Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 78 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 3428
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Går du til en god fargehandler har han glassfiber sparkel og polyester. Sparkle på vanlig måte og pusse. Når det er helt glatt og fint så pensler du over området rund skruen og over skruen. Dette vil bli litt ruglete og da kan du pusse over med 200 sandpapir, ikke puss gjennom
    Jøss, er det slik det gjøres for at de skruene ikke synes seinere....

Jeg har alltid lurt på hvorfor skruene synes ALLTID litt noen dager/uker etter at jeg har sparkler og malt hjemme (selv om det ser veldig fint ut i starten).

Takk for tipset Bjørn-Erik! :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være noe av det drøyeste jeg har sett innen både oppbygging rundt hus og av hjemmekino (hvertfald av "normal" nordmann). brukt to dager på og få lest gjennom alle disse sidene, og bare det er imponerende. Fordi jeg hater og lese! sinnsykt intressangt og se hvordan du bygger og hvor mye en faktisk kan gjøre med treverk selv uten veldig kostbart verktøy. Var veldig trist at du ikke var ferdig med kino'en da jeg nærmet meg siste side, men skal følge med her de neste ukene. Kjempe spent på resultatet!

Stå på !

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grotsund
    Dette må være noe av det drøyeste jeg har sett innen både oppbygging rundt hus og av hjemmekino (hvertfald av "normal" nordmann). brukt to dager på og få lest gjennom alle disse sidene, og bare det er imponerende. Fordi jeg hater og lese! sinnsykt intressangt og se hvordan du bygger og hvor mye en faktisk kan gjøre med treverk selv uten veldig kostbart verktøy. Var veldig trist at du ikke var ferdig med kino'en da jeg nærmet meg siste side, men skal følge med her de neste ukene. Kjempe spent på resultatet!

Stå på !
    Takker for fine ord, Grotsund! Utrolig at du har tatt deg tid til å lese igjennom hele tråden. Morsomt at du sier dette om at man kan gjøre mye spennende med billige materialer, og det er sant! Jeg har fått veldig mye vrakplater av MDF hos min byggvareleverandør, for eks. Dette har spart meg for mange penger, som jeg kan legge i dyrere prosjekter.

Og du har vel valgt en grei tid å lese i gjennom alt på også, fordi nå går byggingen mot slutten. Blir faktisk ferdig denne helga med all snekring. Bortsett fra fire maskeringsrammer til lerretet, som skal bygges til slutt.
    Nå er det altså snart tid for retting, pussing, sparkling og maling. Så kommer elektrikkerne, og så skal rammene stofftrekkes. Regner med å være ferdig i februar, så hold ut! :smile:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har merket at du har tenkt på hva ting koster og prøvd og kjøre de billigste løsningene. (og da regner jeg ikke med timespris ) men det som da er rart er at ved og bruke billige materialer og deler. har du greid og få til eksklusive og funksjonelle løsninger. og dette finner jeg veldig imponerende.

I tillegg så greier du og stå bort fra hjemmekino projektet og bygge veranda med plass til et par hundre mennesker og et 100% strøkent verksted.... at du greier det med så lengsel etter å se første filmen i kino'en er jo nesten enda mer imponerende

Jeg skal nok greie og holde ut jeg for meg startet jo dette projektet i går. men nå må ikke du slite helsen av deg for og kjøre på med siste innspurt ;-)

Forresten den skyvedør løsningen var nesten for bra! største gliset når jeg så den videoen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og innspurten fortsetter: Jeg gjorde ferdig listingen av hyllene, ble ganske greit med firkantlister. Får nok problemer med å få malingen til å sitte når platene skal inn og ut, slik jeg fikk på den forrige hyllen der platene stod. Litt slitasje må man jo regne med uansett, spesielt med to småjenter som er høyt og lavt...

Her er resultatet, beklager litt uskarpe bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5624-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5626-jpg

Så var det neste oppgave. Ventilene som tar ut luften over bakre platting er festet rett i ventilasjonskassen. Problemet er at denne ligger ca 4cm over nivået der stofframmene er. Derfor må disse ventilene bygges ned, slik at de ligger på nedsiden av stoffet, se bilde:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5610-jpg

Jeg valgte derfor å gå for samme løsning som jeg brukte på innluftventilene i front, rett foran lerretsrammen. Da måtte jeg frese ut to ringer for å bygge ned nok, og jeg trenger det samme nå, rundt 3,7cm. Jeg fant noen vrakplater som jeg kunne bruke, og en huntonittplate og en golvplate ville funke greit.

For å frese så små diametre som 10-12cm er det lettest å bruke en bordfres. Min gamle fres som har den oppgaven, tok kvelden tidligere i høst. Jeg fant derfor ut at jeg ville prøve noe nytt. I steden for å skru fast kryssfinerplata jeg bruker til hulltaking i emnet, satte jeg en dykkspiker i senter av emnet. Jeg lot ca 4-5mm stikke opp, og borte et hull i kryssfinerplata som passet dykkspikeren. Var litt engstelig for at fresen skulle hoppe av, men alt gikk rolig for seg og det ble overhode ikke noe problem på denne måten.

Kryssfinerplate til hulltaking:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5605-jpg

Se spiker i senter av platen, og to mindre hull i kryssfinerplata, som passer til indre og ytre spor i ringen som ble utfrest:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5606-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5607-jpg

Her er to av ringene (den ene siden) ferdige:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5608-jpg

Så var det ombygging av ventilene. Den originale festemetoden kan ikke brukes fordi denne er beregnet på 12mm platetykkelse, eller deromkring.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5611-jpg

Disse innfestingsdelene ble derfor fjernet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5613-jpg

...sammen med det andre. Var forsiktig med skumgummien, siden den skal gjenbrukes:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5614-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5615-jpg

Nye innfestings hull, tre stk, ble borret:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5616-jpg

...skumgummi delt, med min nye favorittkniv:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5619-jpg

...og limt på plass igjen der den vil tette best:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5620-jpg

Borring og liming av ringene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5618-jpg

...og montering. Nå kan jeg lett justere hvor høyt jeg vil ha ventilene med skruene, og kan få perfekt anligg mot stofframmene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5621-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5622-jpg

Ble mange bilder av dette, og selv om det er en liten "filleting" så lar det seg ikke forklare så lett uten å bruke bilder...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utsøkt og utspekulert, som vanlig. :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marvelous 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker! Er nok ikke proff, fusker nok for mye til det. Har sett proffe folk som har alle triksa inne, og jobber tre ganger fortere enn det jeg ville klart. Med bedre resultat.
    De jobber 3 ganger fortere enn deg fordi de tar ikke mange bilder hver gang de gjør noe...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    De jobber 3 ganger fortere enn deg fordi de tar ikke mange bilder hver gang de gjør noe...
    Det er ikke medregnet. Da blir det 4-5 ganger fortere...
    Ellers skal det ikke legges skjul på at jeg tar en del bilder, ja...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Utsøkt og utspekulert, som vanlig. :-)
    Hehe, ja, utspekulert var et treffende utspekulert ordvalg...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Marvelous 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har bare fulgt med denne tråden sporadisk i det siste, men så vidt jeg har fått med meg, så ser det ut som du bruker LED-strip som er vanntette/med silikon.
    Stemmer det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsveian
    Hei.
    Har bare fulgt med denne tråden sporadisk i det siste, men så vidt jeg har fått med meg, så ser det ut som du bruker LED-strip som er vanntette/med silikon.
    Stemmer det?
    Stemmer det. To av LEDstripsene er med et tynt lag silikon. Så ikke dette før de var på vei. Den tredje er uten. Vet ikke om det har noe å bety. Jeg skal bestille i hvertfall 2 ruller til, a 5m, men disse skal være uten silikon. Skal også ha LEDstrips under mesteparten av trappenesene, og dette ble ikke bestilt i første omgang.
    Har ennå ikke fått testet de fordi trafoene ikke er ankommet. Selger har bekreftet at de er på vei, og hvis de ikke havner i tollkøen så ankommer de vel denne uken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert en god del meter med LED-strip ifm jobben. Da vi begynnte med dem, limte vi den typen uten silkon rett oppunder overskapene på kjøkken. Dette har jeg gjort her hjemme også. Ikke noe problem.

Så gikk vi over til de med silikon pga at de skulle være litt lettere å tørke av. Det ble ikke noe suksess. Nå har jeg vært nødt til å dra tilbake til kundene for å skifte de. Det som skjer er at varmen ikke har noe sted å gjøre av seg/blir for varme pga silikonen og hele LED-stripen så vidt lyser lenger.

De vi bruker nå er uten silikon og blir kun limt rett i aluskinner med deksel.
    I tillegg prøver jeg så langt det er mulig å begrense lengden fra tilkoblingen til enden, bruker maks 5 m med 15W/m. Det blir en del strøm i starten av stripen og det er ikke all verden med tverrsnitt så det blir varmt.

Du har kanskje ikke så mye W/m, men er greit å passe på dette likevel.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var fin og nyttig info! LEDstipsene på fem meter kostet ikke mer enn 170,-, så det er ikke allverden om de med silikon funker dårlig etterhvert. Men greit å vite når jeg skal kjøpe flere! Her er dataene på de jeg har kjøpt (den uten silikon):

•DC12V input.
    •Power Consumption: 72Watt max
    •Flexible strip, cuttable every 3 LED chips.
    •SMD 5050 LED chips, 60 LEDs per meter.
    •Strip Length: 5 meters
    •Strip Width: 10mm
    •RGB Output Turn: +GRB
    •RGB Connection: Common Anode
    •PCB color: white
    •Beam angle:120 degree.
    •Lift span: 50000 hours.
    •Light fading aftering 1000 hours continue work: white color <10%,other colors <5%.
    •Non-waterproof
    •Available Color: White,Warm White,Red,Green, Blue,Yellow,RGB
    •3M tape attached, easy installation.

Burde som du nevner kanskje gå til anskaffelse av aluskinner jeg også? Hvilken type er det dere bruker? Mine skal dimmes siden de lyser litt for mye, så da er det kanskje ikke nødvendig?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    72W / 5m blir jo 14,4W/m og 72W er jo 6A (på 5m) helt i starten på stripen. Og om du kjører RGB som hvit, vil det være 2A på hver farge som igjen gir 6A på + lederen.
    Jeg bruker alu-skinne uansett om det er dimming eller ikke.

Har brukt aluskinner fra El-Produkter, El-Produkter*:: Profiler for LED stripe. Men det er fort gjort å ødelegge dekselet hvis en må av med det igjen. I tillegg har jeg brukt skinner fra Nordesign, finner ikke de ikke igjen på nettsiden deres, men de står i papirkatalogen. Der er det ikke noe problem med å ta av deksel i ettertid.

Men det viktigste er at aluminiumen er med og kjøler. Så det hjelper på om du bruker nesten hvilke som helst aluskinner.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk igjen for nyttig info. Skal bestille aluskinner for de lange strekkene, der kjøling blir nødvendig!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart du er effektiv og får tatt mange bilder, du har jo minst tre hender!

To til å holde verktøy og emne, og ett til å ta bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et flott kinorom! Har lest mesteparten, og er imponert over arbeidet ditt! Også mange tips som er verdt å ta med seg.

Jeg har også bestilt LED strips av 5050-typen, og har tenkt å bruke disse istedet for downlights. Jeg har lurt litt på å felle dem inn i det nederste gipsplatelaget, slik at de flukter med resten av taket. Men en bør vel ha noe "frostet" plast el. for at det skal se pent ut? Kanskje det finnes noe som kan brukes på rull el? De ferdige er sikkert greie, men koser vel fort noen kroner, og det blir jo en god del meter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Dette blir et flott kinorom! Har lest mesteparten, og er imponert over arbeidet ditt! Også mange tips som er verdt å ta med seg.

Jeg har også bestilt LED strips av 5050-typen, og har tenkt å bruke disse istedet for downlights. Jeg har lurt litt på å felle dem inn i det nederste gipsplatelaget, slik at de flukter med resten av taket. Men en bør vel ha noe "frostet" plast el. for at det skal se pent ut? Kanskje det finnes noe som kan brukes på rull el? De ferdige er sikkert greie, men koser vel fort noen kroner, og det blir jo en god del meter.
    Har ikke sjekket noe pris på alu-skinnene som bsveian tipset meg om, men det er kanskje en lur ide å satse på noe slikt, hvis det ikke er hinsides dyrt? Da får man både kjøling og frostet plastlokk. Har googlet litt, men finner ikke noe tilvarende "lokk". Det finnes sikkert, hvis man vet hva man skal søke på!

Side 78 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •