TomRons Kinobyggetråd - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 10 av 45 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 898
    Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke det at jeg hører det går folk i stua, men at taket i kino'n flytter på seg. Da er jeg redd for at det ikke skal mye aktivitet til i stua før bildet fra projektoren vil danse litt på lerretet, og det er jo litt krise egentlig. Men vi får se hvordan det går når skråkasser, og ventilasjonskasser er oppe på veggene.
    Vi skal også legge til rette i skråkassene en mulighet til å punktere taket på hver side av projektoren i skråkassene så lufttrykket slipper ut der. Det blir i såfall noe opplegg med lydfeller og slik. Får se hvor ille taket svikter først.

Må vel nesten la Anett få bestemme noen filmer hun vil se i det minste. Tipper det blir Twilight hvertfall. hehe.. Hun er ganske tålmodig, men samtidig er hun ganske lei av at jeg er borte flere timer hver kveld. Nå som mdf-plater begynner å komme på plass blir hun jo litt engasjert også da. Hun må SE at det har skjedd no.

Har fått felt inn frontplata nå. Jeg er superfornøyd! Klarte å frese helt perfekt. Satset på jeg får oppdatert litt på tråden etter bursdagsfeiringen til Anett i dag.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andre gipslag i tak.

Med tanke på svikten i taket, så kom fatter'n med litt kortere skruer. Vi bytter ut de svarte skruene som sitter i "styrke-bordene" mellom stenderene. Disse klossene er jo midt under lektene til golvet i stua, og vi vet at skruene vi brukte gikk litt gjennom. Så for å være heeeeeeelt sikre på at ikke skruene som sitter der går oppi gulvlektene, bruker vi disse i stedet.

Skrudde de i ved siden av, skrudde ut de som satt der og fuget igjen hullene.

Vi måtte begynne på taklekt nr 2 for å kunne overlappe skjøtene i første gipslaget.

Ikke noe spennende med å legge et nytt lag med gips i taket, så her er det ferdig.

Mens jeg fuget rundt kantene i taket kom Anett ned, og hun var litt rastløs. "Kan jeg få fuge?? Kan jeg få prøve??" hehe... Ettersom jeg ikke hadde lyst på så mye søl, fuget jeg ferdig og ga henne en bit med mdf som hun kunne fuge på. Be skikkelig fint.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF-plater på frontvegg.

Nå som all gips er på plass var det dags for mdf'en på frontveggen. Og igjen...ettersom det er over 60cm til første lekt, begynner vi med en tynn del så det går opp utover veggen.

10 veggbokser på frontveggen, så hullfinner'n er på sin plass. Men det var ikke vår dag... Bomma med nesten alle hullene! :evil: Bare med 5mm i en eller annen retning, men det er jo nok.. Det som er ulempen med hullfinner'n. Er litt for mye slingringsmon. Går jo greit med gips, for da bare sentrerer boret seg i innsatsen, men mdf er for hardt. Når du først har boret gjennom, er det bare å måke på og håpe det ikke ble for ille. Sorry, hole-finder-fans out there! hehe..

Så var det tid for den vanskeligste plata i rommet... 6 hull og innfellingen av frontplata.

Før vi kunne sette på plass plata stakk ramma litt for langt ut enda. Fikk ikke av nok med den gamle høvelen, så måtte finpusse litt til. Merket det da vi la på plata bare for å teste. Til dette fant jeg denne fine lille høvelen på clas ohlson. Kjøpte også 16mm notfrese-stålet jeg trenger til frontplateinnfellingen, og låsemuttere til d-kontakt senterplatene.

Og denne høvelen var jaggu skarp. Et lite drag over en mdf-bit, så ble den slik.

Den fungerte som en drøm! Var bare klemme på, og det ble helt jevnt. Untatt her da... En knallhard kvist.

Den lille høvelen har bare et barberblad, så den klarte ikke å bite seg gjennom kvisten. Har et 16mm spiralbor liggende, så jeg tenkte at det kunne være en løsning å bare bore ut litt av kvisten. Men på spiralbor så er det jo en liten styreskrue på tuppen. For å unngå at alt skulle revne forboret jeg med et trebor.

Noen runder med spiralboret, og kvisten var "høvlet" ned nok. Det rundt hullet fikset høvelen.

Ble ca så jevnt over hele åpningen, så da var det bare å fortsette med hullfinner'n.

3 av 3 hull bommet jeg litt med på denne plata. Og spesielt den ene. Trodde faktisk at det ikke var så ille, men det var det.

Fikk sentrert hullsaga riktig før jeg boret gjennom helt med hullsaga. Ble da bra til slutt.

Her har vi fått merket av ca hvor åpningen til kassa skal være.

Brukte stikksag og skjærte ut litt mindre enn merkingen.

Deretter satte vi plata på plass og merket rundt med kulepenn fra innsiden. Dermed fikk vi et helt nøyaktig hull merket på baksiden.

Stikksag-vennlig bord.

Da hadde vi åpningen på plass.

SÅ var det dags for det værste... Felle inn denne. Målte oss til så frontplata er i senter horisontalt og i vater. Tegnet deretter rundt med en kulepenn.

Fant ut til slutt at jeg måtte frese så dypt at det ble igjen 5mm av mdf-plata. Da vil frontplata ligge jevnt med profilene. Dette var veldig mye pirk... Måle, dobbeltsjekke og trippelsjekke. Men da blir det nøyaktig også da. Freste ut en og en side. Gadd ikke å begynne å lage en fresemal til alt i en sleng. Slik så det ut når jeg freste ut kortsidene. 2"x4" med tvinge holder plata på plass, og rettskiva med tvinger for å kjøre fresen mot. På langsidene holdt det bare å tvinge fast rettskiva. Biten i midten ligger der for å holde fresen plan.

(Har ikke kjørt i fylla med fresen på biten i midten altså. Har bare prøvekjørt fresestål og fresedybde. )

Var veldig spent da jeg hadde frest ut siste lengden og skulle prøve plata. Og den passet heeeeeeeelt 100%! Hadde det vært 0,1mm trangere hadde jeg ikke fått den nedi, så jeg var jo storfornøyd!

Gikk rundt med et digert glis og var kjempe fornøyd med meg selv. Men så slo det meg da... Jeg skal jo male veggen, og jeg må jo også mal kantene på utfresingen! Da går det jo ikke med en helt tight fit! Søren å...
    Da var det bare å måle opp på nytt og frese av 1mm på ene langsiden og ene kortsiden. Fikk da ca 0,5mm åpning rundt hele frontplata. Hadde jeg vært helt grisenøye hadde jeg frest av 0,5mm på alle kanter, men det ble for mye pirk. Skulle vel holde til et par malingstrøk. Vil jo ha det så tight som mulig.

Da dette var gjort skulle jeg merke av hvor jeg skulle bore opp for skruene. Ettersom jeg må ha lik glippe rundt hele frontplata var det lettere å gjøre dette med plata liggende enn når den sitter på veggen. Brettet jeg 6 papirbiter 2 ganger og la disse nedi sprekken. Viste seg papirbitene ble ganske nøyaktig 0,5mm tykke, så da ble plata helt i senter.

Deretter kunne jeg merke med kulepenn hvor hullene skulle være. Du ser her at det er en jevn og fin åpning rundt.

Endelig kunne plata settes fast på veggen. Spiket også godt rundt ramma. Dermed var det bare å forbore de 6 hullene med et 2mm bor, sette plata på plass og skru i svarte gipsskruer. TADAAAA!!! :-D

Har gruet meg litt til denne jobben med å felle inn frontplata, men ingenting gikk galt.
    Da var det bare å klemme på med de siste 2,2 platene, så var mdf-platene på plass. Litt måling og knoting med å få plassert hullet til ventilasjonsrøret, men gikk da det også.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott... utført arbeid,er jo Nasa presisjon over dette:-D

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt bra jobba! Imponerende stykke arbeid dette her, men da smaker det jo ekstra godt når du kan begynne å bruke herligheten.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Flott... utført arbeid,er jo Nasa presisjon over dette:-D
    Ja det er nesten så de ble det. Var veeeldig nøye med frontplate-jobben. Men da ble det jo bra til slutt også.

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Sinnsykt bra jobba! Imponerende stykke arbeid dette her, men da smaker det jo ekstra godt når du kan begynne å bruke herligheten.
    Takk for det. Begynte å klø veldig i fingra igjen nå som frontplata er på plass. Men må nok vente litt til... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heeelt perverst bra Frister mer å bygge eget kinorom enn å skrive masteroppgave for tiden ja :???: hehe.. Gleder meg allerede til neste oppdatering 8)

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ihvertfall at det er ikke mye som er tilfeldig hos deg...

den plata ble sinnsykt bra! Er jo utrolig synd og måtte gjemme den bort bak et rack!

hilsen stian

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    heeelt perverst bra Frister mer å bygge eget kinorom enn å skrive masteroppgave for tiden ja :???: hehe.. Gleder meg allerede til neste oppdatering 8)
    Oi... hadde jeg hatt en masteroppgave, så hadde jeg sliti litt! Er ikke akkurat det som står på agendaen om dagen. hehe. Får vel opp mdf-platene på bakveggen i dag håper jeg.

Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Ser ihvertfall at det er ikke mye som er tilfeldig hos deg...

den plata ble sinnsykt bra! Er jo utrolig synd og måtte gjemme den bort bak et rack!

hilsen stian
    Med tanke på at den blir litt gjemt, så plasserte vi den såpass høyt. Racket må stå litt unna veggen, så da er det bare å titte bak senterhøyttaleren.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en MEGET bra "worklogg". Finner mange gode ideer her, som kommer godt med nå som jeg er i gang med eget filmrom.

Blir spennende å se hvordan det blir nå som du kommer nærmere og nærmere ferdigstilling! Stå på!

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig... hehe.
    Fint du synes noe av det vi gjør er verdt å merke seg da. Er veldig spent selv.
    Lykke til med egen hjemmekino! Er jaggu mye jobb, men det er verdt det.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode ideer får man ikke nok av
    Hehe, mye jobb er det utvilsomt, men dere gjør jo god fremgang! Er i en litt annen situasjon selv, hvor jeg holder på renovere huset (les: et gammelt tømmerhus fra 194x), og bygger "kino" i samme slengen. Det fungerer ganske enkelt slik at jeg peker, og snekkerne, trikkerne, flisleggerne og rørleggerne utfører hehe :lol:

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF-plater på bakvegg.

Siste veggen med mdf nå...
    Men fortsatt så er det med de smale j*vlene i endene. Den første måtte være veldig smal også da...og litt skeivt. :-?

Ikke mye som holder plata i toppen her nei...

Nesten unødvendig, men men..

Fått på plass flisa og første plate.

Ellers er det ganske rett fram med bakveggen. Bruke hullfinner'n og spike plater. Hadde fortsatt litt problemer med hullfinner'n på mdf'en. Bomma bare litt, så det var litt finpussing som skulle til.
    Denne gikk det litt til h....... med da.. Den blir bak venstre surroundhøyttaler bak da, så det spiller ingen rolle.

Så bortsett fra litt hullfinner-bomming, gikk bakveggen helt greit.

Endelig er vi ferdige med alle vegger og tak! Nå gjenstår bare fuging rundt vegger og i tak, så kan vi begynne med platået, ventilasjons- og skrå-kasser.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Gode ideer får man ikke nok av
    Hehe, mye jobb er det utvilsomt, men dere gjør jo god fremgang! Er i en litt annen situasjon selv, hvor jeg holder på renovere huset (les: et gammelt tømmerhus fra 194x), og bygger "kino" i samme slengen. Det fungerer ganske enkelt slik at jeg peker, og snekkerne, trikkerne, flisleggerne og rørleggerne utfører hehe :lol:
    Har fått mange gode idèer selv her på avforum.
    Jeg og Anett holdt nesten på å kjøpe et hus fra 1940 selv, men vi endte opp med et fra 1977 og ferdig oppusset. Men manglet jo en hjemmekino da.
    Bortskjemt du! hehe.. Lettvint med fagfolk på saken da. :-D
    Blir det byggetråd etterhvert da?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør påstå dere gjorde det rette valget når dere gikk for det nyere huset!
    Var et enkelt valg for meg da huset har vært i vår familie siden det ble satt opp, og fikk deler (avgiftsnorge :x ) av det i arv.

Problemet med gamle hus er at det er så sabla tungvindt å rive, i vårt tilfelle er det brukt høy og SAND som isolasjon i gulv! Tar bilder nesten hver dag, så en byggetråd skulle være mulig å få på plass. Renoveringen tar lang tid, river en hel 1etg. og setter opp nytt, så jeg har valgt å avvente litt med tråden da jeg ønsker å kunne starte med nok bilder til å kunne se for seg det endelige resultatet.

Har du satt en dato på når dere håper å være ferdig?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at vi har nesten lignende utstyrsliste også, moro
    Har selv planer om å tilføye 2x SVS, men er i tvil om jeg skal ha PC eller PB, kanskje du har tips?

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der arv-greiene er ikke helt stabilt har jeg skjønt.. :-?

Ja det blir veldig mye jobb på en gang når en skal ta en hel etasje. Og enda værre blir det da en må prioritere huset før en kan gå på kino'n. Får satse på at det går fort.

Jeg har som mål å være ferdig til 04.05.2010. Da har jeg bursdag.

Klipsch og SVS er en killer combo.
    Jeg hadde ikke noe annet valg enn å gå for PB da subbene måtte stå under lerretet. Dette gjalt både på den gamle kino'n og i den jeg bygger nå. PC'n trenger litt mindre gulvareal da, så tar litt mindre plass, men er jo høy som satan da.
    Ytelses-messig har jeg vel lest et sted at PB'n skal ha litt mere headroom enn PC'n, men hvor stor forskjell det er aner jeg ikke.
    Du bør kanskje se for deg hvor subbene skal stå og hvordan designet på rommet blir før du bestemmer deg.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant. Vi har som utgangspunkt i å bli ferdige i løpet av mai vi også, men kan ikke ta det for god fisk :lol:

Var egentlig tilfeldigheter som fikk meg til å gå for Klipsch RF, men har fortsatt ikke helt gjort meg opp om valget var riktig. Vet ikke helt hva det er, men har ikke helt fått slått meg til ro med oppsettet enda. Kanskje Palladium er veien å gå etter noen år og grunkesparing.

Uansett, jeg har mulighet for å plassere både PC og PB i front, men dersom jeg går for PB tror jeg det blir dratt kabler bak i rommet. Av en eller annen grunn liker jeg ikke hvordan kinoer blir seende ut med 2x store subber i front mellom senter og fronthøyttalere. Der er PC et enklere valg da de kan settes i hvert sitt hjørne, og bli delvis skjult av store fronter.

Du får komme med innspill når jeg får lagt ut skisse

Bruker du YPAO til kalibrering av hele oppsettet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott arbeid Tomron, den connectorplata var svært vel gjennomført

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg sinnsykt ny i detta gamet, men jeg prøver så godt jeg kan å holde tritt med de store gutta. Hva er en PB? PC er vel en vanlig Personal Computer (tenker jeg), men PB er nytt... Ellers liker jeg at du har satt en dato du skal være ferdig. Blir litt som at madammen følger med på 71* nord, jeg skal få med meg detta!

Side 10 av 45 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •