Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 7 av 172 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for fine ord, Alkar! Alltid greit å få fine tilbakemeldinger på det man gjør!:smile:
    Og til Kamikazee: Hehe, vet nok ikke akkurat om det er så gjennomført profft det jeg holder på med, jeg er nok bare amatør på det meste her!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på med rørtrekking de siste dagene. Fikk endelig lagt frem rørene til datakablene som går til nesten alle rommene i huset. Det ble en del "vanskelige" svinger de siste metrene, men jeg kommer til å trekke kablene i to omganger, så de første trekket blir bare 3-4m. Alt i alt ble det ti stk trekkerør til dette, 6 stk 20mm og 4 stk 16mm. Disse skal ende i en liten kasse på siden av det store skapet, så får jeg se hvilken løsning det blir senere.
    Så fikk jeg hentet frem UPS'en jeg skal bruke (APC SU 3000). Må tilpasse skinnene den skal festes til slik at kabler kan legges fram greit uten å komme i klem. Alt i skapet bortsett fra forsterkere skal tilkobles UPS. Utenfor skapet skal projektor og pc tilkoples.

Trekkerørene til datakabler går inn i huset på en litt "kronglete" måte :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2044-jpg

Her ender trekkerørene, skal bygge en kasse inntil skapet. Vil ikke at trekkerørene skal lede lyd inn i huset, så derfor denne ekstra kassen som kommer her:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2046-jpg

UPS'n på gulvet foran rommet i bunnen av skapet. Den er så dyp at jeg måtte forlenge rommet inn under den bakre plattingen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2037-jpg

Nærbilde av skinnene, som jeg fant på Biltema. Disse tåler 40kg, og UPS'n veier nok noe slikt...:smile:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2038-jpg

UPS front:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2040-jpg

UPS bakside:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2041-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det litt finjobbing denne søndagen også Var veldig spent på om uttrekkskinnene ville virke greit med den tunge UPS'n. Så derfor skrudde jeg av lokket og monterte skinnene der de passet best. Så kuttet jeg til to stk MDF plater som igjen ble festet til skinnene. Hele greia ble så festet inntil venstre skapvegg slik at det er god plass til kabling på høyre side.

Og ja, skinnene holdt! Ikke ble det vanskelig å trekke UPS'n ut heller. Men det er mulig at jeg kommer til å flytte den ene vifta som står i siden på kabinettet over til toppdekselet slik at ikke noe er i veien. Slik den står nå er en tredjedel av vifteåpningen dekket av skinnen (på høyre side).

En annen ting er at jeg muligens vil flytte bakstykket som har alle kontaktene ut av baksiden på UPS'n og opp til tverrliggeren rett over kabinettet. Dette ser ut til å la seg gjøre, siden bakstykket er avtagbart. I tillegg vil det lette betjeningen, og gjøre det mulig å skyve kabinettet helt inn, siden ingenting da kobles til bak. Må sjekke med elektrikeren om dette er en mulighet.

Når disse tingene blir løst skal UPS'n ut igjen slik at skapet kan gjøres ferdig og males innvendig.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2071-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2072-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2073-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2074-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig lekkert stykke arbeid Hunsbedt! Er også meget imponert over fremgangen, spesielt med tanke på at du driver på ett par timer nå og da

Dette er definitivt ett kinorom jeg godt kunne tenkt meg å sett irl når det står ferdig!! Om det blir muligheter for en demo da ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for veldig fine ord, Grumle! Jeg synes selv det går litt tregt for tida, skulle gjerne brukt mer tid til kinobygging. Men med to småjenter på rett over året er det ikke meg som bestemmer. Så da får det heller bli litt sånn innimellom med kinobygging.

Er du på disse kanter (Kvinesdal) så sender du meg bare en pm så kommer du oppom. Selvfølgelig er det også mulig å vente til kinoen står ferdig, du er hjertelig velkommen! Men det er godt mulig at det kan drøye til vinteren igjen før siste skrue er på plass...:???:

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fant tråden din

Dette var meget imponerende. Du bruker nesten like mye tid på å legge ut arbeide ditt til alles glede:razz: Dette blir kjempe kult

Skal følge med på dette ja
    Mvh Ben

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Ben! Ja, dokumenteringen er prioritert, men jeg prøver å ikke bruke for mye tid på den. Samler heller opp etter litt bygging, så det blir mer å skrive om
    Vil du stikke oppom en tur er det bare å ringe, så avtaler vi når det passer! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg om å sette opp stikkontakter oppover som går ifra UPS'n. Så slipper du unødvendige kabelstrekk ifra komponentene og gjør ting generelt litt lettere. Penere vil det også bli

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hei igjen Ben! Ja, dokumenteringen er prioritert, men jeg prøver å ikke bruke for mye tid på den. Samler heller opp etter litt bygging, så det blir mer å skrive om
    Vil du stikke oppom en tur er det bare å ringe, så avtaler vi når det passer! :-D
    Ja reiser i nordsjøen på torsdag men når jeg kommer hjem vil jeg ta en tur opp med kvindølen (Geir)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Vil anbefale deg om å sette opp stikkontakter oppover som går ifra UPS'n. Så slipper du unødvendige kabelstrekk ifra komponentene og gjør ting generelt litt lettere. Penere vil det også bli
    Har hatt elektrikkere på besøk i dag, og vi har trukket opp tre separate kretser til kinoen. (I tillegg har jeg trukket opp to ekstra til belysning.)
    En skal direkte til to store forsterkere og to mindre forsterkere bak lerret. Den andre skal til fire forsterkere i 19" rack i skapet, og den siste skal til UPS. Fra UPS skal jeg sette inn to skinner i racket med 5 kontakter hver, så kabelstrekk fra øvrige komponenter blir minimalt. Alt strømførende vil bli buntet for seg, og signalkabler blir buntet på andre siden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    Ja reiser i nordsjøen på torsdag men når jeg kommer hjem vil jeg ta en tur opp med kvindølen (Geir)
    Ok, så det er Geir som er Kvindølen... Har lurt litt på det, ja! Flott med besøk, bare ta kontakt når du kommer hjem!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har gått litt smått de siste dagene, har ikke hatt så mye tid til kinobygging. Har holdt på med ventilasjonen, en del må gjøres med dette før tak og vegger kan plates i tilstøtende rom til kinoen i tilbygget. Det var rimelig krevende å få på plass rør slik jeg hadde tenkt det.

På grunn av veggkontruksjon med cc30cm hadde jeg ikke mye plass til rådighet, og spesielt ikke når en av støttene stod omtrent midt i veien inne i veggen. At jeg ikke tenkte på det da jeg satte opp dette tekniske skapet...:shock: ops:

Jeg ville helst ha brukt blikkrør som er glatte innvendig til rørtrekkene, men dette var det ikke plass til. Det hadde nok gått greiere hvis jeg hadde lagt ut-luften oppe langs taket, men der kommer det andre og viktigere ting (hyller til musikk og film )

Så derfor ble det en blanding av div Flexitrør, som kan bendes i umulige vinkler. Jeg vet at dette antakelig vil føre til litt mere vindstøy og høyere motstand, men jeg vil ihvertfall prøve det ut. Jeg skal skru fast en plate med pakning som skal dekke innboksingen av utluften, så det vil bli mulig å komme til for å endre ting senere om det behøves.

Kanalen som utluften går via, skal fores med tilpassede isolasjonsplater. Innerst skal jeg bøye til et rør av netting (Galvanisert type med hull på 3x3mm, brukt til sålling av sand). Kanalen er to meter lang, og innvendig diameter på nettingrøret blir ca 15cm. Jeg håper at dette vil dempe lyden av avtrekksvifta og eventuell lyd fra kinoen.

Galvanisert netting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2130-jpg

Er litt spent på om dette fungerer, for jeg skal bygge en tilsvarende to meter lang innbokset kanal til innluften i andre enden av kinoen. Vil gjøre det på nesten samme måte; innerst et rør av netting, så et tynt lag av dempemateriale til høyttalere (kjøpt på Biltema, for å unngå Glavaforurenset luft ), så et lag med 5cm Glava, og ytterst plast rundt det hele. Dette skal bokses inne i en 30 x 30 cm og 2m lang boks oppunder taket bak lerretsveggen. Luften skal fra denne vinkles inn slik at den kommer ut like under stjernehimmelen i en flat vifteformet kanal. Dette er foreløpig en ide, må den endres så er det god tid til det. Fordelen med dette opplegget er at det bare koster noen få hundrelapper, så det hadde vært morsomt om det fungerer etter planen...:-D

Kanalen til utluft. Midterste delen, ca 2m skal fores med Glava som holdes på plass med netting.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2125-jpg

Vifta har to åpninger til innsuging av luft. Den ene siden går inn via Flexitrør (på baksiden), mens åpningen vendt mot denne siden skal brukes til utlufting av selve skapet. Det skal settes opp "gulv" under vifta som går helt bak til døra, og i dette gulvet skal jeg ha et 3 eller 4" rør. Må kanskje eksperimentere litt med diameteren på dette røret slik at mesteparten av sugekraften fra vifta blir brukt i selve kinoen. Her er noen flere bilder fra prøvemonteringen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2131-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2128-jpg

Rør til kino (avsug):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2127-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble ferdig med utluftkanalen i dag. Manglet også litt spikerslag rundt skapet som ble gjort ferdig, så nå er det bare å løfte på plass samt rette på isolasjonen rundt trekkerør og bokser, så kan det plastes og takplatene kan henges opp.

Nettingen til lydemperdelen ble kuttet opp i tre biter som hver for seg ble stiftet fast i en smal trelist. Så kuttet jeg til passende stykker med Glava og la dette opp mot veggene inne i boksen før "rørene" ble satt på plass. Det blir spennede å se om dette fungerer, siden jeg jo skal lage en lignende konstruksjon på innluftsiden.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2132-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2134-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2135-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2136-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2138-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et imponerende stort prosjekt du har tatt på deg, kompis! Moro å se på fremgangen, så takker for bilder og oppdateringer! Dette er gøy!

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det er et imponerende stort prosjekt du har tatt på deg, kompis! Moro å se på fremgangen, så takker for bilder og oppdateringer! Dette er gøy!
    +1:-D Her er det bare og bli stum av beundring, hehe følges med argusøyne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Ja, prosjektet har ihvertfall tatt mye mer tid enn det jeg hadde trodd på forhånd. Men så har jeg ikke akkurat valgt å kjøre noen snarveier heller. Bruker forholdsvis lang tid på planleggingen, og det har jeg ikke angret på.

Fremgangen er det heller litt så som så med. Begynner å bli rimelig lei av å se isolasjon på veggene enda. Men i dag har jeg et lite håp om å få plastet takene i teknisk rom, gang og toalett, så er jeg heldig kan takplatene være på plass over helgen! :smile:
    Og på mandag tar jeg turen ned til Byggwell og kjøper veggplater, uansett hva som ellers måte skje! 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    +1:-D Her er det bare og bli stum av beundring, hehe følges med argusøyne.
    Takker for det, carradona! :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok en av de kjedeligste jeg har postet, men prøver allikevel. Må jo vise at jeg faktisk får gjort noe innimellom

Hadde noen sagt at dette skulle bli ferdig på en dag, så hadde jeg aldri trodd dem...vel, jeg klarte å plate tre små tak på totalt ca 20 kvadratmeter i dag. Er meget fornøyd med meg selv. Tror det bare var en eller to plater som ikke måtte skjæres eller forhulles, så det var faktisk en del arbeid. Ihvertfall når man må løpe til og fra hele tiden.

Men nå er takene 95% ferdig. Mangler tre småstykker på skråtaket over trappa. Må nesten fortsette videre på taket slik det ser ut rett nedenfor trappa, og derfor blir det fire små plater her. Jeg knotet endel til å begynne med idag, det var ikke lett å holde platene samtidig som jeg skulle skyte inn kramper med spikermaskinen, så det endte med at jeg lagde en holder, en "tredje hånd"... Da gikk det unna! Må få hjelp fra det en kan...

Tak i teknisk rom:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2140-jpg

Taket i ganga/toalett:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2141-jpg

"Taket" over trappa:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2143-jpg

Min "tredje hånd":

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2144-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Tusen takk for veldig fine ord, Grumle! Jeg synes selv det går litt tregt for tida, skulle gjerne brukt mer tid til kinobygging. Men med to småjenter på rett over året er det ikke meg som bestemmer. Så da får det heller bli litt sånn innimellom med kinobygging.
    Hehe, kjenner meg igjen der ja! Har selv en på 5mnd en på 2 år og ei på 3 år Så da blir ikke kino'n første pri :P
    Men veldig moro at man kan kombinere kino og unger. Tok med to to største og en bolle med popcorn ned i kino'n her omdagen og satte på knerten, kan ikke si annet en at vi storkoste oss alle tre!! Ikke ofte de sitter rolig i 1.5t for å si det sånn

angående ventilasjonen din så ser det meget bra ut! den søylen din med netting og isolasjon blir jo litt som en lang z-kasett, og med tanke på hvor mye mine z-kasetter demper så må dette bli knallbra!

Tror også jeg må låne ide'en din om oppheng av ups'n, Tenkte å prøve noe lignende på forsterker oppsettet

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg ser fram til å kunne vise film for hele familien, ja!
    Har litt tro på at nettingrøret vil virke greit som demping. Det virker kjempefint mot lyd som kommer utenfra ihvertfall. Og det før kanalen er platet ferdig...
    Kan trygt anbefale uttrekksskinnene fra Biltema. Virker kjempefint til formålet!

Side 7 av 172 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •