Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 83 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Vi får se hvordan det blir fremover. Har en planlagt tur til Stavanger via Dyreparken i Kristiansand til sommeren (har en som skal gi sutten sin til Sabeltann...) Dette er jo noe som må drøftes nøye med W først ;-)
    Hehe, vi har også ei lita ei som ennå bruker sutt, hadde vært fint om Sabeltann kunne ha orna det til sommeren. Så får du prøve å lirke inn forslaget om et besøk med fruen etterhvert...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, vi har også ei lita ei som ennå bruker sutt, hadde vært fint om Sabeltann kunne ha orna det til sommeren. Så får du prøve å lirke inn forslaget om et besøk med fruen etterhvert...
    Har vært innom Kokken et ved et par anledninger tidligere sammen med HOJ. Vi får se hva vi får til. Men det hadde vert utrolig morsomt og interessant å se i virkeligheten også. Høyt nivå på detaljer 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg hatt fri fra jobb og det har blitt utnyttet godt. Alle de røde rammene rundt stjernehimmelen er nå ferdige. Mangler å få på plass LEDstripsene, de kommer forhåpentligvis før jul...
    I tillegg har jeg begynt på resten av takrammene. Disse er på tross av både svinger og buer rimelig enkle å trekke. Scenemoltonen er også sterkere, slik at innstrammingen blir enklere. Det er bare å stramme til man ikke ser noe krøller i stoffet. Jeg gav meg ikke før stiftlageret var tomt. Det har gått med ca 4000 stifter til nå, og Bosch-stiftemaskinen har fungert helt utmerket. Har også brukt opp stiftene fra den svenske grønnsaken, uten problemer.

Ellers begynner det å bli litt vanskeligere å ta bilder. Man kan bare glemme blits med mye molton, da er det lengre eksponeringstider og mye lys som gjelder. Har også forsøkt med en forsiktig behandling av bildene i Photoshop, for å prøve å rette opp litt på fargene.

Her et bilde av den siste røde takrammen. Foreløpig bare heftet på plass med få skruer siden den må ned igjen når LEDstripsene ankommer:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5736-jpg

Her er de to store sorte rammene som går helt frem til scenen også laget ferdig. Disse har også to spotter, som skal lyse inn på sceneteppe/lerret. Legg også merke til de to hullene, som er for innsug til friskluft:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5734-jpg

Her er den ene av de to store frontrammene nesten ferdig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5725-jpg

Jeg bestemte meg ved planlegging av spotplasseringen at jeg ville ha to spotter helt bakerst i rommet også. Siden jeg antakelig vil gå for LP-plater i hyllen bakerst kan det jo være greit å se hva hyllene inneholder. Derfor måtte det en enkel påbybygging til på rammen som henger over hyllen. To MDF-plater ble saget ut, samt noen klosser og huntonittbiter:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5726-jpg

Her er MDF'en montert, og det er tatt hull til spottene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5727-jpg

Ferdig trukket ramme, klar til opphenging:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5728-jpg

Her er en av siderammene fra taket bakerst i kinoen. Det ble heldigvis lettere å trekke disse enn fryktet. Takk og lov for det...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5729-jpg

Og her opphengt på sin plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5733-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5737-jpg

For å ikke gå arbeidsledig da stiftene tok slutt fant jeg ut at det kunne være greit å få malt inn og utluftventilene. Hadde tilfeldigvis en boks med matt sort spraymaling stående, og etter nedmatting med 250 graders pussepapir ble de malt noen strøk. Får håpe de får den rette mattsvarte fargen etterhvert, hvis ikke blir det bare å prøve på nytt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5738-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig for et detaljenivå du holder! Nå begynner det virkelig å bære frukter Du får si fra hvis du brenner inne med noe molton, så kjøper jeg gjerne noe av deg...får jo samtidig tatt en tur og sjekket rommet kanskje

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut.
    Men hvordan fester du de ferdigtrukkede elementene i taket?
    Det trikset må jeg lære meg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Helt utrolig for et detaljenivå du holder! Nå begynner det virkelig å bære frukter Du får si fra hvis du brenner inne med noe molton, så kjøper jeg gjerne noe av deg...får jo samtidig tatt en tur og sjekket rommet kanskje
    Detaljene er viktige for helheten! 8)
    Egentlig bare det morsomme igjen nå, ja. Har ennå over femti rammer å trekke, så jeg blir vel rimelig lei etterhvert. Kan godt tenkes at det blir en del Scenemolton igjen. Du står herved først i køen. Og for all del, det er bare å komme på inspeksjon uansett!

Sitat Opprinnelig postet av geiroo
    Ser veldig bra ut.
    Men hvordan fester du de ferdigtrukkede elementene i taket?
    Det trikset må jeg lære meg
    Hehe, det er en dårlig bevart hemlighet! Halvparten, dvs de som kan nås fra sidene, er festet med stålvinkler og skrudd opp. Resten er hengt opp med solide Neodym-magneter fra Clas Ohlson. Noen få er også festet med malte skruer fra frontsiden, men dette vil jeg helst unngå, da innfestingen primært skal være usynlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer en tur i romjula jeg da...regner med du er ferdig med de femti rammene da Fra spøk til gravalvor...50 rammer :shock: ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For enkelte tar det jo helt av! 50 rammer??
    Sagt i beste mening!
    Men likefullt: Jeg MÅ bare linke til denne: I'm A Nut - Lip Sync - YouTube

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kommer en tur i romjula jeg da...regner med du er ferdig med de femti rammene da Fra spøk til gravalvor...50 rammer :shock: ?
    Flott, ser frem til besøk! Jeg har desverre ikke arbeidstempoet til BEF, så jeg kan nok love deg at rammene ikke er ferdige til da...
    Med smått og stort var vel antallet nærmere seksti. Du må ikke glemme rammene bak rammene, og de bak der igjen...

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    For enkelte tar det jo helt av! 50 rammer??
    Sagt i beste mening!
    Men likefullt: Jeg MÅ bare linke til denne: I'm A Nut - Lip Sync - YouTube
    Haha, så fikk jeg en god latter seint på kvelden også! Den va fine!
    Fruen var oppe på besøk i kinoen i dag. Det er vel noen uker siden sist. Kommentaren var at jeg får nok veldig god tid til alt annet når kinoen snart er ferdig...
    Hun kan jo bare håpe, hehe...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra!
    Jeg var ganske sikker på at du ville se det humoristiske i dette, så dermed klinte jeg til!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har drømt om snekkerverksted siden jeg flytta inn her! Frese, skjere, stifte og lage nydelige små "pocket-hull" og lamellofrese møbler + ting og tang med høy finnish.... Ja jeg har et "usunt" forhold til verktøy, det er som dop. I gamledager hadde jeg (fattern) en diger bod med snadder oppetter alle vegger og en snekkerbenk jeg har v$#e drømmer om nå

Bildene dine får meg til å tenke på min problemløse barndom der jeg kreerte i hytt og gevær - Forhåpentlig hvis ikke en svunnen tid. Alt jeg trenger er et godt år så er jeg tilbake til barndommens snekremekka

Fortsett å glede en mann som har brukt de siste 4-5år med dørgende kjedelig renovering av et hus som burde vert revet for 50år sia :wink:

Natti-natt.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser bilder av dette her, tenker jeg at det ser ut som du bare setter en Lego kloss oppå en annen. Så enkelt får du det til å se ut!
    Min tråd

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunstverk! Fantastisk fint! Fremdeles skuffet over at du kler igjen det kunstverket av et rammeverk som blir bak stoffet
    En eller annen gang i fremtiden skal det ligge en pakke under mitt juletre der det på lappen står "til "nabon" fra julenissen" og i den pakken skal det ligge en bok som omhandler byggingen av denne kinoen Var sikkert det kona di mente når hun sa at du kom til å få god tid til andre prosjekter etter kinoen er ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det feil for en voksen mann å gråte en liten skvett når man sitter og leser på et av-forum en tirsdags morgen? I think not.

Dette blir bare en helt enorm kino. Nuff said.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke snau som gledesspreder, Hunsbedt! Beste tirsdagslektyren en kan ønske seg! Dette er så bra, så regner med nissen slår på stortromma til deg i år. Du har vært snill med oss andre AV-forum'ere. God jul!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    IFor å ikke gå arbeidsledig da stiftene tok slutt fant jeg ut at det kunne være greit å få malt inn og utluftventilene. Hadde tilfeldigvis en boks med matt sort spraymaling stående, og etter nedmatting med 250 graders pussepapir ble de malt noen strøk. Får håpe de får den rette mattsvarte fargen etterhvert, hvis ikke blir det bare å prøve på nytt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5738-jpg
    Til mitt batcave-prosjekt fikk jeg tips av Counterpointer om å bruke Europris sin grill/ovnsspray. Den er supermatt så jeg bringer lett det tipset videre.

Edit: DENNE

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser som alltid utrolig bra ut dette.

Kjenner det kribler etter å få sett galskapen igjen,kansje muligheter i romjulen?
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare henge meg på de andre her, det er utrolig morosamt
    og følge med i tråden din. Samtidig er det også litt vemodig,
    når slike prosjekt nærmer seg slutten.
    Men du fortjener no virkelig og få begynne og se noen gode filmer i
    kinoen deres snart.
    Prosjektet ditt hadde virkelig fortjent og havne mellom to permer i en bokhandel.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Fortsett å glede en mann som har brukt de siste 4-5år med dørgende kjedelig renovering av et hus som burde vert revet for 50år sia :wink:
    Slik renovering av gamle hus kan knekke noen og enhver! Men når du blir ferdig har du all grunn til å være stolt, det ligger garantert ikke lite arbeid bak et sånt prosjekt!

Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Når jeg ser bilder av dette her, tenker jeg at det ser ut som du bare setter en Lego kloss oppå en annen. Så enkelt får du det til å se ut!
    Det er det som er det fine med en blogg. Man rydder en smule og tar litt bilder innimellom alt slitet. Bildene blir på den måten bare små innblikk i prosessen, og viser ikke alltid hele sannheten...
    Akto og RuneW er enere her på forumet til sånn bildeblogging, disse legger litt mer arbeid i bildene, ikke ett er uskarpt. Skulle ønske jeg hadde tid og kunnskap til å få det til!

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Kunstverk! Fantastisk fint! Fremdeles skuffet over at du kler igjen det kunstverket av et rammeverk som blir bak stoffet
    En eller annen gang i fremtiden skal det ligge en pakke under mitt juletre der det på lappen står "til "nabon" fra julenissen" og i den pakken skal det ligge en bok som omhandler byggingen av denne kinoen Var sikkert det kona di mente når hun sa at du kom til å få god tid til andre prosjekter etter kinoen er ferdig
    Takker for dine fine ord. Håper jeg en gang kan være den julenissen, det hadde vært morsomt!

Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Blir det feil for en voksen mann å gråte en liten skvett når man sitter og leser på et av-forum en tirsdags morgen? I think not.

Dette blir bare en helt enorm kino. Nuff said.
    Vet ikke riktig hva jeg skal svare, annet enn tusen takk!

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du er ikke snau som gledesspreder, Hunsbedt! Beste tirsdagslektyren en kan ønske seg! Dette er så bra, så regner med nissen slår på stortromma til deg i år. Du har vært snill med oss andre AV-forum'ere. God jul!
    God jul til deg også, alkar. Du er er ikke rent lite gledesspreder selv her på forumet! Alltid beredt med fine kommentarer!

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Til mitt batcave-prosjekt fikk jeg tips av Counterpointer om å bruke Europris sin grill/ovnsspray. Den er supermatt så jeg bringer lett det tipset videre.
    Det tipset er allerede brukt, fikk fruen til å handle en slik supermatt sprayboks i dag på Europris til meg. Resultatet ble heller ikke verst med det jeg sprøytet i går, men det kan nok bli enda mattere med denne! Takk!

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Kjenner det kribler etter å få sett galskapen igjen,kansje muligheter i romjulen?
    Det kan helt sikkert gå an, bare ring meg så avtaler vi!

Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Må bare henge meg på de andre her, det er utrolig morosamt
    og følge med i tråden din. Samtidig er det også litt vemodig,
    når slike prosjekt nærmer seg slutten.
    Men du fortjener no virkelig og få begynne og se noen gode filmer i
    kinoen deres snart.
    Prosjektet ditt hadde virkelig fortjent og havne mellom to permer i en bokhandel.
    Selv om det til tider har vært veldig gøy å bygge, så skal det også bli godt å bli ferdig. Man blir jo egentlig aldri helt ferdig...det er alltid nye små og store prosjekter i horisonten...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,951
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...må benytte anledningen jeg også å skryte litt her, for dette er virkelig gjennomtenkt! Her er det helhetlig tenkning tvers gjennom, inkorporeringen av akustikken er eksempelvis nærmest som en mal for andre kinobyggere å regne, og da er det også utrolig flott at du velger å dele dette med oss! Synes for øvrig bildene en mer enn gode nok... Gleder meg til å se dette byggverket ferdigstillet!!

Side 83 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •