TomRons Kinobyggetråd - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 15 av 45 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt akustikkplater og trappelister.

Fikk plukka opp 3 pakker med 50mm rockwool akustikkplater i dag. Skulle liksom ha svarte, men det er da ikke noe vits når alt skal kles inn med scenemolton.

Kjøpte også bronse-trappelister på byggmax som jeg skal bruke i fronten på platået. Trodde jeg da... Tanken var å legge gulvsponen kant-i-kant med 2"x4"'en i front. Så legge en mdf-plate med baksiden ut i fronten av platået som går helt opp. Legger med baksiden ut for å få en helt slett flate. Om jeg maler den eller skal legge noe utenpå vet jeg ikke enda. Men det at mdf'en går helt opp blir et problem. Listene jeg kjøpte er 25x15mm.

Ettersom skruehullene i listene er midt på, så vil de da havne midt mellom gulvsponen og mdf'en. Altså ingen ting å skru i... For å få litt skruefeste må vi derfor la gulvsponplatene ligge oppå mdf'en i front. Men ettersom sponplatene er 22mm tykke holder det ikke med 25x15mm list. Jeg får stikke en tur på byggmax igjen og høre om jeg får bytte til 25x25mm lister. De har bare 1,8meters lister, så må skjøte på midten.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sukkerbitskjøt oppgradering.

Fikk en telefon fra en kamerat i dag som følger litt med her på tråden. Han syntes det var litt for ille at jeg brukte sukkerbiter til å skjøte strømkabelen til platået. Han tok derfor en telefon til faren sin, som er elektriker, så jeg fikk hentet disse.

Disse ser litt mer passende ut for skjøting egentlig. Da er jeg hvertfall sikker på at det ikke skal bli noe tull med skjøten. Var bare å få vekk sukkerbiten, avisolere på nytt og få på litt årntli skjøter.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolere bak utforing.

Fikk også gjort noe med dette mellomrommet i kveld.

Måtte justere litt på isolasjonsrullen for at det skulle passe i platået, så endte opp med en passende rull for å dytte i.

Men det gikk da satans mange meter med så tynn isolasjon, så måtte gå på rullen som var igjen. Nesten som sylte.

Brukte bare vinkelen og dyttet i til det var passe kompakt. Gleder meg til jeg er helt ferdig med isolasjon... I hate it! Er en ting til som skal skje med utforingen før geriktene skal på, og det er litt nedhøvling og maling. Det får komme litt senere.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Bare et lite tips: Har du sjekket om de som skal sitte på bakre rad virkelig har fri sikt til lerretet? 125mm høyde på plattingen høres veldig lite ut...hvis du da ikke monterer lerretet høyt opp, og ingen sitter i stolene foran. Mulig du ikke har plass til det, men jeg ville ikke hatt plattingen lavere enn 20 cm, og helst mer enn det også...
    Dette er på en måte sjekket med sketchup. Jeg fant ut at hvis jeg hever centerhøyttaleren i front med 5 grader, så vil den peke rett mot ørene på de som sitter foran og bak. De bak vil da se hele lerretet, men det vil helt sikkert bli til at de må titte litt mellom hodene på de foran. Det får jeg bare leve med. (eller de som sitter bak da. ) Jeg kan rett og slett ikke ha noe høyere platå. 125mm er da bedre enn ingenting da. Men du har jo rett... Hadde jeg hatt plass, så skulle selvfølgelig platået vært høyere.
    Får satse på at de foran inntar en laid-back stilling så det blir best mulig sikt for de bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

^^

se der ja....
    "vago" er tingen... Ser bra ut tommy..
    gler mæ ja:>

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... er det vago de heter. Takk for at du fikk tak i! Er litt mer stabilt.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platå-konstruksjon - Del 2

I dag fikk vi begynt med gulvsponlegging på platået. Før vi begynner splittet vi opp et par lengder av noe rester med mdf-plater vi har liggende. Legger disse med baksiden ut for å få en glatt overflate i fronten på platået. Lengden blir ikke skjært til før vi har fått på sponplatene. Men vi kapper til en liten bit så vi har en mal.

Vi legger sponplatene langs med rommet, og begynner med å splitte opp første plate på ca 33cm. Da ender vi opp med ei plate på rundt det samme i andre enden. Vi kapper til den første og siste plata med eksakt lengde, så kan vi bare kappe resten med sirkelsag med rettskive til slutt.

Og det skal jo selvfølgelig limes.

Sager ut i bakkant av ene plata så vi får tilgang til skjøten under platået hvis nødvendig.

Og så langt kom vi da, for vi hadde tenkt litt feil. Hadde ei plate for lite!! Men vi får tak i den i morgen, så da får vi gjort det ferdig.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden fortsetter å imponere :-D
    Stå på, regner med du begynner å danne deg et bilde over hvordan dette vil bli!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... er nesten så jeg drømmer om det om natta nå. 2-3 uker til nå, så begynner det nok å likne no. Da er det ikke langt unna deadline heller!

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-3 uker ser jo ut til å være et bra estimat ut fra bildene.. Men du verden som tiden flyr når man driver å bygger! Skal du ta deg noen fridager nå i påsken da, eller er det full fart 24/7?

Har vært helt stillestående her siden forrige fredag, elektrikkerne kommer for å legge skjultanlegg over helga og snekkerne starter med ny bordkledning på ytterveggene samt flytting av viduer.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja herregud... Skulle tro det satt en jævel og justerte klokka hver gang vi er nedi kjeller'n. Har ikke vært fult kjør hittil i påsken, men det blir jo alltids litt jobbing. Fatter'n skal på fjellet lørda'n og sønda'n, så da blir det sikkert ganske rolig i kino'n tenker jeg. Må nesten være litt med Anett også. hehe..

Det har vært rolig ja? Entrepenørene har vel stort sett ferie hele påsken. Får satse på et tar av litt når påsken er over. Klør vel litt i fingra der også regner jeg med.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, viktig å ikke glemme kjæresten oppi det hele :lol:

Har ingen erfaring med å slå spiker, så det har vært helt dødt siden de tok påskeferie ja De er ferdig med det de kan gjøre innvendig inntil elektrikkerne har gjort sitt.. Har fått et prisoverslag på 130.000,- fra sistnevnte, huff det er mye penger det!

Nesten litt vittig at jeg gjør så lite selv på et så stort prosjekt, men sånn er det når man ikke er særlig fingernem Har prøvd å knote til en tegning av mediabenk, da jeg kanskje får til å ha med en finger eller to på den;

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... nei hun er jo en del av dette også.

Ja huff... det er mye penger. :???: Summer har en tendens til å vokse forferdelig når en driver med med hjemmekino. Hvertfall da det skal fagfolk inn i bildet. Hittil har rommet mitt kommet opp i ca 45.600,-, og det av kostnader som er igjen er scenemolton, teppefliser og sofaer. Regner med jeg klarer å holde meg under 60.000,-. Håper hvertfall det.

Er'n ikke fingernem så er det da fint at en kan sette fagfolk på saken, selv om prisen spretter i været. hehe.. Den benken du har tegnet trenger litt finpussing, men ellers så ser det jo ut til å kunne bli bra. Du får bare passe på så det er plass til alle komponenter du skal ha. Hvis du har kommet så langt i planleggingen da?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har det meste klart av utstyr, dog jeg funderer litt på å kjøpe en bluray spiller av min far som er i midtlivskrise og auksjonshandlet en Pioneer BDP-LX91 som han ikke har brukt en eneste gang :lol:

Problemet med fremveggen er at jeg ønsker å få et så stort lerret som mulig opp på veggen, men samtidig får plass til komponentene i underkant. Har ikke lange nok høyttalerkabler til å plassere receiever og eff.amp på den ene sideveggen.. Og når det er sagt, så ønsker jeg selvsagt at benken skal bygge så lavt som mulig, men fortsatt ha plass til samtlige komponenter, og at receiver og eff.amp ikke kommer for langt unna hverandre mtp. på signalkalber..

120" kan jeg desverre bare glemme, men kjemper med nebb og klør for å få plass til 106" da takhøyden ikke er allverden..

Tør ikke regne på hva AV rommet vil koste for seg selv :lol: Ser bedre ut å ta hele huset under samme lupen! Men du regner da med ca.60.000,- uten utstyr?

Har du noen gode kandidater til sofa da? Er spent på å se

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du klort til deg den så trenger du da ikke å tenke på blu-ray spiller på en stund hvertfall.

Skulle ønske jeg kunne få opp et større lerret, men har ikke annet valg enn å bruke 84"'n min. Kunne ha trikset litt på høyden, men i bredden så er høyttalerene i veien. Blir jeg lei av å se på anlegget etterhvert, så har jeg jo muligheten å få opp et lydtransparent anamorphic lerret forran.
    Du har vel kanskje muligheten til å bygge racket litt mer i bredden enn det jeg har? Så det bygger minst mulig i høyden.

Ja stemmer, 60k uten utstyr.

Skal ha 2stk Ektorp fra Ikea tenkte jeg. Det er ikke verdens beste sofa å sitte i kanskje, men jeg synes den er helt grei. Liker prisen, og at det er vaskbart trekk. Vil tro det skjer en ulykke eller 2 med fludium i bildet. Synes den er ålreit å se på også. Var litt tanker om rekliner-sofaer også, men det har jeg ikke plass til.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platå-konstruksjon - Del 3

Ble en leteaksjon for å få tak i den siste plata vi trengte gitt. Han som hadde, hadde visst ikke alikevel! Så det ble litt av en ringerunde da vi fant ut det. Men vi fikk tak i til slutt. Ble litt knoting da plata vi fikk tak i var for kort, så den måtte skjøtes. Ikke så komplisert i utgangspunktet, men måtte legge den ytterste plata først, og i hjørnet til slutt. Og det skulle være på millimeteren i fronten også. men det gikk da greit.

Da var det dags for å kutte platene i front. La sirkelsaga med bladet inntil platene som hadde riktig lengde og skrudde rettskiva fast i gulvet.

Her er fatter'n i gang.

Og da ble det slik.

Riktig lengde ble det også.

Nå som mdf-platene skulle tilpasses var det de 2 siste gangene hullfinner'n skulle tas i bruk. Litt godt egentlig... Har tatt ut 75 hull nå. Kappet mdf-remsene på lengen også.

Siste gjøremål var å finne fram dykkertspikpistolen og skyte fast remsene. Prøvde å feste de så langt opp og så langt ned som mulig. Forhåpentligvis vil hullene nederst bli borte når teppeflisene blir lagt, og de øverst bli borte bak trappelista. Hvilken farge jeg skal ha på mdf'en vet jeg ikke enda.

Nå er det ventilasjon- og skrå-kasser som står for tur. Må opp med ventilasjonskassene først, og da må ventilasjonsrør og greier opp. Desverre må vi ha 160mm fleksibelt rør i tillegg til det vi har, og det er ikke å få tak i før over påske. Dermed blir det en "påtvunget" påskeferie på meg. Anett jubler over noen dager uten hjemmekino. hehe..

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott arbeid til nå, regner med fortsettelsen ikke blir noe dårligere
    De sofaene såg nå helt greie ut...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å slisse det podiumet for å få det til å agere som en Helmholtz? Dvs. absorbere den Hz rommet gir som probemfrekvens?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, carradona. Gleder meg til å få gjort litt oppunder taket.

Helmholtz? Hva i alle dager er det? hehe... Sjekket litt på wikipedia og google, og ser hvor du vil hen. Men tror ikke jeg begir meg ut på det med det første. Da skal jeg slite veldig med akustikken. Men takker så mye for tipset. Skal jo legge teppefliser oppå platået også, så vil ikke ødelegge de heller.
    Har du et helmholtz-prosjekt, Tiger?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå meg nå. Mulig jeg nå spikker fliser, men min tanke er som følger:

- rommet dit har allerede ulike rommodi
    - du vil oppleve disse i gitt posisijoner i rommet
    - noen av disse vil være bassforsterkning (les; topper i frekvenskurver)
    - platået du har bygget (selv om det er fylt med isolasjonsmateriele som øker Q-faktoren - dvs. bredden i absorbsjon av en gitt frekvens) vil agere som en plateabsorbent (plateresonnator)

Dersom den frekvensen platået behandler (for det vil det) er nær en dip, så kan akustikken i rommet forverres. Ref. den modus som vil værte mellom gulvet og taket. Du kan regne ut hvilken frekvens dette er.

Men, har du ikke tenkt så mye på det ... glem hva jeg sier her, og nyt det nye rommet som øyensynlig snart er helt klart.

Ja, jeg vil bygge bassfeller i ukene eter påske. Usikker på hvilken løsning (Helmholtz, plate, o.l.).

Side 15 av 45 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •