Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 69 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg er iallefall en av de som liker at du gjør såpass mye innsats med rommet samtidig som du sier at utstyret ikke er helt der oppe. Hva er det vi egentlig bygger slike rom for til syvende og sist...jeg tror det er opplevelsen, og det kommer du til å få med ditt utstyr også! Tross alt så har du gode forutsetninger. Utstyret kan uansett etterhvert oppdateres, og det er vel også litt av moroa
    Akkurat Sannax, utstyret kan jo oppdateres etterhvert. Foreløpig så er det viktigste å gi det jeg har best mulig arbeidsrom, i hvertfall i den settingen som nå er planlagt. Kinoen vil jo også muligens begrense lydkvaliteten i stereo, men litt ofrer man jo når det blir dedikert kino. :-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende! Her er det ideèr som jeg kan bruke i mitt eget moderate byggverk!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Imponerende! Her er det ideèr som jeg kan bruke i mitt eget moderate byggverk!
    Flott hvis tråden min kan inspirere andre til bygging (og gjerne byggetråder!)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk sendt resten av familien på Sauesjå (lokal tradisjon her i Kvinesdal), og har fått jobbet i fred og ro på kinoen i hele dag. Fikk ferdig den andre frontrammen og rakk også å få den montert på plass. Tok litt vidvinkelbilder av hvordan det ble i kveld.

Først noen monteringsbilder. Rammene har blitt montert opp svært enkelt. De åpnes som en dør, og man får fin tilgang til det som er bakenfor. Tas bolten ut i toppen kan rammen lett vippes ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5275-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5278-jpg

Som man kan se så er rammen bygget opp en del over frontplattingen. Ca 15mm for å være presis. Dette er fordi jeg skal legge eikeplanker her. Det blir en synlig kant på mellom 12 og 25cm ut til kanten av plattingen som skal kles. Det er meningen at dette skal males med sort, matt maling. Funker ikke det så blir det molton eller teppe...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5280-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5277-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5294-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5295-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5285-jpg

Ser jo ut som lerretet kan bli lite på dette bildet over, men vidvinkelen lyver jo litt. Lerretet blir over 130", og det er nok for stort for dagens "budsjett"-projektorer. Har absolutt ikke tenkt å bruke 150.000,- på projektor (ennå...), så skal man ha dynamikk på bildefronten er nok 120 tommer maksgrensen. Jeg kommer til å bygge både horisontale og vertikale bevegelige maskeringer, så 131" blir nok ikke brukt i første omgang.

I morgen er det planen å sette opp to små siderammer på sidene utenfor disse frontrammene slik at de tetter hele frontveggen. De skal også fungere som stoppere for frontrammene.
    Får jeg tid skal jeg også montere opp 10cm brede bord bak lerretet (som jeg ikke har ennå...) på veggen for å holde akustikkplater/Glava.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt utrolig bra. Når jeg leser tråden din får jeg bare så lyst til å bygge kino Takk for all inspirasjon du gir. Stå på videre!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette blir helt utrolig bra. Når jeg leser tråden din får jeg bare så lyst til å bygge kino Takk for all inspirasjon du gir. Stå på videre!!
    Takker, BEF! Morsomt å høre fra en som antakelig har fått til det råeste opplegget i en hjemmekino i hvertfall på denne kanten av dammen...:-D

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig flott. Hart sagt det før, men kan vel ikke sies nok ganger. Meget imponerende arbeid og resultat. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo selvfølgelig ikke fått gjort så mye i dag som jeg skulle ønske, men familien krever jo også at de får se meg noen timer innimellom...

Vel. Jeg fikk da gjort noe. Tok med kameraet på jobben i kveld i tilfelle jeg fikk tid til å poste litt. Jeg rakk å lage to små siderammer til frontrammene. De skal holde disse på plass, samt støtte opp litt dempemateriale på baksiden. Jeg fikk også kuttet til lektene på sideveggene. Her (på hver side av frontvegg, rett ut fra høyttalerne) hadde jeg tenkt å gjøre det litt enklere, med 50mm akustikk, evt Glava, satt rett inn i mellom lektene og bare trekke molton over. Jeg velger å ikke bruke tykkere rammer fordi det slik blir litt mer luft (og plass) rundt høyttalerne. I hjørnet bakenfor disse lektene blir det trekantede hjørneabsorbenter, og på bakveggen bak lerretet skal hele veggen dempes med 100mm plater, rett på vegg, med molton, evt i tillegg noen lag diffusjonstett plast over.
    Døra skal bygges på med ca 25cm slik at den går jevnt med resten av veggen. Da vil det bli like arbeidsforhold for høyttalerne langs hele veggen. I tillegg vil den dempe bedre med en ekstra pakning hele veien rundt.

Frontrammene skal festes inntil den lille siderammen med ei lita lekt bak samt en eller to magneter. Lektene er satt opp med cc 60cm, slik at dempingsplater bare kan legges inn mellom disse. Moltonen vil bare bli stiftet fast utenpå.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5366-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5367-jpg

Der lektene tar slutt på veggen overtar hjørneabsorbentene. Det vil kanskje være en fordel å legge inn et par hyller i stabelen her, slik at de nederste platene ikke trykkes sammen. Får se. Skal til på dette i morgen...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5368-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Dette blir utrolig flott. Hart sagt det før, men kan vel ikke sies nok ganger. Meget imponerende arbeid og resultat. :-)
    Takker for fine ord, Tormod!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha en løsning hvor du kan regulere dempingen?
    I tilfelle det skulle bli for mye? :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Skal du ha en løsning hvor du kan regulere dempingen?
    I tilfelle det skulle bli for mye? :P
    Ja og ja

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mesterverk! Er du sikker på at du skal dekke til alt dette altså? Synd at alt dette fantastiske arbeidet blir "gjemt" bak plater og stoff.
    Uansett; kjøp deg en pizzabil, klask på et mester-klistremerke og skriv kino over for det er ikke annet å si enn fantastisk mesterverk etter postingen av det vidvinkelbilde lenger opp her!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Wow!
    Vov vov til deg også!

Takker, Komlo!

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Mesterverk! Er du sikker på at du skal dekke til alt dette altså? Synd at alt dette fantastiske arbeidet blir "gjemt" bak plater og stoff.
    Uansett; kjøp deg en pizzabil, klask på et mester-klistremerke og skriv kino over for det er ikke annet å si enn fantastisk mesterverk etter postingen av det vidvinkelbilde lenger opp her!
    Absolutt alt skal dekkes, så "mesterverket" blir nok ikke synlig i det hele tatt. I grunnen bare greit, man kan jo bli litt lei av "furu*******t" (er vel egentlig mest gran...)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett før jeg skulle gå på jobb i dag sjekket jeg turnusen, og jammenmeg hadde jeg ikke fri i dag. Har en fridag hver sjette uke. Flott. Så i dag hev jeg meg over "bakdøra" bak frontveggen. Har tenkt en del på hvordan den skulle bli, og i dag var det bare å slå til. For å få den jevn med resten av bakveggen må den bygges på med hele 27cm. 17cm først, med ny innerside av dobbel gips. Så legge på 10cm til, Glava med molton trukket over. Da blir bakveggen lik over det hele.

jeg begynte med utforingene rundt dørkarmen. Alt ble saget ut i 11mm MDF, med klosser bak inn mot karm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5369-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5370-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5371-jpg

Så la jeg på lekter (30 x 48mm) på selve dørplata. Brukte et par klosser for å få rett avstand til karm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5372-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5373-jpg

Dørutforing ferdig hele veien rundt. Legg merke til utboksingen rundt dørvrider og lås:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5374-jpg

Ett nytt lag lekter lagt på inni dørutforingen. Dette skal holde gipsplatene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5375-jpg

Her utboksingen rundt dørvrider og lås:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5376-jpg

For å slippe alt styret med forlenging av dørvrider og lås valgte jeg enkelt og greit å bare bygge alt inne. Hadde noen småhengsler liggende (fra en fyrverkeriboks som ble demontert... ) og lagde en liten dør med pakning over innboksingen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5377-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5378-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5379-jpg

Når gipsen er lagt på skal jeg lekte inn rundt dørkarmen og sette på ett lag pakninger til. Opprinnelig er ikke bakdøra en lyddør. Men den var vanvittig tung og har relativt kraftige hengsler, så noe ekstra vekt tåler den. Når de ytterste 10cm bygges på til slutt blir det en liten propp satt inn over utboksingen. Tror dette blir en grei løsning når det blir ferdig. I tillegg vil døra dempe lydlekkasje ut meget bra.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig spennende å se det ferdige resultatet her - virker ikke som om noe er overlatt til tilfeldighetene

Bra håndverk.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å legge seg flat i støvet, maken til detaljnivå! 8)

Et lite innlegg på dørkonstruksjonen din.
    Det er mye vekt i de materialene du har lagt på.
    Ville kanskje vurdert å sette på en hengsle eller 2 til ettersom du har lagt på så mye vekt selv om hengslene tilsynelatende virker solide.
    Et alternativ kan være å legge på en glider/hjul under den ekstra tykkelsen på døra, slik at hengslene blir avlastet litt når døra er lukket (Normalstilling).
    Et annet mulig problem som kan oppstå er om karmen din er tilstrekkelig godt nok festet slik at denne ikke gir etter over tid.

Likte forresten løsningen med utkassing av dørhåndtaket
    Fortsett med dette nivået! Glimrende byggetråd. 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende gjennomført som vanlig!

Men hva slags låsemekanisme skal du ha på dørvrider-døra?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Blir veldig spennende å se det ferdige resultatet her - virker ikke som om noe er overlatt til tilfeldighetene

Bra håndverk.
    Takk, her er ikke mye overlatt til tilfeldighetene, selv om en del av ideene blir satt nokså brått til live. :roll:

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Her er det bare å legge seg flat i støvet, maken til detaljnivå! 8)

Et lite innlegg på dørkonstruksjonen din.
    Det er mye vekt i de materialene du har lagt på.
    Ville kanskje vurdert å sette på en hengsle eller 2 til ettersom du har lagt på så mye vekt selv om hengslene tilsynelatende virker solide.
    Et alternativ kan være å legge på en glider/hjul under den ekstra tykkelsen på døra, slik at hengslene blir avlastet litt når døra er lukket (Normalstilling).
    Et annet mulig problem som kan oppstå er om karmen din er tilstrekkelig godt nok festet slik at denne ikke gir etter over tid.

Likte forresten løsningen med utkassing av dørhåndtaket
    Fortsett med dette nivået! Glimrende byggetråd. 8)
    Lurte litt på om de originale 2 hengslene er nok, men fant ut at jeg prøver og ser. Hengslene er VELDIG solide, og sikkert dimensjonert for en enda tyngre dør. Og hvis jeg skal sette på en ekstra må det bli en av samme type. Fikk ikke tid i dag, men kommer til å ringe NorDan og høre hva de mener. Vil anta at døra blir mellom 20 og 30kg tyngre med alt påsatt.
    Døra blir nesten ikke brukt lenger, så derfor kan jeg jo også legge under en kloss for å unngå for stor belastning på hengsler og karm inntil videre. Takker for innspill, forresten!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Glimrende gjennomført som vanlig!

Men hva slags låsemekanisme skal du ha på dørvrider-døra?
    Hehe, selvfølgelig måtte du spørre om akkurat det. Her har jeg tenkt å bygge en kulelagret eksenterlås med lås i rustfritt stål. Noe lignende på "proppen" som skal utenpå også...
    Vel, noe må jeg jo ha, for døra står ikke av seg selv med pakningene bak. Det enkleste er jo en skrue, men det blir bare litt for enkelt. Kanskje en sånn skap-sak, som bare kan vris i lås? Skal gruble litt å se hva jeg finner i rotekassen...

Ellers har jeg jobbet litt i kveld også, fått isolert og gipset døra. Fortsetter i morgen med karm og videre dørpåbygg. Rekker ikke oppdatering med bilder i kveld, ny post med bilder kommer i morgen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, selvfølgelig måtte du spørre om akkurat det. Her har jeg tenkt å bygge en kulelagret eksenterlås med lås i rustfritt stål. Noe lignende på "proppen" som skal utenpå også...
    Ja, vi forventer jo ikke noe dårligere, men kanskje i litt mindre skala

Eller et part-tre superkraftige neodymmagneter kan sikkert holde det god på plass.

Side 69 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •