TomRons Kinobyggetråd - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 14 av 45 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første strøk med grått ferdig.

Og jeg som liksom skal være så effektiv om kveldene... Men det går dårlig gitt. Har bare fått malt første strøket på de 2 siste veggene i dag. Satser på å komme hjem i vettu tid i mårra og får ut finger'n så jeg får på de 2 siste strøka. Vil at veggene skal være klare til freda'n så vi får begynt å bygge litt igjen!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor og feste mottatt.

I dag fikk jeg tilbake projektoren fra kalibrering. Nå ligger den sammen i haugen med anlegg som bare venter. Fikk også projektorfestet, og det var jo spennende å fikle litt med. Det var hvertfall mye større enn jeg trodde, men det var da ikke for stort heller da. Hadde det vært mindre så hadde det blitt veldig knot med justering og slik.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tredje strøk med grått malt.

Endelig er veggene ferdigmalt! Men det kan hende at jeg må dra over et strøk til på frontveggen. Har tatt litt på veggen, og det har blitt veldig stygge merker. Har ikke peiling på om det går ann å vaske det av. Vi får se... Må jeg male ett strøk til, så blir det i såfall helt til slutt før teppefliser og lister skal på plass.
    I mårra må jeg prøve å få malt dørhullet. Bare håper at 2 lag med sparkel over skruene har holdt, så jeg ikke må sparkle enda mer.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kutter ut kobberlakk.

Fikk sett litt på kobberlakken jeg har fått tak i. Det var jo selvfølgelig hammerlakk da, men det var ikke det jeg hadde bestilt. Fikk høre når jeg hentet lakken at det ikke var å få tak i glatt kobberlakk. Crap...
    Men har prøvd å male en bit med list uansett da, og helt ærlig så tror jeg det blir veldig glorete. Blir alt for mye. Tror derfor at jeg rett og slett maler listene svart matt i stedet, så de blir nøytrale. Er liksom ikke listene som skal fange blikket når noen går inn i rommet.
    Jeg har fortsatt et lite håp om å finne kobber-downligts da. Det tror jeg fortsatt hadde vært kult.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra med oppdateringer! Det begynner jo å nærme seg med stormskritt nå da! Merker jeg blei litt nyfiken på den kobberfargen, i og med at den blei glorete. Kan ikke du vurdere å ta et bilde av det også a?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det virkelig unna
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Fikk sett litt på kobberlakken jeg har fått tak i. Det var jo selvfølgelig hammerlakk da, men det var ikke det jeg hadde bestilt. Fikk høre når jeg hentet lakken at det ikke var å få tak i glatt kobberlakk. Crap...
    Men har prøvd å male en bit med list uansett da, og helt ærlig så tror jeg det blir veldig glorete. Blir alt for mye. Tror derfor at jeg rett og slett maler listene svart matt i stedet, så de blir nøytrale. Er liksom ikke listene som skal fange blikket når noen går inn i rommet.
    Jeg har fortsatt et lite håp om å finne kobber-downligts da. Det tror jeg fortsatt hadde vært kult.

Hei. dette var morro / innholdsrik lesning.
    Har til gode og se kobber spotter, det nærmeste kunne kanskje vært antikk messing, den er mørk da.
    Hvordan ville disse matchet stikkenen dine tro ?
    SG ARMATUREN | Norge

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Bra med oppdateringer! Det begynner jo å nærme seg med stormskritt nå da! Merker jeg blei litt nyfiken på den kobberfargen, i og med at den blei glorete. Kan ikke du vurdere å ta et bilde av det også a?
    Joda, begynner å se lyset i tunnelen nå.

Trenger egentlig 2 eller 3 strøk, men her er bilde av første strøk med hammer-kobber og svart silkematt. (Dette er baksiden av en gerikt som var malt hvit på framsiden)

Du ser det kanskje ikke så godt på bildet, men kobber'n ble veldig blank. Tanken på metervis med skinnende blanke kobber-lister er ikke helt bra.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Her går det virkelig unna
    Joa, men vil det skal gå fortere!

Sitat Opprinnelig postet av Hoglars
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av TomRon

Hei. dette var morro / innholdsrik lesning.
    Har til gode og se kobber spotter, det nærmeste kunne kanskje vært antikk messing, den er mørk da.
    Hvordan ville disse matchet stikkenen dine tro ?
    SG ARMATUREN | Norge
    Jeg fant faktisk kobberdownlights her på ebay. Og som vanlig var det så billig så jeg bare måtte kjøpe.
    Ellers er jo grafitt-downlightsene verdt å tenke på også. Takk for linken.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling av utforing.

Fikk malt utforingen på døra i kveld. Ganske fort gjort da.. Var bare å få på maskeringstape på døra og klemme på... Malingen tørket såpass fort også, så kunne ta 3 strøk med en gang. Ser jo trestrukturen under malingen, men det gjør ingenting synes jeg.

Etter at jeg fjernet maskeringstapen så jeg at jeg hadde vært litt unøyaktig med maskeringen på 3 steder.

Jeg sa til Anett at jeg skulle hatt en liten pensel, og hun hadde faktisk 2 små liggende i et skrin. :-D

Noen biter til med maskeringstape og litt pirk med penselen med lang bust, så ble det akseptabelt til slutt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet, kamerat! Synd at kobberlistene ikke blir noe av da, for idéen virker jo kul. Men det er jo ikke helt teit med svarte lister når du får fete spotter da. Høytalerene dine har jo litt sexy kobber i seg de og, så du kan jo bare kle av høytalerene når du skal føle deg fancy.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det finnes en RAL-kode som har navnet kobber, så skal sjekke ut det før jeg avskriver kobber-idèen helt.
    Var nettopp derfor jeg skulle ha kobber-lister, ettersom det er kobber-elementer i klipschene. Skal ikke ha på trekket på noen av høyttalerene da elementene skal være en stor del av det kosmetiske i rommet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir kult det, kompis. Det går jo ALDRI helt etter planen når man driver å bygger noe som helst... Ikke hjemme hos oss i allefall. Blir spennende å se hvordan den andre malingen blir. Dersom du har en bra malersjappe i nærheten, så burde det jo la seg gjøre å få en litt mattere kobberaktig farve som går til klipchene dine. Et annet alternativ er jo så enkelt som å bytte dørhåndtaket til kobber, og kanskje få madammen til å kjøpe inn noe kobber-stæsj som pynteputer etc. Kanskje kobberramme på et par akustikkplater også? Godis skål etc kan jo også kjøpes i kobber, for å få den gjennomførte feelingen i rommet. Mulighetene er jo mange, så du er jo ikke helt avhengig at alle listene skal skille seg ut. Det går jo an å spraye aluminiumslister i kobber, og ta alle kantene på platået ditt også. Uansett så er det vel liten tvil om at det blir et verdig rom for mange gode filmkvelder.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har tenkt en del på det. Ødela litt for meg den kobber-fargen, men har et lite håp om at det skal ordne seg. Har planer om en del detaljer som skulle vært i kobber. Vi får se...

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platå-konstruksjon - Del 1

Nå som vegger er ferdige, så kunne vi begynne med platået. Har tatt utgangspunktet i at platået skal rekke ca 180cm fra bakveggen og framover. Da skulle det forhåpentlig bli god nok beinplass til de som sitter på bakerste rad. Sofa'n må stå minst 30cm fra bakveggen pga høyttalerene, og sofa'n er 88cm dyp. Da blir det igjen ca 62cm til bena.
    På midten i front må vi skjøte og mekke litt ettersom det skal være 2 veggbokser der. Det skal også 3 rør gjennom denne biten. Har merka opp litt av hvert her for å få plassert boksene midt på vertikalt og symetrisk. Til venstre her skal jeg bore ut 2 av hullene.

Og da skal den midterste biten være ca her.

Rommet er forholdsvis hjørneskakt, så vi målte oss ut 180cm fra bakveggen og fram på midten, og tok da mål fra framveggen og til dette punktet. Så kunne vi bruke disse målene fra hjørnene foran og bakover. Da får heller platået være litt hjørneskakt.
    Da målene var på plass skrudde vi fast rettskiva i gulvet i fronten på platået så denne skulle bli rett.

Forborer 2"x4"'ene på høykant og skrur de ned i gulvet med 6x120mm skruer. Men først så må vi jo ha på litt trelim.

Det samme gjelder for delen i midten. Ettersom det skal gå rør gjennom i kantene, så skrur vi heller fast denne i de 2 2"x4"'ene som sitter i gulvet.

Det blir en morsom snurr på rørene, men det går fint å trekke gjennom. Er testet.

Nå var det bare å skru fast boksene og få på plass rørene.

I andre enden av strømrøret skjøter jeg rett og slett med sukkerbit. Veit ikke om det er "etter boka", men det burde da holde. Hadde ikke tilgang til slike greier elektrikere bruker. Avisolerer såpass på begge ender så lederene overlapper hverandre i sukkerbiten og drar til skillelig med begge skruene.

Boret ut et 16mm hull i dekklokket til veggboksen så det ikke blir åpent der. Veit ikke om det er "etter boka" heller.

Som du ser så vil åpningen til veggboksen stikke opp over gulvsponplata, så skulle det være noe, så skal det gå ann å fiske fram sukkerbiten etterpå.

Strømrøret går da slik gjennom platået. Søskenbarna mine Torill og Erik kom en tur innom også.

Etter at alle 2"x4"'ene var fastskrudd var det hoppetest rundt om kring, og på et par steder merket vi at gulvet ikke lå helt nedpå murgulvet under. Der dro vi i et par fasadeplugger så vi er sikre på at det ikke skulle bli noe tull etter at sponplatene var lagt på platået. (Du ser bolten midt i bildet)

Isolasjon er neste steg, men det måtte støvsuges først. Torill tok i et tak med støvsuger'n.

Isoleringen var ganske rett fram. Legge nedi dobbelt lag med 50mm isolasjon. Har ikke helt bestemt meg for hva som skal brukes i front på platået, så får ta det i morgen. Og legge gulvsponplatene da selvfølgelig.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! En god bulk med bilder igjen. Det liker vi Blir det noe bygging i påsken eller? Dere får iallefall ha en riktig god påske alle sammen!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir hjemme jeg veitu, så det blir mere bygging i påsken. Skal hente 3 pakker med akustikkplater senere i dag.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør liksom ikke noe halvveis da......
    Hva er høyden på det platået ditt da?
    Driver å fantaserer om en 2. rad på platå selv.... men det er foreløpig bare tankespinneri....

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platået blir 2"x4" på høykant + gulvspon. 98mm + 22mm = 1200mm. Så kommer i mitt tilfelle teppefliser i tillegg. Da skulle det vel bli ca 12,5cm totalt.
    Ikke kan jeg ha platået lavere, for da hadde jeg ikke hatt plass til strøm og signal i fronten av platået. Og ikke kan jeg ha det noe høyere, for da blir det for liten plass til surround- og presence-høttalerene bak. Optimalt lydmessig sett så skulle sofa'n bak vært på samme høyde som sofa'n foran, men det får gå. Surroundhøyttalerene vil være så vidt over ørehøyde på de som sitter i sofa'n bak.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite tips: Har du sjekket om de som skal sitte på bakre rad virkelig har fri sikt til lerretet? 125mm høyde på plattingen høres veldig lite ut...hvis du da ikke monterer lerretet høyt opp, og ingen sitter i stolene foran. Mulig du ikke har plass til det, men jeg ville ikke hatt plattingen lavere enn 20 cm, og helst mer enn det også...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 14 av 45 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •