Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 94

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 94 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 1,861 til 1,880 av 3428
    Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    snakka med mannen som la inn varme å vann for deg her idag (faren av kjæresten), skulle vise han med Norges råeste kino, men han hadde visst allerede vært her han så ble ikke noe overraskning der alikevell
    Forresten, Blir det Tangen design her eller kjøper du ferdig?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    snakka med mannen som la inn varme å vann for deg her idag (faren av kjæresten), skulle vise han med Norges råeste kino, men han hadde visst allerede vært her han så ble ikke noe overraskning der alikevell
    Forresten, Blir det Tangen design her eller kjøper du ferdig?
    Hehe, det var to greie karer, ja. De kalte hverandre for mor og far! Er nok en av disse brødrene som er far til madammen din. Du må hilse og si at jeg gjerne tar en service på pumpa snart!

Har veldig lyst på inMiles av Tangen. Blir i såfall bygging til høsten, hvis ikke kassen er tom. Det går sinnsykt mye penger for tida, de bare renner ut...

Blir lite oppdateringer ellers, nå går det i sparkling og pussing. Mer spennende å se gress gro, så jeg skal spare dere for dette. Kommer muligens en liten statusoppdatering i morgen. Da har jeg fri og regner med å bli ferdig med all sparkling, slik at jeg kan begynne på grunning og maling. Får se hvor langt jeg kommer. På slike fridager dukker typisk nok alltid andre gjøremål opp...:roll:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal hilse han og si det ja
    du skal være glad du kan bygge dette selv, fordi hadde dette vært gjort av snekker hadde det nok ikke blitt like bra bygga og 4-5 ganger så dyrt! hadde bare håpet på at du bygga de så jeg kunne fått en demo av de også 8) lykke til på morgendagen da!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Skal i det stille be om en Indretjenestefri-dag i morgen. :wink:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinon ser fantastisk ut och jag glädjer mig till fortsättningen !
    Och tusen tack för en inspirerande byggetråd! Jag har använt mig av flera av dina tips!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha, MisterMR! Jeg venter i spenning på å få se den lerretsmaskings-løsningen din! Det er ikke så mange her på berget som bygger slikt da det krever en del kunnskap!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i kveld lagt første strøk med Bengalakk. Ble litt forstøkt og trodde nesten jeg hadde kjøpt feil maling, den var så inni hampen oppi der blank at jeg først trodde jeg hadde malt med feil maling, med pianolakkfinish. Etter en time begynte den å tørke, og nå ser jeg konturene av en helt fantastisk flott finish på den malingen. Den blir matt (06), men ser utrolig bra ut. Ett til to strøk til, så blir dette konge! :-D

Men først til det massive forarbeidet. Har holdt på over en uke med sparkling og pussing 3-4 ganger for å få bra resultat. Det har virkelig vært en dritjobb, tungt og kjedelig. Takk og lov for at jeg har bukser med knebeskyttelse!

Her er en bildeserie:

Jeg begynte med å fylle alle skruehull (ca 300) med glassfiberarmert tokomponent sparkel (Plastic Padding). Var litt redd for at den skulle bli for hard sammenlignet med MDFen, men det gikk veldig greit å pusse den.
    Neste dag gikk jeg over og ettersparklet alle toppene på trappenesene med Jotun sin Treverk-sparkel (lilla tube). Denne er en del hardere enn vanlig finsparkel (grønn tube), og egner seg derfor godt til områder som er utatt for slitasje:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6032-jpg

Her er inngangstrinnet til kinoen ferdigsparklet med Plastic Padding. Den var litt sølet å jobbe med, men tørket fort:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6033-jpg

Ferdig nedpusset etter sparkling nr 3. Jeg brukte vanlig finsparkel på alle vertikale flater, da disse jo ikke er mer utsatt for slitasje enn veggene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6039-jpg

På alle vertikale flater skal det limes Scenemolton (ikke lister og trappeneser, bare "veggdelen" i mellom). Og stikkene skal selvfølgelig males svarte:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6043-jpg

Så ble det lagt ett lag Jotun Heftegrunn som grunning. Denne passer veldig fint sammen med Bengalakk:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6045-jpg

Neste dag finpusset/nedmattet jeg grunningen for å få maksimal feste for Bengalakken, og for å få en fin finish. Jeg lagde en liten pussekloss og brukte 240 korning på papiret. Da blir det slett og fint. Som dere kan se var det nødvendig også siden grunningen var litt "klumpete"...8)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6048-jpg

Så i dag ble det malt første strøk med Bengalack 06. Glansen passer meg utmerket. Selv om den er matt har den en fin glød. Men den krever at underlaget er slett og fint. Jeg har vært ekstra påpasselig med dette, siden disse treflatene blir det eneste av trearbeid i kinoen som blir synlig. Alt annet blir dekket av stoff i en eller annen form.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6050-jpg

Det er særdeles viktig å ha en bra kost. Den jeg brukte har syntetisk bust, og var helt perfekt for jobben.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6052-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig finnish på jobben som vanlig

Venter spent på et bilde med tørket maling! Det lover jo godt at du likte det antatte resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Klappetesten har sin (begrensede) verdi akkurat som knipsing, smatting og andre tilsvarende metoder som alltid er tilgjengelige, uansett hvor man er og uavhengig av hva man har med seg (om man har armer da vel og merke). Jeg tror ingen anser klappetesten som en pålitelig målemetode og heller ikke at det er en stor usannhet som besudler så mye, kun en enkel, repliserbar måte å få en indikasjon av f.eks etterklang og ekkoeffekter. Det finnes sågar mennesker som påviselig behersker ekkolokasjon, så helt verdiløst er det nok ikke, selv for vanlige dødlige.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at veldig mange lyder har sitt opphav ganske nær ørene, nemlig munnen og fra kroppen forøvrig. Du som vet ett og annet om psykoakustikk vet jo hvor godt øre-hjerne-mekanismen fungerer og spesielt i forhold til å justere for taletydelighet etter svært ulike akustiske forhold. Jeg vil si det er langt fjernere fra virkeligheten med kunstig reproduserte lyder fra et par høyttalere på mange måter, enn lyder som oppstår nær ørene.

Som du sier har selvsagt Hunsbedt mer kunnskaper enn hva klappetesten krever, samtidig som han jo har oppholdt seg i dette rommet i noen (godt dokumenterte) hundre timer, fra rommet var bare flater til i dag, så han har angivelig en viss formening om hvordan det arter seg akustisk og hvilken påvirkning den endelige innredningen i det ferdigstilte rommet vil ha.
    WASP FTW

Our Home Theater set-up - YouTube

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du blander inn litt owatrol i lakken vil du få en veldig slitesterk flate. Ulempen er at du vil få litt mer glans og lengre tørketid.:neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takk skal du ha, MisterMR! Jeg venter i spenning på å få se den lerretsmaskings-løsningen din! Det er ikke så mange her på berget som bygger slikt da det krever en del kunnskap!
    Tack för hyggliga ord men jag är rädd att jag kommer att göra dig besviken (skuffet). Maskeringssystemet är väldigt enkelt uppbyggt och kräver inga som helst specialkunskaper... men det fungerar!
    Flott arbete igen i kinon Hunsbedt !

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Utrolig finnish på jobben som vanlig

Venter spent på et bilde med tørket maling! Det lover jo godt at du likte det antatte resultatet.
    Hehe, ja, det så veldig bra ut da jeg malte vått i vått. Resultatet i dag tidlig så også pent ut, jeg så det allerede i går på delvis tørkede flater. Men det må males minst ett strøk til, kanskje to på trappene på bakre platting, der slitasjen blir stor.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dersom du blander inn litt owatrol i lakken vil du få en veldig slitesterk flate. Ulempen er at du vil få litt mer glans og lengre tørketid.:neutral:
    Takker for tipset! Owatrol har jeg alltid stående, har brukt mye av dette opp igjennom årene. Malte tidligere hus på sommeren, og brukte jeg Drygolin ble det alltid blannet inn 10% Owatrol, for å gjøre malingen sterkere og blankere. Jeg har også brukt det på stålflater for å stoppe rust. Kom ikke på at jeg kunne bruke det her, men med tanke på slitasje er det glimrende. En ulempe er jo hvis det blir blankt. Kan også bli et problem senere hvis jeg må fikse noe, og ikke får samme glans på flatene...

Skal tenke på dette. Hvis jeg alikevel skal male tre strøk, så kan jeg ha Owatrol på det midterste...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Tack för hyggliga ord men jag är rädd att jag kommer att göra dig besviken (skuffet). Maskeringssystemet är väldigt enkelt uppbyggt och kräver inga som helst specialkunskaper... men det fungerar!
    Flott arbete igen i kinon Hunsbedt !
    Ofte det enkleste som funker best, så uansett blir jeg ikke skuffet!
    Ellers takk for fine ord!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digilux2
    WASP FTW
    Morsom video. Vet ikke om det er en rett måte å finne rett plassering på for alle, men sikkert ikke verre enn min uhøytidelige klappetest...

Ikke dumme høyttalere, forresten. Skulle jeg ha hatt et sett rene stereohøyttalere (og mye penger), hadde sikkert ikke disse vært det verste valget...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å se på glans 06 Bengalack tørke er jo nesten litt spennende. Den begynner helt speilblank og blir gradvis matt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det der var merkelige greier. Helt utrolig at forvandlingen kan være så total. Ble kanskje litt påvirket av den voldsomme lukten også. Selv med vindet i ganga åpent og ventilasjonen på fullt lukter det ekstremt malingindustri over hele tomta...
    Håper virkelig at lukta forsvinner etterhvert, den er det eneste negative med Bengalacken.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ta det med ro, den forsvinner (eller man kanskje ikke merker den lenger )

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    eller man kanskje ikke merker den lenger
    Hehe, får knekke noen hjernesceller til på strøk to i kveld. Merker den kanskje mindre da...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ekstrem!

Helde på å mala sjølv no, men resultatet kan nok ikkje måla seg med den pertentlige Mr. Hunsbedt:-) fryd å følga med på tråden din.

Side 94 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •