Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 86 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for fine kommentarer folkens! :-D
    Og til Jonas: Du skal ikke se bort fra at det en dag kan dukke opp en bok. Det har sannelig blitt veldig mye å skrive om etterhvert. Inntil videre kan du jo skaffe deg Watt-byggespesialen som kom litt før jul, hvis de har denne i bladbutikkene ennå. Neste byggespesial kommer i februar (i den vanlige Watt-utgaven), og muligens enda en utpå vårparten. Regner også med en Hjemme-hos også, når alt står ferdig forhåpentligvis i slutten av februar. :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet jevnt og trutt med å stifte stoff noen uker nå, og kinoen tar sakte men sikkert en vending mot ferdigstillelse. Er nesten ferdig med den høyre siden, og holder på med den venstre nå etter å ha gjort ferdig rammene på bakveggen.

Jeg har tidligere skrevet om skeive rammer, og fikk i går et eksempel på hvor galt det kan bli. Hadde jeg vært klar over det, så skulle aldri disse kvistbefengte lektene vært brukt til annet enn lekter på et tak! Rette og fine i starten, men etter et par måneder inne så ser noen av dem ikke ut.

Heldigvis finnes det hjelp også for de fortapte, og det skal min far ha takk for. Han har nemlig vist meg hvordan skeivt reisverk kan rettes opp igjen med hjelp av kiler (Kinoen ble bygd av gran som stod her på tomta, og selv om alt ble tørket under press ble endel av støttene skeive, og måtte rettes opp etter montering).

Her er en bildeserie som viser hvordan de skeive lektene kan rettes. Det drøyeste eksempelet viser hvor galt det kan gå med en kvist som er "feilplassert". På en halvmeter lekt var bøyen godt over en cm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5905-jpg

Disse kilene fulgte med vinduene til kinoen. De ble ikke brukt da jeg hadde liggene en del huntonittbiter, og ble derfor spart til en senere anledning. Kjekt å ha (men også lett og lage selv)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5914-jpg

Så brukte jeg multisaga og lagte et lite snitt to tredjedeler ned på lekta midt på bøyen, som vanligvis er på en av sidene for kvisten:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5916-jpg

Så hadde jeg på godt med hvitlim, og dunket nedi kilen så langt som nødvendig for å rette opp lekta. Legg en passelig kloss rett under lekta der kilen står slik at lekta kan rette seg opp:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5917-jpg

Slik ser det ut etter at kilen er saget av og pusset:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5918-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5910-jpg

Resultatet ble et avvik på bare to millimeter på 70 cm. Det kan lett høvles ned, og man har spart seg for mye arbeid om lekta måtte ha blitt byttet. Men aller enklest er det altså å unngå slike dårlige materialer!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5908-jpg

Så til et par bilder av dagens økt. Her er området rundt døra til AV-skapet. Smårammene var ikke gjort helt klare og jeg måtte sette på litt klosser og snepperter slik at rammene ville sitte fast. Så var det bare å stifte i vei. Jeg pleier å stifte langsidene først, og tar hver side fra midten og ut. Kortsidene tas etterpå, og hjørnene festes til slutt. Skal se om jeg ikke kan lage en stiftespesial i helga...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5919-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5923-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som ikke får frem bildene?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se dem jeg heller

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linkene er ugyldige, av en eller annen grunn...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjedde et eller annet krøll på nettet (opplastingen av posten tok fryktelig lang tid) da jeg la opp bildene i går. Jeg hadde lagret posten på Wordpad slik jeg alltid pleier, om noe skulle gå galt. Da jeg etter noen minutter fikk lastet alt opp igjen, fungerte det hos meg. Men bildene ble det sikkert noe feil med. Har lagt dem opp på nytt i dag, håper det er i orden nå!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene fungerer aldeles strålende, selv så langt unna jeg sitter.

Kiletrikset var jo aldeles genialt, forutsatt at lekta eller materialet er ferdig tørket.

Forøvrig er det jo alltid en fryd å lese oppdateringene dine

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker fint nå

Snedig måte å rette opp lektene. Jeg har ikke sett tilsvarende før, og jeg må si at teknikken ser enkel og genial ut.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slike ting som skiller en god håndverker fra en middels Det finnes nesten alltid fikse løsninger på de fleste problemer.

Stor tommel opp til gamlefar ( og hans sønn )

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial måte å rette materialer på! :-D

Gjør det på litt samme måte med stål,men å overføre det til tre har jeg aldri tenkt på,kommer nok garantert til å bli brukt en eller annen gang.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bildene fungerer aldeles strålende, selv så langt unna jeg sitter.

Kiletrikset var jo aldeles genialt, forutsatt at lekta eller materialet er ferdig tørket.

Forøvrig er det jo alltid en fryd å lese oppdateringene dine
    Kiletrikset er fint for kløner som ikke har vett til å plukke gode materialer (som etter tørking ser ut som det har vært et hespetre på Lista etter noen år med kuling fra samme kanten...).
    Nei, fra spøk til revolver, det funker fint på slike lekter og stendere som vrir og bøyer seg etter å ha tørket (for) raskt innendørs.

Synes det er fint med dine tilbakemeldinger her på forumet, og ikke bare i min tråd. Må nok ha navnet ditt på en av stolene slik at vi har en plass ledig om du skulle poppe innom for en film eller to...:-D

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Virker fint nå

Snedig måte å rette opp lektene. Jeg har ikke sett tilsvarende før, og jeg må si at teknikken ser enkel og genial ut.
    Fint å kunne vise en enkel teknikk som kan spare mye arbeid. Skulle ønske jeg kunne så mange slike triks som min far kan...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er slike ting som skiller en god håndverker fra en middels Det finnes nesten alltid fikse løsninger på de fleste problemer.

Stor tommel opp til gamlefar ( og hans sønn )
    Takker!
    Nettopp, og som i svaret til Ak, min far har nok noen flere triks å lære bort!

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Genial måte å rette materialer på! :-D

Gjør det på litt samme måte med stål,men å overføre det til tre har jeg aldri tenkt på,kommer nok garantert til å bli brukt en eller annen gang.

Du kommer garantert til å bruke dette, spesielt hvis du skal sage treverk og tørke det selv. Ikke alt ser like pent ut hvis det har litt dumt plasserte kvister...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt triks med lektene! Dette kommer jeg helt sikkert til å få bruk for selv på en av 48x48 Som skal brukes til spotkassene her.

Har din far noen gode triks for å rette opp lekter som har blitt til "propeller" også eller?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt oppdateringer siden fredag. Har nå trukket alle rammer frem til den fremste på hver side. Disse rammene er litt mer spesielle, med bøy innover mot lerretet. Her skal stoffet ligge under fire spiler på hver side, slik at stoffet følger samme kurve som rammen.

Slik ser rammen ut. Tok den ene ned i verkstedet igjen, for oppmåling, bygging og montering av den fjerde lista (som jeg hadde "glemt" under byggingen for snar et år siden):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5933-jpg

Den fjerde lista skal monteres på lekta der kurven på rammen begynner, slik at stoffet klemmes ned mot rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5934-jpg

Jeg trengte to lister, og freste derfor ut en list som skal rippes på midten. Dermed trenger jeg ikke lage to separate lister, som hver for seg hadde blitt umulige å frese ned:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5938-jpg

Monteres slik:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5939-jpg

Oppe igjen i kinoen med rammen for prøvemontering. Alle lister skrus av slik at de kan finpusses en gang til, og males:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5942-jpg

Maling med fin rød farge, nøye avstemt etter Decomoltonen... (hva annet enn knallrød?)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5943-jpg

80 skruer som må håndmales ned til hvert minste hull. Vel vel, det blir nok garantert en boks spraymaling av samme slag:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5944-jpg

Tok også et par bilder under stofftrekking på lørdag. Begynte med stifter på midten av den ene siden, og stiftet utover mot begge kortsidene men jeg strammet lett på stoffet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5929-jpg

Så stiftes motsatt side. Nå strammes stoffet godt og festes fra midten og ut mot hver side:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5930-jpg

Kortsidene strammes til slutt og stiftes fra den ene til den andre siden. Bildet av dette ble ikke så bra, men selve stiftingen er enkel nok. Jeg har 4-5cm mellom stftene på langsidene og stifter litt tettere på kortsidene. Strammes stoffet mye bør stiftingen være tettere. Hjørnene brettes sammen over på den siden av rammen som passer best til litt stofftykkelse. Skal rammene settes sammen er det altså lurest å ha hjørnebrettene i topp og bunn av rammen.

Vi kommer heller ikke utenom stryking. Alle rammer der midtbretten blir synlig, må strykes. Vel, bør strykes. Strammes stoffet hardt nok trenges dette strengt tatt ikke. Decomolton er så tynt at jeg synes det er greit å stryke bretten slik at man slipper å stremme det så stramt. Dessuten er det fort gjort å feie over med et varmt jern...
    Bare pass på å slå av vanndysen i strykejernet. Glemmes dette blir stoffet garantert flekkete!!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5927-jpg

Her et "litt" overeksponert bilde av testkjøring av LEDspottene m/stjernelys. Begynner virkelig å glede meg til å få dette ferdig...:-D

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5932-jpg

Håper at bildene virker i dag. Samme skjedde som på lørdag. Fem over tolv kan ikke bilder lastes opp mer, og alt låser seg. Fikk ikke opp noe mer med Firefox. Etter hvert gikk det med Exploreren, så denne posten er lastet opp med begge deler...
    Kom på at det dukket opp en feilmelding...Guru meditation- et eller annet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Genialt triks med lektene! Dette kommer jeg helt sikkert til å få bruk for selv på en av 48x48 Som skal brukes til spotkassene her.

Har din far noen gode triks for å rette opp lekter som har blitt til "propeller" også eller?
    Nei, ikke som jeg har sett. Er de vanskelige å bytte så bør de høvles rette på en side, og eventuelt kiles om de er bøyde også. Er det for galt så må de bare byttes.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det problemer med bildene igjen ser det ut som. Virker som serveren her sliter litt i dag.

Venter med å lese hele posten din da den gir litt mer mening når bildene vises :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å legge dem opp igjen før jeg tar kvelden. Irriterende!

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan fester du rammene på veggen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvordan fester du rammene på veggen?
    Med snepperter (slike som brukes til å feste høyttalergriller) fra Dynabel, borrelås og av og til en eller annen skrue, der man ikke vil se dem.
    EDIT: Glemte å nevne at jeghar brukt noen kroner også på Neodym-magneter fra Clasern (7 og 25kg heft). Dette er den beste måten å feste rammene på og fungerer aldeles utmerket. Nesten alle takrammene bakerst i kinoen er festet med en trevinkel/magnet-kombo. Desverre er dette også den dyreste festemetoden...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emaljelakk på listene........ hmmm Du er ikke redd for at de skal "skinne". Tror jeg ville valgt en matt variant.

Ellers ser det strøkent ut. (Ikke noen problemer med bildene på min IPad)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene synes fint. Det kan være så enkelt som datoskifte...
    Har opplevd at bildene blir borte dersom jeg bruker ALT for lang tid på å lage innleggene.
    Du starter med et innlegg laster opp noen filer, minimerer Firefox fordi sjefen kommer og lurer på hvordan det går med arbeidet.
    Jobber en stund for så å komme tilbake for å gjøre ferdig innlegget. Da hender det at det skjer...

Emaljelakk på listene, konge!
    Da blir de jo glatte og fine slik at stoffet ikke henger seg fast under oppstrammingen :-)

Dette er jo nesten så man blir litt bløt i buksene av å lese ;-)

Keep up the good work! 8)

Side 86 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •