TomRons Kinobyggetråd - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 25 av 45 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 898
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ting tar alltid mye lengre tid enn du tror.... Bare så kjipt at det gjelder kule ting også!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. :-P

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakkere varmepumpe og hastighetsregulator.

Jeg tok en sjefsavgjørelse og bestemte meg for å lakkere både fronten og ramma på varmepumpa nå som jeg har fått tak i kobberlakk. Manglet også å lakkere hastighetsregulator-fronten, så jeg tok med denne i samme slengen.
    Først demonterte jeg det som skulle lakkeres på varmepumpa. Frontdekselet til filterene, frontlist med kontroll-panelet på, ventil-dekselet under og selve ramma rundt.

Før pussing maskerte jeg kontrollpanelet. Det beholder jeg bare sølv. Vil ikke fjerne symbolene, og det er jo bakgrunnsbelyste knapper og slik. Lettere å bare maskere hele skiten.

En ting til som måtte maskeres var juseringshjulet til hastighetsregulatoren. Jeg ville beholde de gjennomsiktige feltene til indikatorlyset og "0"-en. Tenkte jeg skulle prøve meg på litt presisjons-skjæring med barberblad, så da maskerte jeg hele fronten på hjulet.

Nullen klarte jeg greit, men jeg synes jeg var litt for ujenv på feltene på første forsøk.

Men på andre forsøk var jeg fornøyd. Bittelitt ujevnt nå også, men det får gå.

Nå som alt var maskert ble alle delene pusset matte og vasket før det ble grunnet. Det gikk til h....... med grunninga på ramma til pumpa da. :evil: Måtte til en del pussing for å få det noen lunde jevnt igjen.

Etter finpussing på grunningen prøvde jeg meg med kobberlakken men fant fort ut at det var bare å glemme. Kobberlakken ble enda værre enn første strøket med grunning på ramma. Det var nok pga at jeg hadde pusset vekk for mye grunning noen steder så jeg var nede på plastikken igjen. Kobberlakken hadde absolutt ikke lyst til å sitte på den. Da var det bare å vaske vekk det lille jeg fikk lakkert med kobber og dra på et strøk til med grunning. Denne gangen pusset jeg ikke etterpå så jeg var sikker på at det var grunning på alle flater.

Lakkerte delene til hastighetsregulatoren med bare ett strøk. Det dekte bra nok. Så pirket jeg vekk maskeringen med barberbladet med en gang så ikke lakken skulle flasse etterpå.

Det ble da ikke aller værst...

Måtte prøve meg fram litt bedre med kobberlakken før jeg begynte på delene. Merket at jeg måtte være litt forsiktig med denne lakken.

På kobberlakk-boksen står det at andre strøk må lakkeres etter 15 minutter, eller 7 døgn!!? Da ble det 2 kjappe strøk. Fjernet maskeringen også her med en gang.

2 strøk med svart på frontplata. Det har ikke tørket enda, så det ser helt jævli ut. Når det hadde tørket, så måtte jeg på med et tredje strøk. Da ble det bra.

Her har jeg fått på plass delene til hastighetsregulatoren. Ble bra synes jeg.

Men varmepumpa, den ble jeg veeeeldig fornøyd med! Den ble helt konge synes jeg! Gleder meg til den henger på veggen.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der så da meget vellykket ut!
    Custom varmepumpe er ikke dagligdags å se... :grin:

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, stå på ! bra lakkering og fin tråd btw :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy søren så fett!!!!!! Det her blei helt sinnsykt rått! Mest imponerende varmepumpa jeg har sett, og kontrollen blei sweet. Dette her var bra gjennomført!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare si det samme som dama (Jenta) til "rikingen i VG" sa da hun skulle beskrive sine nye silikonpupper med et ord: RIMELIG FANTASTISK.
    Jeg er imponert over det arbeidet du legger ned i alle detaljer. Når du blir ferdig har du vel en av de mest gjennomførte kinoene på forumet, og du gjør alt selv, dette slutter ikke og imponere meg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det der så da meget vellykket ut!
    Custom varmepumpe er ikke dagligdags å se... :grin:
    Var litt skeptisk under lakkeringen, men det ordnet seg til slutt.

Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Hei, stå på ! bra lakkering og fin tråd btw
    Takk takk.

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Fy søren så fett!!!!!! Det her blei helt sinnsykt rått! Mest imponerende varmepumpa jeg har sett, og kontrollen blei sweet. Dette her var bra gjennomført!
    Hehe.. Nærmere klipsch-varmepumpe tror jeg ikke jeg kommer. Akkurat slik jeg ønsket meg.

Sitat Opprinnelig postet av bussulf
    Jeg må bare si det samme som dama (Jenta) til "rikingen i VG" sa da hun skulle beskrive sine nye silikonpupper med et ord: RIMELIG FANTASTISK.
    Jeg er imponert over det arbeidet du legger ned i alle detaljer. Når du blir ferdig har du vel en av de mest gjennomførte kinoene på forumet, og du gjør alt selv, dette slutter ikke og imponere meg.
    Tusen takk for det, bussulf. Vi gjør så godt vi kan.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å bøye seg i pussestøver, überstilig!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggfeste til varmepumpa på plass

Nå klør det så fælt etter å få opp varmepumpa, så jeg måtte få på plass festet.
    Her er tegninga jeg lagde når vi skulle plassere skruefester. Dum som jeg var skreiv jeg ikke på målet fra taket og ned på veggen. :???: Men så kom jeg på at midt mellom hullene som ble tatt ut til kontakta og hastighetsregulatoren skulle bli midt på varmepumpa, så da klarte jeg å måle meg til hvor den skulle sitte allikevel.

Og det var ikke bare bare å få denne riktig på veggen. Festet sitter ikke midt bak på varmepumpa vertikalt eller horisontalt. Måtte bare måle og merke overalt og vatre. TROR den skal sitte riktig nå. Den gjør det i følge tegninga hvertfall. 4 franske treskruer og en del vanlige skruer her og der skulle sørge for at den sitter godt.

Her ser du godt at den sitter mye lengre til venstre. Ganske nøyaktig 5,5 cm. Har jeg målt riktig, så skal det være 14,2cm mellom pumpa og skråkassene på hver side når den henger på veggen. Krysser fingra! Denne pumpa kommer ferdig med gass så det er ei ganske stor hurtig-kobling i enden av rørene som må gjennom veggen. Derfor trenger jeg et murbor på ca 70mm. Får håpe jeg får tak i et slikt et ganske snart.

Newcomer chriztr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare gi deg et tips siden du gjør en del av de elektriske koblingene selv.

Ta en titt på denne YouTube kanalen: YouTube - elforlaget sin kanal
    Bla litt igjennom og du vil finne en god del filmer om hvordan du kan koble opp diverse ting og tang.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er alt det elektriske ferdig koblet egentlig. Utenom sikringskapet da, men det skal ikke jeg gjøre uansett. Ellers så har jeg vært borti en del elektriske anlegg fra før, så det som skulle opp i rommet var ikke så vanskelig.
    Men takk for tipset.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skråkasse-konstruksjon - Del 4

Nå skal skråkassene på venstre side få frontene sine. Lydfelle-messig blir det versjon 2 som jeg la ut sketschup-tegning av litt tidligere på tråden. Ei hel akustikkplate på midten, og 2 downlights på sidene.
    Plata som skal være på den lange kassa skal være 270cm, men platene er jo bare 240cm. Vi må skjøte.

Her har vi skåret ut den siste biten vi manglet og lagt alt på platået. Hatt tremlim i skjøten og litt utover sidene. Har også forboret og satt i skruer på lekta som skal holde platene sammen.

Og her er den skrudd fast. Det blir nok lim.

Det er visst LITT forskjell på tykkelsen på platene her og der. :-? Denne plata ble det satt på tvinger på hver side over natta til limet tørket. Resterende overlapping høvlet jeg vekk det verste.

Vi tok med plata ut når vi skulle skjære ut til akustikkplata så vi slapp det værste støvet. Hullet er litt over 1 cm mindre rundt hele enn det akustikkplata er. Det skulle være nok så ikke akustikkplata skal dette ned.

Vi kløvet og splittet opp en 2"x4" så vi fikk noen passende lister som vi kunne dykkertspike fast rundt akustikkplata så den ligger rolig. Trelim ble selvfølgelig brukt mellom lister og finèrplate. Skjærte også ut hullene til downlightene.

Her er fatter'n i gang med å skjære frontplata til den lille kassa.

Den passet på 2. forsøk. Ble 1 millimeter + for lang første gangen.

Det skal være downlight i denne også. Midt på.

Forboret begge plater og senket hullene. Denne gangen brukte jeg et 10mm bor i steden for banke-metoden. Hullene på den ene siden måtte være 1cm innenfor kanten, så hvis jeg hadde banket ville jeg nok ha slått filler av hele plata tenker jeg. Tok et stort jafs ut av molton-rullen og klipte ut 2 lange og 2 korte deler så jeg har til alle skråkasse-fronter.

Så var det bare å hale i og dra og stifte fast molton. Var litt usikker på hvordan jeg skulle gå fram så molton skulle bli stram og fin, men det var bare å kjøre på som tidligere.

Lagt oppi akustikkplata og dratt over litt ståltråd, så jeg er 100% sikker på at den aldri skulle hoppe ut av ramma på noe slags vis.

Den lille plata ferdig trekt.

Fatter'n var opptatt den kvelden og jeg klarte ikke å skru opp ei finèrplate på 270cm alene, så jeg hadde forberedt meg på at den måtte vente. Men nei da. Anett sa hun kunne bli med, så da ordnet det seg. Trodde ikke hun hadde noe lyst til å drive nedi her jeg. Hun er litt lei om dagen.
    Passet gjorde den også, og ingen anntydning til skjøt noen sted. Heller ikke et digert hull på midten.

Kanten mot endeplata ble også bra.

Den lille kassa var det litt værre med da... Den var hakke trangere, men fikk den opp. Skulle skru i 2. skruen, men den ville ikke dra med en gang. Den tok tilslutt tak litt skeivt og rart, og så sa det "knekk". Selvfølgelig måtte jeg treffe denne...

Hullet i hjørnet på plata er boret ut 1,5cm fra ventilasjons-kassa, og det var akkurat til at jeg traff kanten på skruen. Enda godt det ikke var MIDT på skruen! Bildet over viser at skruen har gått inn i under skruen, men det er bare fordi skruen har vridd seg nedover mens jeg har skrudd. Da var det bare å vinkle skruen bittelitt mot ventilasjons-kassa, så gikk den inn. Ser det ikke på skruehodet at den sitter skeivt heller. Sjekket jo før jeg boret at jeg ikke skulle treffe noen skruer, men glemte den i hjørnet.

Nå var det igjen bare å koble til downlightene. Det blir ikke dagslys i kino'n merker jeg, men det hadde jeg ikke regnet med heller. Blir koselig med litt dempet belysning. Selv om lysene nå står på fullt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser innmari bra ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Dette ser jo ut til å bli rett så bra... både gleder meg og gruer meg til jeg skal starte på min egen kino ser jeg...

Lurer litt på lakkeringa di da
    Har lakka diverse opp igjennom, og erfaringsmessig så ser det bra ut (som det gjør med deg nå) ganske så lenge.. men du BØR legge et lag eller 3 med klarlakk over... den lakken din vil ikke like å stå "ubeskyttet" slik og støv å greier vil lime seg fast, og når du vil vaske så blir det til slutt bare tullball...
    (jada, vet du kan tørke med tørr klut, men du vil få det samme problemet der også..)

var ikke ment som kritikk, men anbefaler som sagt å spøyte på et lag med klarlakk nå før du henger alt på plass får du problemer med klarlakken, så er det bare og våtslipe den og legge flere lag...

lykke til videre i bygginga, er LITT misunnelig kjenner jeg

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut til å bli rett så bra... både gleder meg og gruer meg til jeg skal starte på min egen kino ser jeg...

Lurer litt på lakkeringa di da
    Har lakka diverse opp igjennom, og erfaringsmessig så ser det bra ut (som det gjør med deg nå) ganske så lenge.. men du BØR legge et lag eller 3 med klarlakk over... den lakken din vil ikke like å stå "ubeskyttet" slik og støv å greier vil lime seg fast, og når du vil vaske så blir det til slutt bare tullball...
    (jada, vet du kan tørke med tørr klut, men du vil få det samme problemet der også..)

var ikke ment som kritikk, men anbefaler som sagt å spøyte på et lag med klarlakk nå før du henger alt på plass får du problemer med klarlakken, så er det bare og våtslipe den og legge flere lag...

lykke til videre i bygginga, er LITT misunnelig kjenner jeg

Hehe... Det er ikke så ille skal du se. Det kommer jo litt ann på hvor grundig du går til verks med kino'n også da.

Du har tydeligvis mere lakk-erfaring enn det jeg har, så du har sikkert rett. Jeg så etter matt klarlakk når jeg kjøpte den lakken og primeren jeg har nå, men fant ikke. Var på et par steder, men de hadde bare blank klarlakk. Er ikke matt å få i butikkene? Jeg skal jo ha varmepumpa så matt som mulig tenkte jeg, så derfor ble det bare 3 strøk med matt svart på dekselet, og 2 strøk med kobbber. Kobberlakken er litt halvblank den da, men matt kobberlakk finnes helt sikkert ikke. Så for å ikke få en så skinnende varmepumpe, så ble det ikke noe klarlakk.
    Jeg får være ytterst forsiktig når jeg tørker støv av pumpa, og håpe lakken holder seg i lang tid forover. Skulle det bli for ille så har jeg muligheten til å skru ifra hverandre pumpa igjen der den henger og lakkere på nytt.
    Der den skal henge blir det jo ikke noe direkte lys heller da, så lakken skal bli ganske fæl før det synes noe godt tror jeg.

Takk for tipset, men jeg får bare se hvordan det går uten klarlakk i første omgang.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmepumpe-innedel hengt opp.

Klarte ikke å vente lenger. Nå skal pumpa på veggen. Men først må det et hull på 73cm gjennom murveggen, og det boret har IKKE jeg hvertfall. En jeg kjenner som installerer varmepumper kunne kanskje ha ei slik maskin men det finner jeg ikke ut før til helga, så da gidder jeg ikke å vente. Merket opp hvor gass og drenering skal ut gjennom veggen, og begynte med hullsag.

Akkurat så jeg sagde ut litt av lekta som ligger på innsiden. Det var faktisk det som skulle skje, så jeg traff akkurat der jeg skulle. Da vet jeg hvertfall at veggfestet henger i riktig høyde.

Ettersom jeg ikke har superboret, så får jeg dra på med multihull-trikset med et langt 8mm murbor. Boret så vidt litt nedover så det blir fall på dreneringsrøret fra pumpa.

Så jagde jeg på med et 10mm bor, og bare vrei og sleit så boret gnagde seg gjennom feltene mellom hullene. Her har jeg så vidt begynt.

Det er et rom i midten av lekaen, så jeg fikk bare ut innerste delen innenfra. Gikk så ut og gjorde samme prosessen der. Så skulle inn å finpusse litt på hullet, og så jeg plutselig at hankatta vår var litt nysgjerrig på hva som foregikk.

Første forsøk på å få ut hurtigkoblinga i enden på røret gikk ikke så bra, så jeg måtte meisle ut litt til fra innsiden, men så gikk det. Jeg fikk hjelp av Anders og Kristoffer til å henge opp pumpa, men det var lettere sagt enn gjort... I tillegg til gassrøret, så går det en strømkabel til ute-enheten og strømkabel til kontakt inne. Disse kablene skal gå langs kanten nede på pumpa, og det er TRANGT! Vi klemte, dyttet og vrei på alt som var, men uten hell... Vi fikk ikke pumpa inntil veggen i underkant. Vi tok ned igjen pumpa et par ganger for å dandere alt. I tillegg brukte jeg hullsaga og lagde hullet i veggplata bredere så det ikke skulle bli så skarp knekk på rørert. Uansett hva vi gjorde ville ikke jævel'n inntil veggen. Anders og Kristoffer måtte reise, og jeg ble fiklende litt til med pumpa uten hell. Så kom fatter'n en tur etter en motorsykkeltur, og vi tok den ned for tredje gang. Denne gangen strippet vi røret for polstring der røret ligger bak pumpa. Da fikk vi lagt rør og kabler så det bygget minst mulig før vi hengte den opp på veggen igjen.

Det var så viiiiiidt det gikk, men det gikk da. :-D

Da var den på plass. Og det ser da ikke så værst ut.

Slik ser det ut bak huset da. Jeg får montere opp ute-enheten en av de nærmeste dagene. Inne-delen skulle ikke ha sittet så mye lenger ned på veggen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser slett ikke gæærnt ut nei. Innedelen ble riktig elegant.

Har du tenkt å feste utedelen på trevegg eller på murvegg?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en kjempeflott byggelogg og kino. Den varmepumpen ser helt lik ut som den jeg har nede i gangen i huset mitt. Jeg lurer på om du har testet en tilsvarende for å sjekke ut hvor mye den støyer?

Min støyer vertfall for mye til at jeg kunne hatt den inne i min kino. Ikke for å ødelegge den gode stemningen her, men bare til opplysning. Se på fjernkontrollen til pumpen, hvor mange streker er det på skalaen for viftenivå?

Side 25 av 45 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •