Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 80 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skikkelig system på det elektriske her ! også gulvskap i en bolig da, det er jo bare awesome.

Ang bryterpanelet ditt hvor du var usikker på at du fikk plass til alt, så leverer elko 1 ramme til 5 brytere. hvis en boks til hadde løst problemet

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Skikkelig system på det elektriske her ! også gulvskap i en bolig da, det er jo bare awesome.

Ang bryterpanelet ditt hvor du var usikker på at du fikk plass til alt, så leverer elko 1 ramme til 5 brytere. hvis en boks til hadde løst problemet
    Ja, skal regne litt til på det sammen med min svoger. Du kan faktisk få inntil 16 bryterfunksjoner i en boks med Hageropplegget, hvis jeg husker rett. Men så var det å får plass til "pillene" da. Jeg er på utrygg grunn her, er jo ikke elektriker. Men det er uansett ikke noe problem. Det er ikke vanskelig å sette inn en ekstra ramme over den andre (høyere på veggen). Er muligens nødt til det uansett, da det også skal på plass en dimmer til kanal & trommelvifta (i AV-skapet). Dette får antakelig ikke plass i de fire boksene som jeg snart har fylt opp...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du Hager lysstyring fungerer? har vært borti dette til styring av utelys på en bensinstasjon, men ellers er jeg helt uviten. Og hvordan er det prismessig?
    Greit og ha en elektriker som har orden på det da syntes bare det hadde blitt litt ekstremt med to rammer over hverandre, men hvis det ikke er til og unngå så kjør på ! er nok ikke det som blir blikkfanget der inne

Du har ikke vurdert og kjøre elko plus serien i kino'n ? Ser du har satt opp 1,5 bokser til stikk. Den slipper du og lakkere da den kommer i både aluminium, sort og hvit

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig heftig som alltid! Skjønner at det man holder på med selv egentlig er småtteri når man ser dette.

Det tørkestativet ved siden av Hager-skapet, er det til å hente kablene til tørk etter at du har trukket dem i snake-oil?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Utrolig heftig som alltid! Skjønner at det man holder på med selv egentlig er småtteri når man ser dette.

Det tørkestativet ved siden av Hager-skapet, er det til å hente kablene til tørk etter at du har trukket dem i snake-oil?
    Det var da forbasket at du skulle legge merke til det, da. Hadde jeg i det minste tatt bort klypene så hadde ingen lagt merke til det...
    Motto: Er ikke fruen fornøyd med det tekniske rom, kan det alltid bygges inn et praktisk tørkestativ. Det største aberet med dette huset er at vi ikke har et varme/tørkeskap, beregnet til dette formålet.

Apropos snake oil... jeg la merke til at glidemiddelet på to av buntene trukket ned i sikringskapet for snart to år siden fremdeles er klissete. Man bør absolutt spare på kruttet og heller ta i litt når det skal trekkes...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke har brukt etsende glidemiddel bør det vel gå bra. Også er det jo ingen fare for at kablene tørker ut og gjør lyden tørr.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du Hager lysstyring fungerer? har vært borti dette til styring av utelys på en bensinstasjon, men ellers er jeg helt uviten. Og hvordan er det prismessig?
    Greit og ha en elektriker som har orden på det da syntes bare det hadde blitt litt ekstremt med to rammer over hverandre, men hvis det ikke er til og unngå så kjør på ! er nok ikke det som blir blikkfanget der inne

Du har ikke vurdert og kjøre elko plus serien i kino'n ? Ser du har satt opp 1,5 bokser til stikk. Den slipper du og lakkere da den kommer i både aluminium, sort og hvit
    Jepp, skal ha samme som Atle har. Synes disse er råtøffe. Men skal bare ha fire dobble, to dobble på hver sidevegg. Tror det kan bli stilig med blåfarget horisontbelysning sammen med disse, og stjernehimmelen...8)

Har linket til et bilde av Atle (Akto):

Ellers er jeg veldig godt fornøyd med Hager sitt opplegg. Liker ikke den simple fjernkontrollen, men det finnes greie apps for iPaden (en til jul??) der ute, så det blir nok ordnet etter hvert. Når det gjelder kostnadene, så er det klart at Hager ikke er det billigste man kan få tak i. Men da vi planla huset i 2007, og bygde i 2008, var det ikke så veldig mye der ute, og vi ville gå for et opplegg som var bra og kunne bygges ut. Nils Kloster AS, som ble vår leverandør på elopplegget hadde gode kunnskaper og erfaringer om systemet, og derfor ble dette valgt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Så lenge du ikke har brukt etsende glidemiddel bør det vel gå bra. Også er det jo ingen fare for at kablene tørker ut og gjør lyden tørr.
    Ingen fare, Terjan holder kablene saftige...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3124-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult det der ! Regner med at du skal kunne styre lysene uavhengig av strømmen i stikka : -) Har du sjekket om lyslisten kan dimmes? Ja, Hager er skikkelig, når det gjelder lysstyring trådløst så burde det være skikkelig

Hvis du ikke visste det så får du også elko plus stikk med sotet glass ramme. drit kult, men rundt 800kr ramma (sån hvis du vil kjøre liiiitt kulere en Akto )

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult det der ! Regner med at du skal kunne styre lysene uavhengig av strømmen i stikka : -) Har du sjekket om lyslisten kan dimmes? Ja, Hager er skikkelig, når det gjelder lysstyring trådløst så burde det være skikkelig
    Lysene kan slås av og på med egen bryteraktuator. Modulene er dimmbare, men litt tungvindt via en skrutrekker på selve modulen slik jeg har forstått det.

Hvis du ikke visste det så får du også elko plus stikk med sotet glass ramme. drit kult, men rundt 800kr ramma (sån hvis du vil kjøre liiiitt kulere en Akto )
    Var ikke klar over det. 800,- er jo litt mye, må sjekkes ut. Er det lys i disse også?
    Antar at det er denne typen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur det var 800kr ramma, men skal ikke si noe sikkert !

Ja, ettersom jeg har forstått det så "trer" du lyslisten rundt stikkontaken. Så det skal passe på hele elko plus serien. Regner jeg med... Vet nå ikke hvordan glass blir i kino'en da, om det vil skinne liksom, men er jo sotet så..
    Blir sinnsykt strøkent hvertfald

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tenker du å få styrt LED-strip og LED-lysene med KNX?
    Bruke vanlige KNX-dimmere og bryteaktuatorer, KNX 1-10V eller ta det via DALI?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer først til å prøve med vanlig elektronisk 240V dimmer på trafoen til ledspottene. Går det ikke med disse skal vi bruke 1-10V KNX dimmere fra Hager.

LEDstripsene skal jeg i første omgang bare dimme med RGB-kontrolleren og fjernkontrollen som jeg kjøpte med til disse. Prisene på dette er latterlig lave, og jeg vil derfor bruke dette inntil jeg finner en sak som kan styre både farge og dimming, og passer i Hager sitt KNX system. Lurer litt på om DMX dimmere vil kunne brukes med Hager opplegget, slik at alt kan styres med samme fjernkontroll? Hvis noen sitter med kunnskap om dette hadde det vært fint å få tips. Planen er etterhvert å få alt opp å gå med en iPad som styreenhet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte for en stund siden inn en del pakker med 7kg's Neodym-magneter fra Clasern. Disse har jeg nå prøvd ut, og jeg bestemte meg derfor å bruke dem på takrammene bakerst i kinoen. Da jeg bygde disse rammene ble de delvis skrudd og hengt opp med stålvinkler. Dette kan jeg ikke bruke fordi jeg ikke vil nå inn til skruene når stoffet har blitt montert på rammene. Magneter er det enkleste og beste, siden verken snepperter eller borrelås kan holde rammene oppe over tid.

Rammene ble derfor tatt ned, og magneter montert. På de største rammene har jeg brukt 4-5 magneter. Dette holder helt fint. De er også veldig lette å få ned, man vipper bare ned et hjørne og så følger resten med. Når rammene er trukket med stoff må jeg muligens ha en liten stofflik å dra dem løs med, spesielt på rammene som sitter litt vanskelig til.

Her er et bilde av en av magnetene m/festeplate, merkelig nok passet et av Forstner freseborene akkurat til magnetene. En er montert, og det var veldig greit med hull i dem. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke festeplatene også hadde hull. Derfor måtte alle disse borres opp og etterpå forsenkes, slik at ikke skruene som skulle feste dem kom i veien for magnetene...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5648-jpg

Her en av de mer kompliserte rammene med ferdig monterte magneter:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5649-jpg

Her ses en av festeplatene montert på en trekloss:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5651-jpg

Så var det tid for montering av spotter. Det er greit å ha dette på plass før elektrikerne kommer, og noe skal man jo holde på med...
    Begynte med de letteste rammene rundt stjernehimmelen. Alle er festet med hullstålplater, og når rammene bak samtidig var nede var det bare å kjøre på. På bildet ser man et svart rør som sikker ut bak rammen. Dette skal brukes til utlufta fra projektoren. Det er ett på hver side, og jeg kommer til å bruke det som blir på "eksossida" av projektoren. Det andre blir plugget. I tillegg kan jeg nå også få satt opp resten av moltonen inntil stjernehimmelen, slik at ikke kantrammene blir synlige.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5663-jpg

Her er den første rammen nedmontert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5656-jpg

Og her ferdig med LEDstrips og LEDspotter. Alle LEDstrips blir skjøtet sammen i hjørnene, slik at jeg lett kan få tatt ned alle fire rammeseksjoner rundt stjernehimmelen. I morgen kommer jeg til å trekke rød Dekomolton på rammen, blir spennende å se hvordan det blir!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5657-jpg

Det var en stund snakk om å montere LEDstripsene på aluminiumsskinner slik at de ble kjølt ned bedre, men etter å sett prisene på disse profilene var det bare å glemme det opplegget. Det var faktisk flere ganger dyrere enn hele LEDstripsene/m utstyr. Stripsene er så billige at hvis de ikke varer det oppgitte timetall på noen tusen timer, er det bare å kjøpe nye.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5659-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke vært borti RGB-led/KNX, men fant denne. Da kobles KNX-bussen rett på den.
    La den inn i ETS4 og det er ikke noe problemer med å dimme hver enkelt farge, sette opp scener osv der i allefall.

I tillegg har du jo denne som bruker dali. Da må du ha et dali-grensesnitt i tillegg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsveian
    Nå har jeg ikke vært borti RGB-led/KNX, men fant denne. Da kobles KNX-bussen rett på den.
    La den inn i ETS4 og det er ikke noe problemer med å dimme hver enkelt farge, sette opp scener osv der i allefall.

I tillegg har du jo denne som bruker dali. Da du ha dali-grensesnitt i tillegg.
    Takker, skal viderbringe dette til min svoger som skal hjelpe meg med opplegget!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å trekke den første rammen i taket i dag. Gikk veldig greit, spesielt stiftepistolen funket etter planen. Kjører fint inn stifter i MDF, og da skulle det gå veldig greit med trerammene.

Jeg likte derimot ikke måten Dekomoltonen er brettet på. Den er brettet på midten, og bretten er særdeles vanskelig å få bort. Prøvde meg på fruens dampstrykejern, det hjalp jo litt, men man ser fremdeles bretten. Virket som det var litt mindre synlig på baksiden av stoffet (innsiden av bretten), og jeg kommer derfor til å bruke denne som utside.

Ellers tok jeg også et 75mm hull der avtrekksrøret til projektor skal være. Hullet er foreløpig bare dekket av stoff, og det blir derfor ikke vanskelig å ta det i bruk når jeg får projektor. Jeg kommer til å ta hull på begge sider av projektorbrønnen for å være sikker på at jeg dekker alle projektortyper som har varmlufta ut i front.

Her et bilde av ferdig ramme, prøveinnfesting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5665-jpg

Ellers hadde jeg en fin liten puslejobb i dag for å få orden på stoffet jeg skal bruke i kinoen. Alt lå i kasser, og det er særdeles uprakisk og jobbe fra. Stoffet blir også veldig fort fullt av dritt når det bare ligger og slenger. Hadde liggende et tepperør som var tatt vare på. Dette ble delt opp i passende lengder.

Begynte først med Scenemoltonen. Jeg kjøpte inn ca 80 kvadratmeter av dette. Er nok en del for mye, men så er det alltid greit å ha noe liggende. Sliter for tiden med en betennelse i den ene hånda, men når man tar det rolig så går alt greit. Scenemoltonen ble rullet på et rør på 175cm, og ligger selvfølgelig brettet. Tror det skal gå greit allikevel, bare skjærebordet er stort nok.

Så rullet jeg ut Dekomoltonen, og rullet den på røret. Jeg vurderte å brette det ut, man fant ut at jeg skjærer heller av stykke for stykke, og stryker dette på stedet før bruk. Det fristet ikke å stryke over 30m stoff med en dårlig hånd...

Til slutt var det høyttalerstoffet. Det lå i en haug nede i kassen, vet ikke om det har vært brettet i det hele tatt. Tok litt tid å få det lagt ut på gulvet, men det ble veldig fint og glatt når jeg rullet det på røret. Dette har ikke brettekant fra fabrikk, heldigvis (80cm bredt).

Da dette var gjort bygde jeg et enkelt lite "dispensertårn". Når man skal til å trekke over 60 rammer med smått og stort, man ha det så enkelt og funksjonelt som mulig. Så nå ser det ut som skredderen har flyttet inn i kinoen...

Titusenkronersriggen med stoff. Øverst høyttalerstoff, så kommer Dekomolton og nederst Scenemolton:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5670-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er rett og slett en fantastisk tråd!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en litt trist tanke på at det nå nærmer seg slutten på kino bygginga, er jo så morro å følge med på alle dine kreativiteter i denne tråden!
    Min tråd

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av dedikert rom kunne du skrevet bok om. Alt du gjør foretas med perfeksjonisme og nydelig gjennomføring. Her er det ryddig verktsted, ordentlig utstyr og skikkelige arbeidsrutiner. Helt utrolig

Side 80 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •