke kjøpe alt for mye heller, siden lister er dyrt... Og så skjærer man gjæringen feil vei, måler de vanlige 10 cm feil eller noe sånt...

TomRon: Hehe, spådommen slo kanskje til men ikke helt som tenkt
    Hehe...joda. Vi har vært borti både gjæring-feilskjæring og 10cm-feil her i huset, så det er langt ifra umulig det skal skje med fotlistene eller karmlistene. Nå gikk det faktisk bra med aluminiumslistene da, så det kunne jo hende vi er like heldige med det andre.

Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Regner med det brenner i fingra dine nå Det er ikke store jobben igjenn
    Er flere som har riktige spådommer her gitt. JAAA!! Det svir som satan i fingrene om dagen! :shock: Hehe... Både gleder meg og gruer meg til jeg får liv i anlegget.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...joda. Vi har vært borti både gjæring-feilskjæring og 10cm-feil her i huset, så det er langt ifra umulig det skal skje med fotlistene eller karmlistene. Nå gikk det faktisk bra med aluminiumslistene da, så det kunne jo hende vi er like heldige med det andre.

Er flere som har riktige spådommer her gitt. JAAA!! Det svir som satan i fingrene om dagen! :shock: Hehe... Både gleder meg og gruer meg til jeg får liv i anlegget.
    Hehe
    Du har nokk ingenting å grue deg til, det blir nokk sinnsykt bra
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mere mot den muligheten ja, men så surrer det litt i bakhodet at jeg kan få et lite hellvett med sub-kalibrering og akustikk generelt.
    Det går vel helst bra.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller mere mot den muligheten ja, men så surrer det litt i bakhodet at jeg kan få et lite hellvett med sub-kalibrering og akustikk generelt.
    Det går vel helst bra.
    Om det skulle være no feil med akustikken i rommet, så vill jeg tro du vill kunne komme på riktig vei med å lage til noen akustikk løsninger

Har du laget deg selv noen deadline på når det skal være ferdig?

Mvh
    Svein S

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i gang med en akustikk løsning nå. Begynt med akustikkplate-rammer i taket. Får heller være litt sosial med Anett i kveld og heller legge ut en liten oppdatering i morgen tidlig.

Joda. Deadline VAR 4.mai. Var litt optimistisk med at jeg skulle bli ferdig med kino'n til bursdagen min, men det gikk jo fullstendig skeis. hehe.. Neste deadline er nå førsten av juli, for da har jeg lovet en kamerat av meg at han skal få se på film når han er ferdig på jobb. Han bor på jobb, så han er hjemme igjen 8.juli eller no. Hadde passet med 4.juli da, så er jeg BARE 2 mnd på overtid.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takramme-konstruering - Del 1

I helga som var ble det litt aktiv rydding i kjellerstua og kino'n, så det var ganske rydding og pent der faktisk.

Derfor plasserte vi begge sagene ute så vi skulle slippe å få alt støvet inne igjen.
    Bak henger'n er restene etter dørhullet jeg skjærte ut til kino'n. Ellers ligger det strødd diverse greier. Generelt ganske pent ute.

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å bruke treplugger i hjørnene på rammene i tillegg til dykkertspik og trelim for å gjøre rammene stivere. I stedet kløvde fatter'n ei 23x48 lekt ned til 23x40 og kappet opp slike klosser. Disse limer og spiker vi i hjørnene på rammene. Bare litt lettvint med litt god plass over og under klossen i tilfelle de skulle stikke ned og bli synlige i molton.

Før jeg visste ordet av det var første ramme spiket sammen, så rakk ikke å ta bilder av prosessen. Var ganske rett fram da... 4 like lengder x 2 like lengder, trelim og dykkertspik, og ramma satt sammen.

Her er første ramme klar med akustikkplate og klosser. Jeg kjøpte et lass med møbelvinkler som vi skulle skru fast på innsiden av ramma så ikke akustikkplata skulle falle ned. Vi lagde ramma til plata ganske trang, så den sitter ganske godt uten hjelp. Akustikkplata er jo 2mm tykkere enn lekta er høy også, så det skal til ganske mye press for å få plata lenger ned. Vi får se om det skjer noe med plata etterhvert nå som den blir hengende i taket noen dager til alle rammene blir ferdige. Feltene på begge sider av akustikkplata blir bare åpne, men hele ramma blir trekt da selvfølgelig.

Slik blir opplegget så platene ikke skal falle ned da tenkte vi. Dobbeltsidig tape mellom skruesiden på aluvinklene og skumgummilist rundt hele taket. Da skal det litt til for at rammene skal kunne flytte på seg så de faller av kanten på den ene siden. I mellom rammene skal vi bruke treplugger også, så de ikke sklir ifra hverandre, og hvis lekta på den ene ramma bestemmer seg for å begynne å bøye seg oppover eller nedover, så må nabo-lekta følge på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser lekkert ut!

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott

Virkelig flott løsning på takrammer, kan noke hende eg kommer til og kopiere deg litt på denne

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig snedig med de vinkellistene, ja. Skal du heldempe taket eller prøve deg frem med plassering?

Side 28 av 45 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •