Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 70 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 3428
    Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ord kan ikkje beskrive det du gjere her.. Heilt fantastisk! :-)

Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gud slappet ikkje av den 7 dagen...- han skapte Hunsbedt, så vi kan se når han bygger kino og terrasser..
    MEGET OPPEGÅENDE BYGGVERK!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutter meg til alle vel fortjente superlativer

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, vi forventer jo ikke noe dårligere, men kanskje i litt mindre skala

Eller et part-tre superkraftige neodymmagneter kan sikkert holde det god på plass.
    Har en god del magneter liggende nå, men lista som pakningen sitter på er smal. Kan muligens få til noe i hjørnene inni boksen. Takk for tips!

Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Ord kan ikkje beskrive det du gjere her.. Heilt fantastisk! :-)
    Jeg vet det er vanskelig å beskrive det, et svare strev hver kveld!
    Takker, Stian!

Sitat Opprinnelig postet av ogrindevoll
    Gud slappet ikkje av den 7 dagen...- han skapte Hunsbedt, så vi kan se når han bygger kino og terrasser..
    MEGET OPPEGÅENDE BYGGVERK!!
    Hehe, det var da voldsomt! Men takk for den bibelske forklaringen, Grindevoll!

Sitat Opprinnelig postet av Stenersen
    Slutter meg til alle vel fortjente superlativer
    Takker så mye, Stenersen. Sikkert mange superlativer som ikke er fortjent også...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen dørbilder til, fra de siste par dagene. Har holdt på i kveld med å rette opp en tabbe. Og i går måtte jeg også fikse en liten feil. Sånn går det når man ikke planlegger godt nok.

Først gårsdagens tabbe:
    Som man ser av det øverste bildet her, det er ikke mulig å få denne lille døra tett, selv med pakninger. Det mangler nemlig en fortsettelse av MDF-plata på høyre side av åpningen. Det må en kant til her slik at jeg har noe å legge pakningen over (som skal rundt hele den store døra). Det nytter jo ikke å legge pakningen over den lille døra pga av den åpne karmen rundt...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5378-jpg

Her er løsningen på problemet. La inn en liten MDF-list på høyre side av den lille døra. Døra ble da litt for stor og jeg måtte ta av en cm på høyre side. Men nå kan jeg få det tett rundt den store døra fordi jeg har en kant å legge pakningen mot!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5380-jpg

Her er litt mer bilder fra i går. Etter at jeg hadde kastet bort en time på tabben beskrevet ovenfor, var det tid for isolering og gipsing.

Isolerte først hulrommet mellom lektene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5381-jpg

Så 10cm Glava:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5382-jpg

Så 5cm til:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5383-jpg

Og så første gipslag. Dette ble bare heftet og fuget med akryl.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5384-jpg

Hadde to stk halvbrukte tuber med Green Glue liggende. Den ene hadde brukket av spissen, så det var bare å bruke det opp:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5385-jpg

Ferdig gipset og fuget:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5386-jpg

Her et par bilder av de solide hengslene på døra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5392-jpg

som man ser er det også styretapper på hengslene. Vet ikke om dette er for å gjøre den mer innbruddsikker?:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5390-jpg

Så dagens jobb, som stort sett dreier seg om å fikse en tidligere tabbe. I innstegstrinnet er det lagt en perforert stålskinne for å slippe opp varme fra gulvet under. Tilfeldigsvis havnet denne rett under utforingen til døra. Det er ikke mulig å få dette tett, da lyden bare vil vandre gjennom den perforerte lista. For å slippe å borre opp inntrinnet for å få den ut (festet på undersiden), valgte jeg å bygge den inn og lede varmluften opp lengre inne i gulvet. Sikkert ikke nødvendig å lede varmen opp, egentlig. Men uansett måtte jeg få en tett løsning under døra. Slik ble det gjort:

Slik så det ut før:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5394-jpg

Saget ut en MDF-list som ligger mot døren. Her skal det på pakning:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5396-jpg

Passet til ny perforert list:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5397-jpg

Så ble alle delene skrudd fast. Rakk ikke å fuge, tar det når alt er på plass rundt hele døra. Det ser ikke særlig pent ut nå. Vil sikkert bli bedre når veggene er ferdig utforet og alt er malt...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5398-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatte i dag med bygging av den ytterste rammen i døra. Skal ikke si så mye mer om det siden den er nokså lik den innerste. Satte også opp listene rundt karmen. Skal sette på tubepakninger på disse slik at de klemmer mot døra når denne er lukket. Kommer til å male døra før disse blir satt på.

Så begynte jeg på veggen bak lerretet. Her laget jeg først en spalte nederst på veggen slik at varmluft fra gulvet kan slippe ut. Brukte 19 X 100mm bord siden det skal ligge 100mm Glavaplater på disse. Satte bare opp to bord siden jeg ikke hadde flere stålvinkler igjen.

Her er litt bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5407-jpg

Bildet viser hvor tykk døra har blitt. Den ytterste karmen skal holde 100mm Glavaplater, og vil ligge jevnt med resten av veggen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5399-jpg

Perforerte stålplater ble festet til bordet. En listen list ble festet til gulvet slik at ikke stålplatene kan sparkes inn ved uhell:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5401-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5402-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5403-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5404-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5406-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk jobbet et par timer i kveld også. Har en forståelsesfull kone som lar meg holde på det jeg vil etter at ungene er lagt.

På bakveggen satte jeg opp resten av bordene og fikk også rippet noen meter MDF-lister som ble skrudd utenpå bordene. Da er det bare å stable Glavaplatene inn og stifte Scenemolton utenpå.
    Jeg har tenkt å bruke Glavaplater av typen A-37 på hele veggen samt som bassfeller i hjørnene. Er det bedre med en annen type? Jeg tenker litt økonomi også, og tenker bare å bruke akustikkplater på sideveggene.

Her fra dagens jobb:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5408-jpg

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen må jeg bare ta meg i og måpe når jeg med stor spenning ser du har oppdatert tråden din Hunsbedt... dette er veldig spennende lesning og utrolig gjennomtenk og strøkent utført... kan nesten ikke vente til søknaden til kommunen skal komme i retur og jeg kan begynne og bygge på huset så kona få kino sal;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk fundert litt på en løsning for døra inn til kinoen vår, men her har jeg jo fasiten.

Igjen: flott fremgang, og det er en fryd å komme tilbake etter noen dager uten forumet og finne oppdateringer fra Casa Hunsbedt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Igjen må jeg bare ta meg i og måpe når jeg med stor spenning ser du har oppdatert tråden din Hunsbedt... dette er veldig spennende lesning og utrolig gjennomtenk og strøkent utført... kan nesten ikke vente til søknaden til kommunen skal komme i retur og jeg kan begynne og bygge på huset så kona få kino sal;-)
    Hehe, takker! Morsomt at det egentlig er kona som skal ha kino...

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har faktisk fundert litt på en løsning for døra inn til kinoen vår, men her har jeg jo fasiten.

Igjen: flott fremgang, og det er en fryd å komme tilbake etter noen dager uten forumet og finne oppdateringer fra Casa Hunsbedt
    Flott hvis mine ideer også kan brukes av andre. Men som paalab nevnte tidligere i tråden bør du sjekke om hengslene tåler vekta. Hos meg har det gått veldig greit, det er millimetertoleranser i døråpningen, og det minste sig ville ha blitt sett. :-)

I dag ble jeg nesten ferdig med bakveggen. Mangler fremdeles å finne en låseanordning for den lille døra. Blir nok en supermagnet og Araldit som blir løsningen.
    Alle listene er nå satt opp på bakveggen. Disse hoder Glavaplatene på plass, både på veggen og i døra. Nå skal det bare males litt og trekke over alt med Scenemolton.

Ellers holder jeg på med hjørnene. Hjørneabsorbentene blir ganske store, med en dybde på 50cm. Jeg kommer derfor til å sette inn to hyller for at ikke de nedreste trekantene skal bli flate. Poenget blir vel å holde densiteten på Glavaen så lav som mulig.

Her er bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5415-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5416-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5409-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5410-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5411-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5413-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert jeg som har fulgt dårlig med/glemt noe, men jeg må bare spørre. De sortmalte fresesporene i gulvet, hva er de til?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sikkert jeg som har fulgt dårlig med/glemt noe, men jeg må bare spørre. De sortmalte fresesporene i gulvet, hva er de til?
    Ikke så rart du spør om dette, det er nesten to år siden jeg gjorde ferdig frontplattingen. Her er et forklarende bilde:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2940-jpg

De utfreste platene ligger altså på hver sin "sandkasse", og sørger for at sanden demper vibrasjoner fra platene ovenfor. Oppå platene skal høyttalerne stå. Her er en Sketchuptegning av omtrent hvordan det blir:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-7-png

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-5a-png

Håper dette var oppklarende! :-)

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D er jo riktig å si det er Kona som skal ha kino når hu maser om og få alle høyttalerne i stua bort.(eller som hun sier... skulle ønske vi hadde en "vanlig" stue)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

For en FANTASTISK måte å starte dagen på!

Nykokt kaffe og musikk - og surfer på måfå her på forumet da det er lite som er interessant her for tiden - men så; WOW! Denne tråden...

Din evne til å dokumentere og gjennomføre alle detaljene er helt utrolig å se. Jeg kjenner at jeg blir så glad innvendig av å se slikt håndverk og fokus på detaljer - og med en slik fremdrift.

Glemmer helt kaffekoppen - og blir bare sittende å se og lese de siste sidene.

* bøyer meg i støvet, nikker og tar en slurp halvkald kaffe *

Stå på videre.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som har muligheten til det.. har du tenkt på det å ha 3 like høyttalere i front istedenfor en liggende senter? Noe slikt som BEF sitt oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Du som har muligheten til det.. har du tenkt på det å ha 3 like høyttalere i front istedenfor en liggende senter? Noe slikt som BEF sitt oppsett?

Enig.. siden du skal ha lydtranperent lerret har du mulighet til å ha full size center.. da slipper du "fase vridningen" som kommer ved å ha en liggende center.... (les: lik lyd i alle høytalerne.). skal visst være overlegent. Kanskje Bef kan utdype mer om dette (teknisk)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si - dette er noe av det råeste jeg har sett. Det er jo nesten for galt å dekke det hele til. Det er jo kunst i tre. Meget imponert her!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kino med slike vakre former burde nesten hatt KEF Muon som høyttalere synlig i rommet.

Flott tråd!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    :-D er jo riktig å si det er Kona som skal ha kino når hu maser om og få alle høyttalerne i stua bort.(eller som hun sier... skulle ønske vi hadde en "vanlig" stue)
    Tror det er veldig vanlig at fruene helst vil ha stua for seg selv, dvs innrede den helt selv. Og da er som regel (alltid ett unntak...) ikke et stereoanlegg med, og i hvertfall ikke surroundanlegg. Det er vel det din kjære mener med "vanlig" stue...

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    For en FANTASTISK måte å starte dagen på!

Nykokt kaffe og musikk - og surfer på måfå her på forumet da det er lite som er interessant her for tiden - men så; WOW! Denne tråden...

Din evne til å dokumentere og gjennomføre alle detaljene er helt utrolig å se. Jeg kjenner at jeg blir så glad innvendig av å se slikt håndverk og fokus på detaljer - og med en slik fremdrift.

Glemmer helt kaffekoppen - og blir bare sittende å se og lese de siste sidene.

* bøyer meg i støvet, nikker og tar en slurp halvkald kaffe *

Stå på videre.
    Fint at jeg er i stand til å få deg til å glemme kaffekoppen for en liten stund, Tiger! Inspirerende å få en slik kommentar på formiddagen! :smile:

Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Jeg har vel snakket om det tidligere i tråden min, om å bygge samme høyttalere i front som BEF. Da blir det tre like, og de skal alle stå bak lerretet. I samme slengen kan det også være at jeg gjør som BEF og bygger 21:9 lerret, og satser på et ekte 1:2,35 cinemascope-format, med scopeforsats på projektor. Dette er i hvertfall min drømmeplan...
    Jeg prioriterer nå først og fremst å bli ferdig (helt ferdig blir man vel aldri...) med rommet i vinter, og det ligger jeg godt an til nå hvis ikke det oppstår uventede ting.

Sitat Opprinnelig postet av @leks
    Enig.. siden du skal ha lydtranperent lerret har du mulighet til å ha full size center.. da slipper du "fase vridningen" som kommer ved å ha en liggende center.... (les: lik lyd i alle høytalerne.). skal visst være overlegent. Kanskje Bef kan utdype mer om dette (teknisk)
    Se forklaringen ovenfor. Jeg er også pinlig klar over feilene som en liggende senter har. Men i oppstarten vil nok mitt gamle frontoppsett bli det eneste alternativet. Jeg kommer muligens kommer til å bygge nye høyttalere til neste år.

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ehh, jeg vet nesten ikke hva jeg skal si - dette er noe av det råeste jeg har sett. Det er jo nesten for galt å dekke det hele til. Det er jo kunst i tre. Meget imponert her!
    Alt blir nok "pakket inn", og jeg er vel ikke den eneste som er glad for det...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    En kino med slike vakre former burde nesten hatt KEF Muon som høyttalere synlig i rommet.

Flott tråd!
    Takker, mteinum!
    Muon var jo fine, men en smule over mitt budsjett...

Side 70 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •