TomRons Kinobyggetråd - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 23 av 45 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Etter hva jeg ser på bilde er de rammene du har skrudd opp på sideveggene oppe under taket. Disse ville jeg bare lagt et lag med 50mm akustikk plater i, tak og ned på vegg, så trekt frontene med stoff. Det vil stoppe endel av refleksjonene i rommet.

Du sier det blir nok bass i rommet, det er jo bare en fordel. Da er det bare å justere det på plass, så har du et enormt headroom på bassen din. En bassfelle hjelper aldri på bassen, det den gjør er å ta bort bass. Bassfeller blir brukt for å ta bort store piker eller dipper i bassen.

Jeg mener å huske tidligere i tråden at du laget et podium og det ble fylt med isolasjon. Det ville kunne være den best bassfellen din, lage åpning ned i den slik at bassen kan finne vei inn der. Da kan du stoppe endel av rumlingen i bassen.
    Skal ha rammer i taket med 50mm akustikkplater ja, og noen rammer strategisk plassert på veggene. (speil-trikset bl.a.)
    Ikke missforstå, blir aldri nok bass. Men det jeg lurte på er om det lønner seg å lage bassfeller først som sist, eller skal jeg droppe de med det første og heller sjekke hvordan rommet oppfører seg akustisk uten bassfellene?
    Podiet kunne vært et alternativ ja, men håper på at det skal holde med skråkassene.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tipper det blir en holdbar patent ja. Men jeg ville vurdert å droppe akustikkplatene og fylt opp hele tomrommet med vanlig Glava eller Rockwool. Det viser seg at når det kommer til bassfeller med litt volum så er lavere tetthet mer effektivt enn høy tetthet. Vi kan ta en liten beregning i kalkulatoren:

La oss si for teoriens skyld at fra fronten av skråkassa til hjørnet er det 60 cm. Hvis man har en trekant kan man beregne ut fra halvparten. Man kan også legge inn luftrom mellom akustikkmaterialet og hjørnet, så i tilfellet 2 stk. 10 cm akustikkplater får man akustikkmateriale på 200 mm og 100 mm luftrom bak. Da blir absorbsjonskurven slik (den rosa kurven):

Hvis vi bruker samme volum men fyller hele rommet med Glava eller Rockwool blir kurven slik:

Men dette er altså basert på teori; volum, luftgjennomstrømningsmotstand og en del andre faktorer. I tillegg sier det lite om hva du faktisk vil oppnå. Vet ikke om du så i tråden min hvor jeg plasserte bassfeller av Glava på forskjellige steder, og resultatet var ganske varierende. Ved ett tilfelle ble frekvensresponsen faktisk forverret med bassfelle enn uten

Jeg tror det kunne vært lurt å vente med å plassere fyllmaterialet til du får testet og målt litt.
    Det skal ikke være lett dette. Konstruksjonen vil altså funke da, teoretisk. Men det spørs om de skal tas i bruk eller ikke da... *gruble gruble*

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei det skal ikke være lett. Jeg holder en knapp på å drøye det og prøve litt forskjellig når du får flyttet inn. Skråkassene ser jo egentlig litt grunne ut når jeg ser nærmere etter, så beregningene i kalkulatoren og kurvene vil kanskje være mer villedende enn veiledende. Med mindre volum kan det hende akustikkplatene gir bedre uttelling.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne fylle hele kassen oppe under taket med Glava eller Rockwool som tols1 sier. Det vil gjøre at du flytter virknings området litt ned i frekvens, men rein isolasjon som Glava og Rockwool er ikke så linjer i sin virknings grad.

Der for ville jeg lagt 50mm akustikk plater inne i de kassene. Laget en kjapp skisse på bilde ditt. Å ha en stoff front foran slik at lyden trenger enkelt gjennom.

-dsc02561-jpg

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, nei det skal ikke være lett. Jeg holder en knapp på å drøye det og prøve litt forskjellig når du får flyttet inn. Skråkassene ser jo egentlig litt grunne ut når jeg ser nærmere etter, så beregningene i kalkulatoren og kurvene vil kanskje være mer villedende enn veiledende. Med mindre volum kan det hende akustikkplatene gir bedre uttelling.
    Ok, du har nok rett i det. Vi får se. Takk for hjelpen!

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du kan gjerne fylle hele kassen oppe under taket med Glava eller Rockwool som tols1 sier. Det vil gjøre at du flytter virknings området litt ned i frekvens, men rein isolasjon som Glava og Rockwool er ikke så linjer i sin virknings grad.

Der for ville jeg lagt 50mm akustikk plater inne i de kassene. Laget en kjapp skisse på bilde ditt. Å ha en stoff front foran slik at lyden trenger enkelt gjennom.
    Tanken er at det skal være en finèr-plate i front på kassa med 2 downlights og 2 "porter" hvor det skal være 10cm med akustikkplater. Har ikke tegnet inn akustikkplatene, men de blir da liggende bak de firkanta utskjæringene. En skillevegg i midt deler skråkassa inn i 2 kammere.

Her fra oversiden.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er rå på Sketchup, TomRon!!! Nå synes jeg dette begynner å bli spennende. I mangel av kompetanse i faget, vil jeg bare si at det ser jo fett ut ihvertfall! Kult om det funker også! God 17.mai folkens!!!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja... Var bare noe jeg slang sammen... Neida. Har hatt mange timer med sketchup, så da går slike konstruksjoner ganske kjapt. Har litt trua på at det skal funke jeg også.

God 17.mai ja.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakkering av tilluftsventiler og frontplater - Del 2

Var innom og spayet på 2. og siste strøk på delene i dag. Var fælt så mye folk ute med dress og bunad. Følte meg lite lur i joggebukse, flekkete t-skjorte og vernesko. hehe...
    Da er det bare å vente til det tørker og få opp ventilene i ventilasjons-kassene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk mulig at alle menneskene i dress og bunad ventet på et opptog av noe slag. Du så ikke tilfeldigvis uniformerte mennesker med akustiske musikkinstrumenter også?

Ser fine ut de lakkerte bitene. Hvordan blir det med kontakter, vil lakken slites fort bort når man sette i og trekker ut stikkontaktene?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei de så jeg faktisk ikke.

De kontaktene der blir det skrudd fast en XLR- og en Phono-D type kontakt. Så det blir ingen slitasje på lakken.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aah, ja det er klart ops:
    Jeg tenkte på vanlige stikkontakter. Innbiller meg at lakken kan bli slitt bort når man setter i og tar ut kontakten.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men de strømkontaktene jeg har kom i grafitt-grå, så de blir nok ikke så slitt med det første. Du ser bilde av de her.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvsagt. Hmm, jeg trodde jeg hadde memorert samtlige byggetråder her nå men dette har visst glippet forbi

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... er noen FÅ tråder å huske på gitt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montere tilluftsventiler

2. strøk har tørket, og tilluftsventilene skal på plass. Ble bra synes jeg.

Alt du ser av prikker og streker er støv, bare så det er sagt.

Første på plass. Molton ser jo helt grå og jævli ut, men det er bare blitsen som lyser opp og viser alt støv.

På avstand ser det litt bedre ut.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skråkasse-konstruksjon - Del 2

Vi fant ut at vi satte opp alle skråkasse-rammene før vi begynner med platene.
    Lekt på andre veggen bak på plass.

Og litt kapping, liming og skruing senere er resten på plass.

Venstre ramme foran.

Høyre ramme foran.

Et blikk framover.

Her skal da varmepumpa/inverteren sitte. Den må også lakkeres før den monteres. Bredden mellom kassene er helt lik bredden over døra. Åpningene er rett ovenfor hverandre også, så symmetrien er i orden.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakkere varmepumpa?

Pakket opp varmepumpa for en nærmere titt på hvordan jeg skulle lakkere den. Men så viser det seg at den ikke er så aller værst i utgangspunktet. Mørk-grå i bunn, Sølv/lyse-grå front og det hvite mellomstykket da..

Alle streker og slik på fronten er etter beskyttelsesplasten.

Her er oversiden. Jeg kjenner ikke mange som er over 2 meter høye, så oversiden av pumpa gidder jeg ikke å lakkere. Ingen som ser det uansett ettersom pumpa sitter over 2 meter på veggen.

Overside og venstreside.

Undersiden.

Jeg tror jeg bare kommer til å lakkere det hvite på sidene og undersiden svart matt. Da vil nok hele enheten virke mørkere. Jeg skal vel være litt heldig om jeg skal klare å få fronten på pumpa fin hvis den blir lakkert, og det blir jo kanskje noe rart som må skje ved knappene også.

Hva tror dere? Sølv-front, svart matt på midten og mørk grå innerst?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skråkasse-bassfeller v2.

Fatter'n lurte på om det var nødvendig med 2 kammere. Hvorfor ikke ha ett stort et? Det funker kanskje like bra? Det blir da hvertfall mindre jobb med kassene. Blir selvfølgelig skrudd på noen avstivere og slik da. Dette er bare et utkast.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk er et vanskelig fag gitt! Jeg ser og jeg lærer (bare ikke sketchup enda...)

Hvis jeg har fulgt med litt i timen nå, så vil man jo få bedre akustiske forhold ved å ha skråkasser...? Det er jo uansett i boks.

Bassfeller kan etter det jeg har fått med meg være høyest lunefulle i forhold til effekt, men podiet ditt skulle være en aktuell kandidat også...?

Også noe jeg kan noe om da. Det blir jo seende innmari fresht ut, i allefall fra en manns perspektiv. WAF'n avhenger jo av hvor audiofil dame du har, men så veldig mamma-vennelig er det vel ikke...? Faren din derimot tror jeg kan parkere bilen og bli noen timer når stoltheten er ferdig.

Detta blir innmari bra, kompis! Stort stykke arbeid dere har begitt dere ut på, og jeg må si at jeg virkelig liker den grundige arbeidsmoralen der alt skal være strøkent. Tror du kommer til å få det dødsbra!

Men en ting til. Dersom du har optimalisert rommet så godt du kan, og ikke er helt fornøyd. Kan du ikke da "bare" tweeke tonene ved å gjøre en grundig kalibrering og stille inn utstyret litt anderledes? Jeg mener jo at dere har gjort MYYYYYYYYYYYYYYYYE som andre folk (inkludert meg) ikke har tenkt igjennom her...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med folie?

Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Pakket opp varmepumpa for en nærmere titt på hvordan jeg skulle lakkere den. Men så viser det seg at den ikke er så aller værst i utgangspunktet. Mørk-grå i bunn, Sølv/lyse-grå front og det hvite mellomstykket da..

Alle streker og slik på fronten er etter beskyttelsesplasten.

Her er oversiden. Jeg kjenner ikke mange som er over 2 meter høye, så oversiden av pumpa gidder jeg ikke å lakkere. Ingen som ser det uansett ettersom pumpa sitter over 2 meter på veggen.

Overside og venstreside.

Undersiden.

Jeg tror jeg bare kommer til å lakkere det hvite på sidene og undersiden svart matt. Da vil nok hele enheten virke mørkere. Jeg skal vel være litt heldig om jeg skal klare å få fronten på pumpa fin hvis den blir lakkert, og det blir jo kanskje noe rart som må skje ved knappene også.

Hva tror dere? Sølv-front, svart matt på midten og mørk grå innerst?
    Hei du eminente hjemmekinobygger. Jeg er storveies imponert over denne detaljerte føljetongen, og ser fram til å følge den videre. Ang. varmepumpa: Har du vurdert å kjøpe matt svart selvklebende folie hos en skiltmaker, og kle pumpa? Da kan du bruke en skalpell el.l. og dele opp de forskjellige panelene. It's doable.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Akustikk er et vanskelig fag gitt! Jeg ser og jeg lærer (bare ikke sketchup enda...)

Hvis jeg har fulgt med litt i timen nå, så vil man jo få bedre akustiske forhold ved å ha skråkasser...? Det er jo uansett i boks.

Bassfeller kan etter det jeg har fått med meg være høyest lunefulle i forhold til effekt, men podiet ditt skulle være en aktuell kandidat også...?

Også noe jeg kan noe om da. Det blir jo seende innmari fresht ut, i allefall fra en manns perspektiv. WAF'n avhenger jo av hvor audiofil dame du har, men så veldig mamma-vennelig er det vel ikke...? Faren din derimot tror jeg kan parkere bilen og bli noen timer når stoltheten er ferdig.

Detta blir innmari bra, kompis! Stort stykke arbeid dere har begitt dere ut på, og jeg må si at jeg virkelig liker den grundige arbeidsmoralen der alt skal være strøkent. Tror du kommer til å få det dødsbra!

Men en ting til. Dersom du har optimalisert rommet så godt du kan, og ikke er helt fornøyd. Kan du ikke da "bare" tweeke tonene ved å gjøre en grundig kalibrering og stille inn utstyret litt anderledes? Jeg mener jo at dere har gjort MYYYYYYYYYYYYYYYYE som andre folk (inkludert meg) ikke har tenkt igjennom her...
    Joda. Skråkassene vil være med å bryte opp lydbølgene. Av en eller annen grunn er jeg sikker på at bassfellene vil være en fordel, og ikke en ulempe. Den sketchup-tegninga er bare skallet da. Hvis vi lager den slik, så blir hele frontplata trekt med molton etter at vi har skåret ut "lydporten", så den blir usynlig. Det blir da ei stor flate med 2 downlights i bare. Har tenkt at det kanskje blir litt nakent, men hvis folk spør så er det da en grunn til at det er slik. Podiet er uaktuelt som bassfelle. Den er ferdig, så orker ikke å gjøre om den nå. Skråkassene får holde.
    WAF har aldri vært noe tema da det er jeg som bestemmer hvordan kino'n blir seende ut.

Det blir nok til å gå noen timer til kalibrering tenker jeg. Alt av høyttaler- og subb-plassering er låst, så får håpe at det blir bra tilslutt. Akustikkplatene som skal være på veggene har jeg jo mulighet til å flytte rundt på da.

Sitat Opprinnelig postet av Loup Garou
    Hei du eminente hjemmekinobygger. Jeg er storveies imponert over denne detaljerte føljetongen, og ser fram til å følge den videre. Ang. varmepumpa: Har du vurdert å kjøpe matt svart selvklebende folie hos en skiltmaker, og kle pumpa? Da kan du bruke en skalpell el.l. og dele opp de forskjellige panelene. It's doable.
    Takk for det, og velkommen til tråden.
    Nei, det har jeg ikke gjort, så det er en god idè. Men er dette elastisk? Vil jo ikke ha en brett i hvert hjørne eller der det går i vinkel.

Side 23 av 45 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •