Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 8 av 172 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk tid og mulighet til å jobbe litt på kinoen både i går og i dag, og det føles som jeg har fått gjort en masse! :-)
    Før jeg kan begynne med MDF-veggplatene, så er det litt gipsing på veggene mot kinoen som måtte gjøres ferdig. Og før det kunne gjøres, måtte utsiden av skyvedøra plates ferdig.

Så derfor startet jeg med 5 cm Glava skjært opp i passende biter som ble felt inn i mellom avstiverene. De ble lagt mot kinosiden slik at det ble en liten cm luft mot gangsiden, slik jeg tidligere har beskrevet.

Så hadde jeg Greenglue på karmene inne i døra der første platelag ble festet på. Sikkert ikke helt nødvendig, men på Greengluesidene blir det anbefalt, og siden døra er det svakeste leddet her, så ble det gjort.

Så ei hel tube Greenglue igjen på gipsplata, før neste lag gips, som er ei rehabiliteringsplate på 6mm. Så ei hel tube Greenglue igjen, før siste plata som er ei 19 mm MDF-plate. Kantene ble fuget med silikon, og hele dørbladet skal senere finsparkles.

Da døra var ferdig kunne jeg sette opp en tynn huntonittplate som dekker det siste hulrommet der skyvedøra går inn. For å sikre god lyddemping saget jeg store hull i denne slik at isolasjonen demper uten at den faller inn i skyvedøra.
    Så ble det isolert med 5 og 10 cm Glava før første gipslag. På med et tykt og godt lag Greenglue, så neste platelag, og så kommer Greenglue igjen og MDF veggplater til slutt. På veggen inn mot kino i teknisk rom kommer jeg bare til å ha ett gipslag og Greenglue før MDF. Dette rommet blir så godt dempet at det ikke er nødvendig med tre platelag.

Ellers fikk jeg tatt i bruk min nye luftdrevne fugepistol som ble kjøpt for ca 200kroner på Jula. Denne kommer til å bli flittig brukt. Virket helt utmerket i allefall! :smile:

Isolering av skyvedør:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2145-jpg

Dørbladet ferdig, med innfreste pyntespor :-)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2158-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2159-jpg

Huntonittplate satt på, klart for isolering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2160-jpg

Ferdig gipset 2 lag rundt skyvedøra, klart for MDF-plater:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2164-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2165-jpg

Luftdrevet fugepistol, beklager dårlig bilde!:smile:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2048-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende stykke arbeid den skyvedøra, må jeg si. Det går fremover.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent arbeid med skyvedøra. Gleder meg til å se sparklet og malt resultat. Det har jeg troen på at blir kjempebra

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra stykke arbeid du har gjort i denne kinoen, og jeg gleder meg virkelig til å se sluttresultatet!

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta har jeg skikkelig trua på!
    Sinnsykt gjennomført og ikke overlatt noe til tilfeldighetene.
    Bra fremgang og knakande god dokumentasjon:-D

Keep up the good work asså!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut! Alltid like spennende å se nye bilder av denne kino'n
    Hvordan synes du døra tetter a ? ble løsningen med listene bra ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Ser meget bra ut! Alltid like spennende å se nye bilder av denne kino'n
    Hvordan synes du døra tetter a ? ble løsningen med listene bra ?
    Døra tetter veldig godt. Er veldig godt fornøyd med hulpakningene. Jeg kommer allikevel til å sette på ett ekstra sett med hulpakninger på utsiden av kinoen, i mot døra når den er lukket.
    En annen fordel med døra er at den ble tung, ca 160 kg. Umulig å rikke for småbarn, så her får jeg vel ha kinoen i fred til de kommer opp i skolealder, tenker jeg! :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Imponerende stykke arbeid den skyvedøra, må jeg si. Det går fremover.
    Takker for det, tols1! Det var godt å endelig få den tettet, og ja, nå går det framover med bittelitt større skritt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Nabon, Hansmarius og g.org: Takker for fine kommentarer, det er veldig inspirerende å få fine tilbakemeldinger på det man får til! :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nede på Byggwell på fredag og fikk med meg hjem 19 pakker med hvitmalt MDF. Er godt igang med oppsetting av disse og er over halvveis ferdig. Mangler toalett og vegg imot kino i ganga. Regner med å bli ferdig med dette i morgen. Veggene er 250 cm høye, og jeg lurte en stund på om jeg måtte kjøpe 270 cm plater. Men det holdt akkurat med 240 cm plater, siden jeg har dobbeltsvill i golv og tak. Jeg kommer til å rippe noen platerester for å fylle igjen mot gulv og tak. Listene vil dekke dette.

Veggen foran skyvedøra ut mot ganga var ikke så tykk (2") da jeg startet med platingen. Først to lag gips med Greenglue og så et lag MDF, også det med Greenglue. Merker at når man dunker i den, så virker den totalt massiv. Har store forhåpninger til bra lyddemping her, så jeg håper det blir nok med tre plater i tykkelsen (Nå skal det også nevnes at det er 10 cm på den andre siden, der med dobbel gips og Greenglue).

Her er et par bilder, det øverste fra gangen inn mot teknisk rom, det andre MDF med Greenglue før stifting.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2167-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2166-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kamerat! Nå har jeg vært inne på din byggetråd i alt for lang tid (slapp dag på jobben) og det skal bli innmari kult å se hvor bra dette blir til slutt. Dette er interessante saker for en nybegynner, og jeg vil tro at denne kino'n kan bli en favoritt når den er ferdig. Så sant du ikke kliner til med noen helt forferdelige farger vel og merke! Gleder meg til neste oppdatering!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alkar! Skal love deg at det ikke blir noen ville farger hos meg ihvertfall! Kinoen blir i nokså mørke farger, mens øvrige rom blir hvite! :-D
    Neste oppdatering med bilder kommer i morgen kveld. Er ferdig med å plate veggene i alle rommene og skal i morgen til med listing og innsetting av to dører.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Da ser jeg frem til bildene som kommer. Personlig så synes jeg det er kult at du gjør så mye ut av kino'n. Alle de detaljene kommer du nok til å huske lenge fremover! Kult for oss som sitter på utsiden og planlegger egne kinoer ihvertfall. Etter diverse surfing inne på forumet, må jeg innrømme at jeg tror byggingen hos oss stopper ved skjulte kabler, og pen finish.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var oppsetting av MDF veggplatene ferdig. Det gikk faktisk med 42 plater. Ikke ble det så mye kapp igjen heller, stort sett bare der dørutskjæringene er.

Spesielt lang tid tok tilskjæring av platene i trappa. Hadde nok vært smartere å plate disse ferdig før trinnene i trappa ble lagt, men da visste jeg ikke hva jeg skulle ha på veggene.

Var og hentet dørene til toalett og teknisk rom i dag. På den ene døra må låskassen byttes (den åpnet feil vei, snudde bare døra oppned ), men tror ikke dette blir problem.

Ellers blir det listing som blir det neste som skal gjøres nå. Må også flyte gulvet utenfor skyvedøra, det er for ugjevnt til å legge teppe på. Må også få lagt fliser på toalettet, men før dette kan gjøres må jeg ha rørleggeren til å legge opp rør til toalett, så han kommer forhåpentligvis på mandag.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2179-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2184-jpg

Dør til toalett:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2180-jpg

Teknisk rom:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2181-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2183-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult når ting begynner å ta form, mister! Flott arbeid!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt

Var og hentet dørene til toalett og teknisk rom i dag. På den ene døra må låskassen byttes (den åpnet feil vei, snudde bare døra oppned ), men tror ikke dette blir problem.
    Har du skjekket om du kan dra ut og vri den tappen som går inn i dørkarmen ?

Ser som vanlig utrolig gjennomført ut det arbeidet ditt! Snart ferdig med det meste utenfor kino'n nå ser det ut til, så da blir det vel full fres inne i kino'n kan jeg tenke meg

Selv har jeg tatt det litt roligre både fra bygging av kino og avforum en måndes tid, skal kose meg litt med rommet sånn det er nå en liten stund, så får jeg komme sterkere tilbake om ett par månder

Men klarer nok ikke å holde meg helt borte fra avforum, så sniker vel innom byggetrådene her ett par ganger i uken

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det var en hemmelighet som amatørene ikke kjenner til...ops:
    Var ikke klar over at det var så enkelt som å bare dra ut låsetappen og vri den rundt...Sto i kø i ett kvarter på lørdag på Byggwell med låsekassen i hånda før jeg fikk hjelpen som tok to sekunder, og attpåtil var helt gratis!
    Sånn er det å være grønn amatør...Man lærer noe nytt hver dag.

Er kommet godt igang med listing og påsetting av utforinger i rommene utenfor kinoen. Tror også at jeg skal gjøre ferdig bakdøra i komponentskapet før jeg begynner inne i kinoen igjen. Kommer også til å bygge en egen dør for ventilatordelen i toppen av skapet, slik at ventilasjonen ikke blir hemmet når jeg holder på i komponentskapet. Når disse dørene er lukket vil det heller ikke støye eller støve i de andre rommene når kinoen gjøres ferdig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble litt vanskelig å avslutte taklistingen på det tekniske rommet før løsningen til datakabler og patchpanel ble ferdig, så derfor har jeg brukt etpar kvelder til å bokse inn hele opplegget. Hadde noen platerester og rippet noen 20x20mm lister som ble brukt som avstivere for boksen. Etterhvert ble det kanskje i overkant mye arbeid på denne boksen, det tok litt av kan man si...
    Listet rundt boksen, lagde skapdør med nedfrest kant og hengte det opp i skapdørhengsler...Ser på bildene nå at jeg glemte å justere inn hengslene slik at døra ikke henger helt i vadder...velvel :???:

Så nå er lista lagt høyt for ferdigstillelse av de neste to dørene foran det tekniske skapet. Var ihvertfall nede på Byggwell og fikk tak i 20m pakning, så det blir vel litt jobbing i påska også.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2191-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2193-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2196-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2195-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2197-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tatt en del i dag også, ble nesten ferdig med listingen. Før jeg kan liste ferdig dørene og gulvet i gangen måtte jeg rette av gulvet med avrettingsmasse, og det ble gjort nå i kveld.

I tillegg er jeg nå ferdig med listing rundt div kottdører, hjørnelister og avslutning mot skapene nederst i trappa. Til dette kjøpte jeg folierte lister som er bøyelige på midten, og disse var perfekte til de vanskelige vinklene mellom vegg og tak i trappa. Dette tok flere timer å få til slik at det ble minimalt med sprekker der listene møtes.

Ellers brukte jeg ei vanlig slett golvlist som ble rippet til rammen rundt vinduet mellom kino og teknisk rom. Fikk også listet rundt åpningen til komponentskapet, slik at dette nå er klart for innsetting av dør. Dette blir påbegynt i morgen.

Folierte lister mellom vegg, skap og tak. Disse var dyre, men veldig greie å jobbe med, og passer til alle slags vinkler da de er bøyelige på midten:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2208-jpg

Ferdig listet rundt innsynsvinduet til kinoen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2212-jpg

Brukte vanlige hjørnelister til innrammingen av kottdørene. Rippet av en cm slik at de passer inn mot veggplatene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2219-jpg

Ferdig listet rund komponentskapet. Har saget inn hakk til solide hengsler:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2216-jpg

Gulvet ble støpt opp 10mm med flytemasse. Hadde to sekker igjen etter husbyggingen, og brukte opp nesten alt...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2211-jpg

Til døra foran komponentskapet hadde jeg egentlig tenkt å bruke skaphengsler. Men siden den blir rimelig stor og skal ha ett lag gips og ett lag MDF, blir den såpass tung at jeg valgte å bruke vanlige dørhengsler. Døra skal i tillegg ha 5cm glava, med perforert innervegg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2218-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke fått begynt på denne bakdøra til komponentskapet ennå, man er jo i påskehøytiden enda, og tid går til andre ting også. Men noen småting har blitt gjort:

Rippet til noen MDF platerester og saget ut et 5mm dypt spor på enden slik at det ble plass til å presse inn hulpakninger slik det tidligere ble gjort i selve døra. Disse tre platene (sider og topp mot utsiden av skyvedøra) ble så festet i mot eksisterende karmer slik at pakningene ligger med trykk inn mot selve skyvedøra. Hadde tatt noen flere bilder av dette trodde jeg, men det er rimelig godt dokumentert på disse to øverste bildene. Nå begynner denne døra å bli seriøst tett med alle pakningene.

Har ennå mulighet til å sette opp liknende pakninger mot innsiden av skyvedøra, men det blir nok bare gjort hvis de andre tre pakningssettene ikke holder tett!:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2224-jpg

Slik ser det nå ut i bunnen av døra. Har lagt ned en ekstra skråsvill inn mot døra i tillegg til eksisterende svill under døra, og mellomrommet inn til selve dørsvilla ble fylt med Flex7:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2246-jpg

Så ble det laget til en nedre hylle inne i skapet for å skjule UPSen. Jeg lagte et passende hull for å slippe ut varmen. Varme fra skapet skal bli sugd ut i toppen med ventilatoren slik det tidligere er forklart.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2239-jpg

Festet noen rippede lister med den minste spikerpistolen min slik at nettingen sitter fast:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2240-jpg

Før montering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2241-jpg

Etter montering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2242-jpg

Ferdig! Nå lurer jeg på om det vil være lurt å i tillegg sette in en liten trommelvifte i bunnen av døra som pumper inn friskluft..? Tror det kan bli litt varmt i skapet så det hadde kanskje vært en ide...Har en slik grei liten trommelvifte som hadde vært perfekt til formålet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2243-jpg

Og her en liknende løsning satt på plass i toppen av skapet. Har ikke saget ut hull for utlufting ennå (håper ingen legger merke til den grove glipen :shock: i taklistingen...ser ikke bra ut. Hmm, har vi ikke akryl for slikt da? ):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2244-jpg

95% Ferdig løsning, kan jeg bygge døra :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2245-jpg

Side 8 av 172 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •