Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 98

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 98 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 1,941 til 1,960 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Jag tror nog att HW 50 har tillräckligt med muskler för att kunna ge dig en ljusstark och fantastiskt fin bild. Det gör den i alla fall hos mig på Dreamscreenlerret v4k och en størrelse på 146" 16:9. Du kan bara glädja dig :-D !
    Och kanske Gorm kan kalibrera projektorn så att den blir optimal för just ditt lerretsmaterial och størrelse?
    146" er rimelig stort! :shock:
    Uansett var det jo greit å høre at Sonyen kan levere nok lys, selv om duken er perforert. Men blir det nok lys til 3D i den størrelsen? Det er vel ikke problem uansett, siden du lett kan justere ned bildestørrelsen...

Jeg har bestilt min fullkalibrert i 2D og 3D. Men de hadde ikke Seymourduk å kalibrere på. Så de skulle derfor kalibrere opp mot en nøytral duk fra Stewart. Satser på at det vil gå greit, disse folka vet hva de holder på med!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg vel hjemme...godt det ikke er så mye fotobokser på veien Takker for en hyggelig kveld, og du må hilse madamen og takke for kaffen/sjokoladen..vi ble jo litt opptatt oppe i kinoen etterhvert, så hun gikk vel og la seg.
    Fant altså veien til slutt etter litt feilkjøring, til tross for at Hunsbedt hadde sendt meg et kart, han selv påstod han hadde jobbet mye med Det er forøvrig ingenting den mannen gjør halvveis. Det ble først noen kopper kaffe og litt sjokkis nede på kjøkkenet med herr og fru, som var veldig hyggelig.

Moro å møte likesinnede, og etterhvert som praten tok en mer teknisk vending, så smøg fruen i huset seg inn i stua foran Tv'en.

Vi pratet oss selvfølgelig helt bort, så det var på tide å ta en tur opp til det helligste. Jeg trodde, før jeg kom, at det var nede på bakkeplan.
    Allerede i gangen nede, så jeg hvilke detaljer som var gjort med skapdørene (dette er det bilder av tidligere i tråden tror jeg?) Så bar det opp trappa og inn mot kinoen...dæven..den døra var gjennomført og for et detaljenivå innover i rommet. Fargene fungerer enda bedre live enn på bilder. Det lille vinduet inn til teknisk rom til de velkjente søylene...men vent...6 søyler på sidene og bak? Dette hadde jeg ikke lagt merke til før, men godeste skal altså kjøre 4 sidekanaler og 2 bakkanaler. En spennende vri.
    Lerretet, panelene, ja alt kan egentlig nevnes. Alt er så til de grader gjennomført. Hunsbedt mente han ikke kunne skjønne hva han hadde brukt 3 år på, men for en som har vært ute en vinter(bygge)dag før, så er det lett å se hvor timene er blitt av. Det er mye pill som skal gjøres, og det er så og si umulig å klare å planlegge alt dette før man setter i gang og faktisk står i problemet/løsningen.
    Så stjernehimmelen og velvingen i taket. Fikk dessverre ikke oppleve stjernehimmelen fordi strømforsyningen var ødelagt, men plutselig, mens vi stod og snakket, la jeg merke til noe Hunsbedt har nevnt tidligere. Når vi stod innunder velvingen var det et ekko. Med en gang vi beveget oss ut til akustikkplatene på sidene forsvant det. Dette var en strek i regningen for konstruktøren, skjønte jeg. Vi prøvde med klapping, lys stemme, mørk stemme, lenger ned mot gulvet, opp mot taket, men det samme fenomenet var der. Det var ulikt noe jeg har hørt før, men jeg tenkte på det i bilen hjem, og den eneste gang jeg har vært borti denne effekten, er når jeg stod under et velvet tak i syden engang. Der forsterket lyden seg i et slags flutterekko når man ropte under det. Det var ikke like sterkt som den effekten, men likeså var det der. Dette må det forskes litt på. Har sjekket litt på nettet nå, Arve. Kan du prøve å ta et par av de overflødige akustikkplatene dine og legge på gulvet under velvingen, og så prøve? Da kan du få et inntrykk om det er gulv/tak som er problemet.
    Vi fikk ikke tid til å lytte noe i rommet, men jeg gleder meg til dette står oppe og går, og vi kan få sett litt film og hørt litt musikk. Hadde vært hyggelig om vi klarte å få til en liten seanse når/om Scrooge og Tols1 tar seg turen.
    Takk igjen for en trivelig kveld

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid trivelig å få treffe mennesket bak nick'et her på forumet. Og i går i særdeleshet. Da kom nemlig Sannax på besøk for å hente med seg et lass akustikkplater. Og hyggeligere kar skal man egentlig lete lenge etter.
    Etter noen kopper kaffe, og masse prat rundt høyttalere, selvbygg og hva man kan tenke seg og lage, forstod jeg at det hadde kommet en ekte ekspert på besøk. Sannax har greie på det meste, både innen bygging og akustikk.

Derfor var det spennende å høre hva han hadde å si om problemene rundt flutterekkoet jeg har under stjernehimmelen. Trengte aldri å nevne det, han hørte det lett når vi snakket sammen. Takk for tipset med utprøving av akustikkplater, skal teste dette i kveld!
    Og takk for besøket Chris, håper akustikkplatene kommer til nytte i din kommende kino! :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stund siden siste skikkelige oppdatering, og det har en grunn. Jeg har nemlig jobbet fra morgen til kveld en hel uke i kinoen, og da blir blogging nedprioritert. Jeg hadde egentlig heller ikke tenkt å legge ut noe i kveld, men etter å ha ryddet ble det alikevel litt tid før leggetid.

Litt om hva jeg har gjort:
    -Malt ferdig skyvedør tre strøk, samt ett ekstra strøk på trappeneser
    -Teppe lagt ferdig i både kino, teknisk rom, gang og trapp. Dette har jeg fått hjelp til av en grei kompis.
    -Scenemolton på innsiden av skyvedør samt karm er ferdig
    -Scenemolton bak hylle og to bakre søyler er på plass, og på vegg bak de andre søylene også.
    -Alle søylene trukket ferdig i høyttalerstoff og Scenemolton
    -Alle småpartier under trapp, treppeneser og plattinger trukket med Scenemolton
    -Rammene ved siden av lerret på frontvegg er ferdig trukket i høyttalerstoff og Scenemolton (inn mot lerret)

I morgen og søndag skal jeg "fuske" til småskader og ellers fikse noen småting. I tillegg skal alle listene på teknisk rom settes på igjen og males med ett strøk. Taklistene skal også få ett strøk siden de har gulnet en smule.
    Kunne også gjerne ha fått laget til maskeringsrammene over og under lerret.
    Så hadde det vært gøy å få opp stolene. Får se om det blir tid til dette.

Lerretet er på vei, siste sporing er fra Charles DeGaulle-flyplassen i formiddag.
    I tillegg er Oppo 103 (sonefri) bestilt og på vei.

Her er litt bilder. Har ikke fått tatt så mange mens jeg holt på, men det meste har dere sett før, av maling og trekking av rammer.

Høyttalerstoff ble først stiftet over fronten på søylene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6101-jpg

Så la jeg et ferdigkuttet stykke med Scenemolton ned til kanten av kryssfinerplaten, og stiftet den tett fra undersiden. Så brettet jeg den over , og festet den på baksiden av rammen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6103-jpg

Dette er rammene som står inntil lerretsrammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6108-jpg

Også denne måtte jeg modifisere litt. Høyttalerstoffet fra Dynabel er ikke bredere enn 80cm. De innerste 25cm mot lerretsrammen valgte jeg derfor å kle med Scenemolton. Vil anta at dette er bedre også for evt strølys fra lerretet.
    For å få noe å stifte på satte jeg på ei list på 2X2cm ved siden av den fjerde avrundede lista:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6109-jpg

Så til slutt ble de sortlakkede fire listene lagt over høyttalerstoffet for å holde det nede:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6111-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt bilder etter ryddingen i kveld:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6113-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6116-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6117-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6118-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6119-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6120-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6121-jpg

Stjernehimmelen har desverre tatt kvelden. Trafoen er gåen (garantisak), den er heldigvis lett å skifte, og ny er på vei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig hvordan helhetsinntrykket løftet seg ved at du fikk kledd rammene Nå begynner det virkelig å ta form!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var gøy å se forskjellen! Godt å vite at man snart er ferdig. Det har vært en travel uke, selv om man har ferie...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sterke kontraster og clean stil :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, brukte kanskje litt for lang eksponeringstid på kameraet. Den røde dekomoltonen er ikke fullt så lys. Den kan nok virke litt knall på bildene...

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy fader og lekkert!! Regner med at du er fornøyd selv?! Sikkert rart og nærme seg "slutten" etter og drevet på i så lang tid

Mitt neste kino prosjekt vil nok bære litt inspirasjon fra deg så det er sagt

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å hælsikkee! 8) du begynner å nærme deg slutten på kinobygging og jeg begynner å nærme meg mopedlappen, låter jo greit samsvart med at jeg får demo til den tid

Digga "stemningsbilde" med stolen!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott resultat

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Det här blev häftigt!
    Kul att du fick möjlighet att jobba en hel vecka bara i kinon.
    Väldigt bra jobbat!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Nå begynner det virkelig å flaske seg

Resultatet er bare så gjennomført vakkert, og det er en fryd å lese byggeloggen din.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo utrolig bra ut, helt klart i en klasse for seg selv!!!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å bøye seg i støvet. Helt utrolig flott. :-)

Nå er det bare å håpe lyd og bilde blir like bra som kinoen. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare slutte meg til de andre her! Et utrolig stykke arbeid du har lagt ned og resultatet ser fantastisk ut :-)

Hva var det nå du jobbet med til daglig...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastiske bilder fra en multikunstner uten sidestykke. Gratulerer til deg og kondolerer til meg som mister en byggetråd å følge med på...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt nydelig arbeid. Godt men samtidig trist at det nærmer seg slutten

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre Lekkert
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Side 98 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •