TomRons Kinobyggetråd - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 20 av 45 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony BDP-S5000ES

Hentet det nye AV-familiemedlemmet i dag.

Skikkelig fet spiller synes da jeg.
    Jaja... Enda en komponent som blir stående og støve ned en stund. *frust*
    Ganske nice detalj med den blå "strålen" på skuffen. Den har jeg ikke lagt merke til på bilder av spilleren på nettet.

Selger var så ålreit å sende med en bluray og!

Nå skulle jeg ikke mangle noe på anlegg-siden tror jeg. Utenom romperistere da, men det blir ikke installert før senere. Tipper det rister godt nok en stund her uansett.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Den må bestøves litt ja.. Men får nå et flott hjem når den skal på plass
    Flott arbeid, når var det du hadde sett deg som mål og bli ferdig?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Det er sant.
    Jeg hadde håpet at jeg skulle ha fått igang anlegget til bursdagen min, som er 4.mai. :-?

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da nærmer det seg ja Det er kassene,gulv og listing igjen. Eller har du andre
    planer og?
    Holder selv på med noen akustikk paneler etter kenti sin oppskrift, for se om
    jeg får til og opprette en egen tråd etterhvert. Er ikke noe datageni
    akkurat:-?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, stort sett det. Og så er det igjen pc-skjermbordet også da. Det er jo et prosjekt i seg selv. Har da prototypen og bordplata liggende da, så er masse måling, tilpassing, fresing, pussing og pirk som er igjen egentlig. Kommer sikkert til å ta sin tid tenker jeg. hehe.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det PC bordet må du gjerne legge ut tegningene på. Hypp på å lage noe fett jeg og, men merker at det er en liten fantasisperre på gang når det er ting jeg ikke kan... 4.mai kompis... Er du i rute eller?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonskasse-konstruksjon - Del 1

Nå har vi fått begynt med platene, og for å slippe så veldig mye støving har vi flyttet kløvingen ut under verandaen.

Mørke vegger sluker lys, så vi fikk oppgradert lys-stativet vårt litt.

Vi skal dele opp frontplatene på ventilasjonskassene i 3 for å beholde symmetrien i forhold til taket. Kunne hatt bare en skjøt hvis vi ville, men det går på utseendet her også. Vi begynte derfor med endene på kassene. Disse blir ca 75cm lange og 28,5cm høye.

Tak og vegger er ikke akkurat i vinkel. Taket er i vater da, men vi skrudde jo lektene rett på murveggen bortover og justerte slik ca. Det som er viktig er å få platene tett nederst, da det er det eneste som blir synlig på disse platene når alt er på plass.

Vi bare med-drar langs veggen og kapper med saga.

Disse platene skal vi trekke med en gang, så jeg får gått på lasset med molton i dag også.

Grunnen til at stoffet er så mye lengre nederst er pga at vi skal skru på ei lekt nederst som blir skruefeste for plata under. For at stiftene ikke skal komme i konflikt med plata under eller lekta så drar vi molton forbi alt sammen så vi er sikre. Har også skjært ut litt av plata så det blir plass til rørene som skal gå til downlightene.

Vi har fått lånt en luftdrevet krampepistol. Det er jeg veldig glad for, for det blir MANGE stifter i taket.

Vi får begynne med 10000 kramper.

Krampene er 14mm totalt, og det er platene også. Men måler vi bare krampebena så er de ca 13mm, og det blir jo stoff i mellom krampa og plata så det skal jo gå. Men nei da... Det blir små kuler på andre siden av plata. Crap! Ikke akkurat krise, men da blir det ikke noen trekking av plater i dag.
    Får skaffe kortere kramper, svarte skruer og mere lekter i morgen. Fant ut at vi mangler ca 70meter.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra arbeid og eBay-shopping her

Bare en liten kommentar til det elektriske - i beste mening...

Det er generelt ikke lurt å legge opp ting som ikke er riktig dimensjonert. Dimmere/trafoer bør takle effekten i pærene som spottene er merket med.

Skulle du selge huset, eller om en eller annen enn deg selv skulle bytte en pære eller to og setter inn annet enn 20W sitter du plutselig med overbelastning ett eller annet sted, som kan gi varmgang før en sikring eventuelt ryker...

Min anbefaling er derfor at du går inn med flere transformatorer og kraftigere dimmer (eller en til). Eventuelt forhør deg med en lokal elektriker.

Lykke til videre! :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Krampene er 14mm totalt, og det er platene også. Men måler vi bare krampebena så er de ca 13mm, og det blir jo stoff i mellom krampa og plata så det skal jo gå. Men nei da... Det blir små kuler på andre siden av plata. Crap!
    Har opplevd akkurat det samme. Typisk at stiftene skal være akkurat like lange som typisk platetykkelse, men så går de ofte bittelitt ned i plata...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det PC bordet må du gjerne legge ut tegningene på. Hypp på å lage noe fett jeg og, men merker at det er en liten fantasisperre på gang når det er ting jeg ikke kan... 4.mai kompis... Er du i rute eller?
    Her er et par sketchup-tegninger ca slik bordet blir. Har ikke tegnet inn hengslene da dette blir alt for pirkete. Blir nok bilder av det når jeg får begynt på bordet.

Er bare fantasien som setter grenser vet du. Finn ut hvilke behov du har, og konstruèr ut ifra det.

4.mai ja...hmm.. Er ikke så sikker på om det går egentlig. Er ikke igjen så mye liksom, men det er fortsatt MASSE jobb. Har ikke funnet ut hvilken farge jeg skal bruke på lister, alulister i taket og fronten på platået enda heller. Vil ha kobber! Bordet blir jeg garantert ikke ferdig med, så det får komme litt senere...
    Skal gjøre så godt vi kan da, men blir det knapt med tid blir det ikke ingen halvgjorte løsninger for å rekke dato'n. Da får vi bare forskyve premieren litt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har opplevd akkurat det samme. Typisk at stiftene skal være akkurat like lange som typisk platetykkelse, men så går de ofte bittelitt ned i plata...
    Jahh... Crap! Trodde virkelig det skulle gå ettersom det ble et lag med molton også. Men men...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Mye bra arbeid og eBay-shopping her

Bare en liten kommentar til det elektriske - i beste mening...

Det er generelt ikke lurt å legge opp ting som ikke er riktig dimensjonert. Dimmere/trafoer bør takle effekten i pærene som spottene er merket med.

Skulle du selge huset, eller om en eller annen enn deg selv skulle bytte en pære eller to og setter inn annet enn 20W sitter du plutselig med overbelastning ett eller annet sted, som kan gi varmgang før en sikring eventuelt ryker...

Min anbefaling er derfor at du går inn med flere transformatorer og kraftigere dimmer (eller en til). Eventuelt forhør deg med en lokal elektriker.

Lykke til videre! :-D
    Jo du sier noe der egentlig... Har ikke tenkt på det slik.
    Kunne ha gjort det som du sier med en gang, men da spretter lys-kostnadene i været med en gang, så ettersom det lar seg gjøre på den måten jeg har gjort nå så går jeg for den løsningen først. Vi kommer ikke til å selge dette huset med det første uansett.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonskasse-konstruksjon - Del 2

Har fått tak i 10mm kramper, så da kunne trekkingen begynne. 2 av 4 hjørner på hver plate i front på kassene blir synlige, så disse må bli så pene som mulig. Men så kan ikke brettingen i hjørnene bygge for mye heller, for da blir ikke plateskjøtene tette i midten. Jeg fant til slutt en måte så det ble bare 2 lag med molton i hjørnet, og ble pent nok for meg. Er sikkert mange måter å gjøre dette på, men dette var det jeg fant ut da..
    Først klippet jeg opp slik.

Så legger jeg denne fliken langs kanten.

Stifter fast fliken og dytter den lille firkanten under.

Før jeg bretter moltonen over på baksiden, så klipper jeg av en bit under formet som en likesidet trekant, men ikke helt ut i hjørnet.

Strammer opp, bretter over og stifter fast.

Knakker pent over der det er 2 lag med en hammer for å få det så flatt som mulig.

1 av 4 sideplater. Har skåret ut der rørene til downlightene skal gå.

Vi forborer platene til festing i taket etter at de er trekt. For å ikke ødelegge platene og molton, tvinger vi fast plata mot bordet med en kloss over og borer gjennom denne. Da fliser ikke plata ut foran og bak, og molton rives ikke i stykker.

2 plater på plass på bakvegg.

Den midtre plata trekt og på plass. Har også begynt så smått å legge rør til downlightene.

Skjøten ble da grei nok. Var ikke så nøye øverst, da dette blir skjult.

Så må vi få på skruefeste til bunn-platene.

Rørene til downlights bak på plass.

Fått på plass skruefester der plateskjøtene under blir.

Frontplater og rør på plass på frontvegg.

Hadde ikke nok k-rør, så måtte kjøpe mere på europris faktisk. De hadde ikke igjen mer på biltema. Disse rørene er veldig tynne og myke, men det får gå.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryddig og fint løst dette her, TomRon! Det gjorde seg fint med skjuling av ventilasjonsrøret. Takk for at du la ut tegningene av bordet også. Sitter og leker meg litt selv med noen idéer rundt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Dette blir ytrolig bra, bare en liten ting i forhold til lengder på ledninger fra trafo til spotter. Sjekk med trafoen hvor lange ledningene kan være på sekundærsiden, dumt med spenningsfall. Tridonic sier maks 2m. og anbefaler like lengder på ledningene for likt lysutbytte.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Ryddig og fint løst dette her, TomRon! Det gjorde seg fint med skjuling av ventilasjonsrøret. Takk for at du la ut tegningene av bordet også. Sitter og leker meg litt selv med noen idéer rundt det.
    Takk takk. Ja godt å slippe å se det hele tiden. hehe..

Håper du finner en bra løsning som passer for deg.

Sitat Opprinnelig postet av stoype
    Hei.
    Dette blir ytrolig bra, bare en liten ting i forhold til lengder på ledninger fra trafo til spotter. Sjekk med trafoen hvor lange ledningene kan være på sekundærsiden, dumt med spenningsfall. Tridonic sier maks 2m. og anbefaler like lengder på ledningene for likt lysutbytte.
    Jo dette er jeg klar over, men på trafoen står det ingen ting. Jeg skal prøvekjøre lysene med lengste og korteste kabelstrekk tilkoblet og se om det er noen merkbar forskjell. Er det det, så får jeg kutte kablene like og kveile eller no. En annen ting som kanskje kunne funke er å plassere trafo ved midtre downlight bak så strekkene mer like og kortere.
    Skulle ha testet dette før rørene kom opp men... det ble altså ikke noe av.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, og godt dokumentert som vanlig.

Elegant den hjørnestiftingen din, jeg synes molton er et flott stoff men akkurat hjørner er vanskelig for det blir så fort opphopning av stoff når det blir mer enn ett lag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spotter

Ser ut som du er iferd med å få deg en fin kino og fint å se at du legger så mye jobb i ting å gjør det skikkelig!

Når det gjelder spottene og "lange" kabelstrekk, så het deg seg før ihvertfall at det var maks 2 meter fra trafo til spott pga det ellers kunne bli støy i nettet ditt... Usikker på hva det egentlig innebærer, men det ble sagt dette tidligere... (personlig tror jeg ikke det blir noe problem uansett da...)

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser bra ut, og godt dokumentert som vanlig.

Elegant den hjørnestiftingen din, jeg synes molton er et flott stoff men akkurat hjørner er vanskelig for det blir så fort opphopning av stoff når det blir mer enn ett lag.
    Jo takk for det. Satt å fikla og tenkte fælt før jeg fant ut den versjonen jeg la ut på forumet. Men da ble det tett og fint til slutt også.

Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Ser ut som du er iferd med å få deg en fin kino og fint å se at du legger så mye jobb i ting å gjør det skikkelig!

Når det gjelder spottene og "lange" kabelstrekk, så het deg seg før ihvertfall at det var maks 2 meter fra trafo til spott pga det ellers kunne bli støy i nettet ditt... Usikker på hva det egentlig innebærer, men det ble sagt dette tidligere... (personlig tror jeg ikke det blir noe problem uansett da...)
    Begynner å ta form nå ja. Gleder meg til å se skråkassene kommer på plass. Får snart begynt litt med strekking av høyttaler- og signal-kabler også. Det blir gøy.

Jeg henger meg litt på den ja, at jeg tror ikke det har så veeeldig mye å si. Men for å gjøre utgangspunktet litt bedre har jeg bestemt meg for å ommøblere rørene litt og legge trafo'n i midten bak og foran. Da blir lengste kabelstrekk ca 3 meter. Det er da mye bedre enn 7-8 meter hvertfall.

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støyen som er nevnt oppstår er radiostøy. ikkje heldigt. Men 3 meter går nok greit

Side 20 av 45 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •