TomRons Kinobyggetråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 898
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Twilight

Fikk bittegrann Twilight-assosiasjoner av bildet med vernemaske uten briller og knallrøde øyne :-D Ellers ser det jo konge ut. Er vel få her inne som har kommet unna med en totalrestaurering av kino uten å oppleve at mye av grunnarbeidet faktisk er en møkkajobb. For min egen del har jobben i resten av huset vært mye verre, og det toppet seg da jeg sagde hull i undertaket for å gjøre plass til downlights i hovedetasjen. Maken til kutt etter glassvattregnet har jeg aldri vært borte i, for ikke å snakke om sagmuggen som virkelig kom seg inn i all kroppsåpninger :???:

Men igjen; dette blir en fet kino. 11.4-oppsettet ditt er vel relativt sjelden her inne, blir sikkert kult!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Det gjør du slik :razz:
    Skal du sitere fra flere må du nok klippe og lime litt...

Stemmer... Har skjønt det med å quote'e et innlegg, men har sett flere som legger inn quotes av både 3 og 4 forskjellige innlegg og svarer alle i ett enkelt innlegg. Blir vel litt copy og paste ja... :-p

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lex Lektor
    Fikk bittegrann Twilight-assosiasjoner av bildet med vernemaske uten briller og knallrøde øyne :-D Ellers ser det jo konge ut. Er vel få her inne som har kommet unna med en totalrestaurering av kino uten å oppleve at mye av grunnarbeidet faktisk er en møkkajobb. For min egen del har jobben i resten av huset vært mye verre, og det toppet seg da jeg sagde hull i undertaket for å gjøre plass til downlights i hovedetasjen. Maken til kutt etter glassvattregnet har jeg aldri vært borte i, for ikke å snakke om sagmuggen som virkelig kom seg inn i all kroppsåpninger :???:

Men igjen; dette blir en fet kino. 11.4-oppsettet ditt er vel relativt sjelden her inne, blir sikkert kult!
    Hehe! Har desverre ikke sett noen av Twilight-filmene enda, men det kommer... :-)
    Nei de fleste har vel vært borti en og annen shit-jobb, og skal en ta for seg et helt hus skjønner jeg det hvertfall! Glava og liknende er no dritt! Skulle dytte litt glava oppi taket i går, og var så lur og titta oppunder mens jeg dytta. Fikk en merkelig kløe i øynene. :-p

Vi får se hvordan det blir til slutt. Det er potensiale for at det kan blir ålreit hvertfall. :-)

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny inngang - del 2

Da er det dags for jobben med å få noe å skru døra i, får på forsterkning til tak-lekta, og skjære ut panelet i kjellerstua.

Fatter'n kom for å hjelpe, og det gjør jo ingenting.
    Et stykke 2"x4" ble lagt i bunnen av dørhullet med papp under. Så skjærte vi til 2 stk 2",8" og haket ut en "vinkel" i toppen for å få plass til en 2"x8" på høykant så tak-lekta hadde noe stabilt å hvile på:

For å få festet 2"x8"'ene skikkelig, kjøpte jeg denne fugepistolen og 2 tuber med Superfix for å lime de fast i leka'n:

Og 3 pakker à 4stk 10x135mm Fasadeplugger med skruer for å skru de fast:

Og dumme meg glemte jo å ta bilde av den flotte lime-kladdinga mi, men du får et glimt av limet her:

Så var det å banke alt på plass, for det er jo litt trangt da det skal holde deler av taket. :-) Deretter ble det boret 6 10mm hull i hver 2"x8". De fleste hullene ble borret i nedkant av lekablokkene da leka'n er tettere der.
    Inn med pluggen:

Og inn med skruen:

Har tro på at dette skulle sitte bra nok, med 6 slike skruer på hver side. Brukte jo 1,5 tube med lim i tillegg. :-)

Vi plasserte 2"x8" under lekta i en avstand fra veggen så det ble plass til en 2"x4" i mellom denne og panelet så vi fikk spikerfeste til panelet. Det var like før fatter'n skulle skru denne på plass, men vent!! Må jo ha i isolasjon! :shock:

Fint jeg hadde liggende isolasjon fra kjellerstueveggen. 2"x8"'n ble også forboret og klargjort med skruer:

Men da var det bare å få på litt trelim og skru fast 2"x4"'n så var det klart:

Og slik ble "ramma" i helhet:

Deretter ble det borret hull ut fra ramma og gjennom panelet for å finne hjørnene og kunne merke hvor jeg skulle sage med stikksagen. Anett kom en tur ned, for det bråka visst no helt j.... sa hun, og da knipsa hun liksågodt et bilde. :-)

Lånt stikksag med "industri"-støvsugern mekka fast på stikksaga for å minimere sagflis og støving.

Etter litt finpussing og håndsaging, så ble tilslutt åpningen ferdig. Hadde på ei stripe med trelim mellom ramma og panelet og spikret fast panelet rundt åpningen:

Åpningen som egentlig skulle være 100x210 ble til slutt på ca 101,5x210,5. Det skal jeg leve med. :-) Da er det bare å vente på døra som har sendeuke fra sverige uke 51. Jeg får garantert den største, tyngste og hardeste pakka i år!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sideprosjekt - Frontpanel

Ettersom jeg skal ha mesteparten av kabling i forbindelse med anlegget skjult, så skal jeg bestille spesial-laget aluminiumsplate ferdig utfrest for D-chassis kontakter. Alt sammen ender jo opp bak forsterkeren, så da gjør det seg med et skikkelig koblingspanel. Så langt jeg har funnet ut at jeg trenger:

- 8stk 2pol Speakon kontaker til surroundhøyttalerene.

- 3stk HDMI kontakter. 1 til prosjektor, 1 til pc-skjerm i bordet, og 1 til "preview monitor" i kjellerstua. (Denne skjermen skal etter planen vise det som skjer på prosjektoren)

- 1stk USB kontakt som skal gå til pc-bordet.

- 2stk Cat6 kontakt. 1 fra switch på kontoret, og 1 til nettverksuttak i kjellerstua.

- 4stk XLR kontakter for balansert kabling til 2 subber og 2 bodyshakers.

- 4stk Phono kontakter for ubalansert kabling til 2 subber og 2 bodyshakers.

Jeg kjøper 8stk XLR kontakter og 8stk Phono kontakter da jeg også må få laget et slags uttak bak de 2 subbene og begge sofaene med XLR- og Phono-kontakter. Hvordan dette blir veit jeg ikke enda.

Om jeg trenger både balansert og ubalansert kobling til LFE kanalene er jeg usikker på. Blir vel mest sansynlig bare brukt ubalansert i første omgang. Jeg innbiller meg at det er det samme med balansert kabling som med et LAN. Det blir ikke bedre enn det svakeste leddet. Jeg har ikke balanserte sub utganger på forsterkeren og har heller ikke balanserte innganger på subbene, så da blir det kun balansert mellom panelet og uttakene. Det lengste kabelstrekket blir vel max 8 meter. Men tar jeg det med, så slipper jeg å angre senere. En annen ting som bekymrer meg litt er hvordan jeg skal få et sterkt nok sub-signal fra 1 utgang til 6 forskjellige LFE-trinn. Kan da ikke bare være å kjøre på med y-ledd? Det fungerer med 4 subber men...
    Har tegnet litt fram og tilbake, men har kommet fram til fjerde versjonen, som da kanskje blir den som blir sendt inn til bestilling. Her er et screenshot av panelet og en link til et større bilde. Og si ifra hvis jeg har glemt noe som bør være med!

Frontplate v4

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XPA-3 bestilt!

Surfet innom Emotiva her en dag og så at de hadde "juletilbud", så da ble fristelsen for stor og jeg bestilte en XPA-3. RF-83'ene og RC-64'n har godt av litt ekstra watt tenker jeg.
    Og jeg fikk 35 meter med 4xskjermet coax-kabel av en kamerat som jeg tenkte å bruke som phonosignal-kabel til subber bak og bodyshakere. Leste et sted at dette ville være en ok kabel til dette formålet. Noen som mener noe annet?

Ellers er skjer det da ting i kinoen om dagen. Har fiksa på den stygge takboksen i kjeller stua og tettet igjen det gamle dørhullet. Forsterking og gipsing av lettveggen står for tur og skal gipse mellom takbjelkene over bæreveggen mellom kinoen og kjellerstua så lyden ikke finner veien innover taket i kjellerstua. Bilder kommer.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tette gammel inngang

Dags for å få tettet igjen dette:

I utgangspunktet skulle dette være ganske rett fram... Ned med geriktene, ut med karmen, på med tverr-bjelker og på med panel, men nei da... Da jeg får ned geriktene og karmen ser jeg at det er et "rom" mellom lettveggen og leka-muren:

Her ser vi tvers igjennom og inn i kjellerstua. Er ikke så mye som hindrer lyden ut dit akkurat...

Den øverste delen på veggen har de som bygget denne veggen lagt på en bit med panel av en eller annen grunn...

Da gjorde jeg det samme i de 2 andre hul-rommene, men med litt bedre tilpasset panel, og klinte på litt superfix der panelet ble liggende helt inntil leka'n:

Fuget rundt så det blir tett:

Er fortsatt så det er rom mellom lettveggen og lekaveggen, men dette skummer jeg igjen før veggene blir satt opp i kino'n:

Men DA er det bare å få i isolasjon:

Spike på tverrbjelker:

Og smyge inn panelet som jeg har liggende fra tidligere i tråden:

Slik ble det på baksiden:

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny bestilling.

Da er frontplata fra Schaeffer AG, D-chassis kontaktene fra belco og elfa, og skruer til D-chassis kontaktene bestilt. :-) Hater å vente på bestilte ting...Utålmodig!
    Emotiva'n er i Memphis TN står det på FedEx sine sider. Tregballer...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lettvegg forsterking

Som du ser lenger opp i tråden så er ikke lettveggen mot trappa noe særlig massiv. Hadde i utgangspunktet tenkt å isolere denne og legge på et lag gips utenpå, for så å bygge en ny lettvegg 3cm innenfor denne med isolasjon, to lag gips + ett lag MDF. Men etter litt lesing om "Triple Leaf Effect" er visst dette det dummeste jeg kan gjøre, da jeg skal, og jeg siterer: "sky det som pesten". Da er det Double Leaf som gjelder. Derfor legger vi på gips rett på panelets bakside for å få et tykkere "første-leaf", 10cm med isolasjon, 3cm luft, 10cm isolasjon, to gipsplater og ett lag med MDF. Da vil det forhåpentligvis bli litt rolig i gangen. :-)

Panelet har over tid blitt rundt, så på baksiden er det bølgete. For å minimere luftlommer mellom panelet og gipsen så drar jeg på feite fuge-striper i "dalene" i håp om at fugemassen fyller tomrommet da jeg skrur på gipsplatene.

En vesentlig ting er å finne skruer som ikke er for lange. Da ser plutselig veggen ut som ei spikermatte på den andre siden. Jeg kjøpte monteringsskruer 4,2x25 på biltema. Da har jeg ca 5mm å gå på før skruen går igjennom. Disse har skruene har stort hode, så da vil ikke skruene forsvinne inn i gipsen og komme ut på andre siden.

Fatter'n kapper gips, og jeg fuger og skrur :-)

Og på 1:

2:

3:

Så er veggen fylt med gips, litervis med fuge og ca 200 skruer. :-)

Som du ser her, så er det ikke veggen bygget med det groveste treverket. I et forsøk på å stive opp veggen litt til splittet fatter'n en 2"x2" som vi limte og spiket fast. I tillegg så vil 10cm med isolasjon ha litt mer å "stå på" i veggen:

Over leka-bæreveggen mellom kino'n og kjellerstua går 2"x8" tvers over begge rommene, så det er åpent mellom rommene oppunder taket. Og det er jo ikke bra.. :-P

Skjærte av isolasjonen inntil 2"x4" som 2"x8'ene ligger på og dro de ned så jeg får plass til å legge på gips for å tette mellom rommene.

LITT tungvint å drive oppunder taket å skru på spikerslag på tak-lektene for å ha noe å feste gipsen i, men det gikk da på et vis... Hver gipsplate bortover måtte custom-lages, og fuges:

Roger var også innom og skummet i alle større åpninger. Han er snekker og litt mer forsiktig med skum-trigger-finger'n. Skulle jeg gjort det så hadde det mest sannsynlig blitt ALT for mye.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det god fremgang ser jeg!
    Dette tror jeg kommer til å bli veldig bra!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neutrik-varer mottatt

Får litt jule-feeling da jeg får pakker jeg virkelig ønsker meg før jul.

Mesteparten av delene ble kjøpt på Belco, men de hadde ikke noen passende nettverks-kontakter, så de måtte handles på Elfa.

Mye moro! :-) (Og håper jeg får en loddepenn til jul)

Men i....! Jeg fikk da 8 speakon kontakter, men bare 6 speakon-plugger! :evil: Har sendt mail til Belco, men har ikke fått svar enda.

Litt av et pusslespill disse Cat6 kontaktene. Glad jeg er borti dette i forbindelse med jobb:

Bestilte på forhånd disse M3x6 skruene i håp om at de skulle passe:

Og det ser ikke værre ut. :-)

Desverre så er speakon-kontaktene 3 millimeter tykkere, så da blir det litt lite med bare 1 millimeter med gjenger. Da var det bare å bestille M3x8 skruer også:

Gleder meg som en unge til frontpanelet kommer så jeg får skrudd på alt sammen! Desverre har det forventet sendedato den 15.12. Er ikke akkurat lenge til, men blir gal av å vente på slike ting! Har tror på at panelet blir små-fett.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det god fremgang ser jeg!
    Dette tror jeg kommer til å bli veldig bra!
    Joda, det skjer da ting. Er litt brainstorming om dagen om hvordan ting skal gjøres med gulvet. Blir enten oppretting med klosser eller flytesparkel. Og så skal alt av signalkabel og høttalerkabel som skal til pc-bordet, surroundhøyttalere, subber bak og romperistere gå i en slags kanal eller rør midt i gulvet bakover for så å spres ut til sidene. Gruble gruble...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice :-D
    Kom plutselig på en annen ting.
    Hvordan har du tenkt å løse "ventilasjonsproblemet"?
    Kan være en fordel å planlegge dette på et tidlig stadie.
    Varme og tung luft er jo et kjent problem i slike dedikerte kinorom med projektor og mange tunge forsterkere o.s.v.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen blir noe à la RuneW-ventilasjon. En kombinasjon med Z-kanaler, lydfeller, til- og fra-luftsventiler og ei regulerbar vifte som suger lufta ut fra rommet. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta luft fra gangen, men tar det heller fra kjellerstua. Vil lydisolere mest mulig mot gangen. I tillegg setter jeg opp en slim-inverter så jeg kan ha kontroll på temperaturen. Skulle denne bråke litt under film-titting, så er det bare å slå den av og kjøre på litt mer ventilasjon. I teorien da hvertfall. Onkelen min er VVS-ingeniør, så han kommer til uka for å se på dette. Z-kanalene blir vel uansett bestilt fra Fres Norge. Bare jeg får på plass en kanal mot yttervegg før jeg setter opp den nye lettveggen, så får jeg gjort en del mer før resterende ventilasjon skal på plass. Dette blir skjult i takbokser i front og bak-kant. Har vært kjekt å lese RuneWs byggetråd. Funnet mange løsninger der.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegg-isolering

Fikk isolert veggen mot trappa og rydda rommet i kveld.

Ser du nøye etter så ser du at vi har slått inn en haug med spiker og surret ståltråd over hele bakveggen for å hindre at isolasjonen skal falle ut.
    Neste på programmet er å få lagt gulvet. Blir tømming av rommet og støvsuging på mandag. Deretter må vi få målt opp og se om murgulvet er alt for skeivt. Enten blir det klossing av gulvet, eller flytsparkel. Vi får se...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kom både Emotiva'n og ståldøra, og i dag kommer UPS med frontpanelet. :-D
    Tror nok jeg kommer til å fikle og skru sammen frontpanelet i dag mens Anett er på julebord. Hvis alt passer på panelet da!
    Legger ut bilder i kveld tenker jeg.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva XPA-3, Sikkerhetsdør og Frontplate ankommet. :)

Endelig har resten av varene kommet. Etter mye venting...

Først kom denne lille rakkeren:

Og inni den esken lå denne:

De har da pakket det godt hvertfall. :-)

...and behold!!

Lekkre forsterkere Emotiva lager må jeg si! Og med sine 30Kg virker det som om det ikke er no crap. Den har nesten samme målene som Z-11'n også, men er litt grunnere. Da blir symmetrien i AV-benken ganske ålreit på nederste hylle hvertfall. De sendte med i t-skjorte med Emotiva-motiv på, men det var jo 2XL, og jeg er foreløpig Large så de bomma litt der. De tenkte vel at vi er like store her i norge. :-P
    Tenker jeg skal gå for de svarte listene jeg kjøpte med. Alt annet i AV-benken blir jo svart, så da blir det litt feil med alu-lister:

Jeg og fatter'n fikk båret inn døra som kom også. 75Kg(!), og det hjalp heller ikke at døra hadde stått ute noen timer i 20 minus-grader før vi skulle bære den inn. Jeg hadde ikke hansker i nærheten, og gadd ikke å hente noen heller. Det var nesten så fingrene satte seg fast i stålet! Men vi fikk den inn da, og der får den ligge til det meste i kino'n er ferdig. Setter vi den inn med en gang så blir det jo garantert skader på den.

Måtte innom låssmeden og få tak i herdet låssylinder og håndtak:

Svingte også innom jernvarehandelen og plukket opp M3x8 skruene jeg manglet, locktight og 6 hjul jeg tenkte jeg skulle prøve å få brukt på av-benken etterhvert. Fikk med et par skruer jeg skal se om er passende for å feste frontplata:

M3x8 skruene er perfekte for speakon-kontaktene.

Men så det mest spennende for meg da... Frontplata!

Men satan for en størrelse på esken! Emotiva'n blir jo liten i forhold.

Var ikke så rart heller da fant jeg ut... den var jo vakumpakket på et digert brett.

Ser du nederst i høyre hjørne, ser du denne lille pakka som Schaeffer AG sendte med.

Får smake på disse sendere.

Og det ser jo unektelig flott ut! :grin:

(fikk ikke til noe bra bilde. Gjenskinnet kom uansett)

Så kom den litt spennende biten da... Passer neutrik-kontaktene??
    JODA! Og skruene hadde perfekt lengde. Akkurat så de ikke kom ut på baksiden. Ble så revet med da jeg begynte så jeg glemte å ta bilde før jeg var ferdig med å skru i alle.

Dette ble skikkelig stilig synes jeg! Gleder meg til å se denne på veggen...selv om det blir en stund til.

Var litt bekymret for at det skulle bli j..... trangt mellom kontaktene på baksiden da jeg tegnet den. Det blir jo en god del kabel som skal kobles til, men det ble jo faktisk ganske romslig.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det panelet ditt ble skikkelig tøft må jeg si!!!
    Også merket jeg at jeg ble litt missunnelig på de der gummibjørnene

Newcomer Birger_nord sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt du holder på med. Kommer garantert til å følge med

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det panelet ditt ble skikkelig tøft må jeg si!!!
    Også merket jeg at jeg ble litt missunnelig på de der gummibjørnene
    Takk for det, Bendalf! Ble kjempefornøyd selv.
    Gummibjørnene var skikkelig knall... :-P

Sitat Opprinnelig postet av Birger_nord
    Spennende prosjekt du holder på med. Kommer garantert til å følge med
    Arti å høre du synes det. Håper jeg får gjort noe mere i rommet snart da, så det blir noe nytt å følge med på.

Side 2 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •