Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 72 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 3428
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk! Har du kjøpt flere lenker, og skjøter du det med disse connector boksene?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Takk! Har du kjøpt flere lenker, og skjøter du det med disse connector boksene?
    Har ikke kjøpt enda, bestiller muligens i kveld. Blir antakelig to lenker på 5m og et Y-ledd og fjernkontroll. Må også få tak i strømforsyning til nettet, da den amerikanske utgaven jo ikke passer.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Må også få tak i strømforsyning til nettet, da den amerikanske utgaven jo ikke passer.
    Har montert LED i taket på egen hjemmekino og brant meg på første strømforsyningen jeg kjøpte - den hadde vifte. Selv om den ble montert inne i takboks hvor ventilasjon og downlight er montert bråkte den så mye at den var hørbar når det var stille i rommet. Endte opp med å bytte til LED-strips med mindre dioder (samme avstand mellom) og slapp unna med en mindre strømforsyning som ikke hadde vifte. Gir nok lys til pynt og "pause" lys i kinoen og fullstendig lydløs.
    Finnes sikkert andre strømforsyninger som kan brukes, men hadde aldri brukt LED-strips før og tenkte ikke noe på det før jeg fikk alt levert. Det meste av det jeg har brukt av LED er kjøpt her: MR16, gu10 items in Jingsam LED Lighting store on eBay!

Gøran

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Har montert LED i taket på egen hjemmekino og brant meg på første strømforsyningen jeg kjøpte - den hadde vifte. Selv om den ble montert inne i takboks hvor ventilasjon og downlight er montert bråkte den så mye at den var hørbar når det var stille i rommet. Endte opp med å bytte til LED-strips med mindre dioder (samme avstand mellom) og slapp unna med en mindre strømforsyning som ikke hadde vifte. Gir nok lys til pynt og "pause" lys i kinoen og fullstendig lydløs.
    Finnes sikkert andre strømforsyninger som kan brukes, men hadde aldri brukt LED-strips før og tenkte ikke noe på det før jeg fikk alt levert. Det meste av det jeg har brukt av LED er kjøpt her: MR16, gu10 items in Jingsam LED Lighting store on eBay!

Gøran
    Takker for en grei link, Gøran! Kommer til å undersøke denne før jeg evt bestiller det jeg trenger. :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Sannax: Har rotet litt på nettet i kveld (er på jobb ) og har jo sett at LED-stripsen jeg er interessert i finnes "overalt". Det er en del å spare hvis man går direkte til kilden, dvs Kina. Det rimeligste jeg har funnet til nå av faste priser er denne: Waterproof 5050 RGB Led Strip Flexible Light 60led/m 5M 300 LED SMD DC 12V+ IR Remote Control + 6A Power Supply-in LED Strips from Lights & Lighting on Aliexpress.com

Her får man alt samlet, med RGB controller og trafo 120-240V. Og gratis frakt. Og som det ikke er nok, så sniker det seg akkurat under 200-kroners grensen, slik at det ikke blir toll/mva på varen. Noen bedre? 8)

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5M 16.4Ft RGB SMD strip stripe Light 5M waterproof LED rope + 44key controller | eBay

Men dog uten strømadapter

Ps. Jeg er fra Lyngdal men bor i Farsund, Du har snakket med meg på jobben min

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Karmann: du har fått PM!

Da er følgende handlet:

2 stk av denne:
    Colorful decoration LED led Strip RGB Rainbow light 300LEDs SMD + 44 key Contrl | eBay

2 av denne (med rett kontakt):
    AC 100-240V To DC 12V8A 84W Power Supply Adapter For 5050SMD LED RGB Strip light | eBay

1 av denne:
    Non-waterproof LED Strip light SMD5050 300LEDs 5m RGB | eBay

Jeg måtte forandre planene litt. Jeg målte opp hvor lange LED stripsene må være, og det ble nesten 13m. Da er det ikke nok med 2 x 5m, som er standarden. I tillegg ville jeg ha 300 LED pr 5m, og det koster litt mer. Og så valgte jeg fjernkontrollen med mest opsjoner, den med 44 keys. Med det valget jeg har gjort kommer jeg til å skjøte på 1,5 m på hver av de to kretsene, slik at hver krets blir 6,5m. Derfor bestilte jeg trafoer som takler opp til 8m. Det som blir igjen av den tredje rullen skal jeg bruke i en egen krets i trappene. Har jo da også en ekstra fjernkontroll som skal brukes til det prosjektet, som jeg vil begynne på om alt det andre fungerer etter planen.

Blir spennende å vente på dette, og se hvordan det funker.

EDIT: Skriveleif

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike LED-strips har jeg lyst på også Er det slik at de kan deles opp pr meter eller er det kortere avstand? (slik at man får tilpasset avstanden helt perfekt)

Jeg kjenner jo noen som er i Kina/Hong Kong akkurat nå. Kanskje jeg skulle sendt de en SMS. Vet de skal titte på elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, Hunsbedt! Hva endte du opp med å betale for hele pakka?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,170
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Havner kanskje på dypt vann men trodde led strips var en meget enkel elektrisk krets, så man kan kappe f.eks etter hvilket som helst lys bareamn sørger for og terminere i enden så kretsen blir hel.

lurer egentlig på om man trenger bry seg såpass led lysene holder vel kontakt med begge lederne og det bare er og kappe :-P
    (og enda mer sikker på at man ikke trenger det når jeg ser det er dc strøm)

Anyhoo jeg kan og være helt på jordet.

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hunsbedt pm svart

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Slike LED-strips har jeg lyst på også Er det slik at de kan deles opp pr meter eller er det kortere avstand? (slik at man får tilpasset avstanden helt perfekt)

Jeg kjenner jo noen som er i Kina/Hong Kong akkurat nå. Kanskje jeg skulle sendt de en SMS. Vet de skal titte på elektronikk.
    De kan deles for hver kontaktpunkt, mellom hver tredje LED, slik jeg har forstått det, se bilde. Kontaktene er på de fire "brune" punktene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-ledstrips-5050_300_wp_01_1000px-jpg

Jeg har planlagt å skjøte på de stripsene jeg har kjøpt på denne måten.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Takk for info, Hunsbedt! Hva endte du opp med å betale for hele pakka?
    Jeg kjøpte jo ikke den billigste "pakken" alikevel, siden det ikke passet mitt opplegg. Hadde jeg klart meg med to ganger fem meter, så hadde jeg bare kjøpt to komplette pakker.
    Når man skal skjøte på må man passe på å få en strømforsyning som er stor nok. Man kan også kjøpe enda større strøforsyninger, slik at jeg kunne ha hatt alt i en lengde. Men disse kommer med viftekjøling. Slik Gøran lengre oppe her hadde fått. Dette var ikke interessant for min del på grunn av støy. Jeg kunne ha montert den i det tekniske rommet. Men det betyr jo bare mer hulltaking og lengre ledninger...

Totalpris ble USD 151,75. Med dagens kurs blir det ca kr 570,-
    Ingen av varene overstiger imidlertid 200,- så sendes de separarat så blir det ikke tull og toll...

@TorTorden: se ovenfor, tror du finner ut av det!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå brukt mesteparten av søndagsettermiddagen på å ordne litt på første post. Dette er noe jeg lenge har hatt lyst til å gjøre, men ikke fått tid til. Nå er en god del av de viktigste byggetrinnene lagt inn som hurtiglenker. Dette gjør det mye lettere å finne frem til det man søker.

Desverre virker ikke lenkene i Firefox (eller Chrome?). Dette vil muligens bli rettet i neste versjon av AVforum, hvis jeg har forstått det rett.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om linkene virker OK i min Firefox...

Godt å ha en innholdsfortegnelse! :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det ser ut som om linkene virker OK i min Firefox...

Godt å ha en innholdsfortegnelse! :-D
    Flott, da er det muligens bare hos meg de ikke virker. Takk for tilbakemeldingen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et imponerende byggverk og en imponerende innholdsfortegnelse

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Et imponerende byggverk og en imponerende innholdsfortegnelse
    Takk for den, tols1! Skal legge inn litt flere snarveier på førsteposten i kveld, nå som jeg husker hvordan man gjør det...

Edit: Da er de fleste hurtiglenkene på førsteposten ferdige. Har også ordnet noen lenker til OT. Håper det er i orden!
    Skulle noen finne feil eller savne noe, gi gjerne beskjed på PM!

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man velge frekvens/kanal for LED-kretsen, slik at man kan styre flere uavhengige kretser med én og samme fjernkontroll?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Kan man velge frekvens/kanal for LED-kretsen, slik at man kan styre flere uavhengige kretser med én og samme fjernkontroll?
    Det lurte jeg også på. Vet faktisk ikke, men det hadde vært greit om det gikk an. I tilfelle ikke så må jeg bruke begge fjernkontrollene, evt lage en makro på Prontoen eller Logitech'en.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten høstferie for tiden, og unner meg luksusen av å være oppe litt lengre enn vanlig. Har desverre ikke fått gjort stort i kinoen til nå på grunn av sykt barn er hjemme.

De siste par dagene har gått med til å lage oppheng for gardinskinner i taket foran lerretsrammen. Litt plunder å gjøre dette nå, det skulle ha vært gjort før takrammene ble satt opp. For å gjøre det litt lettere ble platene delt opp i mindre stykker, og skrudd på plass med avstandsstykker opp til taklektene. Det er planen å ha to sett skinner til gardiner.

Skinnen nærmest lerretsrammen skal holde gardiner som går ned ca 30cm. Kan godt bruke molton, men satser på å finne svart fløyel. Disse gardinene skal altid henge på sin plass, og kun skyves til side når dørrammene på hver side av lerretet skal åpnes. Årsaken til at jeg må ha disse gardinene er enkel; de skal skjule toppen av dørrammene, oppheng til maskeringsrammer og hulrommet over akustikkplatene bak lerretet.

Den andre skinnen skal holde forteppet. Det skal motoriseres, og gå ut til hver side fra midten. Rammene på veggen og dørrammene i front er laget for at forteppet kan gå inn mellom disse og nesten skjules. Det er i hvertfall planen. Blir dette for dyrt, blir det samme opplegg, men med manuelt trekk. Her er systemet jeg har sendt prisforespørsel på:

Silent Gliss 5090:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-silent-gliss-syv_00000_00_el_5090-gif

Her er opphengsplatene på plass. Siden dette ikke blir synlig for andre enn de som står og kikker rett opp under gardinene, valgte jeg å gjøre det enkelt med rette plater kuttet i vinkel slik at de passer inn i kurven til rammen under. Bredden mellom dørramme og avsluttende veggramme er ca 12cm. Ser smalere ut på dette bildet, men tror det skal holde greit for enkle gardiner.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5446-jpg

Som man kan se så flukter gardinplatene jevnt med ventilasjonskanalen for innluft. Den ble laget ganske lav her for å gå klar over lerretsrammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5452-jpg

I morgen får jeg inn en hel dag og vel så det i kinoen. Da skal boksene til strøm og signalkabling på plass, samt litt trekkerør. Etterpå skal det settes opp Glavaplater bak lerretet. Fant ut at det ble nesten 2 kubikkmeter (1980 l)! :shock:
    Håper det svarer til forventningene med denne dempingen, det er jo en dritjobb å kutte og sette dem opp...:???:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5449-jpg

Side 72 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •