Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 91

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 91 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 1,801 til 1,820 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hehe...rommet er ikke bredere en 4,86 liksom Har til dags dato faktisk ikke sett en kino her inne som er så bred, så du tar hjem pokalen der også Jeg ender, dessverre, opp med 86cm mindre i bredden enn deg, men okkesom tror jeg jeg blir fornøyd.
    Forøvrig er den stjernehimmelen utrolig imponerende. Har sett en del amerikanske kinoer, og din står tvert imot ikke tilbake for noen av de.
    Man får aldri nok bredde, vet du. Og hos meg blir "ferdig" rombredde ca 444cm, siden den fremste delen avrommet har 100mm tykke akustikkplater, med like mye luft bak.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bifalles!
    Samtidig skal jeg være ærlig nok til å innrømme at "farta" til RuneW av og til har gått meg på nervene, for å si det pent.
    Dermed rangerer jeg prosjektet til Hunsbedt som en klar vinner!

Samtidig synes jeg nok at vi slett ikke skal glemme Akto og Bef.
    Førstnevnte la vel i sin tid "lista" mtp avanserte løsninger og romkonstruksjon , som nok har ligget i bakhodet for mang en kinobygger....
    Enig.

Men vi må ta underholdningsverdien med i vurderingen også da, Jan

Og når jeg tenker etter har nok aktos første byggetråd mye av æren for at jeg selv begynte med de greiene her.

Uansett begynner det å bli vanskelig å finne på nye lovord om denne konstruksjonen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Hunsbedt har jo klart å formidle sitt prosjekt på en forbilledlig måte, han skal ha for det!
    ---
    Btw: Lenge siden jeg har sett noe til deg, Torstein? Er det slutt på oslo-turene dine?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Stjernehimmelen gir virkelig en fantastisk dybde. Er det slik at du lett kan kjenne igjen stjernetegnene på himmelen også?
    Nå mangler du bare å få programert stjerneskudd

Hva slags farge skal du ha på teppe og stoler/sofa?

Fortsatt helt rått dette her.
    Som Soundfre@k siterer, så stemmer det at stjernehimmelen er en kopi av den faktiske stjernehimmelen her vi bor, justert etter himmelretning lokalt, den 27. 12. 08. Klokkeslettet husker jeg ikke helt (ettermiddag), har ikke papirene foran meg. Anledningen er da tvillingene våre kom til verden.

Teppet blir sort, muligens med ørlite blått eller rødt. Stoler (7 eller 8) i sort skinn. Hadde jeg hatt bedre råd ville jeg gått for stoler i sort microfiber. Mye bedre lydmessig...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Hunsbedt har jo klart å formidle sitt prosjekt på en forbilledlig måte, han skal ha for det!
    ---
    Btw: Lenge siden jeg har sett noe til deg, Torstein? Er det slutt på oslo-turene dine?
    Veldig OT, beklager internkommunikasjonen folkens...

Ja, det har blitt kraftig redusert, Jan. Har bytta jobb.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Uansett begynner det å bli vanskelig å finne på nye lovord om denne konstruksjonen
    Det trodde jeg også, men så kom siste bildet med stjernekartet til taket.

Utroliigkulpetimeterfantast kom plutselig inn i hodet mitt :roll: Det ordet har jeg aldri brukt før.......

Faktisk synes jeg ofte stjernetak er litt harry noen ganger, men dette er uberkult og kunne jeg faktisk ha tenkt meg selv. DET sier litt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

Men vi må ta underholdningsverdien med i vurderingen også da, Jan

Og når jeg tenker etter har nok aktos første byggetråd mye av æren for at jeg selv begynte med de greiene her.

Takker for dine ord, Det er utrolig oppmuntrende! Og når det gjelder fine inspiratorer her, så vil jeg også nevne din byggetråd, tols! Du er kunnskapsrik så det holder, og jeg gleder meg til å få besøk av deg (og Scrooge)!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig OT, beklager internkommunikasjonen folkens...

Ja, det har blitt kraftig redusert, Jan. Har bytta jobb.
    Synd, mtp besøk. Men et jobbskifte er ganske sikkert til det bedre, for din del!
    /OT

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Ja, får da håpe at jeg ikke leder noen på villspor, det hadde vært ille!
    Som nevt i svar til tols1, du er hjertelig velkommen anytime!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker for dine ord, Det er utrolig oppmuntrende! Og når det gjelder fine inspiratorer her, så vil jeg også nevne din byggetråd, tols! Du er kunnskapsrik så det holder, og jeg gleder meg til å få besøk av deg (og Scrooge)!
    Hehe, ja vi har vel delvis lovet (truet med) et besøk Jeg ser mer og mer frem til det!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi to, Torstein!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Soundfre@k siterer, så stemmer det at stjernehimmelen er en kopi av den faktiske stjernehimmelen her vi bor, justert etter himmelretning lokalt, den 27. 12. 08. Klokkeslettet husker jeg ikke helt (ettermiddag), har ikke papirene foran meg. Anledningen er da tvillingene våre kom til verden.
    Utrolig kult :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobba litt videre med akustikkplatene de siste par dagene. Er ferdig med 100mm platene, og har hengt opp litt 50mm. To av de nedvippbare rammene i taket får foreløpig 80mm plater. Planen er å bruke de tykkeste platene forrest i kinoen, på vegg og i tak, og så gå nedover på tykkelsen bakover i rommet, ned til 50mm . Har ikke planlagt noe på veggene ved siden av bakre rad og bakover. Skal jeg ha noe her blir det i tilfelle diffusorer og absorbenter.

Planen videre er å bygge runde absorbenter nederst i noen av søylene, med 50mm akustikkplater utenpå. Er litt spent på hvordan dette vil fungere. Gjør det ikke det, så er det bare å sette inn noe annet.

Her er litt bilder fra de siste par dagene:

Som tidligere nevnt, de forreste rammene skal også skjule deler av sceneteppe, derfor er det ikke plass til mer enn 50mm akustikkplater her. Her ses en ferdig kuttet plate, med forsenkinsspor:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6001-jpg

Monteres slik:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6004-jpg

Og sånn ble det (Vet ikke om det er noen hensikt å ha noe i "bøyen". Det blir langt fremme i rommet, og rammen svinger utover...):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6005-jpg

Satte inn to plater (den ene delt) i rammen ved siden av stolrekkene. Så får vi se om det blir mer eller, mest sannsynlig, mindre akustikkplater her:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6007-jpg

Lister som blir holdere for akustikkplater i takrammene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6009-jpg

Her er den fremste rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6013-jpg

Med påskrudde lister:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6016-jpg

Og 80mm akustikkplate:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6017-jpg

Her er venstre vegg, ferdig med 100mm platene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6021-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det trodde jeg også, men så kom siste bildet med stjernekartet til taket.

Utroliigkulpetimeterfantast kom plutselig inn i hodet mitt :roll: Det ordet har jeg aldri brukt før.......

Faktisk synes jeg ofte stjernetak er litt harry noen ganger, men dette er uberkult og kunne jeg faktisk ha tenkt meg selv. DET sier litt.
    Enig, det kan lett bli harry. Det har jo ikke så mye å gjøre for verken film eller musikk. Men det øker trivselsfaktoren når man er i kinoen. Jentene liker den veldig godt, og vil ha den på hver gang de er i rommet.

Lydmessig kan den imidlertid kanskje bli en katastrofe for rommet. Da spesielt siden den har velvet tak. Står jeg rett under den, på betonggulvet, får jeg en merkelig lydeffekt når jeg klapper i hendene. Vil tro det er en slags flutterekko-effekt.:-? Håper VIRKELIG dette forsvinner når jeg får inn et tykt og godt teppe...
    Det er bare rett under midten av stjernehimmelen denne effekten er merkbar. Den avtar kraftig ut mot sidene i rommet. Husker advarslene jeg fikk da jeg nevnte tankene om velvet/buet tak for et par år siden. Håper ikke "forbannelsen" har slått til...
    Nå skal det jo også nevnes at rommet er nesten tomt. Det skal altså inn både teppe og stoler, så jeg håper virkelig at denne effekten avtar/forsvinner da.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi to, Torstein!:-D
    Tre om det er plass i bilen til gullrattinnehaveren 8-) Jeg som Torstein bytter litt på jobb, men jeg får antageligvis mer fri utav det og kan ta igjen det forsømte ovenfor dere og hobbyen. Noen må jo også ta ansvaret som QA for inspeksjon av dette prosjektet og signere sertifikat for Norges villeste anneks. Det vi ser på bildene er jo for godt til å være sant, minst...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Tre om det er plass i bilen til gullrattinnehaveren 8-) Jeg som Torstein bytter litt på jobb, men jeg får antageligvis mer fri utav det og kan ta igjen det forsømte ovenfor dere og hobbyen. Noen må jo også ta ansvaret som QA for inspeksjon av dette prosjektet og signere sertifikat for Norges villeste anneks. Det vi ser på bildene er jo for godt til å være sant, minst...
    Kan du ikke bare slenge deg med en buss til Sarons dal til sommeren da :?: :lol:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig kan den imidlertid kanskje bli en katastrofe for rommet. Da spesielt siden den har velvet tak. Står jeg rett under den, på betonggulvet, får jeg en merkelig lydeffekt når jeg klapper i hendene. Vil tro det er en slags flutterekko-effekt.:-? Håper VIRKELIG dette forsvinner når jeg får inn et tykt og godt teppe...
    Det er bare rett under midten av stjernehimmelen denne effekten er merkbar. Den avtar kraftig ut mot sidene i rommet. Husker advarslene jeg fikk da jeg nevnte tankene om velvet/buet tak for et par år siden. Håper ikke "forbannelsen" har slått til...
    Nå skal det jo også nevnes at rommet er nesten tomt. Det skal altså inn både teppe og stoler, så jeg håper virkelig at denne effekten avtar/forsvinner da.
    La oss krysse alt av fingre og tær for at alt fungerer ypperlig, det hadde vært blodig urettferdig om noe slikt skulle skje.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Decomoltonen er veldig tynn. Oppspent og strammet er den også lett å blåse igjennom. Selv om høyttalerstoff er bedre, så blir det nok ikke helt galt med decomoltonen heller!
    Er Decomolton så tynt at det er mulig å bruke dette i en baffelvegg foran alle fronthøyttalerene?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hehe, her er et behov jeg ikke visste at jeg hadde. Selvfølgelig må jeg jo ha en slik QA på plass, gjerne med sertifikater og godkjennelse. Som du sier må noen ta ansvaret for dette, og du er naturligvis den rette for dette ærefulle oppdrag. Ser derfor med glede frem til inspeksjon!

Og som Counterpointer nevner, så er det kanskje flere også som kan tenke seg nedover til sørlandet, og buss er vel ikke så dumt...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Er Decomolton så tynt at det er mulig å bruke dette i en baffelvegg foran alle fronthøyttalerene?
    Nei, jeg tror ikke det vil egne seg som høyttalerstoff. Det vil nok ta en del diskant, for selv om det er tynt, er det ikke åpent nok som høyttalerstoff. Dynabel har bra høyttalestoff som er ca 80cm bredt, om jeg ikke husker feil.

Side 91 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •