Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 81 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 3428
    Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Føyer meg i rekken, utrolig gjennomført og til stooor inspirasjon!

Hvor fikk du tak i høyttalerstoff i så store mengder? (vurderer selv å dekke hele fremveggen/baffelveggen)

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt høy klasse i alle ledd!

Snedig system på rullene også.

Når du er ferdig med kinoen, synes jeg du skal forfatte en bok, slik som tidligere foreslått, med alle fine bilder du har tatt gjennom hele prosessen. Samt beskrive alt som er gjort. Så tar du med litt om akustikk og planlegging, og du har en gullstandard på hjemmekino.

Da har du litt å pusle med etter kinoen er ferdig

Ser frem til videre oppdateringer!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    phylloscopus: Hvordan har du tenkt å konstruere veggen dersom du kun skal bruke høyttalerstoff? Spenne det opp over et gitter eller lignende?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Dette er rett og slett en fantastisk tråd!
    Takker for det, MML. Synes det er veldig fint at du liker tråden!

Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Fikk en litt trist tanke på at det nå nærmer seg slutten på kino bygginga, er jo så morro å følge med på alle dine kreativiteter i denne tråden!
    Selv om jeg nærmer meg slutten på kinobyggingen, så er det veldig mye som gjenstår. Og så lenge jeg synes det er gøy å holde på, så kommer nok en del prosjekter etter at kinoen er ferdig. Kan nevne ny frontrekke som skal bygges, for eks. Og nytt DIY 1:2,35 lerret, med motorisert maskering...

Sitat Opprinnelig postet av BjrnrB
    Bygging av dedikert rom kunne du skrevet bok om. Alt du gjør foretas med perfeksjonisme og nydelig gjennomføring. Her er det ryddig verktsted, ordentlig utstyr og skikkelige arbeidsrutiner. Helt utrolig
    Dette har vært i tankene mine, og er noe jeg godt kunne tenke meg å gjøre. Men før jeg setter meg ned for å skrive har jeg fremdeles noen prosjekter igjen. Takk ellers for fine ord!

Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Føyer meg i rekken, utrolig gjennomført og til stooor inspirasjon!

Hvor fikk du tak i høyttalerstoff i så store mengder? (vurderer selv å dekke hele fremveggen/baffelveggen)
    Høyttalerstoffet er kjøpt på dynaBel, jeg bestilte vel rett rundt 30m. Ulempen er at det ikke er breiere enn 80cm. Må nok trylle litt for å dekke frontveggdørene...

Sitat Opprinnelig postet av balko
    Fortsatt høy klasse i alle ledd!

Snedig system på rullene også.

Når du er ferdig med kinoen, synes jeg du skal forfatte en bok, slik som tidligere foreslått, med alle fine bilder du har tatt gjennom hele prosessen. Samt beskrive alt som er gjort. Så tar du med litt om akustikk og planlegging, og du har en gullstandard på hjemmekino.

Da har du litt å pusle med etter kinoen er ferdig

Ser frem til videre oppdateringer!
    Stoff på ruller fungerer helt utmerket, det var en god ide som var lett å gjennomføre. Nå skal jeg bare få tak i en gulvsponplate til, slik at arbeidsbordet blir litt større! :-D

Jeg har allerede skrevet litt om bygging i spesialnummeret til WATT, og mer kommer, men da i den vanlige utgaven av WATT. Håper du vil finne noe av interesse der. Neste innslag fra meg kommer antakelig i februarnummeret, hvis jeg husker rett.

Til slutt i dag kan jeg vise det lille, men viktige som ble gjort i dag. For å komme videre med stofftrekkingen har jeg tatt hull i taket i projektorbåsen. Jeg fant en PDF med bruksanvisningen til en Sony HW10. Denne har chassis helt lik HW50, og yttermål og oppheng er like. Dermed var det en lett sak å finne ut hvor hullet bør være. Brukte hullsag på ca 33mm (og traff selvfølgelig en skrue, som slettes ikke var planlagt der :evil: ), og fikk tatt hull relativt greit. Det er mye gris å ta hull i tre gipslag og ett gulvsponlag, pluss en 30mm lekt. Derfor var det greit å bli ferdig med dette nå.

Poenget med dette er at jeg har tenkt å tapetsere båsen med Scenemolton. Kommer vel senere også til å legge opp noe dempeskum i taket over projektoren, slik RuneW har gjort.

I hullet er det lagt inn ett 35cm langt 30mm vannrør. Røret ender ut på "loftet" over kinoen. Jeg har nemlig på denne måten tenkt å gardere meg mot "projektorrystelser" og vibrerende bilde, grunnet subber i fri dressur. Har vært i noen hjemmekinoer etterhvert der bildet rister i takt med musikken fordi projektoren henger i et tak, som tar opp energien fra høy lyd og settes i bevegelse. Og det er ikke noe særlig, for å si det sånn.

Inni røret kommer jeg derfor til å henge opp en gjenget stålstang, som skal festes i takkonstruksjonen i kinobygget. Blir antakelig mellom to av hanebjelkene. Disse er igjen festet i 48 X 198mm bjelker. Nederst på denne stålstanga vil det bli laget et oppheng som kan justeres i alle plan. Jeg skal lage dette selv fordi andre oppheng er for klumpete. Projektoren skal monteres svært nær taket, så det blir viktig å få det til på en måte som gjør at jeg også kan demontere den raskt.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5671-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5673-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si du er helt rå er ikke mange en kan se innom hver dag også er det ny update !

Stå på !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse bra ideer her oss deg Hunsbedt, gleder meg til å komme hjem og starte bygging.

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøyer meg bare i erbødighet.
    Utrolig....bare utrolig

PerS

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Kommer først til å prøve med vanlig elektronisk 240V dimmer på trafoen til ledspottene. Går det ikke med disse skal vi bruke 1-10V KNX dimmere fra Hager.

LEDstripsene skal jeg i første omgang bare dimme med RGB-kontrolleren og fjernkontrollen som jeg kjøpte med til disse. Prisene på dette er latterlig lave, og jeg vil derfor bruke dette inntil jeg finner en sak som kan styre både farge og dimming, og passer i Hager sitt KNX system. Lurer litt på om DMX dimmere vil kunne brukes med Hager opplegget, slik at alt kan styres med samme fjernkontroll? Hvis noen sitter med kunnskap om dette hadde det vært fint å få tips. Planen er etterhvert å få alt opp å gå med en iPad som styreenhet.
    Jeg har kjøpt et RS-232 -> DMX kontroller kort fra Milford Instruments. Dette kortet kobles til en RS-232 port på f eks en Global Cache gateway, som igjen kan styres via Irule. Fikk testet litt i går. Kobla en DMX-dimmer m/LED strip og en LED-lyskilde som jeg skal bruke til stjernehimmel til Milford-kortet. Kobla en PC til RS-232 inngangen på Milford-kortet, og kjørte en demoprogramvare som fulgte med kortet. Med denne kunne jeg nå sette opp slidere og brytere for de forskjellige kanalene, for dimming og fargevalg. 255 nivåer for hver kanal. Virket veldig stabilt, selv på nivå 1 (svakeste lys). DMX-enhetene er koblet i serie (daisy chain) med hver sin adresse, som kan settes fritt. Mine er RGB, og opptar tre adresser hver. Så da kan en programmere hver kanal individuelt. Milford-kortet kan lagre masse scener som en siden kan velge med en RS-232 kommando via Irule. Det har også 8 innganger hvor en kan koble brytere for å styre de første 8 scenene. Jeg tenkte å bruke dette til et bryterpanel ved døra, slik at en kan velge scener (f eks slå på/av lyset) uten å være avhengig av fjernkontroll. Tror scenene kan være ganske avanserte. om ikke Hagar har en IP -> DMX-kontroller finnes det nok en del alternativer f eks slik som jeg har gjort. DMX-dimmerne mine er kjøpt fra Kina på eBay, og kosta omtrent 0.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble utrolig stilig med den rødfargen ,blir moro å se hvordan det ser ut i virkeligheten.
    Tror ikke jeg hadde turt å gå for den fargen selv,men ser ut til å passe bra med rommet ditt.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Må si du er helt rå er ikke mange en kan se innom hver dag også er det ny update !

Stå på !
    Hehe, det var jo ikke den store oppdateringen, da. Det går litt tregt med området rundt projektorbrønnen. Forferdelig mye småputl som skal gjøres. Har i dag borret opp hullet til projektoren litt til slik at jeg kan justere røret litt bedre. I tillegg er projektorbrønnen og sidene i denne trukket med Scenemolton i dag, bilder kommer når neste røde ramme er ferdig trukket.

Sitat Opprinnelig postet av verdal
    Masse bra ideer her oss deg Hunsbedt, gleder meg til å komme hjem og starte bygging.
    Inspirerende å få slike tilbakemeldinger! Flott at tråden min kan være til nytte.

Sitat Opprinnelig postet av meridian861
    Bøyer meg bare i erbødighet.
    Utrolig....bare utrolig

PerS
    Og jeg bøyer meg dypt i byggestøvet i respekt for ditt valg av utstyr, som vel snart er på plass. Godt å se at det er flere "galninger" der ute...8)

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Ble utrolig stilig med den rødfargen ,blir moro å se hvordan det ser ut i virkeligheten.
    Tror ikke jeg hadde turt å gå for den fargen selv,men ser ut til å passe bra med rommet ditt.
    Tror det kan passe bra med rødt og svart, ja. Det er jo en temmelig vanlig og litt "kjedelig" kombinasjon. Liker veldig godt Cinemar sin kino, og det er nok derfra fargene ble valgt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg har kjøpt et RS-232 -> DMX kontroller kort fra Milford Instruments. Dette kortet kobles til en RS-232 port på f eks en Global Cache gateway, som igjen kan styres via Irule. Fikk testet litt i går. Kobla en DMX-dimmer m/LED strip og en LED-lyskilde som jeg skal bruke til stjernehimmel til Milford-kortet. Kobla en PC til RS-232 inngangen på Milford-kortet, og kjørte en demoprogramvare som fulgte med kortet. Med denne kunne jeg nå sette opp slidere og brytere for de forskjellige kanalene, for dimming og fargevalg. 255 nivåer for hver kanal. Virket veldig stabilt, selv på nivå 1 (svakeste lys). DMX-enhetene er koblet i serie (daisy chain) med hver sin adresse, som kan settes fritt. Mine er RGB, og opptar tre adresser hver. Så da kan en programmere hver kanal individuelt. Milford-kortet kan lagre masse scener som en siden kan velge med en RS-232 kommando via Irule. Det har også 8 innganger hvor en kan koble brytere for å styre de første 8 scenene. Jeg tenkte å bruke dette til et bryterpanel ved døra, slik at en kan velge scener (f eks slå på/av lyset) uten å være avhengig av fjernkontroll. Tror scenene kan være ganske avanserte. om ikke Hagar har en IP -> DMX-kontroller finnes det nok en del alternativer f eks slik som jeg har gjort. DMX-dimmerne mine er kjøpt fra Kina på eBay, og kosta omtrent 0.
    Tusen takk for flotte tips og en lang post til å forklare det meste! Fint at du tok deg tid til å forklare litt om dette, selv om jeg kanskje kommer til å spørre deg om mer info senere. Greit også å ha noe håndfast å vise til min elektriker-svoger, som skal hjelpe meg med å sy ting i sammen! :-D

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    phylloscopus: Hvordan har du tenkt å konstruere veggen dersom du kun skal bruke høyttalerstoff? Spenne det opp over et gitter eller lignende?
    Hadde tenkt meg noe ala BEFs strålende BEFfelvegg Link

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for flotte tips og en lang post til å forklare det meste! Fint at du tok deg tid til å forklare litt om dette, selv om jeg kanskje kommer til å spørre deg om mer info senere. Greit også å ha noe håndfast å vise til min elektriker-svoger, som skal hjelpe meg med å sy ting i sammen! :-D
    Ingen årsak! Jeg har nytte av mange ting fra tråden din. Jeg oppdaterer min egen tråd når jeg kommer litt videre. Har ellers fått ca 35m med lydtransparent stoff fra Acoustic panels | Acoustic Insulation | Soundproofing i går. Det er type DMD til ca $10 pr yd. Bredde 64", om du er ute etter større bredde enn Dynabel.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen årsak! Jeg har nytte av mange ting fra tråden din. Jeg oppdaterer min egen tråd når jeg kommer litt videre. Har ellers fått ca 35m med lydtransparent stoff fra Acoustic panels | Acoustic Insulation | Soundproofing i går. Det er type DMD til ca $10 pr yd. Bredde 64", om du er ute etter større bredde enn Dynabel.
    Sender de til Norge da? Det kommer opp bare usa når jeg velger land.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sender til JetCarrier, Air and Sea freight forwarding from USA to Norway, Sweden & Denmark. Est. year 2000, 80000 customers cant be wrong! , gratis å opprette din egen USA-addresse der. Har brukt dem i årevis. De tar imot pakkene, tollbehandler, og sender til deg i Norge.

Fikk ikke til å betale via Paypal, men det gikk å betale direkte med kredittkort. Bare send dem en epost først og avklar jetcarrier med dem på forhånd. God service og gode priser. Jeg kjøpte en pakke med vareprøver først for å se på fargene og de forskjellige stoffene. DMD har ganske mye stretch den ene retningen, mens omtrent ingenting i den andre. Ganske grovt mønster. Virker sterkt.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha :-D . Så de hadde rimelig Green Glue der.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var fire av i alt tjuetre spotter på plass. Både trekkingen og montering av spotter og LEDstrips har gått etter planen. Jeg lurer på om noen kunne ha vist den greieste måten å stifte fast Decomoltonen på rundt et utvendig hjørne. Har prøvd på litt forskjellige måter, men får det liksom ikke pent nok...

Projektorbrønnen og sideplatene inni denne er også helt ferdige. Har ikke klippet hull til røret til projektoropphenget enda, det får vente til trekkingen er ferdig. Som andre også har erfart er det vanskelig å få tatt gode bilder av Scenemoltonen. Det går greit med den røde Decomoltonen, men bare hvis jeg bruker mye lys og blits. Uten dette blir den sykt rosa (som noen av dere tidligere har påpekt ).

Neste to rammer blir en særdeles vanskelig jobb. Skal da ta ned de to lange rammene på hver side. De er så lange (over 3.5m) at jeg ikke kan holde dem og skru samtidig, så jeg må lage et oppheng jeg kan senke dem ned på. Blir spennende å se i morgen om jeg får de ned hele og fine...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5674-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5677-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5678-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5681-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5683-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sender til JetCarrier, Air and Sea freight forwarding from USA to Norway, Sweden & Denmark. Est. year 2000, 80000 customers cant be wrong! , gratis å opprette din egen USA-addresse der. Har brukt dem i årevis. De tar imot pakkene, tollbehandler, og sender til deg i Norge.

Fikk ikke til å betale via Paypal, men det gikk å betale direkte med kredittkort. Bare send dem en epost først og avklar jetcarrier med dem på forhånd. God service og gode priser. Jeg kjøpte en pakke med vareprøver først for å se på fargene og de forskjellige stoffene. DMD har ganske mye stretch den ene retningen, mens omtrent ingenting i den andre. Ganske grovt mønster. Virker sterkt.

Skal legge dette på minnet. Det er flere ting jeg kunne ha tenkt å kjøpe etterhvert, som krever amerikansk adresse. Bra tips!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må jo være lov å dra den helt ut når man har et eget tilbygg å boltre seg i...
    Satser å bli ferdig tidlig utpå vårparten, forhåpentligvis i slutten av februar. Du er mer enn gjerne velkommen for en titt, er jo bare å kjøre inn fjorden for deg...
    hvor er det du holder til?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Kvinesdal, rett ovenfor Sarons Dal...

Side 81 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •