Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 77 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, en ting kan jeg si Alkar, det er jo egentlig fruen som skal ha æren for at denne kinoen blir til. Kan muligens si at jeg har tålmodighet til å holde på med bygging i årevis, men hun har virkelig god tålmodighet når hun lar meg bruke så mye tid på denne "hobbyen"! Og når det er sagt, så var det egentlig ikke så ille å male ei seng når man vet at det er slikt som "smører" samspillet mellom hobby og nødvendige gjøremål...:-D

Det får bli dagens alvorsprat, nå kinobygging. I dag fikk jeg bygd om det andre trinnet på bakre platting. I tillegg satte jeg på trappenese på den øverste kanten. Det var bare såvidt det gikk. Lista er fem cm bred, og kurven har radius på ca elleve meter, så det er en rimelig skarp sving...
    Jeg startet derfor med to skruer i den ene enden, og satte ny skrue inn for hver femtende cm mens lista ble bøyd. jeg kunne jo ha saget den i rett kurve, men det hadde blitt så mye arbeid med retting og pussing at jeg da heller hadde brukt en smalere list.

Fikk litt hjelp av en av jentene mine til å sortere skruer rett før hun skulle legges i kveld. Og så er det jo morsommere å være med pappa enn det er å legge seg...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5567-jpg

Måtte rett og slett "tvinge" de siste femten centimetrene på plass, på grunn av kurvaturen...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5568-jpg

Ferdig i denne enden:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5569-jpg

Saget med 45 grsders vinkel slik at man unngår glippe. Blir også større limflate slik at det holder bedre:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5570-jpg

Og ferdig i denne enden:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5572-jpg

Er veldig spent på om jeg får til å sparkle skruehullene på listene. Har hatt dårlig erfaring med skruing og sparkling av MDF tidligere. Da tørket MDF'n såpass mye etter montering at sparkelet ble presset opp slik at det var kratere over hele overflata. :???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips so kanskjè kan vere nyttig for deg. ? sparkling av skruer: glassfiber sparkel og pensle et strøk med polyester opppà. Litt jobb men det holder

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke fatte hvordan jeg har latt denne tråden gått meg hus forbi. Det er et utrolig heftig prosjekt du har her! Blir spennende å følge med videre

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassdal
    Et tips so kanskjè kan vere nyttig for deg. ? sparkling av skruer: glassfiber sparkel og pensle et strøk med polyester opppà. Litt jobb men det holder
    Jeg har liggende stålsparkel og herder til bilbruk, er dette noe som kan brukes? Er litt i tvil om veldig harde sparkeltyper. Når man skal pusse slikt ned og få det jevnt er det lett å pusse av mer av MDF-platene rundt fordi disse er mykere.

I tillegg vil treet rundt skruehullet trekke seg ned uansett hva hullet er sparklet med, og da vil sparklingen slippe alikevel, før eller siden.

Jeg tror kanskje det vil være lurt å vente et par uker før jeg gjør noe uansett. Og de store problemene jeg fikk med høyttalerkassene kan jo også skyldes at jeg brukte 25mm MDF-plater som var lagret på et kaldt (og fuktig) lager i lengre tid. Jeg gav dem vel heller ikke mer enn en liten uke inne i hus før jeg sparklet. Så tykke plater kan fort ese ut en millimeter eller to om luftfuktigheten er relativt høy. Platene jeg bruker nå er ikke mer enn 11mm tykke, og kan umulig trekke seg særlig sammen. Jeg bør vel kanskje alikevel bruke ett eller annet til å dekke skruen med, kanskje med grunning, før selve sparklingen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg kan ikke fatte hvordan jeg har latt denne tråden gått meg hus forbi. Det er et utrolig heftig prosjekt du har her! Blir spennende å følge med videre
    Det er nok mange tråder jeg også har gått glipp av. Spesielt tråder som har vært "døde" i noen år, og som allikevel kan være av stor interesse.

Ser jo at du har begynt på nytt igjen. Har et spørsmål eller to, men skal ta dem i din tråd.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nok noen dager i byggefasens sluttspurt unnagjort, og trappenesene er nå ferdige. Dvs, de må pusses, grunnes og males. Her er et par bilder av dem. Legg også merke til lista jeg har lagt på nede ved gulvet, rett over ventilasjonen. Jeg satte dem på etter litt vurderinger, fordi gipsplatene ikke ville ha tålt noe særlig i kanten nede ved gulvet. Synes det i tillegg ser litt bedre ut, og da var ikke valget vanskelig.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5595-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5596-jpg

Ellers har jeg også vært litt usikker på løsningene mellom de to bakre søylene. Egentlig ønsket jeg å ha diffusorer der, men tenkte også at det kunne være en grei plass å ha LP-platene mine der. De virker vel også som en smalbåndet diffusor, etter det jeg har lest. Derfor ble det til en kombinasjonsløsning. Jeg bygger hyller. Og da kan jeg få til en løsning med løse diffusorbokserer som kan passe inn i hyllene. Men først kommer jeg til å se hvordan det passer med LP-platene.
    Her er noen byggebilder, sånn ser veggen ut bar:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5579-jpg

Og så begynner vi med tilsaging av tre stk gulvsponplater, dette blir side og midtvanger:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5580-jpg

Innfresing av spor til hyller. Jeg freste ned ca 5mm, det skulle holde greit:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5581-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5582-jpg

Ferdig frest, støvete drittjobb selv med avsug. Måtte være pinlig nøyaktig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5583-jpg

Midtvangen ble innfrest på begge sidene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5584-jpg

Boring av hull for sammenskruing. Sidevangene ble bort inn gjennom sporene, mens Kregjiggen ble brukt for å skrue fast midtvangen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5589-jpg

Klar for montering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5590-jpg

Ble ganske ok. Mangler å sette på frontlister. Dette skal jeg lage av glattkant.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5591-jpg

Et uskarpt bilde viser ventilasjon for gulvvarmen. Satte på disse ristene slik at ikke ting skal rulle inn her og forsvinne for alltid...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5594-jpg

Sett fra fronten av rommet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5597-jpg

Til slutt, fikk endelig O-ringene fra junaiten. Nå er jeg klar til å montere lerret. Mangler bare å kjøpe lerretet...
    Kjøpte to typer. Hvis ikke dette blir bra nok, så har jeg jo alltids mine postale strikker å falle tilbake på. Hint, hint, Rune...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5598-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens har jeg sagt det før, men likevel:
    Jeg gir meg ende over for ditt prosjekt, og dine utspekulerte og raffinerte løsninger. Og som jeg håper engang å få besøke?
    Jaggumeg skal jeg i så måte koste på meg noen mil bak rattet, når den tid kommer.8)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba! Er imponert over nivået på alt du gjør, du er jo proff på dette

Det er rimelig mye komplekst og vanskelig du driver med, men det virker ganske enkelt når man ser det gjort hos deg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jaggumeg skal jeg i så måte koste på meg noen mil bak rattet, når den tid kommer. :8)
    Da tror jeg jaggu jeg skal spørre om å få sitte på nedover, Jan 8)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da tror jeg jaggu jeg skal spørre om å få sitte på nedover, Jan 8)
    Hei Torstein!
    Du er en selvskreven passasjer hos meg, når den tid kommer! 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er hjertelig velkomne, hadde vært utrolig morsomt å få besøk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser som ALLTID bra ut. gleder meg virkeleg til du er ferdig med sparkling å begynt å få trekt rammene

ang sparkel på skruane:

vil tru det holder med metall sparkelen din.
    har ikkje erfaring uten å pensla et strøk med polyester på:/

veit vertfall at det holder når en har et strøk med polyester på.

Du kan prøve so vist det holder
    so slepper eg å grise på med polyester i min kommande kino

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You have done it again! Mind blowing!

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Bra jobba! Er imponert over nivået på alt du gjør, du er jo proff på dette

Det er rimelig mye komplekst og vanskelig du driver med, men det virker ganske enkelt når man ser det gjort hos deg.
    Takker! Er nok ikke proff, fusker nok for mye til det. Har sett proffe folk som har alle triksa inne, og jobber tre ganger fortere enn det jeg ville klart. Med bedre resultat.
    Tror ikke jeg ville ha hatt et live-kamera tilstede når holder på. Men jeg skal innrømme at jeg er en bedre snekker i dag enn jeg jeg var for fire år siden. I hvertfall til å skjule feilene...:razz:

En annen ting, jeg har blitt en del bedre etter hvert som jeg har fått bedre og mer verktøy. Med bra og riktig verktøy er det altså lettere å få til et fint resultat. Allikevel klarer jeg ikke å unngå en del unødvendig slurv, sikkert på grunn av at jeg blir utålmodig etter å få bra resultater fort...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassdal
    Ser som ALLTID bra ut. gleder meg virkeleg til du er ferdig med sparkling å begynt å få trekt rammene

ang sparkel på skruane:

vil tru det holder med metall sparkelen din.
    har ikkje erfaring uten å pensla et strøk med polyester på:/

veit vertfall at det holder når en har et strøk med polyester på.

Du kan prøve so vist det holder
    so slepper eg å grise på med polyester i min kommande kino
    Takker igjen for tips.
    Hva bør jeg kjøpe når det gjelder polyester? Er det nok å pensle litt i skruehullet, over selve skruehodet? Hvor får man tak i dette?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    You have done it again! Mind blowing!

Det er...det er ...det er....MASSEHYPNOSE!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker igjen for tips.
    Hva bør jeg kjøpe når det gjelder polyester? Er det nok å pensle litt i skruehullet, over selve skruehodet? Hvor får man tak i dette?
    Går du til en god fargehandler har han glassfiber sparkel og polyester. Sparkle på vanlig måte og pusse. Når det er helt glatt og fint så pensler du over området rund skruen og over skruen. Dette vil bli litt ruglete og da kan du pusse over med 200 sandpapir, ikke puss gjennom

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kjøpt meg noe glattkant i dag, og brukte to timer på å rippe, dele, og pusse. Listene skal brukes på ytterkantene av hyllen for å få den litt penere.
    De ble ikke så verst til slutt. Pusset de to sagesidene på alle listene for hånd, da har man best kontroll. Lurte på om jeg skulle gå over med overfresen, men bestemte meg for flate fronter uten avbrekking.

Her fra rippingen. I slutten av siste list. Jeg bruker et treredskap for å skyve på emnene slik at jeg beholder fingrene om noe skulle gå galt...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5599-jpg

Ferdig kuttet og pusset:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5600-jpg

Skal ta finpussen når de er på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5601-jpg

Så blir jo monteringen litt spesiell. Dette er omtrent den eneste gangen jeg kommer til å bruke spiker som festeremedie. Absolutt alt i kinoen er skrudd...
    Dette for å lettere kunne sparkle alt slik at innfestingen blir usynlig. Testet litt med ett 1,5mm bor til forborring ( for å slippe å skade listene ved montering), og disse 40mm blådykkene, som skal dores på plass. Tror det skal funke greit, med litt trelim.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5602-jpg

Så en liten ting: Jeg kommer til å montere hyllene ut ca 1 cm fra vegg. Jeg trenger forsåvidt dybden dette gir (blir penere når LPene ikke går jevnt med hyllekanten), men lurer på om det også gir en viss effekt, akustisk sett (bortsett fra øverste hylle, som er åpen)? Hvis "hyllerommene" er helt inntil veggen, kan man få en viss Helmholz-effekt i dem da? Sikkert ett dumt spørsmål, siden hyllene ikke blir et tett rom (ikke skal fuges mot vegg), og "åpningen" er for stor, og hyllerommene ikke er dype nok...
    Dessuten skal jo hyllene fylles opp. Da blir det jo ingen effekt uansett, bortsett fra det lille som LP-platene vil gi av diffusor effekt. Som jeg sa et dumt spørsmål, som viser hvilke grublerier som av og til foregår i toppetasjen hos undertegnede...:roll:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5603-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5604-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Går du til en god fargehandler har han glassfiber sparkel og polyester. Sparkle på vanlig måte og pusse. Når det er helt glatt og fint så pensler du over området rund skruen og over skruen. Dette vil bli litt ruglete og da kan du pusse over med 200 sandpapir, ikke puss gjennom
    Ok, takk for oppklaring, dette høres jo veldig greit ut. Regner også med at MDF-listene er ferdig tørket og krøpet innen jeg tar til med dette, så da bør det jo ikke bli noen fare for at skruene presser ut sparkelen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hvis ikke dette blir bra nok, så har jeg jo alltids mine postale strikker å falle tilbake på.
    Hehe - never underestimate the power of the postal stricks :razz:

Side 77 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •