Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 82 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    herregud so vakkert detta blir

Bef: kan vel kanskje forklare om trekking av utvendige hjørner.?

anbefaler vertfall å bruke lim (industri kontaktlim)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassdal
    herregud so vakkert detta blir

Bef: kan vel kanskje forklare om trekking av utvendige hjørner.?

anbefaler vertfall å bruke lim (industri kontaktlim)
    Takker!
    Jeg har en sprayboks med veldig bra kontaktlim, men har til nå bare brukt den på flater (i projektorbrønnen, siden det ikke var plass til å stifte der).
    Ser at det kan bli nødvendig å bruke den på hjørner også. Ellers har jeg bare stiftet alt, uten å bruke lim.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte sprayboks med lim til filt, (klissete gulaktig lim) da jeg kledde noen subkasser til bil for mange år siden. Mener å huske det ble ganske bra. Sprayet på flatene først, så la jeg stoffet over. Men du har sikkert prøvd dette selv..

Blir vel ikke pent om man strekker stoffet for mye heller, for da synes det vel ganske lett i hjørnene?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    I Kvinesdal, rett ovenfor Sarons Dal...
    om du kjører film når det er oppe å går kommer jeg gladelig om jeg blir invitert :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt rått det her ! likte godt blandingen av rødt og sort

Ville bare nevne en liten ting jeg, la merke til den veggboksen din, regner med at det er strøm til projektor. På plasser som er litt knotete og ordne spikerslag eksisterer det en multiboks som du bare trenger og borre hull til, stramme noen skruer, så sitter den av seg selv

nesten håpløst og tipse deg om ting siden du vet det meste ! men er vel kanskje et par ting du ikke vet om ! hehe

LINK Multiboks rør/PFXP - ELKO

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Jeg brukte sprayboks med lim til filt, (klissete gulaktig lim) da jeg kledde noen subkasser til bil for mange år siden. Mener å huske det ble ganske bra. Sprayet på flatene først, så la jeg stoffet over. Men du har sikkert prøvd dette selv..

Blir vel ikke pent om man strekker stoffet for mye heller, for da synes det vel ganske lett i hjørnene?
    Sikkert noe av det samme som jeg bruker, så det er jeg kjent med. Decomolton er ganske stretchy så man trenger ikke stremme så veldig hardt for å få det pent. Det tåler ikke allverden heller siden det er rimelig tynt.
    Jeg kommer til å lime det på utsatte steder, da er det lettere å få det pent. Da er det bare å renklippe etterpå. Fordelen med dette er at det heller ikke blir særlig tykt, og plateskjøter som er stofftrukket blir mye penere.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Blir helt rått det her ! likte godt blandingen av rødt og sort

Ville bare nevne en liten ting jeg, la merke til den veggboksen din, regner med at det er strøm til projektor. På plasser som er litt knotete og ordne spikerslag eksisterer det en multiboks som du bare trenger og borre hull til, stramme noen skruer, så sitter den av seg selv

nesten håpløst og tipse deg om ting siden du vet det meste ! men er vel kanskje et par ting du ikke vet om ! hehe

LINK Multiboks rør/PFXP - ELKO
    Ok, var ikke klar over den! Man lever så lenge man lærer, eller noe sånt...:wink:

Den halvannenboksen som sitter i projektorbrønnen måtte jeg bruke litt tid på. Den var for dyp og tok borti røret bak som er til avsug fra projektor. Etter å ha forhørt meg med min svoger tok jeg og kuttet av en cm i fronten av boksen. Jeg monterte dem med fire skruer (så jeg slapp å montere spikerslag) i "ørene" på hjørnene. Sitter fint fast og funker greit. Slik ble det gjort: Montering av stikk i projektorbrønn

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    om du kjører film når det er oppe å går kommer jeg gladelig om jeg blir invitert :grin:
    Den er grei, skal prøve å huske det når jeg blir ferdig på vårparten! ;-)
    Ikke vær redd for å minne meg på det når du ser at jeg er ferdig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Custom veggboks det der

La ikke merke til at det var 1,5 boks. da er linken denne 1,5 multiboks - ELKO

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble heldigvis ikke særlige problemer med å få ned den første av de 3,8m lange rammene. Jeg hadde liggende noen "jigger" som ble brukt da rammene i sin tid ble montert, så det var bare å bruke disse om igjen med noen treklosser. Jeg målte deretter opp avstanden til hullene for spottene, og foretok en kontrollert og forsiktig hulltaking. For sikkerhetsskyld borret jeg opp fra begge sidene slik at rammen ikke skulle flise seg opp.

Jeg ble ferdig med den første "langsida" på torsdag men har ikke rukket å henge den opp før nå. Litt irriterende å henge den opp igjen egentlig, for den må ned igjen. Jeg har ennå ikke fått alle LEDstripsene som ble bestilt for over tre uker siden, og jeg mangler spesielt to ruller med RGB 5050, den typen som ikke er støpt inn i plast. Jeg har nok av den som er IP65-plastinnbakt, men foretrekker den uten pga at den har bedre kjøleegenskaper og derfor sikkert varer lenger. Derfor må rammen ned igjen når disse ankommer. Nå tar det vel ikke mer enn ti minutter å få den ned igjen, og det er i taket den henger best beskyttet.

Her er rammen løsnet, og hviler på de fire midlertidige holderne før den tas ned:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5684-jpg

Her er rammen nede, og man kan se oppbyggingen. Den er laget av rester av MDF-veggplater.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5688-jpg

Her mens jeg ytterst forsiktig borrer hull, først fra den ene siden...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5690-jpg

...og så fra den andre. Det er alltid lurt å ta hull i MDF på denne måten. Ellers kan man riskere å brekke av store stykker når hullsaga kommer ut på baksiden.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5691-jpg

Så var alle hull saget ut. Har i tillegg skrudd på ei tynn MDF-list til LEDstripsene. Da får den rett høyde slik at lyset kommer litt ut på stjernehimmelen. Uten denne hadde endelista skygget mye.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5692-jpg

Det var en utrolig grei hjulkniv jeg fikk kjøpt meg. Den er sylskarp og skjærer perfekt gjennom fire lag Decomolton!! Denne har allerede spart meg for mye arbeid.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5694-jpg

Så var rammen plutselig ferdig trukket i rødt, og hengt opp igjen. Ikke noe problem å få dette til. man må bare passe på å stramme stoffet hele tiden mens man stifter det fast.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5706-jpg

Den andre langsida ble tatt ned i dag. Den er nå klar for stofftrekking, får se om det blir gjort i morgen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5697-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5713-jpg

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette! Er ikke mange rynker å se på disse..

Det med MDF og flak som faller av har jeg selv erfart "the hard way"...

Kjøpte noen slike led strimler selv, i plast, og disse blir forholdsvis varme. Tester dem litt i jula, så nå fungerer de som julsestemningslys i stuen, til fruen store irritasjon

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hadde nok ALDRI fått lov av fruen å bruke LEDstripsene i stuen. ALDRI.

det var egentlig en tabbe av meg å kjøpe disse "utendørsstripsene". Var ikke godt nok orientert da jeg slo til på eBay...
    De blir sikkert varme på full guffe, men jeg kommer nok alikevel til å bruke de endel neddimmet. Så det er kanskje ikke sikkert at varmen blir noe problem. Og hvis det allikevel blir det, også med den typen som ikke er innbakt i plast, så kommer jeg til å få den lokale blikkenslageren til å lage noen vinkellister av aluminium til meg. Så kan disse monteres under stripsene. Kommer nok ikke til å kjøpe listene som er spesiallaget til dette formålet, siden prisen var altfor høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke priser har du fått på Hager KNX modulene?

Ser ut som at det er 10x16A utgangsmodul og 3x300W dimmermodul du har benyttet deg av?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig gjennomført, du er en detaljfreak av de sjeldne
    Masser av gode tips og inspirasjon for leseren, om du lager bok av prosjektet så har du en kjøper i meg, den skal få pallplass i min fremtidige Titte&Lytte-Hule

Lykke til.
    Lars.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BlackkoZ:
    Jeg har fått en samlet pris på Hager-opplegget hos meg, og kan ikke si eksakt hva prisene er på de enkelte modulene. Det er snart fem år siden anlegget ble installert, så prisene fra den gang er nok uansett ikke aktuelle i dag.
    Jeg kan sjekke med installatøren (Nils Kloster AS) hvis det er av interesse!

@LogB:
    Hehe, er kanskje ikke en detaljfrik, men liker å gjøre ting litt grundig når jeg først er i gang. Og får jeg det ikke til, så skjuler et uskarpt bilde mye...
    Når jeg går tom for prosjekter en gang en sur høstdag, så kan det godt være at jeg tar til med et bokprosjekt. Det er flere som har nevnt det, og jeg synes det er hyggelig at folk setter pris på mine skriblerier.

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Når jeg går tom for prosjekter en gang en sur høstdag, så kan det godt være at jeg tar til med et bokprosjekt...
    JIPPI!!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BlackkoZ:
    Jeg har fått en samlet pris på Hager-opplegget hos meg, og kan ikke si eksakt hva prisene er på de enkelte modulene. Det er snart fem år siden anlegget ble installert, så prisene fra den gang er nok uansett ikke aktuelle i dag.
    Jeg kan sjekke med installatøren (Nils Kloster AS) hvis det er av interesse!

Har ca 42% rabatt på disse komponentene ifra Onninen selv, så i utgangspunktet har jeg ganske greie priser på de.
    Tenkte mer på om det var lønnsomt å kjøpe slikt i en totalpakke, kontra å kjøpe de enkeltvis.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir Strøkent 8)
    Nesten litt synd at ikke E39 går direkte gjennom Kvinesdal lenger ;-)
    Da hadde jo muligheten vært tilstede for en visitt når jeg skal besøke HOJ i Stavanger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette blir Strøkent 8)
    Nesten litt synd at ikke E39 går direkte gjennom Kvinesdal lenger ;-)
    Da hadde jo muligheten vært tilstede for en visitt når jeg skal besøke HOJ i Stavanger.
    Du må selvfølgelig ta turen innom. Det vil forlenge reisetiden din med 20-25min. Jeg bor under to kilometer fra gamle E39. Meld meg gjerne på PM så finner vi ut når det passer. Jeg kan jo selvfølgelig også møte opp ved nye E39 for å hente deg slik at du finner frem!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må selvfølgelig ta turen innom. Det vil forlenge reisetiden din med 20-25min. Jeg bor under to kilometer fra gamle E39. Meld meg gjerne på PM så finner vi ut når det passer. Jeg kan jo selvfølgelig også møte opp ved nye E39 for å hente deg slik at du finner frem!
    Vi får se hvordan det blir fremover. Har en planlagt tur til Stavanger via Dyreparken i Kristiansand til sommeren (har en som skal gi sutten sin til Sabeltann...) Dette er jo noe som må drøftes nøye med W først ;-)

Side 82 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •