Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 87 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Emaljelakk på listene........ hmmm Du er ikke redd for at de skal "skinne". Tror jeg ville valgt en matt variant.

Ellers ser det strøkent ut. (Ikke noen problemer med bildene på min IPad)
    Joda, de skinner som lort i et lykteglass! Men litt blingbling må da være lov? Ikke kaster de lys på lerretet heller...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Bildene synes fint. Det kan være så enkelt som datoskifte...
    Har opplevd at bildene blir borte dersom jeg bruker ALT for lang tid på å lage innleggene.
    Hehe, går fort 20-30min når jeg skal lage et langt innlegg, med mye bilder. Hvor lang tid har man egentlig?

Du starter med et innlegg laster opp noen filer, minimerer Firefox fordi sjefen kommer og lurer på hvordan det går med arbeidet.
    Jobber en stund for så å komme tilbake for å gjøre ferdig innlegget. Da hender det at det skjer...
    Dette har skjedd noen ganger, ja. Og med sjefen menes selvfølgelig min bedre halvdel!

Emaljelakk på listene, konge!
    Da blir de jo glatte og fine slik at stoffet ikke henger seg fast under oppstrammingen :-)
    Setter pris på at du liker mitt lille blingbling-innslag i kinoen!

Dette er jo nesten så man blir litt bløt i buksene av å lese ;-)
    Helt i orden, så lenge ikke også tårene kommer!

Keep up the good work! 8)
    Doin' my best, Sir!:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Med snepperter (slike som brukes til å feste høyttalergriller) fra Dynabel, borrelås og av og til en eller annen skrue, der man ikke vil se dem.
    EDIT: Glemte å nevne at jeghar brukt noen kroner også på Neodym-magneter fra Clasern (7 og 25kg heft). Dette er den beste måten å feste rammene på og fungerer aldeles utmerket. Nesten alle takrammene bakerst i kinoen er festet med en trevinkel/magnet-kombo. Desverre er dette også den dyreste festemetoden...
    Ah smart! Men jeg ser du ikke har noe bak for øyeblikket. Er det bare midlertidig eller vil du legge noe bak?

Har du noen mål på når kinoen står ferdig? Vi har hytte på Kvinlog, så hadde vært fristende å tatt innom på demo en gang i fremtiden!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Ah smart! Men jeg ser du ikke har noe bak for øyeblikket. Er det bare midlertidig eller vil du legge noe bak?
    Er ikke sikker på hva du mener her? Bak rammene?

Har du noen mål på når kinoen står ferdig? Vi har hytte på Kvinlog, så hadde vært fristende å tatt innom på demo en gang i fremtiden!
    Bare gi beskjed litt i forkant, så skal vi nok ordne demo!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hva du mener her? Bak rammene?
    Dårlig formulert, men ja Når du "knipser" opp rammene på plass på veggen. Har du noe isolasjon eller noe mellom disse og veggen bak, eller er det bare luftrom?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir akustikkplater bak en del av rammene. Og luft bak akustikkplatene igjen (like mye luft som platetykkelsen). Kommer til å bruke 5, 8 og 10cm tykke Rockfon Industrial 60x120cm plater på 1. refleksjonssteder, og ellers bak andre rammer der de virker best.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir akustikkplater bak en del av rammene. Og luft bak akustikkplatene igjen (like mye luft som platetykkelsen). Kommer til å bruke 5, 8 og 10cm tykke Rockfon Industrial 60x120cm plater på 1. refleksjonssteder, og ellers bak andre rammer der de virker best.
    Er det noen smart måte å handle disse platene? Jeg går ut ifra hvis man bestiller gjennom Neumann eller trevarehandel, at det kan bli en veldig dyr frakt? Skulle hatt absorbsjonsplater selv, men vurderer å bare kjøpe ferdige ( Auralex ) for å slippe å lage dem selv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den greieste måten å handle disse på er gjennom din lokale byggvarehandel. Sjekk gjerne prisen hos andre også, slik at du ikke betaler for mye for dem. i tillegg kan det være lurt å be forhandleren om å bestille dem når de skal kjøpe isolering fra samme firma. Frakten kan være rådyr, gjerne en tusenlapp eller mer om de må sende dem med egen bil. Det ser ut til at noen betaler MYE for frakt, mens andre slipper helt unna...

Akustikkplatene er lette å få til selv. Bygg en treramme rundt platee og trekk denne med høyttalerstoff fra Dynabel. Enkelt og greit!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den greieste måten å handle disse på er gjennom din lokale byggvarehandel. Sjekk gjerne prisen hos andre også, slik at du ikke betaler for mye for dem. i tillegg kan det være lurt å be forhandleren om å bestille dem når de skal kjøpe isolering fra samme firma. Frakten kan være rådyr, gjerne en tusenlapp eller mer om de må sende dem med egen bil. Det ser ut til at noen betaler MYE for frakt, mens andre slipper helt unna...

Akustikkplatene er lette å få til selv. Bygg en treramme rundt platee og trekk denne med høyttalerstoff fra Dynabel. Enkelt og greit!
    Knall! Da blir det nok at jeg kaster meg på dette. Hvor manger plater er det i en pakke, jeg tenker først og fremst på 5cm og 8cm. 10 blir for stort!

Takker masse for alle svar sålangt

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Villt med den stjernehimmelen da! 8)
    Og at du gjør det etter hver minste detalj er det ikke tvil om når du maler skruer og Stryker moltonen! noe jeg ikke har sett andre gjøre i kinoer.
    Når du sier hva annet enn rødt så ville jeg sagt den type lilla jeg kaller, kinolilla av en eller annen grunn, kanskje fordi de bruker den på farsund kino og det ser dødsbra ut!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall! Da blir det nok at jeg kaster meg på dette. Hvor manger plater er det i en pakke, jeg tenker først og fremst på 5cm og 8cm. 10 blir for stort!

Takker masse for alle svar sålangt
    Jeg vet faktisk ikke hvor mange det er i hver pakke. Jeg har bestilt 12 kvadratmeter 50mm, 4 kvm 80mm og 8 kvm 100mm. Noe skal i taket, og noe på veggene. Snakket med selgeren, og han sa det var greit å bestille i kvadrat, så jeg regner med at det er det jeg får...
    EDIT (hvor mange i hver pakke): Gikk litt tilbake i tråden min, her er et svar jeg fikk da jeg lurte på det samme. Men vet fremdeles ikke antallet i hver pakke...:

Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    Jeg kan gi info om priser på 50mm og 100mm platene i svart.
    En pakke 50mm koster 549,-
    En pakke 100mm koster 575,-
    Jeg handlet det på Byggmakker Brobekk.
    Jeg fikk ikke noe påslag for frakt. Jeg sa at de kunne bestille det sammen med sin ordre fra Rockwool og det var greit for dem. Tok vel ca 1 uke.

Flott byggverk forresten :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Villt med den stjernehimmelen da! 8)
    Og at du gjør det etter hver minste detalj er det ikke tvil om når du maler skruer og Stryker moltonen! noe jeg ikke har sett andre gjøre i kinoer.
    Når du sier hva annet enn rødt så ville jeg sagt den type lilla jeg kaller, kinolilla av en eller annen grunn, kanskje fordi de bruker den på farsund kino og det ser dødsbra ut!
    Jeg kan jo nevne for deg at vi er en liten eksklusiv klubb her på forumet som stryker vår egen molton. Vil ikke nevne navn. Dere vet hvem dere er...8)

Når det gjelder fargen lilla (kinolilla, bra fargenavn!), så er den fargen "opptatt" for tiden, av den kuleste kinoen her på forumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet faktisk ikke hvor mange det er i hver pakke. Jeg har bestilt 12 kvadratmeter 50mm, 4 kvm 80mm og 8 kvm 100mm. Noe skal i taket, og noe på veggene. Snakket med selgeren, og han sa det var greit å bestille i kvadrat, så jeg regner med at det er det jeg får...
    EDIT (hvor mange i hver pakke): Gikk litt tilbake i tråden min, her er et svar jeg fikk da jeg lurte på det samme. Men vet fremdeles ikke antallet i hver pakke...:
    Antall kan jeg gi svar på :-)
    50mm = 8 stk.
    80mm = 5 stk ( Her er det bare reknet ut på grunnlag av at hver pakke er ca 40 cm tykk).
    100mm = 4 stk ( Også utregnet etter ovenstående formel).
    Antall kvadrat per pakke er jeg for lat til å sjekke nå, da pakkene står innerst i boden og merkelappen garantert står inn mot veggen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se rammene blir trekt, dette blir virkelig bra

Ser du skriver du skal bruke, 5, 8 og 10cm akustikk plater med like mye luft bak. Kan du si litt mer om hvilke plater du skal hvor o.l.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammene mellom fremste søyle og frem til lerret har ca 21cm med luft mellom rammestoff og vegg, så her kommer jeg til å bruke 10cm akustikkplater. Disse vil ha bredest virkning i frekvensområdet, siden de er såpass dype. Har ikke regnet på det (andre kan sikkert svare på det), men tror at disse vil ta refleksjonslyd ned til 200-300Hz i førsterefleksjonsområdet.

Resten av siderammene har 10cm dybde bak rammene, og her vil jeg bruke en blanding av 5-8cm akustikkplater. Få til å begynne med, flere hvis behovet melder seg. På bakvegg er det ikke mer enn 8cm bak rammene. Her er det ikke plass til så mye heller, da mesteparten av veggen består av hylle, dører eller søyler. Og på bakvegg er det viktigst med diffusorer, så den oppgaven får LP-platene mine ta seg av (selv om disse bare antakelig virker i et smalt frekvensområde).

Til slutt skal jeg ha litt plater i taket bak rammene der. Har også vurdert å bygge diffusorer her, men de vil antakelig få dårlig virkning bak den tykke Scenemoltonen. Det er god plass oppe bak takrammene (20-25cm), så her har jeg også mulighet for plassering av Helmholtz-resonatorer på sikt. Disse kan enkelt lages av runde støperør av papp og tettes i den ene enden. De kan dermed lett tunes til rett frekvens ved å justere lengden. Dette tiltaket blir ikke satt i verk før jeg eventuelt finner problemfrekvenser som må tunes bort. Det er ALLTID best å tune et rom mekanisk før man begynner å rydde i den elektroniske, datafikserte enden...

Glemte nesten å nevne taket over scenen, bak lerretet. Her er det satt opp porøse akustikktakplater, over disse er det 10cm Glava Proff-35, og over det igjen 5-10cm luft.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    Antall kan jeg gi svar på :-)
    Takk, det er flere som har spurt meg om dette!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke så mye tid til "stoffing" i kveld, må prøve å få lagt meg litt tidligere i kveld etter noen litt for lange kvelder i det siste.
    Fikk ordnet den ene av de to røde rammene som er igjen. Var veldig spent på om det ville bli problemer med skruing av listene. Det ble det ikke. Stoffet er så tynt at de selvborende skruene lager kun et lite snitt, og det var bare et par skruer som ville dra med seg stoffet rundt. Da var det bare å skru ut igjen og prøve på nytt.

Stiftet først stoffet som vanlig på ene langsiden. Så strammet jeg stoffet passelig hardt på den andre langsiden, men ikke mer enn at jeg kunne trykke ned listene i stoffet. Den første listen var litt tricky, siden den ligger på en bredere lekt. For å finne hullene skrudde jeg skruene halvveis gjennom stoffet slik at jeg med en lommelykt lett kunne se hvor hullet i lekta var, for så å styre skruen på plass. Her et bilde fra monteringen av første lista:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5945-jpg

Og så litt bilder av ferdig stoffet rød vegg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5952-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5950-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5954-jpg

Som dere kan se så får jeg altså denne skjøten mellom to rammer. Det var ikke så mye jeg kunne gjøre for å unngå det, siden Decomoltonen ikke er breiere enn ca 130cm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5961-jpg

Det er lett å se tverrliggerne til rammene gjennom stoffet. Det er fordi jeg har tre 500W lyskastere rett på dem. Dette vil ikke bli noe problem med spottene (20 x 2,7W)...
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5964-jpg

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Råflott

Dette blir meget pent, som forventet. Gleder meg til å se denne kinoen ferdig stå på og lykke til videre.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må le over hvor latterlig bra dette blir og hvor god kompetanse du har på alt du holder på med. Er det noen som fortjener å sette seg ned med film og noe godt i glasset etter endt kinobygging så er det så til de grader fortjent til deg!
    "Stående applaus"

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner virkelig å nærme seg ferdigstillelse nå Hvilken farge skal du ha på søylene?

Side 87 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •