Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 92

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 92 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 1,821 til 1,840 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    La oss krysse alt av fingre og tær for at alt fungerer ypperlig, det hadde vært blodig urettferdig om noe slikt skulle skje.
    Det hadde vært urettferdig, ja. Problemet ble litt mindre med alle akustikkplatene på plass, men det er der fremdeles. Satser alt på at ett teppe vil fjerne mye/alt!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ups... jeg mangler ord. For et prosjekt!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    986
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det hadde vært urettferdig, ja. Problemet ble litt mindre med alle akustikkplatene på plass, men det er der fremdeles. Satser alt på at ett teppe vil fjerne mye/alt!
    Du er ikke redd for å overdempe med all ullen du hiver i veggen din?
    Jeg skjønner at det er bare å ta det ut igjen hvis det blir for mye, men bør ikke dempingen avgjøres litt av høyttalers egenskaper og lyden i rommet etter dette er installert?

På den andre siden så kanskje det blir billigsalg på 100mm akustikkplater om litt :lol:

Fantastisk prosjekt som vil stå som referanse i mange år fremover.

Lykke til videre.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har fått en del kvadratmeter for mye i henhold til bestillingen (de har rundet opp til hele kasser, selvfølgelig), så betyr ikke det at alt skal brukes. Men fronten av rommet skal dempes godt. Jeg har god erfaring med dette fra første kinoen jeg hadde. Da ble det brukt vanlig Glava, tykke gardiner og store absorbenter.

Forskjellen fra min første kino og denne er at nå bruker jeg akustikkplater. Disse er mye tyngre og har en relativt hard overflate. De demper og reflekterer mye jevnere enn vanlig Glava. Bortsett fra noen problemer med det som antakelig er flutterekko (mellom betonggulvet og det krumme taket i stjernehimmelen), høres rommet rimelig bra ut når jeg tar klappetesten. Det virker ikke for dødt heller. Jeg må muligens justere plassering og mengde når teppe og stoler kommer på plass. Og det blir enkelt, slik rommet er bygd opp med avtagbare/nedvippbare rammer.

Jeg kan vel også inrømme at lyddesignet rommet skal ha heller mot det veldempede. Lyd er jo en subjektiv opplevelse, der oppfattelsen av den er sterkt farget av preferanser hos lytteren. Hvis rommet i mindre grad farger lyden slik at opptaket blir "renere" gjengitt, er det mine preferanser. Dette oppnås gjerne i et rom som ikke genererer for mye uønskede refleksjoner. Hva så med de "ønskede" refleksjoner? Det er disse som skal gjøre rommet behagelig å være i, å snakke i, og til slutt å høre reprodusert lyd i. Og for å få dette til monterer jeg foreløpig opp så mye akustikkplater at det demper for førsterefleksjoner på alle steder i rommet der en stol kommer til å stå. Så får jeg se om det er for mye, for lite, eller akkurat passe.
    Gleder meg til å nok en gang teste mine kjære Coral BETA8 i kinoen i helgen. Da vil jeg få litt indikasjoner på hvor det bærer hen...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen fra min første kino og denne er at nå bruker jeg akustikkplater. Disse er mye tyngre og har en relativt hard overflate. De demper og reflekterer mye jevnere enn vanlig Glava. Bortsett fra noen problemer med det som antakelig er flutterekko (mellom betonggulvet og det krumme taket i stjernehimmelen), høres rommet rimelig bra ut når jeg tar klappetesten. Det virker ikke for dødt heller. Jeg må muligens justere plassering og mengde når teppe og stoler kommer på plass. Og det blir enkelt, slik rommet er bygd opp med avtagbare/nedvippbare rammer.
    Klappe testen er i min mening en ukorrekt måte å teste akustikken i ett rom, selv for en kjapp test. Og egentlig helt ubrukelig i en hjemmekino.

Grunnen til det er at å klappe i hendene produserer bare en liten del av frekvens området som skal brukes og behandles (20-20KHz). I tillegg er denne testen slik at lyden høres nesten hvor den blir produsert, noe som aldri skjer i virkelighet.

Med din bakgrunn så regner jeg med at du vet hvordan du skal teste akustikken men det er viktig å presisere det for alle som følger tråden din. Det finnes så mange myter og usannheter på avforum.....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klappetesten har sin (begrensede) verdi akkurat som knipsing, smatting og andre tilsvarende metoder som alltid er tilgjengelige, uansett hvor man er og uavhengig av hva man har med seg (om man har armer da vel og merke). Jeg tror ingen anser klappetesten som en pålitelig målemetode og heller ikke at det er en stor usannhet som besudler så mye, kun en enkel, repliserbar måte å få en indikasjon av f.eks etterklang og ekkoeffekter. Det finnes sågar mennesker som påviselig behersker ekkolokasjon, så helt verdiløst er det nok ikke, selv for vanlige dødlige.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at veldig mange lyder har sitt opphav ganske nær ørene, nemlig munnen og fra kroppen forøvrig. Du som vet ett og annet om psykoakustikk vet jo hvor godt øre-hjerne-mekanismen fungerer og spesielt i forhold til å justere for taletydelighet etter svært ulike akustiske forhold. Jeg vil si det er langt fjernere fra virkeligheten med kunstig reproduserte lyder fra et par høyttalere på mange måter, enn lyder som oppstår nær ørene.

Som du sier har selvsagt Hunsbedt mer kunnskaper enn hva klappetesten krever, samtidig som han jo har oppholdt seg i dette rommet i noen (godt dokumenterte) hundre timer, fra rommet var bare flater til i dag, så han har angivelig en viss formening om hvordan det arter seg akustisk og hvilken påvirkning den endelige innredningen i det ferdigstilte rommet vil ha.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gwandarion her sier, så brukte jeg klappetesten bare for å teste hvor i rommet det er "dødt" og hvor det er "levende". Jeg stoler selvfølgelig ikke på den som et endelig resultat. Klappelyd produserer antakelig bare et snevert frekvensområde, men gir alikevel en indikasjon på hvor enkelte problemer kan ligge.

Ellers må jeg presisere at jeg ikke er akustiker eller har spesielt greie på akustikk. Jeg er postmann, og som alle vet kan postmenn brukes til litt av hvert. Men jeg setter umåtelig stor pris på kunnskap servert av andre i tråden min, det er sånn jeg vil ha det. Er jeg på helt feil vei, ser jeg gjerne at dere griper inn, så ikke vranglære blir (for ofte) servert i god tro!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,jeg har full tro på at innen Mr. Hunsbedt har fått "tunet" kinoen sin så er han i alle fall i nærheten av utdannet akustiker,noe som i fremtiden muligens kan komme til nytte for enkelte naboer som ikke skjønner bæret uansett hvor mye de leser om emnet.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva folk måtte mene, så er det noe lunt og behagelig i et dempet rom. Det er noe med stillheten og atmosfæren som oppstår. Og skulle det bli for mye, så har du alle muligheter til å justere etterpå.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klappetest eller ikke. Så lenge det er relativt lett å (legge til og) fjerne dempemateriale så er det Hunsbedt gjør nå helt rett i mine øyne - og kanskje etterhvert ører.

Det nytter lite å måle seg til tiltak før mer er på plass som gulvtepper og til dels møbler. Selv tok jeg meg tid til en grovmåling da jeg dempet rommet mitt med å empirisk flytte rundt på dempemateriale. Men sluttresultet var ikke helt likt testingen, men jeg fikk viktige signaler på hvor tiltakene hadde mest effekt. har du, Hunsbedt, gjort noe slikt i forkant?

Selv er jeg nok tilhenger av litt 'for mye' demping vs 'for lite'. Akustikken blir som Tols bemerker behagelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tror ikke det vil egne seg som høyttalerstoff. Det vil nok ta en del diskant, for selv om det er tynt, er det ikke åpent nok som høyttalerstoff. Dynabel har bra høyttalestoff som er ca 80cm bredt, om jeg ikke husker feil.
    Takker for tilbakemelding! Det var synd for jeg ser for meg at det ikke blir så pent å trekke med høyttalerstoff. Kinoen min er 5,4 m bred, slik at det blir en relativt stor flate. Kan det bli pent med høyttalerstoff da?
    *
    Håper på fyldig bildeoppdatering ila helgen! Er blitt dagens høydepunkt å få med seg de siste oppdateringene fra prosjektet ditt. Utrolig håndtverk og masse inspirasjon for oss som snart begynner byggingen! Stå på!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på eBay så er det fullt mulig å få tak i høyttalerstoff i mange forskjellige farger og teksturer. Så det er vel egentlig mest fantasien og evt. ens egen estetiske sans som avgjør om det blir pent eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Klappetesten har sin (begrensede) verdi akkurat som knipsing, smatting og andre tilsvarende metoder som alltid er tilgjengelige, uansett hvor man er og uavhengig av hva man har med seg (om man har armer da vel og merke). Jeg tror ingen anser klappetesten som en pålitelig målemetode og heller ikke at det er en stor usannhet som besudler så mye, kun en enkel, repliserbar måte å få en indikasjon av f.eks etterklang og ekkoeffekter. Det finnes sågar mennesker som påviselig behersker ekkolokasjon, så helt verdiløst er det nok ikke, selv for vanlige dødlige.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at veldig mange lyder har sitt opphav ganske nær ørene, nemlig munnen og fra kroppen forøvrig. Du som vet ett og annet om psykoakustikk vet jo hvor godt øre-hjerne-mekanismen fungerer og spesielt i forhold til å justere for taletydelighet etter svært ulike akustiske forhold. Jeg vil si det er langt fjernere fra virkeligheten med kunstig reproduserte lyder fra et par høyttalere på mange måter, enn lyder som oppstår nær ørene.
    Jeg synes at de testene du nevner er helt ok å bruke i et vanlig oppholdsrom (for eks stua) men hovedproblemet i en kino er at de er, i min mening, til ingen hjelp for å få rommet til å være nøytralt.

Det jeg skrev var vel litt rask og utydelig, jeg prøver en gang til:
    1) Klappe testen har et så begrenset frekvens området at det lille frekvens området som blir testet kan ikke brukes til å vurdere akustikken i et rom. Den interessant delen av testen er at den er en slags impuls type test. Men igjen siden frekvens området er så begrenset så blir det ikke en god impuls test eller.
    Sett mange tynne (30mm?) akustikk plater på 4 vegger og tak i et rom uten noe særlig logikk/erfaring og denne testen vurderer rommet som bra dempet. Feil. Rommet er egentlig elendig dempet (overdempet i det øverste frek området og ikke noe i bass området).

2) Siden lydkilden er så nær ørene (<50cm) så ser jeg ikke hvordan klapptesten kan hjelpe med å vurdere hvordan høyttalerne plassert foran or rundt skal låter fra sitteposisjon. Tidsdifferansen hendene-ørene og hendene-veggene-ørene blir uansett ikke representativt for tidsdifferansen mellom høyttaler-ørene og høyttaler-veggene-ørene.
    Er man uheldig så blir tidsdifferansen hendene-ørene og hendene-veggene-ørene over 20-25ms og da høres det som ett ekko mens tidsdifferansen mellom høyttaler-ørene og høyttaler-veggene-ørene kan være mye mindre (og derfor blandes sammen av hjernen).
    Å bruke en klappetest hvor en person klapper rett foran disktanken og en annen person hører fra lytteposisjon er en mye bedre test.

Det er ikke så lett å forklare men jeg håper at jeg ble tydeligere nå.
    Jeg ønsker ikke å starte en lang diskusjon, jeg hadde bare lyst å opplyse om hvor lite verdi denne type testen har.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Vel,jeg har full tro på at innen Mr. Hunsbedt har fått "tunet" kinoen sin så er han i alle fall i nærheten av utdannet akustiker,noe som i fremtiden muligens kan komme til nytte for enkelte naboer som ikke skjønner bæret uansett hvor mye de leser om emnet.
    Forhåpentligvis har jeg lært i hvertfall noe om akustikk når rommet er "ferdig" tunet. Men akustikk er et komplisert fag som krever flere års utdannelse og erfaring, så jeg kommer neppe til å gjøre noe mer en å berøre overflatehinnen i emnet...:roll:

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Uansett hva folk måtte mene, så er det noe lunt og behagelig i et dempet rom. Det er noe med stillheten og atmosfæren som oppstår. Og skulle det bli for mye, så har du alle muligheter til å justere etterpå.
    Jepp, det er slik jeg vil ha det, lunt og stille. Og det vil bli veldig enkelt å justere inn mengden demping senere.

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Klappetest eller ikke. Så lenge det er relativt lett å (legge til og) fjerne dempemateriale så er det Hunsbedt gjør nå helt rett i mine øyne - og kanskje etterhvert ører.

Det nytter lite å måle seg til tiltak før mer er på plass som gulvtepper og til dels møbler. Selv tok jeg meg tid til en grovmåling da jeg dempet rommet mitt med å empirisk flytte rundt på dempemateriale. Men sluttresultet var ikke helt likt testingen, men jeg fikk viktige signaler på hvor tiltakene hadde mest effekt. har du, Hunsbedt, gjort noe slikt i forkant?

Selv er jeg nok tilhenger av litt 'for mye' demping vs 'for lite'. Akustikken blir som Tols bemerker behagelig.
    Jeg har ikke gjort annet en å se på rommets størrelse (6,59 x 4,86 x 2,45) før påbygging av rammene for å sjekke hva som kanskje kan bli problemområder.
    Vet ikke helt om frekvensene jeg får ut blir reelle, siden rommets rammer bygger ut en del. Vil anta at det også kan være vanskelig å bruke slike programmer med mitt tak som er kurvet. Det gir antakelig, som tidligere nevnt, en del ekstra lydmessige utfordringer. Skal man måle med avstander til rommets stofframmer, eller helt inn til harde vegger, for eksempel?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Det er ikke så lett å forklare men jeg håper at jeg ble tydeligere nå.
    Jeg ønsker ikke å starte en lang diskusjon, jeg hadde bare lyst å opplyse om hvor lite verdi denne type teste har.
    Takker for innspill og forklaringer, forstår nå hvorfor man ikke skal legge for mye i verdien av denne overfladiske testen!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis du søker på eBay så er det fullt mulig å få tak i høyttalerstoff i mange forskjellige farger og teksturer. Så det er vel egentlig mest fantasien og evt. ens egen estetiske sans som avgjør om det blir pent eller ikke.
    Faren her er at man fort får en litt annen nyanse enn man så for seg.

Innlegg nr 232.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...iy-duk-12.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Faren her er at man fort får en litt annen nyanse enn man så for seg.

Innlegg nr 232.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...iy-duk-12.html
    Ja, det er vel fullt mulig å gå på en smell der...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke tid til så mye denne helgen siden jeg var på jobb lørdag, men litt ble da gjort. Fikk hengt opp Scenemolton på veggen bak lerretet, og ut på hver side frem til dørrammene på hver side. Dette gikk mye bedre enn jeg hadde sett for meg. Moltonen ble stiftet fast i toppen, mens jeg brukte lim i bunnen og på litt av sidene. Fikk den stram og fin, så nå mangler det bare noen svartmalte lister over stiftene. Gulv og tak bak lerretet skal males matt sort, mens det som er synlig av gulvet på frontplattingen skal dekkes med sort molton. Lurte litt på å bruke teppe der, men det blir helt feil. Dessuten demper molton lys fra lerretet bedre.

Jeg tok skråsidene først, ellers hadde mengden molton blitt helt uhåndterlig. Det gikk med 1,5m i bredden til dette, og det passet helt fint fordi bredden på rullen er tre meter, så da ble det kappet til begge sidene på en gang.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6022-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6023-jpg

Brukte stiftemaskinen i toppen, og limte den ene sida og bunnen. Brukte CRC PowerStick, og det var sannelig et bra lim. Dyrt, men mye på boksen og bra heft. Det var også fint mulig å ta av stoffet igjen for justeringer:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6024-jpg

Resultatet. Sprøytet også de fire doble stikkene med ovnssprayen, slik at de passet til moltonen 8) :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6025-jpg

Nå er det ikke lenge før "bakrommet" forsvinner. Regner med at det blir mørkt bak der når både tak og gulv blir malt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6027-jpg

Som planlagt så ble det også tid til en liten lyttetest i kveld. Koblet opp igjen mine 30 år gamle Coral Beta8, fant frem en forsterker og noen andre bokser, og fyrte opp noe musikk. Må si at jeg er temmelig bra fornøyd så langt. Jeg vet hvordan Betaene høres ut, de kan være dårlige på rotete innspillinger. Jeg holdt meg derfor til materiale jeg kjenner godt. Lyden var temmelig jevn i hele rommet. Spesielt i bassen. Disse går antakelig ikke dypere enn rett under 40Hz, men det som kom ut av bass ble fint fordelt. BEF skrev tidligere at den dempede bakveggen kunne hjelpe meg med romnoder, og foreløpig kan det se ut som om han har rett. Det skal bli spennende å prøve oppsettet mitt med subber!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6031-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6028-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro at du har fått testet lyd! Likte det limet du har brukt...er jo veldig til hjelp hvis man faktisk kan justere moltonen etter at man har lagt den på. Akkurat DET ser jeg for meg kan bli nyttig her hjemme også etterhvert.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stjernehimmelen din er bare helt utrolig! :shock:

Side 92 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •