Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 84 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for skrytet, Lygren! :-D
    Du nevner litt om akustikken i rommet. Jeg kan nevne at i dag gikk bestillingen på akustikkplater til Rockwool. Det blir noen få kvadratmeter med 10 og 5cm akustikkplater. Blir spennende å se hva det kan gjøre med rommet. Akustikkplatene skal stå bak Dekomoltonen i rammene. Det blir også plenty med luft bak platene(like mye som tykkelsen på akustikkplatene), så de bør kunne dekke et greit frekvensspekter. Jeg har også fin mulighet til å flytte rundt på platene og kommer vel til å prøve meg frem etter hvert som det blir målinger.

En ting som ikke er så greit var at den ene 5-meters LEDstripsen som kom i dag ikke virker på rødt. Prøvde å bytte både kontakter, RGB-kontrolleren og fjernkontrollen uten resultat. Ingen av rødfargene styrt via fjernkontrollen virker. Det som i tillegg var rart er at jeg har skjøtet på en og en halv meter. Denne ekstra lengden virket heller ikke på rødt. Spesialbestilte trafoer på 12V 8A til 5+1,5m sløyfe. Noen som har tips om hva jeg kan prøve? Alle andre farger virker, også hvitt. Kunne faktisk se at de røde LEDene lyste svakt sammen med de andre fargene, men altså ikke alene...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Du nevner litt om akustikken i rommet. Jeg kan nevne at i dag gikk bestillingen på akustikkplater til Rockwool. Det blir noen få kvadratmeter med 10 og 5cm akustikkplater. Blir spennende å se hva det kan gjøre med rommet. Akustikkplatene skal stå bak Dekomoltonen i rammene. Det blir også plenty med luft bak platene(like mye som tykkelsen på akustikkplatene), så de bør kunne dekke et greit frekvensspekter. Jeg har også fin mulighet til å flytte rundt på platene og kommer vel til å prøve meg frem etter hvert som det blir målinger.

En ting som ikke er så greit var at den ene 5-meters LEDstripsen som kom i dag ikke virker på rødt. Prøvde å bytte både kontakter, RGB-kontrolleren og fjernkontrollen uten resultat. Ingen av rødfargene styrt via fjernkontrollen virker. Det som i tillegg var rart er at jeg har skjøtet på en og en halv meter. Denne ekstra lengden virket heller ikke på rødt. Spesialbestilte trafoer på 12V 8A til 5+1,5m sløyfe. Noen som har tips om hva jeg kan prøve? Alle andre farger virker, også hvitt. Kunne faktisk se at de røde LEDene lyste svakt sammen med de andre fargene, men altså ikke alene...
    Har du et multimeter? Da kan du sjekke hvor spenningen stopper, start ved spenningskilden jobb deg gjennom.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arduino

Hei!

Som vi snakket om i dag, så legger jeg inn link som jeg snakket om. Arduino - HomePage mye snadder for automatisering. Har noe forskjellig utstyr og bøker om dette hvis du ønsker å sjekke dette ut. Bare si ifra:-)

Noen linker jeg fant i farten

Movie Theater and Home Automation APP walkthrough - YouTube

ARDUINO, TOUCHOSC, PROCESSING AND RGB STRIP LED CONTROL WITH IPHONE - YouTube

An Arduino controlled electric curtain - YouTube

Alf Kåre

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du prøvde selvsagt å koble til fra andre enden?... Mine har ihvertfall kontakt i begge ender.

Ellers holder du som vanlig imponerende standard, og alt virker utrolig gjennomtenkt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Du prøvde selvsagt å koble til fra andre enden?... Mine har ihvertfall kontakt i begge ender.
    Ja, jeg prøvde omtrent alt, til og med å skifte kontaktene i endene. Til slutt fant jeg da ut hva som var galt, nemlig RGB-kontrollerne. De som fulgte med settene er bare dritt. Hadde fire totalt, og nå er det bare en som virker skikkelig på alle farger. De skal tåle opp til 12V 9A, og siden trafoene er på 8A burde dette ikke være noe problem (med 7,5m 5050 LEDstrips skjøtet sammen på hver trafo). Jeg har sjekket og dobbeltsjekket at koblingene mellom stripsene er rett satt på, så feil her er utelukket.

Problemet hos meg er at det ikke er nok med to strips på fem meter. Jeg må ha to lengder på 7,5m for å komme rundt. For å slippe å kjøre med trafo på fire lengder ønsker jeg å skjøte sammen to deler på hver side. Det mest ideelle hadde vært å ha alt på en lengde, men ulempen er at da blir det fort varmt i enden på stripsen der den er tilkoplet. Så har jeg i hvertfall lest.

Etter å ha holdt på med kopling og sjekking to kvelder på rad ble jeg drittlei og kommer til å kjøpe nye og bedre kontrollere til stripsene. Blir vel ala noe slikt: Dmx Led Dimmer,Led Strip Controller,6 Channels Dmx Decoder - Buy Dmx Led Dimmer,Dmx Decoder,Led Decoder Product on Alibaba.com

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Ellers holder du som vanlig imponerende standard, og alt virker utrolig gjennomtenkt!
    Tusen takk!:grin:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Har du et multimeter? Da kan du sjekke hvor spenningen stopper, start ved spenningskilden jobb deg gjennom.
    Har forsøkt dette. Ikke så lett når kontaktene er en mm fra hverandre, og kortslutningsfaren er høy...
    Stripsene virket fint, det er RGB kontrolleren som har vakkel/feiler.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    Hei!

Som vi snakket om i dag, så legger jeg inn link som jeg snakket om.

Alf Kåre
    Hei tilbake, og takk for tips og linker!!
    Du må snart ta deg en tur oppom! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg prøvde omtrent alt, til og med å skifte kontaktene i endene. Til slutt fant jeg da ut hva som var galt, nemlig RGB-kontrollerne. De som fulgte med settene er bare dritt. Hadde fire totalt, og nå er det bare en som virker skikkelig på alle farger. De skal tåle opp til 12V 9A, og siden trafoene er på 8A burde dette ikke være noe problem (med 7,5m 5050 LEDstrips skjøtet sammen på hver trafo). Jeg har sjekket og dobbeltsjekket at koblingene mellom stripsene er rett satt på, så feil her er utelukket.

Problemet hos meg er at det ikke er nok med to strips på fem meter. Jeg må ha to lengder på 7,5m for å komme rundt. For å slippe å kjøre med trafo på fire lengder ønsker jeg å skjøte sammen to deler på hver side. Det mest ideelle hadde vært å ha alt på en lengde, men ulempen er at da blir det fort varmt i enden på stripsen der den er tilkoplet. Så har jeg i hvertfall lest.

Etter å ha holdt på med kopling og sjekking to kvelder på rad ble jeg drittlei og kommer til å kjøpe nye og bedre kontrollere til stripsene. Blir vel ala noe slikt: Dmx Led Dimmer,Led Strip Controller,6 Channels Dmx Decoder - Buy Dmx Led Dimmer,Dmx Decoder,Led Decoder Product on Alibaba.com

Tusen takk!:grin:
    Den så jo grei ut. Jeg kjøpte New DMX512 PX Decoder Driver 9A Amplifier 12V 24V RGB LED | eBay Tenkte å drive èn 5050-strip med denne, og så koble utgangssignalet parallelt videre til neste strip(s) via RGB-forsterker(e). Jeg har kjøpt RGB SMD 5050 LED Strips Light Signal Amplifier 12V 12A | eBay Dessuten 2 stk 20A powersupply, type DC 12V 20A Regulated Switching Power Supply Universal Safety for 5050 LED | eBay

Har prøvekjørt DMX-dekoderen på èn stk 5050-strip, og fra 12V med alle tre kanaler på fullt trekker den ikke mere enn ca 2,5A. Er litt usikker på powersupplyet mitt, siden strømbegrenseren muligens ikke er helt å stole på. Mulig jeg prøver med et kraftigere supply for å sjekke maks strømtrekk på nytt. Tror det blir greit med RGB-forsterkere, siden jeg da kan ha samme DMX-addresse for alle lys innenfor samme sone.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for veldig gode forslag, Gunnar!
    Jeg skal jo også ha flere LEDstrips kretser: 2stk i taket rundt stjernehimmelen, totalt 15m (kunne jeg ha gått for en lengde her?), belysning under treppenese på frontplatting (5m) og under ved tre forskjellige trapper på bakre platting (ca 1m strips på hver av disse).

Anbefaler du da å kjøre dette gjennom samme DMX dekoder? Det hadde vært veldig greit, da alt dermed styres med sammefjernkontroll. Er det sånn at dette programmeres/settes opp via pc/iPad? Og at man via pc/iPad styrer og setter opp farger?
    Jeg ser at det kunne ha vært greit med litt opplæring her, for opplegget du har virker veldig gjennomtenkt og bra. Kunne svært gjerne ha kjørt samme opplegg hos meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for veldig gode forslag, Gunnar!
    Jeg skal jo også ha flere LEDstrips kretser: 2stk i taket rundt stjernehimmelen, totalt 15m (kunne jeg ha gått for en lengde her?), belysning under treppenese på frontplatting (5m) og under ved tre forskjellige trapper på bakre platting (ca 1m strips på hver av disse).

Anbefaler du da å kjøre dette gjennom samme DMX dekoder? Det hadde vært veldig greit, da alt dermed styres med sammefjernkontroll. Er det sånn at dette programmeres/settes opp via pc/iPad? Og at man via pc/iPad styrer og setter opp farger?
    Jeg ser at det kunne ha vært greit med litt opplæring her, for opplegget du har virker veldig gjennomtenkt og bra. Kunne svært gjerne ha kjørt samme opplegg hos meg...
    Jeg driver og tegner et blokkskjema over opplegget mitt. Jeg kan legge det ut og forklare litt om hvordan jeg har tenkt. Det er meget mulig at det finnes både enklere og bedre løsninger. Har minimal erfaring med ferdige opplegg, så kan ikke si så mye annet enn at de er dyre..

Jeg har kommet såpass langt at jeg kan sende kommandoer fra knapper i Irule og til hvilken som helst DMX-kanal, og til flere kanaler fra samme knapp også. Så jeg kan f eks velge både nivå og farge på de forskjellige sonene. Det som mangler foreløpig i Irule er "sliders". De kommer snart, og da kan jeg i tillegg til å lage ferdige scener som jeg har på faste knapper ha "slidere", slik at jeg kan velge hvilken farge og nivå jeg vil (innenfor 255 nivåer). Det er mulig at dette ikke er noe en fikler så mye med at det er så farlig.

Men i opplegget mitt blir det litt mindre arbeid å programmere om det er samme adresse på enhetene som likevel skal ha samme farge og nivå (i samme sone). Dessuten spørs det om en kan ha flere variabler i samme "slider" når de kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blokkskjema har jeg lagt ut her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo veldig bra ut, takker for link! Skal vise dette til min svoger som styrer elopplegget, og se hva vi kan få til!:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk stoffet ferdig den 20. takrammen i dag, så nå mangler det bare 5 rammer på venstre side. Har vært en del pirk å få til, men resultatet blir greit. Blir ikke tid til så store oppdateringen i dag, men jeg har noen få halvdårlige bilder av taket så langt. Hver ramme justeres nå på plass så godt som mulig, og opphenget blir litt forandret på noen av rammene. Fikk også på plass magneter på de to store rammene på høyre side i taket. Disse er også festet med skaphengsler, slik at tilkomsten til siderammene blir grei.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5782-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5784-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5785-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5787-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5789-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul!

Den fargekombinasjonen med rød og sort molton, og hvordan det er kombinert, er utrolig stilig! Gleder meg til å se når veggene blir kledd også, her kan du ta inngangspenger allerede nå :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig meget strøkent Men,ser jeg noe hvitt oppe i den ene luftekanalen på det siste bildet? Er vel å pirke, men det er vel lov å pirke litt i din kino?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig et imponerende skue hver gang det oppdateres her. Taket blir meget spesielt og gjennomført må jeg si. Trekkingen ser helt strøken ut herfra!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    God jul!

Den fargekombinasjonen med rød og sort molton, og hvordan det er kombinert, er utrolig stilig! Gleder meg til å se når veggene blir kledd også, her kan du ta inngangspenger allerede nå :-D
    Vel overstått jul, og godt nyttår!
    Selv om det er en relativt vanlig kombinasjon med sort og rødt er jeg godt fornøyd med fargevalget. Egentlig skulle jeg ha hatt en skikkelig 100% sortmaskert Batcave, men av praktiske hensyn valgte jeg å trekke veggene og noen takrammer med rød decomolton. Det er IKKE koselig å sitte i et sort hull å høre på musikk. En gang i fremtiden når man kan tapetsere veggene med et holografisk display, kanskje. Da har sitte hvor man vil, gjerne midt i en regnskog. Det er jo ikke sikkert at man trenger å reise så langt inn i fremtiden heller, den er jo her snart...

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Som vanlig meget strøkent Men,ser jeg noe hvitt oppe i den ene luftekanalen på det siste bildet? Er vel å pirke, men det er vel lov å pirke litt i din kino?
    Hehe, alltid noen som finner noe å pirke på...ops:
    Det som lyser opp inni åpningen til ventilasjonen er MDF-ringene som bygger ned ventilene. Jeg tok meg ikke det bryet med å sprøyte dette sort da folk vanligvis ikke stikker en lommelykt oppi der, men jeg tok muligens feil...

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Som vanlig et imponerende skue hver gang det oppdateres her. Taket blir meget spesielt og gjennomført må jeg si. Trekkingen ser helt strøken ut herfra!
    Takk! Er godt fornøyt med trekkingen selv også. Det som er av småfeil er i selve moltonen. Det er ikke lett å få denne med 100% lik struktur over alt. De som har jobbet med stoffet vet hva jeg snakker om. I tillegg er det brettingen da, som heller ikke er lett å få bort. Det enkleste er å stramme stoffet så hardt som mulig over rammene, da blir det nesten perfekt. I tillegg støvsuges rammene forsiktig etter stifting og finklipping. Da må de monteres rett på plass, siden de med en gang effektivt suger til seg større og mindre partikler og støv. Jeg ser nytt støv på dem hver gang de tas ned, og dette er litt irriterende. Problemet blir antakelig mindre når kinoen blir ferdig, og teppet "låser" en del av støvet...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GODT NYTT ÅR, hilsen Mr Alien og Mr Predator!

Jeg har jobbet veldig mye i julen, den eneste dagen jeg var helt fri var 2. juledag. Det har derfor vært stille fra denne kanten. De siste par dagene har det allikevel vært såpass rolig at jeg har gjort meg ferdig med taket i kinoen. Jeg har ikke tatt noen bilder enda, siden jeg er på jobb i kveld.

Min svoger har også vært innom en tur i formiddag, og koblet alt i sikringsskapet. Det er også satt strøm på fire doble stikk i kinoen, så nå slipper jeg å hente strøm utenfra. Neste lørdag blir mye av opplegget i kinoen koblet ferdig, jeg regner med å ha all belysning på plass denne dagen.

Tok med meg kameraet på jobb i kveld, og har tatt noen bilder fra den nye foajeen vi nylig åpnet. Vi har lånt to flotte figurer fra en samler her i bygda, og stilt dem ut. Litt OT, men disse er så flotte at jeg har tatt litt bilder. Det blir min jule og nyttårshilsen til alle trofaste lesere av tråden, håper det er greit!
    PS Noen spøkefugler her på kinoen har "pyntet" litt på figurene, desverre...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5867-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5864-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5868-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5873-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5871-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5877-jpg

Figurene veier mellom 100 og 200 kg, det er MYE stål vi snakker om. Alien er litt over to meter høy, mens Predatoren måler 2,4m til toppen av hodet. Ikke særlig "husvennlig" , altså...

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Awwww,trodde du hadde tatt de med hjem og plassert dem i kinoen når jeg så overskriften.

Neida,skikkelig tøffe de der 2.

Forøvrig så får du også ha et godt nytt år,og det et med ny kino i drift!
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er generelt lite glad i figurer, men disse var sinnsykt tøffe.

Hadde jeg hatt plass hadde nok disse blitt handlet!

Geir Arne

Side 84 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •