TomRons Kinobyggetråd - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 22 av 45 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom tilbake fra siste firmatur i går. Vært i Kiel med Color Fantasy, og ja, jeg er fyllsjuk enda. hehe...
    Har faktisk fått en liten motivasjons-knekk når det gjelder kino'n, men det går da ikke ann... :-s Har vel noe med at jeg ble arbeidsledig, og så har jeg satt opp alt nettverks-utstyr jeg kjøpte og har formatert stasjonær-pc'n. Samtidig har jeg fått hørt på litt musikk, og begynt å dra litt i elgitar'n igjen. Tida bare flyr.

Har fått gjort littegranne da... Trekte ei plate, og fatter'n skar til plater nok til å lage skråkassene før helga. Får få ut finger'n og trekke ferdig platene som ligger klare etterpå.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he... Fylla har skylda! Ja du får trekke litt plater, og komme deg videre. Grattis med dagen (som var?). Motivasjonsknekk er tilgivelig det, kompis. Sånt skjer. Er jo ikke småtteri som har blitt gjort frem til nå heller!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, får skylde på den.

Jo, hadde bursdag 4.mai. Takk for det!

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Firmatur -> oppsigelse
    Dette kan fort tolkes som at du har vært en naugty boy på kiel ferja...

Uansett veldig leit å høre! uansett grunn. Lykke til videre både med jobbjakt og snekring! Håper det ordner seg fort.

mvh

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!! Neida! Oppsigelse -> Siste firmatur, er riktig rekkefølge. Vi er mange som mista jobben.

Årner seg vel for snille gutter.

Endelig fått trekt de platene nå da... Blir update i mårra tidlig tenker jeg. Får nesten benytte tiden hjemme alene til slike ting, og heller holde Anett med selskap på kveldene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er viktig! Hvis ikke madammen er fornøyd blir jo kino'n aldri ferdig! Blir kult med en update!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonskasse-konstruksjon - Del 4

Her er bunnplatene til kassa foran også ferdig tilpasset.

Fikk også tak i den siste stubben med 20mm rør og har lagt dette fram til midten av kassa.

Nå som trekking står for tur, må bunnplatene klargjøres litt først. Pusse kanter er jo et must, men må også få senket skruehullene. Hadde jo et sterkt ønske om å kunne skjule hver skrue, men vi fant ut etterhvert vi sparer mye jobb på å ikke gjøre det. Med litt ettertanke så blir det kanskje litt kult også. Vi får se...

Planen er å presse platene på plass, og så bare skru skruene pent inntil. Da skulle platene sitte bra nok, og stoffet forhåpentlig ikke vri seg.
    Platene må forbores og hullene senkes. Skal bruke de svarte gips-skruene jeg har fra tidligere. I stedet for å merke og bore en og en plate, gjorde jeg denne varianten. Da holder det med 2 omganger for alle 6 plater.

Ettersom dette er ganske grove finèr-plater bruker jeg vold i stedet for bor på senkingen. Har merket tidligere at platene fliser seg lett, så da vil det sikkert gå like dårlig å prøve å bore. Vi modifiserte en bolt så den skulle ha ca samme senke-grad som skruen har.

Noen slag med hammeren, og hullet er senket.

Skruen passer oppi også.

Siste hjørnet på siste plate skulle det jo være litt svakhet i da, så jeg banka filler av det. :evil:

Den biten som har brettet seg ut, og en annen større bit jeg fant igjen på gulvet ble presset ca på plass med trelim på og fikk ei natt på seg. Litt høvling og pussing etterpå ble det ikke så ille. Hakkene på framsiden vil ikke bli synlig bak molton uansett.

Trekking av molton er det nok bilder av tidligere i tråden, så vi hopper rett på resultatet av første plata. Stripene i stoffet er ikke pga platene, det er bare kantene på laminaten jeg har brukt som underlag som har satt sine spor når jeg har trekt. Er bare å stryke alt vekk med fingrene.

Og her er baksiden.

Måtte jo selvfølgelig prøvekjøre en downlight i plata. Og jeg tror det kommer til å bli ganske tøft med slike runt i taket.

Resten ferdig trekt. Jeg får ikke skrudd på plass alle før jeg har kommet litt lenger med kablingen til downlightene. Dette skjer vel kanskje snart håper jeg.

Fatter'n har tidligere fått skjært til de platene vi skulle trenge for å få laget skråkassene. Disse begynner vi med i dag tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NICE kompis! En etterlengtet go'oppdatering! Veldig bra å se at du fortsatt er like forbanna pirkete... Kos dere med skråkassene ikveld!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonskasse-konstruksjon - Del 5

Her er diverse bilder av kassa bak med bunnplatene på plass. På bildene er de ikke skruddfast, så de ble da trange nok. Samtidig var det ikke noe problem å få de på plass heller. Bare litt makt som skulle til. Det er litt sagflis i stoffet her og der, men det støvsuger jeg bort når alt i taket er på plass.

Skrur ikke fast den midtre plata enda ettersom jeg ikke har alt jeg trenger til trafo og slik. Festet til tilluftventilene har en tynn pakkning på seg, men da jeg klemte nedpå skjøten til påstikkene var det glippe mellom pakningen og skjøten.
    Bilde av pakningen.

Derfor klemte jeg nedpå skjøten først og fuget innvendig. Da blir det tett.

Her er første på plass, og har fått på skruene i plata. Det er ikke mye jeg ser av skruene egentlig. Du gjør det på bildet, men det er jo takket være blitsen. Alt lys i rommet peker jo nedover når jeg er ferdig, så jeg er fornøyd.

Ikke så godt å se skruen i hjørnet der.

Nesten litt flinke til å beregne hvor lavt vi måtte bygge kassa også. Det er akkurat plass til et baufil-blad mellom tilluftventil-festet og påstikken.

Tilluftventilene prøvd også. De skal IKKE være hvite.

Samme prosess på frontkassa, men jeg fikk satt fast bare den ene plata. Vi var litt for forsiktige med å kappe platene på lengden, så vi MÅ sette opp den midtre og ytre plata samtidig så ikke stoffet skal bli stygt i skjøtene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om godt mål a!!!! Veldig bra, og godt å se at det begynner å skje litt igjen. Hva gjenstår nå? Før utstyret begynner å kobles opp mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, jeg sitter strengt tatt her nå med haka nedpå fanget. Ufattelig lekkert gjennomført. Får lyst til å rive ned igjen hele dritten jeg har i kjelleren og starte mer eller mindre fra bånn av igjen når jeg ser hvordan du har fått det. 8)

Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Snakk om godt mål a!!!! Veldig bra, og godt å se at det begynner å skje litt igjen. Hva gjenstår nå? Før utstyret begynner å kobles opp mener jeg.
    Er ikke mye glippe rundt kantene nei.
    Det er jo "litt" jobb igjen da... Har enda ikke fått begynt med skråkassene. :-?

- Skråkassene må tilpasses, trekkes og skrus fast.
    - Ledningsnettet til downlightene må på plass.
    - Aluminiumsprofilene som takrammene skal ligge på må skrus fast rundt i taket.
    - Takrammene må konstrueres, legges på plass for å sjekke at de passer, og tas ned igjen for å legge i akustikkplater og trekke de.
    - Aluminiumsprofilene må tas ned igjen og sendes til lakkering, sammen med alle gulvlister og gerikter.
    - Aluminiumsprofiler, gulvlister, gerikter må på plass igjen etter lakkering, og ferdige takrammer må opp.
    - Lakkere frontplatene som skal sitte bak subber og rumperistere.
    - Lakkere tilluftsventiler.
    - PC-bord må lages/lakkeres
    - Varmepumpe må lakkeres og monteres.
    - Teppefliser skal på plass.
    - Elektriske nettet må kobles ferdig.

Veit ikke om jeg har husket alt nå.
    Huff... Virker som jeg aldri blir ferdig jo! hehe...

Sitat Opprinnelig postet av kawasakizzr
    hmm, jeg sitter strengt tatt her nå med haka nedpå fanget. Ufattelig lekkert gjennomført. Får lyst til å rive ned igjen hele dritten jeg har i kjelleren og starte mer eller mindre fra bånn av igjen når jeg ser hvordan du har fått det.

Gleder meg til å se det ferdige resultatet.
    Hehe.. Nå er det ikke akkurat noen dritt-kino du ender opp med heller da synes jeg!
    Skimter slutten av byggingen nå da, så gleder meg sinnsynkt selv!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lista der var jo ikke så alt for gæli, når du tenker på hvor lang lista du har stryki ut er! Da kan jo tross alt vi på andre siden av skjermen glede oss til kommende oppdateringer. Det liker vi!

Og kawasakizzr: Du har jo lagt ned et voldsomt stykke arbeid du og!

Må si jeg liker at dere begge to har fått med madammene deres på malingen! Jeg begynner nå snart, og jeg har fått beskjed om at madammen min skal komme til dekka bord. Ikke noe skit under negla her nei!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Du har vel egentlig rett. Lista på post #1 begynner å bli ganske lang i forhold.

Forhåpentligvis så får vi gjort litt mere i dag. Er litt avhengig av fatter'n i tak-jobbingen, og han har en egen hobby som jeg synes han må få drevet med så mye som mulig. Harley Davidson. hehe...
    Uansett så har jeg en del jeg skulle ha lakkert, så jeg kan da finne fram sandpapir, grunning og lakk uansett jeg da.

kawasakizzr har gjort mye jobb han også ja! Synd han gikk på smellen på vaskerommet...

Anett ble egentlig bare med på første strøket på frontveggen. Jeg var redd det skulle gå litt fort med rullen. Hun er litt utålmodig av seg da veitu. Så for å være sikker på at det skulle blir slik jeg ville, så malte jeg resten selv.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakkering er jo noe som må gjøres det også. Forferdelig synd med vaskerommet til Kaw, men sånt kan skje. Må si at faren din virker som en handy kar! Harley og kinobyggin er jo ingen hobbyer for dem som er redd for skit!

Nei, dette prosjektet har uansett vært en stor motiveringsfaktor, så nå som jeg skal begynne selv kommer jeg nok til å lese en del om igjen. Bra jobba!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skråkasse-konstruksjon - Del 1

Da har vi fått satt fast noe av rammeverket til skråkassene. Vi lagde en mal som er like lang som platene som skal være der er breie, og skrudde fast lekta i taket etter denne. Skrudde på plass trekanten i enda også.

Og skrufeste til platene inntil ventilasjonskassa.

Og det var alt for denne gang. hehe.. Ble litt brainstorming, testing og måling til før vi kunne skru fast alt. De 3 andre rammene blir ganske greie å få på plass nå.
    Det jeg ikke er helt sikker på er hvordan jeg skal få lagd bassfellene så effektive som mulig. Har ment å dele kassa på bildet i 2 med en skilleveggg av gips så det blir 2 kammere. Deretter blir halvparten av hvert kammer en åpning med 2 lag akustikkplater så lyden kommer inn. Blir i alt 4 slike kammere. Om jeg trenger det veit jeg ikke, men det blir hvertfall MYE bass i kino'n. Skulle tro det var nødvendig med noen bassfeller. Hvis disse kammerene vil fungere som bassfeller da?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en PM til Tols1 eller BEF så får du sikkert noe hjelp. I mitt lille hode virker det som en holdbar patent, men det er greit med litt ordentlig veiledning på dette omerådet. Uansett så holder jeg en knapp på at det vil gjøre noe med lydbildet i positiv retning.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Det jeg ikke er helt sikker på er hvordan jeg skal få lagd bassfellene så effektive som mulig. Har ment å dele kassa på bildet i 2 med en skilleveggg av gips så det blir 2 kammere. Deretter blir halvparten av hvert kammer en åpning med 2 lag akustikkplater så lyden kommer inn. Blir i alt 4 slike kammere. Om jeg trenger det veit jeg ikke, men det blir hvertfall MYE bass i kino'n. Skulle tro det var nødvendig med noen bassfeller. Hvis disse kammerene vil fungere som bassfeller da?
    Etter hva jeg ser på bilde er de rammene du har skrudd opp på sideveggene oppe under taket. Disse ville jeg bare lagt et lag med 50mm akustikk plater i, tak og ned på vegg, så trekt frontene med stoff. Det vil stoppe endel av refleksjonene i rommet.

Du sier det blir nok bass i rommet, det er jo bare en fordel. Da er det bare å justere det på plass, så har du et enormt headroom på bassen din. En bassfelle hjelper aldri på bassen, det den gjør er å ta bort bass. Bassfeller blir brukt for å ta bort store piker eller dipper i bassen.

Jeg mener å huske tidligere i tråden at du laget et podium og det ble fylt med isolasjon. Det ville kunne være den best bassfellen din, lage åpning ned i den slik at bassen kan finne vei inn der. Da kan du stoppe endel av rumlingen i bassen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det blir en holdbar patent ja. Men jeg ville vurdert å droppe akustikkplatene og fylt opp hele tomrommet med vanlig Glava eller Rockwool. Det viser seg at når det kommer til bassfeller med litt volum så er lavere tetthet mer effektivt enn høy tetthet. Vi kan ta en liten beregning i kalkulatoren:

La oss si for teoriens skyld at fra fronten av skråkassa til hjørnet er det 60 cm. Hvis man har en trekant kan man beregne ut fra halvparten. Man kan også legge inn luftrom mellom akustikkmaterialet og hjørnet, så i tilfellet 2 stk. 10 cm akustikkplater får man akustikkmateriale på 200 mm og 100 mm luftrom bak. Da blir absorbsjonskurven slik (den rosa kurven):
    -hj-rnefelle-ytetthet-bmp

Hvis vi bruker samme volum men fyller hele rommet med Glava eller Rockwool blir kurven slik:
    -hj-rnefelle-lavtetthet-bmp

Men dette er altså basert på teori; volum, luftgjennomstrømningsmotstand og en del andre faktorer. I tillegg sier det lite om hva du faktisk vil oppnå. Vet ikke om du så i tråden min hvor jeg plasserte bassfeller av Glava på forskjellige steder, og resultatet var ganske varierende. Ved ett tilfelle ble frekvensresponsen faktisk forverret med bassfelle enn uten

Jeg tror det kunne vært lurt å vente med å plassere fyllmaterialet til du får testet og målt litt.

EDIT: ser at BEF har vært ute før meg og at vi har litt forskjellig svar. BEF har sikkert mye mer erfaring enn meg, så han kan sikkert ha rett. Men de Akustikkplate-bassfellene jeg lagde i hjørnet av rommet hadde faktisk liten effekt. Så det hele koker vel ned til at resultatet i ett rom ikke nødvendigvis kan overføres til et annet.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakkering av tilluftsventiler og frontplater - Del 1

Mens fatter'n styrte med skråkasse-ramma, så satte jeg meg til å pusse tilluftsventilene. Han trengte litt hjelp av og til, men jeg ble da ferdig med de etterhvert.

Dagen etter tok jeg med meg ventilene og frontplatene som skal til subber og rumperistere ned til hallen på jobben til fatter'n for å få grunnet og lakkert disse.

Det var egentlig ganske kjedelig å pusse disse.. Fungerte greit med stålull faktisk. Bildet ble tatt før pussing.

Her har jeg mekka lakkestativ og hengt opp delene klart til grunning.

Her er noe av det ferdig grunnet. Jeg må si at jeg ikke følte meg så veldig god på å lakkere... Det rant på stort sett alle delene, så jeg var ikke sikker på hvordan dette skulle gå til slutt.

Grunnet skruene også mens jeg først dreiv.

Ble brått optimistisk igjen etter at jeg fikk pusset alt sammen med 800 sandpapir. Fikk pusset vekk alt sig, så nå var alt i skjønneste orden igjen. Her er alt pusset, vasket og klart til første strøk.

Frontplater, rammer og skruer. Og ikke ETT sig engang.

Og her har tilluftsventilene fått sitt første strøk. Ikke ett eneste sig her heller. Får satse på at 2. strøk blir like vellykket. Noen av delene er veldig blanke, men det er bare fordi lakken ikke har tørket enda.

Side 22 av 45 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •