TomRons Kinobyggetråd - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 24 av 45 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig kobberlakk!!

Om lørda'n ble jeg litt irritert...men samtidig veeeeldig glad! :grin:
    Jeg var innom biltema på alnasenteret i oslo, og tror du ikke de hadde kobberlakk på sprayboks i "Kjemi"-avdelingen a!! Grunnen til at jeg ble irritert er at det ikke er en kjemi-kategori på biltemas hjemmeside, og ikke finner jeg kobberlakk når jeg søker heller. Hadde jeg visst at de hadde i oslo hadde jeg kjøpt det for lenge siden. En annen ting var at det ikke var igjen så mange bokser der, og dum som jeg var kjøpte jeg bare ÈN boks! :shock: Skulle jo ha kjøpt alle sammen når jeg først var der. Men da veit jeg hvertfall at det finnes da. Den er jo blank, men er bare matt klarlakk som skal til så blir det vel slik jeg vil ha det. Puhh...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

El-materiell til downlights

Har også fått tak i litt PN-kabel og wago-klemmer som jeg skal bruke til downlightene. I følge flere elektrikere var det ikke nødvendig med PLS-90 kabel ettersom kablene ikke går i isolasjon eller i downlight-kasser. Da er det ikke langt igjen før lyset er på plass.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Very nice! Hva var det som skulle lakkes igjen...? Listene på podiet husker jeg i allefall... Biltema er jo ofte redningen når er noe en må ha tak i Det er bare så synd at jeg får helt angst av å rusle rundt der inne når jeg kun skal ha en liten ting. Ender alltid med en hel haug av stæsj jeg kanskje kommer til å trenge en gang. Biltema er uansett mannens furte-butikk, og heldigvis behøver det ikke å være så dyrt å handle der.

Ellers da? Har det skjedd noe med skråkassene? Fikk du forresten klarhet i hva du gjør med varmepumpa?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvlistene, kanskje fronten på podiet, beina på pc-bordet og aluminiumsprofilene i taket som rammene skal ligge på. Jeg trenger flere bokser. Pluss at jeg tror jeg kommer til å dra på litt kobberlakk på varmepumpa også nå som jeg har lakken.
    Jeg har vært borte hele helga, så har ikke fått gjort noe mere i kino'n. Men i morgen er en ny dag med nye muligheter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli kult det, kompis! Regner med at du har kost deg i pinsen, og så ser vi fram mot nye oppdateringer.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trua på det.
    Joda, har hatt det så moro så.
    Oppdatering kommer så fort jeg har no klart.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Må'kke bli stressa nå, kompis!

Newcomer Birger_nord sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Oppdatering kommer så fort jeg har no klart.
    Ikke noe stress, bare sørg for å gjøre en god nok jobb for din egen del

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonskasser ferdige

Da var jeg klar med en liten oppdatering, Birger_nord. Spørs om det er god nok jobb da. hehe...

Etter litt fram og tilbake angående lys, så ble det til slutt slik:

- Ingen downlight-kasser:
    Flere elektrikere mente at det ikke var nødvendig da alle kasser som downlightene sitter i ikke har isolasjon.

- Bruker PN kabel i stedet for PLS-90 kabel:
    De samme elektrikerene mente dette på samme grunnlag som nevnt ovenfor.

Er vel kanskje noen elektrikere her på forumet som kommer til myse litt rart når de ser dette men...

På grunnlag av dette så ble trafo'n montert midt i kassene foran og bak og PN-kabel dratt til hvert lyspunkt. Trafo'n bak har 3 utganger men jeg har 7 downlights på denne trafo'n, så da kom wagoene jeg har fått tak i til hjelp. Ble ikke veldig pent, men alt sitter da som det skal.

Bilde av hele koblingen. Rørene som går i litt spiral der ble lagt slik så jeg var sikker på at de ikke kom til å ligge inntil bunnplata eller veggen og vibrere.

Deretter ble midtre plata skrudd fast og downlights koblet til. Blir da ganske stilig synes jeg.

Det samme ble gjort foran. Med bare 5 downlights måtte jeg bare bruke 2 par wago. Brukte litt lengre ledning fra wago til trafo også, så det ble litt penere å se på.

Og her er midtre plata og downlights på plass.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo sinnsykt bra ut med downlights ferdig! Veldig pent kamerat! Kassa bak ser unektelig veldig proff ut, så jeg vil si (som fan av prosjektet) at jeg tror dere sitter igjen med mye godt etter å ha vært så utrolig pirkete. Enda et steg nærmere sluttføring nå, TomRon! Vi har så smått begynt å male litt hjemme hos oss også nå, men det blir jo ikke så fin finish på panel. Bra jobba!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde seg med de ja, og ikke de kjedelige hullene i platene. Og FYI så er det bilde av kassa foran og bak. De er jo nesten helt like.
    Hadde vi ikke vært så pirkete så hadde jeg blitt sittende og irritert meg over alt mulig småtteri når vi er ferdige.
    Hvorfor blir det ikke like fin finish på panelet hos deg da?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skråkasse-konstruksjon - Del 3

Før vi får tilpasset platene som skal være på skråkassene må vi få på ende-platene. Ettersom dette rommet ble bygget med utgangspunkt i det ikke alt for vinkelrette rommet, ble ingen av disse platene like. Litt vår feil er det også, da det blir en millimetter her og der, men ingenting som blir synlig.
    Har fått tilpasset endeplatene og lagte de utover molton så jeg får merket opp og klippet opp stoffet. Ser du nøye etter ser du merkingen etter den hvite blyanten.

Det ble straks litt værre å trekke platene når det ble så mange forskjellige vinkler, men fikk da til på et hvis. Litt knoting i hjørnene, men det ble da pent nok for meg.

Endeplatene skal stikke noen millimeter nedenfor frontplatene, og for å få lik avstand setter jeg på disse 20mm klossene og legger plata kant-i-kant med disse.

Forborer platene og skrur fra utsiden øverst. Dette blir gjemt bak takrammene uansett.

Forborer og skrur fra innsiden nederst.

Da blir det slik over døra.

Og slik over varmepumpa.

Tak og vegg var ikke i vinkel på noen av kassene, men det ble da så tett mellom plate og vegg på alle 4 endeplatene.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kobling av det elektriske - Del 1

Jeg fikk ånden over meg og satte igang å koble opp alt det elektriske i rommet. Jordfeilautomatene og overspenningsvernet i sikringskapet får en fagmann ta seg av, så jeg tjuvkoblet den andre kursen i rommet på samme sikring som den første ble satt på.
    Fikk først øye på den enkle innfelte kontakten som skal i taket, så koblet opp den først.

Fortsatte med kontakten til venstre sub foran og beveget meg fra punkt til punkt rundt rommet.
    Her er rekka under frontpanelet på plass.

Og slik ble da framveggen.

Strøm til varmepumpa og hastighetsregulatoren til kanalvifta under verandaen.

Litt trangt er det da med både inn og ut på kontaktene, så da jeg kom til denne ble jeg litt skeptisk. 2 inn og 2 ut blir LITT i det trangeste laget.

Kappet alle lederene i like lengder og knadde det sammen.

Det var så vidt, men det gikk.

Når jeg hadde koblet opp alle 16 kontakter skvatt jeg til litt... Jeg har jo glemt denne! :???: Da veit jeg ikke om jeg gidder å bestille ei kontakt til, eller om jeg prøver å få tak i en annen innfelt kontakt av noe slag. Denne kontakta er den eneste som blir helt gjemt, så tror ikke jeg tar det så tungt at den ikke blir av samme typen.

Fikk også opp en dobbel kontakt i koblingsboksen under trappa så det ble forbindelse mellom kino'n og sikringskapet.

Så ble det en liten strek i regninga da... Når jeg koblet opp X-10 dimmebryteren var det noe som ikke stemte helt. Lysene bak lyste konstant fult. Gikk ikke ann å slå de av eller dimme de. Lysene foran kunne jeg slå på og av og så vidt dimme litt, men de pulserte noe veldig. Kryssbyttet jeg lyskursene på bryteren byttet problemet plass. På hjemmesiden til tronika står det at det ikke er alle elektroniske trafoer som er kompatible med veggdimmeren. Da har jeg sikkert fått et par som ikke funker. :evil: Det står da nevnt noen på hjemmesiden som er prøvd og funker, så får få tak i en slik en og teste. Endte derfor opp med å koble begge lyskursene med et par wago, så da er det konstant lys foran og bak. Jeg tar sikringen hver gang jeg ikke er i rommet uansett så.
    Her er bildet av bakveggen med lys, uten blits. Jeg tror det blir nok lys med 20watts pærer. Er mørkt i rommet nå, men mangler jo 6 downligts i skråkassene. Og ja, veggene er veeeeldig støvete.

På framveggen ser lyset MYE svakere ut, men dette er pga at det ikke er justerbare downlights foran. Disse lyser da rett ned. Downlightene bak er vinklet litt mot veggen. En annen grunn er den svarte (og støvete) veggen. Den virkelig sluuuuker lys.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra! Hjemme hos oss har vi forøverig trepanel, så det blir litt syndlig struktur. MDF er igrunn betraktelig penere. Kult at dere skrudde skråplatene bakfra,TomRon! Kjipt med lys som ikke funker, men det er jo kun en liten fartsdump på veien... Dere har jo gjort vanvittig mye så langt! God helg!

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott jobb du gjør her. Har lest gjennom hele tråden din nå tror eg og må si at du gjør grundig arbeide.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Veldig bra! Hjemme hos oss har vi forøverig trepanel, så det blir litt syndlig struktur. MDF er igrunn betraktelig penere. Kult at dere skrudde skråplatene bakfra,TomRon! Kjipt med lys som ikke funker, men det er jo kun en liten fartsdump på veien... Dere har jo gjort vanvittig mye så langt! God helg!
    Skjønner. Jeg fikk samme "problemet" på utforingen til døra. Brukte hobbyplater. Men så lenge det bare er der, så gjør det ingen ting.
    Greit nok at noen skruer må bli synlige i stoffet, men kan det unngås så gjør vi det.

Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Virkelig flott jobb du gjør her. Har lest gjennom hele tråden din nå tror eg og må si at du gjør grundig arbeide.
    Takk for det! Da har du hatt litt av en jobb. hehe..

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også en av de mange som har fulgt tråden din. Hittil har jeg bare fulgt med i bakgrunnen. Men jeg lurte plutselig på hvorfor du ikke malte taket før du startet på kassene og resten av boksene i taket?

Godt mulig du har notert det et sted, men jeg fikk bare for meg at det må være enklere å ta det først. Men du skal kanskje dekke hele taket med molton?

Jeg har tenkt å bygge min en egen hjemmekino en gang og jeg blir litt skremt av hvor flink du er til å gjennomføre ideene dine. Jeg tviler sterkt på at jeg klarer å gjøre det samme. Har du tidligere erfaring innen slik type arbeid?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Jeg er også en av de mange som har fulgt tråden din. Hittil har jeg bare fulgt med i bakgrunnen. Men jeg lurte plutselig på hvorfor du ikke malte taket før du startet på kassene og resten av boksene i taket?

Godt mulig du har notert det et sted, men jeg fikk bare for meg at det må være enklere å ta det først. Men du skal kanskje dekke hele taket med molton?

Jeg har tenkt å bygge min en egen hjemmekino en gang og jeg blir litt skremt av hvor flink du er til å gjennomføre ideene dine. Jeg tviler sterkt på at jeg klarer å gjøre det samme. Har du tidligere erfaring innen slik type arbeid?
    Ja stemmer. Det skal opp rammer med akustikkplater i trekt med molton. Hele taket blir derfor gjemt.

Skal du bygge i nærmeste framtid? Vi har fått til det meste som var planlagt, så vi er heldige slikt sett. Har jo hatt litt flaks også. Det er bare å sette i gang, og skulle det dukke opp problemer får du jo alltids hjelp her på forumet.
    Jeg har aldri bygget hjemmekino før. Fatter'n skal ha meste av æren for selve byggingen. Han har snekret en del før, så da visste han stort sett hvordan ting skal gjøres. Hadde ikke han vært med hadde jeg måtte ha mye mer hjelp tror jeg. Ellers har vi løst problemene etterhvert som de har kommet.

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bor i leilighet idag, så da har jeg måtte sette opp et lite surround system med KEF 3005. Men jeg har blitt lovt at jeg får lage et eget hjemmekino rom når vi kjøper hus. Men vi ser fremdeles etter det perfekte hus i det perfekte nabolag så det kan nok ta litt tid. Vi er også veldig fornøyd med selveier leiligheten vi bor i idag.

Jeg er også veldig interessert i nettverk så det er veldig hyggelig å se at du har investert i gode produkter på den siden også.

Skulle jo tro at det kribler veldig i fingrene dine for å koble opp alt utstyr og teste det?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Vi bor i leilighet idag, så da har jeg måtte sette opp et lite surround system med KEF 3005. Men jeg har blitt lovt at jeg får lage et eget hjemmekino rom når vi kjøper hus. Men vi ser fremdeles etter det perfekte hus i det perfekte nabolag så det kan nok ta litt tid. Vi er også veldig fornøyd med selveier leiligheten vi bor i idag.

Jeg er også veldig interessert i nettverk så det er veldig hyggelig å se at du har investert i gode produkter på den siden også.

Skulle jo tro at det kribler veldig i fingrene dine for å koble opp alt utstyr og teste det?
    Hehe... det er akkurat den samme situasjonen jeg og samboer var oppi. Vi leide hus vi da, men måtte finne det rette huset på rette stedet. Vi fant til slutt, og etter noen høyere prioriterte gjøremål begynte jeg på hjemmekino.

Jeg har sliti litt med nettverket mitt i dag gitt. Har ikke helt funnet ut hva som er feil, men jeg fikk hvertfall ikke IP med en gang. Etter litt testing og restarting av utstyr fikk jeg da IP igjen. Håper ikke det skjer alt for ofte. :S

JA! Det nærmest SVIR i fingrene! Riene har kommet og gått, men når jeg fikk liv i lyset i går begynte jeg å se for meg hvordan ting blir. Håper virkelig det ikke er igjen så lenge... Skulle jo være ferdig 4.mai. Yeah...right..

Side 24 av 45 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •