TomRons Kinobyggetråd - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 21 av 45 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akkurat... Det kan kanskje være litt uheldig når det gjelder kommunikasjonen mellom harmony'n og rf-ekstender'n?
    Får satse på at 3 meter går bra ja.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flyttet rør til downlights.

Etter noen innlegg her på tråden og litt tenking ble det til at jeg flytter trafoene til midten i ventilasjonskassene foran og bak. Dermed blir ikke kabelstrekkene så veldig lange, og det blir mye kortere mellom lengste og korteste kabel.
    Skjøtet tilførselen og la denne bakover.

Satser på at dette blir bra tilslutt.

Og selvfølgelig ble det tomt for 20mm rør, så fikk ikke lagt røret i kassa i front. hadde sikkert holdt med 2,5meter. :evil:

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LAN-utstyr.

Fikk en eske fra amentio i dag med det jeg skulle trenge for å få nettverket mitt i orden.
    Har en loadbalancer fra Edimax som jeg kjører 2 bredbåndslinjer på. Har god erfaring med denne, så tenkte jeg da skulle teste å kjøre hele nettverket med Edimax-produkter. Derfor har jeg da kjøpt 1stk gigabit nettverkskort til stasjonærpc'n min (har bare 100Mbit på hovedkortet), 2stk 8porters gigabit switcher, 1stk 300Mbit aksesspunkt, 1stk 2-bay NAS og 2stk 1Gb harddisker.
    NAS'en skal jeg kjøre i mirror for å ha en backup av alt som blir liggende der. Blir for det meste musikk, men også diverse andre ting jeg har liggende på pc'er som må tas vare på.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det, kamerat? Skjer det noe i kino'n?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Fikk en eske fra amentio i dag med det jeg skulle trenge for å få nettverket mitt i orden.
    Har en loadbalancer fra Edimax som jeg kjører 2 bredbåndslinjer på. Har god erfaring med denne, så tenkte jeg da skulle teste å kjøre hele nettverket med Edimax-produkter. Derfor har jeg da kjøpt 1stk gigabit nettverkskort til stasjonærpc'n min (har bare 100Mbit på hovedkortet), 2stk 8porters gigabit switcher, 1stk 300Mbit aksesspunkt, 1stk 2-bay NAS og 2stk 1Gb harddisker.
    NAS'en skal jeg kjøre i mirror for å ha en backup av alt som blir liggende der. Blir for det meste musikk, men også diverse andre ting jeg har liggende på pc'er som må tas vare på.
    Dette ser veldig bra ut! kan jeg spørre om hva herlighetene kostet?

hilsen stian

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Hvordan går det, kamerat? Skjer det noe i kino'n?
    Det har ikke vært så mye aktivitet der de siste dagene desverre. Premieredato'n blir nok forskjøvet litt
    Har begynt på ventilasjons-opplegget underverandaen da, så blir nok ferdig med det i dag. Ellers kommer vi til å fortsette med kasser oppunder taket i dag. Legger ut oppdatering så fort det har skjedd noe spennende.

Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av TomRon

Dette ser veldig bra ut! kan jeg spørre om hva herlighetene kostet?

hilsen stian
    Har fått liv i det nå, og det fungerer da.
    Prislappen ble 3.874,- inkl frakt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon ute.

Under verandaen skal jeg har 2stk 120cm lydfeller og ei kanalvifte i enden. Da skulle vel det hjelpe en del så ikke nabo'n får all lyd rett i veggen, og jeg slipper å høre for mye av utvendig støy. For å få skjøtet delene sammen trenger jeg noen stubber med spirorør. Fikk endelig tak riktig blad til baufila, så nå gikk det faktisk ganske greit.

For å få festet lydfellene på veggen laget jeg disse. Grunnen til at de er nummerert er at benden jeg begynner med ble for nærme veggen for at jeg skulle få plass til vifta i enden, så jeg måtte derfor bygge lydfellene lenger ut fra veggen i enden. Disse festene skulle da sørge for at det ble jevnt flyttet ut fra veggen.

Og da skulle jeg vel ha alt jeg trenger tror jeg...

Bortover her skal alt henge da.. K-røret du ser er til vifta.

Det var veeeldig tungvint å drive under der med lydfeller, fester, vater og alt annet rart med bare 2 armer. Derfor ble det ikke noe nytt bilde før lydfellene var på plass. Har lagt inn litt fall utover i tilfelle det skulle oppstå kondens.

Når jeg skulle begynne med vifta måtte jeg ned i kjeller'n og hente noe og på vei ut av kjellerstua kjente jeg det stakk i den ene foten. Satt fast en bit med list gitt! Jeg trådde bare av meg den ene verneskoen og hinka opp med det jeg hadde i hendene. Satte meg på gulvet og ventet meg en rød sokk, men det var faktisk ikke merke i foten en gang. Hadde bare pirka borti. Flaks...

Vifta kommer ca 5mm fra veggen, så måtte ty til 2 klosser.

På lydfellene og benden er det ei gummilist som tetter, men det er det ikke på vifta. På med akrylmasse.

For å slippe å dra stålbånd rundt hele vifta, skrudde jeg fast 2 biter øverst og nederst på vifta og skrudde disse inntil klossene. Spanderte også på en skrue i spirorøret. Vifta sitter bom fast. Og da jeg først dreiv med fuging, så kjørte jeg på i alle skjøter.

Noen skruklips senere var røret på plass også.

I enden av vifta er det åpent, så jeg syntes jeg måtte få på plass et blafrespjeld så ikke alt mulig rart skal begynne å bygge og bo inni der. Hele dette opplegget skal vi bygge en kasse rundt som vi stapper fult med glava. Da skulle vi forhåpentilg slippe kondensering i lydfellene når vinter'n kommer. Blafrespjeldet blir da plassert i enden av kassa, men får klare meg med denne patenten inntil videre.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonskasse-konstruksjon - Del 3

Her har vi fått på plass 2 av 3 like plater under kassa i front. Ser ikke like ut på bildet, men de er det. De var litt vanskelige å tilpasse. Skal jo være plass til scenemolton også, så må være litt rom rundt alle kanter.

Alle på plass i front.

Og de 3 bak.

Her har jeg tatt ned platene bak og begynt en evig oppmålings-seanse for å treffe påstikkene til tilluft-ventilene. Hullene kan ikke være for store, for da har jeg ikke noe å skru i kanten rundt. Den runde saken i midten der skal i hullet.

Og etter mye måling og ei runde med stikksaga må jeg si meg fornøyd med første forsøk. Traff like bra på andre siden faktisk.

Her er alle hull tatt ut. Skal ha 3 downlights også. Hadde valget mellom å plassere downlightene langs senter på ventilasjons-hullene, eller så alle hullene ligger på linje i framkant. Jeg gikk for sistnevnte. Bruker vridbare downlights bak, så da vil jeg ha de lengst unna veggen og vinkler de litt inn. Mere lys på veggen, og ikke så mye lys i trynet på de som sitter i sofa'n bak håper jeg. Sofa'n skal plasseres 30cm fra bakvegg, så det går vel bra.

Neste steg blir å skjære ut hull i platene foran, og trekke alt sammen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vridbare downlights.

Har endelig fått riktig type downlights, og disse er like flotte. Og vridbare.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He's back! Detta var en deilig oppdatering! Jeg syns dere er utrolig flinke, og det er fortsatt like moro å følge med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Dette ser jo rett så bra ut

en liten bagatell, ser du har laget festene til lydfellene dine av vanlig konstruksjonsvirke, burde du ikke enten malt/grunnet disse siden de ikke er impregnerte? kan nå se ut som de står litt utsatt til i nerkant av kledningen, du snakker om at du ville ha en kasse rundt, så er jo mulig denne blir helt tett kanskje?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott 'ærbe, Tomron.

Har du testet viftesystemet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en liknende løsning i røropplegget: rett rør -> bend -> lydfelle -> vifte. Man hører faktisk ikke vifta i det hele tatt inne i kinoen, men det blir luftsus/lav buldring. Jeg har 160 mm rør, så det skulle ikke være problemer med for høy lufthastighet heller. Men jeg lurer på om dette kommer av det bendet?
    Så en dag jeg får god tid skal jeg forsøke en annen konfig: rett rør -> lydfelle -> bend -> vifte.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dette har kanskje blitt nevnt, men syns jeg må nevne noe uansett:

Skal du la rørene ligge under verandaen uisolert? Kan garantere at dette skaper mye kondens, noe du helst vil unngå.

Ellers så ser dette prosjektet supert ut. Sinnsyk presisjon og godt dokumentert! Stå på, dette blir supert!

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hei

Skal du la rørene ligge under verandaen uisolert? Kan garantere at dette skaper mye kondens, noe du helst vil unngå.

Ellers så ser dette prosjektet supert ut. Sinnsyk presisjon og godt dokumentert! Stå på, dette blir supert!
    Leste jo nå om den kassekonstruksjonen din som skal motvirke kondens Da trekker jeg denne kommentaren! (Uten å trekke den skikkelig da,.. )

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    He's back! Detta var en deilig oppdatering! Jeg syns dere er utrolig flinke, og det er fortsatt like moro å følge med.
    Hehe... Var litt ålreit å få gjort noe konstruktivt nedi her igjen. Blir forhåpentligvis samme tempo som før nå framover.

Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Dette ser jo rett så bra ut

en liten bagatell, ser du har laget festene til lydfellene dine av vanlig konstruksjonsvirke, burde du ikke enten malt/grunnet disse siden de ikke er impregnerte? kan nå se ut som de står litt utsatt til i nerkant av kledningen, du snakker om at du ville ha en kasse rundt, så er jo mulig denne blir helt tett kanskje?
    Grunnen til at jeg kjørte på med vanlig konstruksjonsvirke er at det er tak over 1 meter over denne delen av verandaen, så det skal blåse og regne veldig kraftig hvis det skal bli bløtt under der. De innerste veranda-bordene har enda ikke vært våte etter regnvær så lenge jeg har bodd her.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Virkelig flott 'ærbe, Tomron.

Har du testet viftesystemet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en liknende løsning i røropplegget: rett rør -> bend -> lydfelle -> vifte. Man hører faktisk ikke vifta i det hele tatt inne i kinoen, men det blir luftsus/lav buldring. Jeg har 160 mm rør, så det skulle ikke være problemer med for høy lufthastighet heller. Men jeg lurer på om dette kommer av det bendet?
    Så en dag jeg får god tid skal jeg forsøke en annen konfig: rett rør -> lydfelle -> bend -> vifte.
    Takk fær det!

Har ikke fått i gang vifta enda nei, så ble litt ekstra spent nå. Jeg har 2 påstikk på rett rør -> bend -> rett rør -> bend -> lydfeller -> vifte da, så har ikke peiling på hvordan resultatet blir. Hadde håpet på at det skulle være rolig men. Skal vel få testet dette om ikke alt for lenge.

Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av bergli
    Hei

Leste jo nå om den kassekonstruksjonen din som skal motvirke kondens Da trekker jeg denne kommentaren! (Uten å trekke den skikkelig da,.. )
    Hehe.. Kan'ke bare se på bilder vet du.
    Håper vi får opp kassa ganske snart da, selv om det går mot sommer. Har jo alt av verktøy og materiell framme. Blir et ork å begynne under der når høsten kommer tror jeg.

Takker for at du har såpass tro på prosjektet da.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det nedi hula deres, TomRon? Hvis det har gått i samme tempo som før, så kommer det vel kanskje en liten oppdatering igjen snart også?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort stort de siste dagene. Har vært så mye stress med klargjøring av utstyr og firmabil som måtte leveres om freda'n, og i går var jeg på fylla. Hehe.. Er arbeidsledig nå gitt. I dag er jeg fyllsjuk, så orker ikke å gjøre noe i dag heller. Men i morgen, DA skal jeg nok få gjort litt igjen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Ja den er litt lei, men da gleder jeg meg til å se hva som skjer fremover. Ha en fin kveld!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det, kompis? Noe nytt som har skjedd?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyllesjuk igjen/enda?

Side 21 av 45 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •