TomRons Kinobyggetråd - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 18 av 45 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 898
    Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    ...gjett hvem som sikler på Pioneer BDP-LX71 og Sony BDP-E5000ES på avtorget a... :roll: *elle melle...*
    Må bare si, hadde en kompis på besøk med den Sony'en for ikke lenge siden.
    Å må si meg ganske så imponert.
    Å du kan ikke slå feil ved kjøp av den Lekker "liten" sak
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det jeg var redd for... hehe.. Synes anlegget mangler en bluray-spiller på høyde med resten av anlegget. Og en ting som er ganske irriterende med den jeg har nå, er at den ikke klarer å skifte lag på platene uten at bildet fryser en stund. Dyrere spillere klarer vel det??

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liggende scenemolton i taket.

Er det noen av dere som har noen erfaring med liggende scenemolton i tak? Stående molton i rammer på veggen gir seg ikke over tid holder seg vel stramt, men hva med liggende molton i rammer i taket? Holder det å stifte rundt på baksiden skikkelig stramt, eller må det klebes på et vis på midten så ikke moltonen "synker" over tid? Jeg skal ha rammer med molton bortover taket mellom skråkassene med akustikkplater inni. Vil helst unngå at taket blir bølgete over tid.

PS: Har fått gjort en del med ventilasjonen nå, men har ikke fått lagt ut oppdateringer ettersom jeg ikke har hatt tid om kvelden. Får forhåpentligvis tid i morgen etter jobb.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som har noen erfaring med liggende scenemolton i tak? Stående molton i rammer på veggen gir seg ikke over tid holder seg vel stramt, men hva med liggende molton i rammer i taket? Holder det å stifte rundt på baksiden skikkelig stramt, eller må det klebes på et vis på midten så ikke moltonen "synker" over tid? Jeg skal ha rammer med molton bortover taket mellom skråkassene med akustikkplater inni. Vil helst unngå at taket blir bølgete over tid.
    Trekker du rammer med molton og stramer den godt vil ikke molton endre seg over tid... Vis du skal ha i hele taket er det like greit å lime molton rett i taket, da får du en ennå penere finish.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Det var det jeg håpet på. Hadde jeg sløyfet akustikkplatene i taket kunne jeg ha limt rett på gipsen, men ettersom jeg skal ha rammer går ikke det. Disse rammene blir ca 150x60cm. Blir vel 9 stk.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Det var det jeg håpet på. Hadde jeg sløyfet akustikkplatene i taket kunne jeg ha limt rett på gipsen, men ettersom jeg skal ha rammer går ikke det. Disse rammene blir ca 150x60cm. Blir vel 9 stk.
    Oki forstår. Skal du ha akustikk plater i rammene må du lage en ordning som holder oppe akustikk platene, for molton vil sige ned vis akustikk platene ligger oppå den med sin vekt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer. Det har vi tenkt på. Hvordan vi skal gjøre det har vi ikke helt funnet ut enda, men det løses på et vis.
    Takk for input.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer. Det har vi tenkt på. Hvordan vi skal gjøre det har vi ikke helt funnet ut enda, men det løses på et vis.
    Takk for input.
    Den enkleste måten er å bruke stål tråd som du legger i sikk-sakk inne i ramma, slik at akustikk plata ligger på denne ståltråden.

-09-04-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer kanskje an på akustikkplatene, men er det fare for at de vil sægge etterhvert, eller holder det med å slå inn en rad med dykkert på hver side av rammen som de hviler på?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ståltråd i sikksakk er jeg kjent med. Brukte dette i veggene så ikke isolasjonen skulle falle ut. Blir jo samme prinsippet her.

Vi har også tenkt på det med lange spiker inn i sidene. Kanskje det blir en kombo? Får se ann når vi begynner med rammene. Det er jo ikke store vekta på disse platene, så skal vel ikke så mye til for at de skal henge stabilt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Bluray-spiller.

Jaja... sjansen bød seg og jeg klarte ikke å holde meg, så jeg kjøpte en Sony BDP-S5000ES. Tipper det er litt mere krutt i denne enn S350'n jeg har fra før. :razz: Håper hvertfall det! hehe... Skal teste forskjellen litt når jeg får igang kino'n. Spent.
    Tror ikke det er noe mere jeg trenger å bytte ut i anlegget nå.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon - Del 2

Endelig har vi fått gjort litt synlig arbeid igjen. Kjøpte ei flaske med byggeskum for å satt fast røret ut til kjellerstua. Og såklart så ble det mer enn nok skum...

Hadde også i litt skum mellom murveggen og lettveggen.

Innvendig klarte jeg å holde avtrykkerfinger'n i sjakk så skummet holdt seg innenfor veggplatene.

Nå som skummingen var igang krøp jeg oppunder verandaen og skummet andre siden av røret som går ut. Det ble ikke så pent utvendig akkurat, men det blir ikke synlig uansett.

For å feste røret oppunder taket laget vi 3 "sko" som vi skrur fast i veggen.

Skrur fast en til hver ende av røret, og en til i "midten". Grunnen til at den sitter der er for at det ikke er noen stender å skru den fast midt i mellom de 2 andre. Og det blir på høyre side det blir litt handtering når vi skal ha på fleksirøret, så da plasserte vi den der.

For å feste rørene hadde fatter'n metervis med stålbånd liggende, så vi klippet opp passe lengder.

Laget en knekk i enden og skrudde de fast i øverkant av skoene.

Nå som disse er på plass måtte vi klargjøre ventilasjonsrøret før det kunne skrus fast. Vi ble enige om at det blir symmetrisk og passende å plassere tilluftventilene rett over surroundhøyttalerene bak. Det blir da senter-senter 142cm. Røret må ha en total lengde på 200cm. Fikk oppgradert "saw"a i dag da, så det gikk enda litt lettere å kappe røret.

Målte meg til hvor påstikkene skulle sitte, merket innvendig og fant fram plåtsaksa.

For no herk å klippe...

Men det gikk da.

Nå skal påstikkene på, og det må jo selvfølgelig fuges før vi presser på påstikkene.

Før vi skrur fast påstikkene snur vi røret og legger det på gulvet så vi er sikre på at de er helt rette i forhold til hverandre. Deretter snudde vi røret og skrudde de fast med selvborende skruer.

Endelokket skal også på.

Regner egentlig med at det blir tett nok med de 2 gummipakningene på endelokket, men for å være heeelt sikker drar vi på ei stripe med fugemasse rundt kanten før vi presser endelokket helt inn.

Nå som røret er "montert" slengte vi det på veggen, kappet til en bit med fleksirør og sneik det på plass. Det var ganske vanskelig faktisk. Kantene krøllet seg og VILLE ikke utenpå spiro-rørene. Men vi fikk til tilslutt.

Fuget endelokk.

Montert påstikk.

Røret sitter skikkelig godt med stålbånd.

Og slik ble det til slutt. Trodde vi...

Etter litt observering og tenking ble vi enige om at røret var alt for nærme bakveggen. Det hadde gått, men det hadde blitt litt rart at tilluft-ventilene skulle sitte klint inntil bakveggen når kassa blir rundt 35cm dyp. Og er en i tvil, så gjør for guds skyld noe med det før det er for seint.
    Så da skrudde vi ned igjen røret og skoene.

Vi splittet opp noe 2"x4"-rester vi hadde liggende (noe vi hadde gjort rett før jeg tok det forrige støvete bildet) og skrudde fast disse der skoene skulle sitte for å bygge ut røret 5cm.

Nå som skoene skal utenpå disse igjen, så er det jo dags for trelim igjen.

Og da blir det slik.

NÅ ble det litt bedre.

For å være helt sikker på at det ikke skal bli noe ulyd oppi taket klemmer vi inn noen biter med skumgummi mellom stålbåndet og taket.

Vi skulle henge på plass lekta på veggen som bunnplata av ventilasjonskassa skulle skrus fast i. Men pga at utforingene på veggen var så lange som de ble, fikk vi ikke lekta høyt nok på veggen. :???:

For å slippe å skru alt ned igjen og kappe de, så skjærer vi ut så mye som må til på lekta i stedet.

Da fikk vi den høyt nok.

Så langt har vi kommet med ventilasjonen hittil. Tar "bygge-fri" i kveld, og tar i et tak i morgen og på søndag.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det kom noen $"z%"! og $%"!§P# når du drev å klippet sirkler i røret? :lol:

Spennende valg av BD spiller, grattis!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Kom en "HMPF!" eller to kan du si... hehe... Er egentlig veldig tålmodig da det blir knotete og pirkete, så det gikk greit.

Jo takk! Gleder meg til å prøve.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker man riktig saks og klipper riktig vei, er det bare en lek å klippe i disse.

Er nemlig høyre og venstre saks i den verden der!

Tro meg, har prøvd selv og sett på folk som har gjort dette i snart 20 år!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det stemmer, og har ei høyre-saks. Synes bare det ble tungvint ettersom det var buet plåt jeg klippet, og ikke ei rett plate. Plåta krøllet seg ikke over saksa som den gjør. Kanskje det er feil saks også for alt jeg vet.
    Er bare 2 hull til nå...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på og husk isolering!

Blir kanon dette!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har isolert rundt røret som går ut mellom veggene, og så blir det vel til at vi isolerer alt av ventilasjonsopplegg ute. Men er det nødvendig å isolere inne i kassene da?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kald luft møter varm luft...................drypp..............

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drypp må man ikke få, skumle saker det :???: Lekasje er drygt det også.. :lol:

Side 18 av 45 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •