Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 73 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 3428
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - blir fett med forteppe! Det var dessverre ett av punktene der FruW satte foten ettertrykkelig ned for min egen del...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - blir fett med forteppe! Det var dessverre ett av punktene der FruW satte foten ettertrykkelig ned for min egen del...
    Jeg synes vel også at et forteppe er unødvendig. Akkurat som stjernehimmelen, egentlig. Men det er gøy når man får til noe som er litt utenom det vanlige. I tillegg vil jo et forteppe holde klissete barnehender borte fra et dyrt DIY-lerret...

Fruen her i huset bryr seg egentlig ikke så mye med hele kinoen, i hvertfall når det gjelder den litt saktegående byggingen. Det kan gå ukevis mellom hver gang hun er oppom, og da er det for å lete etter ungene eller undertegnede. Men hun kommer garantert til å bruke den når den er ferdig. Forrige kinoen ble ofte brukt, og da med en eller to på besøk, og en jentefilm eller Tre Nøtter For Askepott på lerretet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på med å sette opp bokser til det elektriske i dag. Brukte mye mer tid enn det som var planlagt, og måtte en tur til sentrum for å hente flere bokser. Fikk montert alle boksene på MDF-platene, og regner med å få trekkerør på plass i morgen. Da mangler det bare 3-4 enkle bokser rundt om i taket, til projektor, maskering, sceneteppe og ellers det jeg måtte trenge.

Jeg begynte med "bryterkonsollen". Innfestingen til veggen passet ikke, den kom i veien for trekkerørene, og nye holdere måtte settes opp. Alt er modulbasert, og kan forandres senere om det skulle ønskes. Rammene er festet med borrelås og snepperter, og det er lett å komme til.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5457-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5458-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5459-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5460-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5461-jpg

Her er en av bryterne inne fra huset. Opplegget vi har er fra Hager, og det blir noe liknende i kinoen, som kommuniserer med sentralen. Det meste kan styres fra en iPad.
    Denne har fire funksjoner i tillegg til å styre gulvvarme. Man kan få tilsvarende med opptil åtte funksjoner, og med fire bokser skulle alt av styring i kinoen være dekket.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5470-jpg

Prøvemontering uten trekkerør. Den enkle boksen skal brukes til AV.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5464-jpg

Resten av "tavlene", klare til montering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5467-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow for en fremgang...er ikke tvil om at du bruker tiden flittig når du setter i gang... Fantastisk bra gjennom tenkt også her +1

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Wow for en fremgang...er ikke tvil om at du bruker tiden flittig når du setter i gang... Fantastisk bra gjennom tenkt også her +1
    Takker, mclaren! Blir nødt til å bruke fritiden fornuftig fremover skal jeg bli ferdig i vinter!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde store planer for dagen i dag, men som vanlig gikk det meste tapt på fikling med smådetaljer. Muligens en liten overdrivelse, det der, men strøm og signal til projektor er kanskje litt viktig. Hadde jeg bare innsett dette tidligere. Da hadde litt tid vært spart...

Vel, gjort er gjort, og er her dagens lille fremskritt: Projektor skal man jo ha for å få bilde i kinoen. Og nå er projektorvalget nesten tatt. Signalkabler og strøm har i hvertfall blitt lagt opp slik at det passer for Sony sin HW30/50 og VW 90/95. Disse har alle kontakter på høyre side sett forfra med projektoren opp ned. I utsparingen i kinotaket til projektor ser den høyre (sett forfra) dekkplaten slik ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5476-jpg

Med platen av ser det slik ut. Det svarte røret er ment som avtrekk til projektor, ett slikt rør er på hver side av projektorbåsen. Skal senere sette på et bend slik at det passer til den varme utlufta fra projektor.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5477-jpg

Alle ser jo at her var det lite plass til hverken det ene eller andre. Hvordan få plass til en dobbel stikkboks?

Det er tre cm mellom platen og røret. En boks bygger dypere enn det, og da gjør man sånn:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5479-jpg

Prøvde å få tak i min svoger som har ansvar for el-opplegget i mitt hus, men han er en travel mann, så her var det bare å kjøre på. Hvis boksen ikke er dyp nok for innmaten, så får jeg bare bygge på på utsida. Det løser seg nok.

Festevinkelen i stål ble fjernet fordi den var det ikke plass til, og ny og alternativ måte å feste boksen på ble tatt i bruk (legg merke til at MDF-plata er gjenbruk av veggplaterester. Til og med skjøtet... ):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5480-jpg

Da var boksen på plass. Neste er hvordan få frem signalkabler. Først og fremst HDMI, RS-232 og eventuelt 12V triggere. Dette vil kreve litt plass, og for å gjøre det enkelt valgte jeg å legge opp et 50mm rør (vannrør), som er en rest jeg hadde spart på. Røret passer med overganger og bend til sentralstøvsugeren, slik at jeg kan legge det helt bort til komponentskapet.

Problemet var bare at jeg har bygd en stor ventilasjonskanal for utlufta mellom projektorbåsen og komponentskapet. Det var ikke mer enn tre cm klaring under kanalen ned til stoffsida på rammene. Slik ser det ut bak projektorbåsen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5481-jpg

Jeg har en 10cm bred "gate" mellom rammene jeg kan legge røret inn i. Fem cm bredt område til rør tegnet opp i midten av dette:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5482-jpg

...og saget ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5483-jpg

Så ble det saget ut litt fra sidene slik at røret kan felles inn for å få klaring ned til rammene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5484-jpg

Testing av passform og rørdeler (I):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5485-jpg

Testing av passform og rørdeler (II):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5487-jpg

Rørdelene fuget på plass, tetting mot ventilasjonskanal med silikonlim, og festet med patentbånd:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5489-jpg

Slik går røret videre på andre siden, helt bort til komponentskap:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5495-jpg

Så gjenstod sentrering av hull til røret på sidedekselet. Denne måten så jeg Akto brukte med hell, og resultatet blir perfekt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5493-jpg

På med platen, og merk av:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5494-jpg

Resultat:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5497-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5498-jpg

Til slutt, her er trekkerøret fra boksen lagt opp. Prøvde å få den så langt fra signalkabler som mulig (sikkert ikke så viktig i dette tilfelle):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5500-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5499-jpg

Trekkerøret ender opp på et bord som er festet på takrammen. Har satt opp slike bord rundt hele kinoen, til trekkerør. Alt blir da samlet og blir oversiktlig og greit, om noe må forandres senere. Signalkabler og høyttalerkabler blir festet i bunter langs rammen til stjernehimmelen, slik at det blir avstand mellom disse.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5503-jpg

Det ble mye bilder av dette, håper at det er greit. Ikke så mye fremgang akkurat, men det lille som ble gjort er herved godt dokumentert...

Newcomer Givati sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det ble mye bilder av dette, håper at det er greit. Ikke så mye fremgang akkurat, men det lille som ble gjort er herved godt dokumentert...
    Tror ikke det skal være grunn til noen bekymring.
    For egen del og sikkert mange andres også, så leses tråden og bildene her
    på samme måte som andre leser playboy.

Krysslaser trikset med røret var også noe jeg skal merke meg for seinere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Prøvde å få tak i min svoger som har ansvar for el-opplegget i mitt hus, men han er en travel mann, så her var det bare å kjøre på.
    Kjenner igjen den. Min stebror er elektriker, uten at det hjelper det aller minste på respons-tiden...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Givati

Det var dagens, og støttes 100%

Nåja, dagens var vel strengt tatt dokumentasjonen til Hunsbedt, men denne kommer i alle fall inn på en sterk 2.plass :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du skrev ikke noe om det så har du helt sikkert tenkt på at du må ha ett rør for 3D sensor kabelen.

Når det er sagt så har du masse plass i 50mm røret som du har lagt i dag

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: ops:

Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Det var dagens, og støttes 100%

Nåja, dagens var vel strengt tatt dokumentasjonen til Hunsbedt, men denne kommer i alle fall inn på en sterk 2.plass :wink:

Hehe, takk!

Kjekt triks. Har sett det brukt før her inne, men hadde glemt det helt til Aktos kinobygging tok det frem igjen.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kjenner igjen den. Min stebror er elektriker, uten at det hjelper det aller minste på respons-tiden...
    Er det noen som ALDRI kommer til å bli arbeidsledig, så er det elektrikere. Makan til opptatte folk skal man lete lenge etter. Meen, som den kjempegreie fyren han egentlig er, tok han seg en tur opp her i dag, og vi snekret sammen videre opplegg. Jeg skal sende en del Sketchupskisser over til han, slik at vi får kontroll på alle "bruddene", eller hva det nå heter. Jeg skal lage en liste med alt som skal styres av lys, dimming og apparater, og så syr han det sammen og får det inn på resten av smarthus-opplegget jeg har fra før.
    Det langsiktige målet må bli å få mest mulig styrbart over på en programmert iPad, slik at jeg slipper å lette på den etter hvert noget sie fua mi...

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Selv om du skrev ikke noe om det så har du helt sikkert tenkt på at du må ha ett rør for 3D sensor kabelen.

Når det er sagt så har du masse plass i 50mm røret som du har lagt i dag
    Ja, selvfølgelig! Det hadde jeg helt glemt, må være alderen...
    Jeg var sikker på at jeg hadde tatt høyde for det meste i projektor-båsen, men nå lurer jeg på om det nok med en dobbel stikk der også. Jeg tenkte at projektoren får en og evt en til slede/motor til scopelinse. Har på følelsen at det kan bli mere ting der oppe som blir nødt til å ha egen boks m/stikk....:???:
    Uansett, takk for påminnelsen!! :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er alt av trekkerør lagt opp på frontveggen, og søndagskvelden ble delvis brukt til å få ryddet bort mesteparten av de to kubikkmetrene med Glava som har ligget en stund i kinoen. Har igjen å legge inn Glava i døra samt sideveggene framfor hjørneabsorbentene.

Hjørneabsorbenter:

Jeg brukte 10cm tykke plater til dette. Kuttet av seks cm på den ene kortsiden av glavaplatene. Da målte de 57 x 114cm. Disse platene ble så delt på midten (av langsiden), og så delte jeg de to firkantene på 57 x 57cm i to trekanter hver. Så hver plate ble altså til fire trekanter:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5513-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5514-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5515-jpg

Til slutt brukte jeg en og en halv plate i front. Da ble det stødig og greit. Det er seksti cm fra front og inn i hjørnet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5516-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5517-jpg

På veggen var det bare å stable på plass. Kuttet ut litt av platene på baksiden der trekkerørene er.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5519-jpg

Det skal opp 20cm tykke plater i hjørnene i taket, over akustikkplatene. Disse skal jeg renne helt ut til kanten av akustikkplatene.
    Hele veggene bak lerret skal trekkes i sort Scenemolton, og akustikkplatene skal males sorte. Dette blir gjort så snart elektikkeren har vært og koplet alt.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5520-jpg

Som man kan se av bildene ovenfor så er "vaskelyset" også snart på plass. Hadde liggende tre stk 50W halogenspotter, som ble montert i taket bak lerretet. Dette skal bli dimbart etterhvert. Her er en av dem på toppen av en ferdigmontert boks.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5512-jpg

Kan til slutt nevne at en av kinapakkene med ledstrips kom i dag. Må si at det var raskt ekspedert. Venter på trafo og en lengde ledstrips til...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe tull når du først gjør noe. Den frontveggen der vil hjelpe enormt på mot det meste av kjedelige rom noder.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var en sinnsvakt tildekket vegg mot akustikk, men ser meget bra ut! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har nevnt det, men hva dekker du til glavaen med?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Vet ikke om du har nevnt det, men hva dekker du til glavaen med?
    Som jeg skrev i posten ovenfor, skal hele "frontveggen" bak lerretet dekkes med vanlig Scenemolton. Den skal bare stiftes fast slik at glavaveggen tåler litt mer.

@joakimpatos: Dette er ikke et tiltak mot akustikk, men ment slik BEF her nevner. Det vil hjelpe å holde bassen under kontroll, og forhåpentligvis fjerne litt problemer med stående bølger og romnoder!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ikke noe tull når du først gjør noe. Den frontveggen der vil hjelpe enormt på mot det meste av kjedelige rom noder.
    Det er akkurat det jeg håper på. Fint å få tilbakemelding på dette fra en som kan dette, og vet hvordan rommet bør dempes!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Mine LED-strips ser ut til å ha forsvunnet i posten på tur fra kina grrr... Tenkte å legge en runde med RGB LED-strips rundt lerret-ramma. Skal bruke DMX-dimmere til alt lys, slik at jeg både kan dimme og velge farge.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Ser veldig bra ut! Mine LED-strips ser ut til å ha forsvunnet i posten på tur fra kina grrr... Tenkte å legge en runde med RGB LED-strips rundt lerret-ramma. Skal bruke DMX-dimmere til alt lys, slik at jeg både kan dimme og velge farge.
    Ikke bra hvis de har forsvunnet...
    På nettsiden jeg bestilte fra står det at det kan ta opp i mot fire uker, men i praksis tok det bare ca en uke for det jeg har fått til nå. Mangler bare trafoen som skal drive alt.

Har sett litt på DMX-dimmere. Hvor mange kanaler må man ha, og hvilket prisleie er fornuftig? Jeg har jo kjøpt RGB LED, og vil ha mulighet til å lage mange farger. Vil anta at elektrikeren min har god greie på dette, siden all styring skal over på samme opplegg som i huset -KNX (EIB) fra Hager. Selve styringen skal visualiseres med iPad. Og litt av poenget er jo å kunne sette opp flere lysscenariorer, slik at alle kan bruke det (inkludert fruen... )

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanleg ikkje noko fjas når du setter i gang, Hunsbedt

Side 73 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •