Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 90 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 3428
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DU VERDEN

Ikke mange som kan skilte med stjerner fra skyfri himmel hver kveld

Du har gjort en fantastisk jobb rett og slett - tok en tur i speilet,og JA...- jeg var grønn av missunnelse
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble bare helt rått!!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett å finne ord her.

Kunst rett og slett,både kino og bilde.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig?!?! ser jo ut som en av de kinoene en gal amerikaner har! Fy svarte, skal du lage høyttalere selv eller har du planer på å kjøpe inn i snareste fremtid? :grin: :grin: :grin: :grin:

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på bølgen! Helt utrolig rom!
    Min tråd

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare et tidsspørsmål om når dette rommet havner i denne tråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...88#post1905988
    Det sier vel sitt....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fine kommentarer på resultatet hittil, folkens. Jeg rekker rett og slett ikke å svare dere alle personlig i kveld. Må prioritere nye oppdateringer...

Det har blitt nevnt at jeg har stor tålmodighet. Kan nok stemme det, men fruen har nok enda større tålmodighet med meg. Hun har så vidt tittet på kommentarene deres, og jeg lovte også å si fra henne at hun er veldig snill som lar meg få holde på med denne tidkrevende hobbyen! DET er en sannhet uten modifikasjoner! :grin:

------------------------------------------

Så over til dagens lille oppdatering. Blir ikke så mye i dag siden jeg MÅ prøve å komme i seng før midnatt. Går snart i svime etter en tøff byggehelg, med barnepass og fruen på jobb.

Jeg begynte med å ta de to fremste rammene av. Det er under disse at førsterefleksjonene for første stolrad vil komme. Som tidligere nevnt, så bygger rammene ut ca 20cm fra vegg, og det er her jeg skal bruke de 100mm tykke akustikkplatene.
    Her er bilder:

Det blir plass til tre stk akustikkplater (60 x 120cm) i rammeverket bak stofframmene. De må i tillegg deles, pga bredden på rammene. Som man ser så går ikke rammeverket helt frem til plattingen. Dette fordi det blir et hulrom her som sceneteppet skal kjøres inn i. Derfor vil det mellom rammeverket og frontplatting bare bli brukt 50mm akusikkplater. Disse skal felles inn direkte i stofframmen, bak "buen", og bort til der 100mm-platene begynner:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5985-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5986-jpg

For å unngå at akustikkplatene kommer borti stoffet i rammene, valgte jeg å ta bort en smal remse slik at platene kan felles inn ca 1cm bak stoffet. Det blir da litt grunnere bak akustikkplatene, men tror ikke det har allverdens betydning.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5987-jpg

For å feste platene kuttet jeg opp noen huntonittbiter. I tillegg rippet jeg noen remser til å legge under platene, slik at de kan justeres i høyden.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5990-jpg

Huntonittbitene ble borret opp og forsenket til skruene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5991-jpg

Prøvemontering. Som vist er avstand til vegg rett her rett i underkant av 9cm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5993-jpg

Ferdig monterte plater. Har testet med rammene over, og alt passet greit:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5995-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5996-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5997-jpg

Her ses hulrommet bak den fremste rammen, der sceneteppe skal gå inn. Her blir det altså lagt inn 50mm akustikkplater i selve stofframmen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5999-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5985-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5986-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5987-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5990-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5991-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5993-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5995-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5996-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5997-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5999-jpg  

Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5982-jpg
    o_O

Så rått at det fortjener å bli quotet på denne siden også. Minst!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ååååå guuud bedre for en lekkerbisk dette kommer til å bli.

Den blå lysstripa i taket gjordet underverker, passer sykt bra inn.

Gratulerer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stjernehimmelen din ser bare helt fantastisk ut. Tror neimen ikke jeg har sett en stjernehimmel kommer mer til sin rett enn på dette bildet fra kinoen din! Her ser det jo faktisk ut som man ser rett ut i verdensrommet

Bildet gir også et bra inntrykk av dimensjonene på kinoen, og det er ikke vanskelig å forestille seg at dette vil bli helt bibelsk

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg selv i å finne på nye superlativer når jeg leser denne tråden

Det er 2 tråder på dette forumet som har gitt meg mer en noe annet, Din og RuneW sin.
    Mennesker som kreerer slike smykker, det være seg for byggingen, resultatets eller begges skyld, fortjener statsstøtte for kunstnekrisk berikelse av folket. Ord blir fattige osv...

Du er kommet på listen over "oppslagsverk og problemløsning" i mitt eget byggeprosjekt. En særdeles kort liste
    Nå jobber jeg med tegning av el. AV og nett, elektrikkeren min ville ha det, jeg har innsett at dette er avgjørende for kinoens fremtid fordi jeg bygger litt anderledes en deg - kinoboks med "add-on" kulisser - mot din helintergrerte løsning. Sistnevnte krever at man kommer gjennom dagen uten legemidler eller kan gå rundt huset uten å bli svimel

Jeg håper virkelig du finner et nytt prosjekt som beriker livet ditt etter dette Så lenge det har med A/V å gjøre har du vår fulle støtte

Dagens Tips:
    La tak på badet i går og fant ut at Moelven bruker Biltema klips Med klips får man ingen synlige spikerhull i panelet (Glimrende ved ferdigbehandlet/lasert panel) :
    Moelven klips
    Biltema klips

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig! Snadderpadder, altså!

Ajour i tråden igjen, og dette er helt fantastisk! Så herlig å få opp stoff på veggene, det gir så mye effekt! Og sammen med nydelig stjernehimmel og deilig lys! Stå på!

C

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tykt er dette Dekomolton-stoffet du dekker platene med? Må man ha et spesielt lettvevd/tynt stoff?

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott rom! Denne kinoen kommer garantert til å ligge på top 10 her på Av-forum, minst!

Gleder meg til å følge med!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Ååååå guuud bedre for en lekkerbisk dette kommer til å bli.

Den blå lysstripa i taket gjordet underverker, passer sykt bra inn.

Gratulerer.
    Takk! LEDstripsene var et vellykket valg. Egentlig så ble de nr 3, da jeg har prøvd ut to ferskjellige lysslynger først, en med vanlige lyspærer, og en med LED. Men det er uten tvil 5050 RGB-stripsene som er det beste valget, med jevnt lys, dimmbart og valgfri farge.

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Den stjernehimmelen din ser bare helt fantastisk ut. Tror neimen ikke jeg har sett en stjernehimmel kommer mer til sin rett enn på dette bildet fra kinoen din! Her ser det jo faktisk ut som man ser rett ut i verdensrommet

Bildet gir også et bra inntrykk av dimensjonene på kinoen, og det er ikke vanskelig å forestille seg at dette vil bli helt bibelsk
    Ja, må jo til og med selv si at jeg er fornøyd med stjernehimmelen. Det var utrolig kult å se at den nå kan dimmes også. Skal prøve å lage til forskjellige scenarioer med lysene. For eks, lys sakte ned, mens stjernene "står opp".
    Lærekurven blir bratt etter hvert, men det skal bli morsomt å leke med lyssettingen! :grin:

Dimensjonene på kinoen er litt overdrevet i bredde, på grunn av ekstrem vidvinkel. Rommet er desverre ikke bredere enn 4,86m (minus rammer).

Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Det er 2 tråder på dette forumet som har gitt meg mer en noe annet, Din og RuneW sin.
    Mennesker som kreerer slike smykker, det være seg for byggingen, resultatets eller begges skyld, fortjener statsstøtte for kunstnekrisk berikelse av folket. Ord blir fattige osv...
    Hehe, hadde ikke hatt noe mot statstøtte!
    Takk ellers for dine fine ord, jeg blir helt overveldet!

Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Herlig! Snadderpadder, altså!

Ajour i tråden igjen, og dette er helt fantastisk! Så herlig å få opp stoff på veggene, det gir så mye effekt! Og sammen med nydelig stjernehimmel og deilig lys! Stå på!

C
    Takk, ja, det var veldig greit å få stoff på rammene. Og ikke minst å få strøm opp og gå!

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvor tykt er dette Dekomolton-stoffet du dekker platene med? Må man ha et spesielt lettvevd/tynt stoff?
    Decomoltonen er veldig tynn. Oppspent og strammet er den også lett å blåse igjennom. Selv om høyttalerstoff er bedre, så blir det nok ikke helt galt med decomoltonen heller!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...rommet er ikke bredere en 4,86 liksom Har til dags dato faktisk ikke sett en kino her inne som er så bred, så du tar hjem pokalen der også Jeg ender, dessverre, opp med 86cm mindre i bredden enn deg, men okkesom tror jeg jeg blir fornøyd.
    Forøvrig er den stjernehimmelen utrolig imponerende. Har sett en del amerikanske kinoer, og din står tvert imot ikke tilbake for noen av de.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjernehimmelen gir virkelig en fantastisk dybde. Er det slik at du lett kan kjenne igjen stjernetegnene på himmelen også?
    Nå mangler du bare å få programert stjerneskudd

Hva slags farge skal du ha på teppe og stoler/sofa?

Fortsatt helt rått dette her.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner igjen, ja vil tro det. Ikke noe slurv her i gården:

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ja, det er faktisk en tro kopi av stjernehimmelen! Lastet ned Celestia (Celestia: Home) og satte i gang å printe ut de tusen klareste stjernene fra dette kartet.

Her er den nedskalert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-stjernehimmel-fra-celestia3-flipped-cropped-rettvendt-jpg

Antar at noen vil kjenne igjen Karlsvogna (Store bjørn), nordstjerna (Polaris) i Lille bjørn og en del av Vannslangen (Hydra)...
    På grunn av det lille utsnittet blir stjernetegnene litt større inn i virkeligheten. Tror ikke noen vil bry seg om det, bare de klarer å kjenne igjen noen stjerner og stjernetegn...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to tråder her på forumet som fortjener, om ikke statsstøtte, så i hvert fall en æresutmerkelse fra absolutt høyeste hold i AVForum. Det er denne og byggetråden til RuneW.

For min egen del har begge trådene vært grunn god nok til å åpne AVforum for å sjekke etter oppdateringer.

Må innrømme jeg var en smule skeptisk til rødfargen, men satt i kontekst som i det siste bildet her, så er det bare utrolig lekkert

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bifalles!
    Samtidig skal jeg være ærlig nok til å innrømme at "farta" til RuneW av og til har gått meg på nervene, for å si det pent. 8)
    Dermed rangerer jeg prosjektet til Hunsbedt som en klar vinner!

Samtidig synes jeg nok at vi slett ikke skal glemme Akto og Bef.
    Førstnevnte la vel i sin tid "lista" mtp avanserte løsninger og romkonstruksjon , som nok har ligget i bakhodet for mang en kinobygger....:wink:

Side 90 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •